Meer stiefmoeders hier?

09-01-2018 16:19 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik benieuwd ben naar vrouwen die in dezelfde situaties zitten als ik en naar hun aanpak. Ik heb sinds een paar jaar een relatie met een man die dochtertje van 7 heeft uit een eerdere relatie. Hij en zijn ex hebben co-ouderschap en dat werkt prima. Ook mijn relatie met ex is erg goed. Sinds kort wonen we samen. Zelf heb ik geen kinderen, niet bewust maar is er nooit van gekomen en ik heb ook geen neefjes of nichtjes. Dochtertje vindt het erg leuk dat ik er ben en we doen regelmatig leuke dingen met z'n tweetjes wat erg gezellig is.

Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen. Zeker omdat ik vind dat mijn vriend op bepaalde dingen scherper zou moeten zijn, vooral als het gaat om 'manieren'. Stom voorbeeld maar bijvoorbeeld hand voor de mond als je hoest. Absoluut niet relaxed en ik merk dat ik er onrustig van wordt en er niet lekker van in mijn vel ga zitten. Ook voor m'n vriend is het niet leuk want hij merkt mijn spanning ook en dat heeft weerslag op ons (wat logisch is).

Wat ik zou willen is wat meer de dingen die zij doet laten gaan, ook als ik het er niet mee eens ben. Ik kan het altijd met mijn vriend bespreken, hij staat daar voor open en doet er ook echt wat mee. En daardoor minder op haar letten en steeds de neiging hebben haar te corrigeren. Als ik dat kan, is alles veel relaxter. Zowel voor mezelf als ook tussen ons 3-en.

Dit is even heel kort de situatie! Wie (her)kent dit en heeft goeie tips voor mij? Ik heb wel eens zitten denken aan een cursus mindfulness. Maar weet niet of dat misschien te zwaar is aangezet?
N00R85 schreef:
09-01-2018 19:05
Ze wonen sinds kort pas samen. Lees de openingspost voor de grap eens.
Die heb ik gelezen, ze heeft al een paar jaar een relatie met de vader .
S-Meds schreef:
09-01-2018 19:00
TO is geen ouder, komt er net bij. dan is het raar als ze ineens de baas gaat spelen.
Ze is al 3 jaar in haar leven. Stiefdochter vond het erg leuk dat ze samen gingen wonen. En de baas spelen doet ze ook al niet, ze corrigeert alleen zo nu en dan.
8102 schreef:
09-01-2018 19:06
Er is toch écht een verschil tussen "een relatie hebben met iemand met een kind" en samenwonen met dat kind.
Dat merkt opstartster nu dus ook.
Tornacense schreef:
09-01-2018 19:08
Er is toch écht een verschil tussen "een relatie hebben met iemand met een kind" en samenwonen met dat kind.
Dat merkt opstartster nu dus ook.
En dat mag ook, maar om meteen hier negatief te gaan doen van ga latten en laat vader en kind met rust ( vader is niet gedwongen om samen te wonen) .
8102 schreef:
09-01-2018 19:06
Maar zij woont dus al jaren 50% van de tijd in huis met haar vader en daar is TO nu pas net bij gekomen. Samenwonen is iets anders dan elkaar af en toe eens zien.

Beetje gek om dan direct te gaan bepalen wat de regels zijn in huis. Vader en dochter hébben waarschijnlijk al zo hun manieren, regels en omgangsvormen samen.

Als dat TO niet zint, dan is ze vrij om op zichzelf te gaan wonen.
Je blijft op herhaling gaan noor.
8102 schreef:
09-01-2018 19:12
Je blijft op herhaling gaan noor.
Negeer dit dan...
.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 19:20
99.02% gewijzigd
HasseSimonsdochter schreef:
09-01-2018 19:13
Negeer dit dan...
Je hebt ook helemaal gelijk.
8102 schreef:
09-01-2018 19:15
Je hebt ook helemaal gelijk.
Niet jij 8102, maar voor alle negatievelingen: wat doen jullie hier in dit topic waar stiefmoeders kunnen schrijven? Ik ga toch ook niet in het minaressentopic zeuren of in het bdsm topic? Ik heb daar absoluut niks mee dus blijf ik daar weg.
En @ de stiefmoeders: waarom zouden we nog op alle flauwe shit ingaan?
Willen we schrijven over stiefmoeders en waar je tegenaan loopt, dan doen we dat. Ik heb persoonlijk geen behoefte aan gerel.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 19:22
7.77% gewijzigd
Ksenija schreef:
09-01-2018 18:29
Nieuwe stiefmoeder? Wisselt die regelmatig of zo?

