Meer stiefmoeders hier?
dinsdag 9 januari 2018 om 16:19
Hoi dames, ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik benieuwd ben naar vrouwen die in dezelfde situaties zitten als ik en naar hun aanpak. Ik heb sinds een paar jaar een relatie met een man die dochtertje van 7 heeft uit een eerdere relatie. Hij en zijn ex hebben co-ouderschap en dat werkt prima. Ook mijn relatie met ex is erg goed. Sinds kort wonen we samen. Zelf heb ik geen kinderen, niet bewust maar is er nooit van gekomen en ik heb ook geen neefjes of nichtjes. Dochtertje vindt het erg leuk dat ik er ben en we doen regelmatig leuke dingen met z'n tweetjes wat erg gezellig is.
Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen. Zeker omdat ik vind dat mijn vriend op bepaalde dingen scherper zou moeten zijn, vooral als het gaat om 'manieren'. Stom voorbeeld maar bijvoorbeeld hand voor de mond als je hoest. Absoluut niet relaxed en ik merk dat ik er onrustig van wordt en er niet lekker van in mijn vel ga zitten. Ook voor m'n vriend is het niet leuk want hij merkt mijn spanning ook en dat heeft weerslag op ons (wat logisch is).
Wat ik zou willen is wat meer de dingen die zij doet laten gaan, ook als ik het er niet mee eens ben. Ik kan het altijd met mijn vriend bespreken, hij staat daar voor open en doet er ook echt wat mee. En daardoor minder op haar letten en steeds de neiging hebben haar te corrigeren. Als ik dat kan, is alles veel relaxter. Zowel voor mezelf als ook tussen ons 3-en.
Dit is even heel kort de situatie! Wie (her)kent dit en heeft goeie tips voor mij? Ik heb wel eens zitten denken aan een cursus mindfulness. Maar weet niet of dat misschien te zwaar is aangezet?
Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen. Zeker omdat ik vind dat mijn vriend op bepaalde dingen scherper zou moeten zijn, vooral als het gaat om 'manieren'. Stom voorbeeld maar bijvoorbeeld hand voor de mond als je hoest. Absoluut niet relaxed en ik merk dat ik er onrustig van wordt en er niet lekker van in mijn vel ga zitten. Ook voor m'n vriend is het niet leuk want hij merkt mijn spanning ook en dat heeft weerslag op ons (wat logisch is).
Wat ik zou willen is wat meer de dingen die zij doet laten gaan, ook als ik het er niet mee eens ben. Ik kan het altijd met mijn vriend bespreken, hij staat daar voor open en doet er ook echt wat mee. En daardoor minder op haar letten en steeds de neiging hebben haar te corrigeren. Als ik dat kan, is alles veel relaxter. Zowel voor mezelf als ook tussen ons 3-en.
Dit is even heel kort de situatie! Wie (her)kent dit en heeft goeie tips voor mij? Ik heb wel eens zitten denken aan een cursus mindfulness. Maar weet niet of dat misschien te zwaar is aangezet?
dinsdag 9 januari 2018 om 18:10
Dat zeker. Het kind is 7. Mijn dochter is 8 en ik vind haar regelmatig irritant. Net nog, toen ik tegen haar praatte en ze voor de honderdste keer niet eens doorhad dat ze er doorheen zong. Ik kan me voorstellen dat het extra lastig is als het niet je eigen kind is (en je nauwelijks iets te zeggen hebt) en je ook geen kinderen gewend bent.
En ja, anderen, ook een denkbeeldige stiefmoeder, mogen dat ook best corrigeren. Dat vind ik alleen maar fijn.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:14
De juf woont niet in haar huis en zit zich ook niet op te vreten als ze eens hoest, of iets anders onschuldigs doet.
Thuis mag je als het goed is thuis zijn en kun je jezelf zijn en hoef je niet alsnog op te zitten, omdat je stiefmoeder er bepaalde gewoontes op nahoudt.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:19
Ik vind het belangrijk dat kinderen goede manieren meekrijgen en met respect met oudere mensen om gaan. Klinkt heel ouderwets maar ik wil niet dat ze op een denigrerende toon tegen nn vriend praat en dat hij dat niet corrigeert.HasseSimonsdochter schreef: ↑09-01-2018 17:49Zullen we de azijnpissers laten voor wat ze zijn en verder ontopic gaan? De bedoeling was dat stiefmoeders onder elkaar gingen schrijven toch?
TO kun je omschrijven waar je je precies aan stoort behalve dat hand voor de mond?
M'n vriend doet het hartstikke goed hoor! En het is zeker niet zo dat ie zegt ah laat haar maar en alles maar goed vindt. Hij mag er alleen soms wel net even wat scherper inzitten. Waar ik vooral van af wil is dat ik me ga storen als hij er minder strikt in zit.
Gelukkig vindt m'n vriend dat ik ook echt wel dingen kan zeggen, op een normale manier (en dat doe ik ook). Kan niet zo zijn dat ik wel goed genoeg ben om te koken, wassen, strijken, opruimen en dat soort dingen maar verder niets mag zeggen. Zo werkt het niet.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:21
Bepaalde gewoontesN00R85 schreef: ↑09-01-2018 18:14De juf woont niet in haar huis en zit zich ook niet op te vreten als ze eens hoest, of iets anders onschuldigs doet.
Thuis mag je als het goed is thuis zijn en kun je jezelf zijn en hoef je niet alsnog op te zitten, omdat je stiefmoeder er bepaalde gewoontes op nahoudt.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:24
Er ligt nog een verschil in er 1 keer iets van zeggen.pamelacourson schreef: ↑09-01-2018 18:21Bepaalde gewoontesWat blaas je het op zeg. Het kind kan gewoon leren dat ze op een nette manier moet hoesten, dat heeft echt geen reet met opzitten en niet jezelf zijn te maken. Een kind kan gewoon manieren leren en als haar vader er bijvoorbeeld niet is, kan de stiefmoeder er prima iets van zeggen. Het meisje kan prima met TO overweg, kent haar al 3 jaar en ze kan gewoon zichzelf zijn. Jij moet er zonodig een boze stiefmoeder-verhaal van maken.
Of vanaf dan de rest van de dag hypergefocust naar dat kind kijken en elke halve misstap of hoest bekritiseren.
Als ik een 7-jarige was ... ik zou op de duur niet meer durven ademen in de buurt van mijn stiefmoeder.
Uit angst dat ik misschien te hard adem naar haar normen of dat er misschien toch een hoest of een nies uitkomt.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 18:25
6.52% gewijzigd
dinsdag 9 januari 2018 om 18:24
Inderdaad zo werkt dat niet. Misschien groeit jullie band nog. Misschien heb je onbewust toch wat jaloezie (taboe, maar het komt heel vaak voor!) voor hun band. Bovenal is het enorm wennen. Geef het de tijd. Als je merkt dat zij het ook door heeft kun je misschien eens zeggen dat het aan jou ligt. Jij bent geen kinderen gewent en je moet nog leren hoe dat precies gaat. Zo gaat ze niet aan zichzelf twijfelen en ziet ze dat jij je er bewust van bent en er aan wil werken.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:26
Wie zegt dat TO dat doet? Dan zou dat meisje haar ook niet meer leuk vinden en dat is niet aan de orde.Tornacense schreef: ↑09-01-2018 18:24Er ligt nog een verschil in er 1 keer iets van zeggen.
Of vanaf dan de rest van de dag hypergefocust naar dat kind kijken en elke halve misstap of hoest bekritiseren.
Als ik een 7-jarige was ... ik zou op de duur niet meer durven ademen in de buurt van mijn stiefmoeder.
Uit angst dat ik misschien te hard adem naar haar normen of dat er misschien toch een hoest of een nies uitkomt.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:29
Nieuwe stiefmoeder? Wisselt die regelmatig of zo?
Als jij je kind opvoed hoeft een ander haar (bijna) niet te corrigeren. Je hebt het dus grotendeels zelf in de hand.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:32
Hier ook al zes jaar stiefmoeder van drie jongens die destijds 2, 4 en 6 waren. Het mee-opvoeden is hier echt gegroeid. In het begin was ik er alleen af en toe (bijv. om mee te eten of om een middagje samen weg te gaan). Toen we samen gingen wonen, haalde ik de kinderen al snel ook een middag uit school en ging ik dus ook corrigeren als iets me niet beviel (bijv. schreeuwen in huis, niet netjes eten). Inmiddels ben ik mede-opvoeder en bemoei ik me alleen niet met grote zaken als bijv. schoolkeuze en medische kwesties. Verder luisteren ze net zo makkelijk naar mij en hebben we ook een heel vanzelfsprekende, fijne band (die hun biologische moeder gelukkig ook erg waardeert!)
Belangrijkste tip: geef het tijd. (En blijf er met je partner over praten, maar dat lukt gelukkig al goed!)
Belangrijkste tip: geef het tijd. (En blijf er met je partner over praten, maar dat lukt gelukkig al goed!)
-nienke- wijzigde dit bericht op 09-01-2018 18:33
7.41% gewijzigd
dinsdag 9 januari 2018 om 18:35
Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen.
Het staat letterlijk in de openingspost. TO geeft zelf aan dat het een zeer gespannen situatie is. Dat is geen fijn thuis voor een kind van 7. De dochter kan niet uit huis, TO heeft de problemen dus het is ook aan haar om weg te gaan, zodat vader en kind weer ontspanen kunnen leven en op hun eigen manier hoesten als ze in hun eigen huis die behoefte voelen.
Het staat letterlijk in de openingspost. TO geeft zelf aan dat het een zeer gespannen situatie is. Dat is geen fijn thuis voor een kind van 7. De dochter kan niet uit huis, TO heeft de problemen dus het is ook aan haar om weg te gaan, zodat vader en kind weer ontspanen kunnen leven en op hun eigen manier hoesten als ze in hun eigen huis die behoefte voelen.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:35
Natuurlijk staat het kind voorop, maar dat betekent nog niet dat TO haar niet mag corrigeren in bepaalde gevallen. Het is ook in het belang van het kind als het manieren leert.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:37
Wat doet ze dan precies?Roffamina schreef: ↑09-01-2018 18:19Ik vind het belangrijk dat kinderen goede manieren meekrijgen en met respect met oudere mensen om gaan. Klinkt heel ouderwets maar ik wil niet dat ze op een denigrerende toon tegen nn vriend praat en dat hij dat niet corrigeert.
M'n vriend doet het hartstikke goed hoor! En het is zeker niet zo dat ie zegt ah laat haar maar en alles maar goed vindt. Hij mag er alleen soms wel net even wat scherper inzitten. Waar ik vooral van af wil is dat ik me ga storen als hij er minder strikt in zit.
Gelukkig vindt m'n vriend dat ik ook echt wel dingen kan zeggen, op een normale manier (en dat doe ik ook). Kan niet zo zijn dat ik wel goed genoeg ben om te koken, wassen, strijken, opruimen en dat soort dingen maar verder niets mag zeggen. Zo werkt het niet.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:40
Maar dat herken ik wel, als iemand iets doet wat ik irritant vind, dan let je er op 1 of andere manier extra op.Tornacense schreef: ↑09-01-2018 18:24Er ligt nog een verschil in er 1 keer iets van zeggen.
Wat er misschien aan de hand is, is dat je (TO dus) je onvoldoende gehoord voelt.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:40
In de situatie die je nu noemt, zou ik me er trouwens niet mee bemoeien. Dochter praat tegen vader, niet tegen jou. Je kunt het hooguit als dochter op bed ligt nog met hem bespreken. Corrigeren doe ik alleen als het mijzelf betreft.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:44
Dat hangt er wel vanaf wat er dan feitelijk gebeurt. Alles heeft een grens. Even extreem gesteld: als hij -doe es gek- bijv in zn gezicht gespuugd wordt door kind zeg je er natuurlijk wat van. Daarom vroeg ik ook wat ze dan precies doet.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:48
Ik heb ervaring met stiefouders die ook dachten dat ze de opvoeding van de ouders konden verbeteren. Dingen wat meer op scherp zetten zeg maar. Precies zoals je schrijft.
Dat is niet goed voor de relatie en dat is ook niet goed voor de kinderen.
De normen voor opvoeden komen van de ouders en als jij dat wil verbeteren kun je beter juf worden.
Dat is niet goed voor de relatie en dat is ook niet goed voor de kinderen.
De normen voor opvoeden komen van de ouders en als jij dat wil verbeteren kun je beter juf worden.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:51
Wauw, dit wordt echt superleuk als dochter gaat puberen, haha!
Ik vind het vooral misplaatst om een kind dat ruzie heeft met de eigen ouder, als stiefouder te corrigeren. Dat laat je aan de ouder zelf over. Het is hun conflict, jij staat daar geheel buiten. Ken je plek en ga niet tussen vader en dochter staan. Je vriend is echt volwassen genoeg om zelf te bepalen hoe hij met zijn dochter omgaat.
Ik vind het vooral misplaatst om een kind dat ruzie heeft met de eigen ouder, als stiefouder te corrigeren. Dat laat je aan de ouder zelf over. Het is hun conflict, jij staat daar geheel buiten. Ken je plek en ga niet tussen vader en dochter staan. Je vriend is echt volwassen genoeg om zelf te bepalen hoe hij met zijn dochter omgaat.
dinsdag 9 januari 2018 om 18:53
Stoute to toch..N00R85 schreef: ↑09-01-2018 18:35Nu is het zo dat ik best wel moet wennen aan de nieuwe situatie en ik merk dat mijn irritatiegrens richting zijn dochter niet erg hoog lig. Als ik dan eenmaal getriggered ben door iets wat zij doet, of juist niet doet, kan ik als een havik op haar gaan letten en word ik enorm gespannen.
dinsdag 9 januari 2018 om 19:00
TO is geen ouder, komt er net bij. dan is het raar als ze ineens de baas gaat spelen.pamelacourson schreef: ↑09-01-2018 18:35Natuurlijk staat het kind voorop, maar dat betekent nog niet dat TO haar niet mag corrigeren in bepaalde gevallen. Het is ook in het belang van het kind als het manieren leert.
dinsdag 9 januari 2018 om 19:04
Ben jij zo'n typische stiefmoeder die vindt dat ze het per definitie beter doet dan de eigen moede r ?HasseSimonsdochter schreef: ↑09-01-2018 17:42Janco, ben jij zo’n typische moeder die de stiefmoeder als bedreiging ziet en daarom zo loopt te brallen hier? Doe niet zo rigide en compromisloos zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.