Als jij je kind opvoed hoeft een ander haar (bijna) niet te corrigeren. Je hebt het dus grotendeels zelf in de hand.
Wat is opvoeden? Hoe moet dat? Wat mag wel en wat mag niet?
Corona67 schreef:
09-01-2018 19:20
Wat is opvoeden? Hoe moet dat? Wat mag wel en wat mag niet?
Het lijkt me dat dit afhankelijk is van de situatie. Elk gezin is anders.
09-01-2018 18:44
Dat hangt er wel vanaf wat er dan feitelijk gebeurt. Alles heeft een grens. Even extreem gesteld: als hij -doe es gek- bijv in zn gezicht gespuugd wordt door kind zeg je er natuurlijk wat van. Daarom vroeg ik ook wat ze dan precies doet.
Dan zegt TO er wat van?
09-01-2018 19:21
Precies! Vader en dochter vormen sinds de scheiding een eigen gezin met eigen stijl van opvoeden.
09-01-2018 19:21
Daarom vroeg ik het ook.
De vriend van TO doet het volgens TO best goed. Maar blijkbaar niet goed genoeg .
Dus de eenvoudige opmerking "als je je kind goed opvoed" is in de praktijk niet zo eenvoudig
09-01-2018 19:18
Niet jij 8102, maar voor alle negatievelingen: wat doen jullie hier in dit topic waar stiefmoeders kunnen schrijven? Ik ga toch ook niet in het minaressentopic zeuren of in het bdsm topic? Ik heb daar absoluut niks mee dus blijf ik daar weg.
En @ de stiefmoeders: waarom zouden we nog op alle flauwe shit ingaan?
Willen we schrijven over stiefmoeders en waar je tegenaan loopt, dan doen we dat. Ik heb persoonlijk geen behoefte aan gerel.
Ik ben geen eens een stiefgezin of stief ouder.Ik begreep al dat het niet voor mij was.
Corona67 schreef:
09-01-2018 19:25
Daarom vroeg ik het ook.
De vriend van TO doet het volgens TO best goed. Maar blijkbaar niet goed genoeg .
Dus de eenvoudige opmerking "als je je kind goed opvoed" is in de praktijk niet zo eenvoudig
TO vindt dat ze het beter weet dan de vader, terwijl ze 1. Zelf geen moeder is 2. Pas net bij het gezin inwoont en 3. Het meisje een stuk minder goed kent dan de vader.

Dat is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen? Op welke grond denkt TO de opvoeding over te kunnen nemen van iemand die het al zeven jaar dag in dag uit doet?
Maar goed, TO wil je het er nog over hebben of ben je er inmiddels wel klaar mee? :)
pamelacourson schreef:
09-01-2018 18:21
Bepaalde gewoontes :rofl: Wat blaas je het op zeg. Het kind kan gewoon leren dat ze op een nette manier moet hoesten, dat heeft echt geen reet met opzitten en niet jezelf zijn te maken. Een kind kan gewoon manieren leren en als haar vader er bijvoorbeeld niet is, kan de stiefmoeder er prima iets van zeggen.
Noor blaast helemaal niks op. Het staat gewoon in to's openingspost. Ze wordt enorm gespannen en kan als een havik op haar gaan letten als het meisje van 7(!) iets wel of juist niet doet...... ik vind dit zielig voor een meisje. Je zou maar moeten samen wonen met Iemand die jou op deze manier benadert en niet veel van je kan hebben. Goed voor haar zelfvertrouwen ook;)

En dan schrijft deze to ook nog over dat dit weerslag heeft op haar relatie. Halloooo, denk eens aan dat kind. Als jij gespannen thuis rond loopt omdat dochter haar hand niet voor dr mond heeft gedaan als ze gehoest heeft.

ik vind dat je als stiefmoeder je zeker wel mag bemoeien maar als ik jouw topic lees, dan denk ik ga alsjeblieft latten!
Corona67 schreef:
09-01-2018 19:25
Daarom vroeg ik het ook.
Goede vraag!
N00R85 schreef:
09-01-2018 19:31
TO vindt dat ze het beter weet dan de vader, terwijl ze 1. Zelf geen moeder is 2. Pas net bij het gezin inwoont en 3. Het meisje een stuk minder goed kent dan de vader.

Dat is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen? Op welke grond denkt TO de opvoeding over te kunnen nemen van iemand die het al zeven jaar dag in dag uit doet?
Je geeft je kleuter toch ook af aan de kleuterjuf die wellicht zelf geen kinderen heeft en je kind niet zo goed kent als jij. Toch gaat die jouw kind een groot deel van de tijd zien, corrigeren en mede-opvoeden.

En dat allemaal ook nog eens zonder dat jij erbij bent.
Laat het lekker bij de ouders liggen. Als de nieuwe vriendin van mijn ex denkt te kunnen gaan zeggen wat mijn kind wel of niet kan of mag doen, dan kan ze lachen. Wat mij betreft heeft ze helemaal niets te vertellen over mijn zoon.
Ze gaat het dan maar fijn eerst met ex bespreken en dan kan hij dit overnemen of niet. Waarbij blijft staan dat hij dit ook nog eens met mij kan bespreken.
Dat kind in haar huis komt, tja daar heeft ze zelf voor gekozen.. Niet zeuren dus maar vooral ook niet mee bemoeien.
ElizabethThatcher schreef:
09-01-2018 19:46
Je geeft je kleuter toch ook af aan de kleuterjuf die wellicht zelf geen kinderen heeft en je kind niet zo goed kent als jij. Toch gaat die jouw kind een groot deel van de tijd zien, corrigeren en mede-opvoeden.

Maar dat is toch echt wel anders dan als de juf bij je in huis zou wonen.... Juist als je erbij bent, zou je kind het gevoel moeten hebben, gezien en geaccepteerd te worden. Overigens zeg ik nu niet dat dit het geval is bij to maar gezien haar hoge irritatie niveau richting dochter, vind ik dit allemaal erg tricky.
voel schreef:
09-01-2018 19:38
Goede vraag!
Het is als biologische ouders vaak al lastig om 1 lijn te trekken omdat je er op punten verschillend tegen aan kijkt, maar dan heb je allebei evenveel "recht" om op te voeden.

Als stiefouder heb je altijd een achterstand, die je soms kunt verkleinen, maar soms ook niet.
ElizabethThatcher schreef:
09-01-2018 19:46

Dat is echt heel wat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven