Meningen gevraagd hoe om te gaan met zoon van 19

16-04-2009 12:10 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fantastische zoon van 19. Werkelijk een moeder kan zich geen betere zoon wensen dan hij is. Jarenlang hebben we harmonieus samen het huis gedeeld, hij ging naar school, ik naar mijn werk en tijdens het eten en de afwas kletsten we heel wat af om daarna weer ieders ons eigen ding te doen.

Sinds vorig jaar september is hij gaan studeren in een plaats die goed met zijn OV-jaarkaart te bereizen is. Dat was al voor allebei wennen, de 'school' tijden zijn een stuk variabeler, en druk met zijn sport, bijbaantje en vrienden was de regelmaat die we hadden zoek. Sinds 2 jaar heb ik een LAT-relatie waar hij voor mij heel blij mee is. Sinds een half jaar heeft hij een vriendin waar ik voor hem heel blij mee ben, en het is een aardige meid. Dat meisje is heel vaak bij ons en hoewel ze zich samen terugtrekken op hun eigen 2 kamers voel ik me steeds meer geïrriteerd dat ze mijn privacy aantasten. Ik ben onregelmatig thuis en als ze er zijn als ik er niet ben, vind ik het prima. Maar als ik er wel ben, wil uitslapen en douchen etc. vind ik het erg vervelend dat ik ineens hoor dat ze ook in huis zijn en voel me niet vrij in mijn eigen huis.

Dat heb ik met beiden bespreekbaar gemaakt, oftewel mijn ongenoegen daarover geuit. Zoon geeft aan dat hij zich al ingeschreven heeft voor op kamers te gaan wonen, maar dat hij tot die tijd ook geen andere oplossing weet. Hij vindt eigenlijk dat ik hem dwing het huis uit te gaan en dat ik mijn macht 'in mijn huis gelden mijn regels' teveel misbruik. Hij zegt zich er ook niet aan te storen dat mijn vriend er vaak is, of mijn vriendinnen. En dat hij nu ook eenmaal hier woont en dus eigen vrienden uitnodigt (nooit een bezwaar geweest) of zoals nu zijn vriendin.

En nu weet ik het zelf ook niet zo goed meer..... moet ik mij toleranter opstellen hun part-time samenwonen in mijn huis goed vinden en me niet zo storen aan mijn gevoel van gebrek aan privacy in mijn eigen huis. Het is tenslotte ook zijn huis. Overigens begrijpt zijn vriendin mijn gevoel wel en weet ook dat het absoluut niet persoonlijk naar haar toe bedoeld is.

Zou graag horen hoe anderen hier tegen aankijken.
quote:rider schreef op 16 april 2009 @ 14:56:

[...]

Ja, en?

Mooi als ouders willen bijdragen aan woonwensen van hun meerderjarige kinderen, maar ik snap de bewering niet dat je gespaard moet hebben om het ouderlijk huis te verlaten. DAT is nog steeds niet duidelijk.

Via particulier is 3 maanden vooruit betalen heel normaal, daar moet je voor sparen. Daarnaast moet je ook meubels hebben.

Ik had toevallig stage gelopen, en van de stagevergoeding gespaard zodat ik meubels enz kon kopen toen ik op mijn 20e het huis uit ging. Anders had ik het ook niet kunnen betalen.

En werken is lastig naast een fulltime stage en studie uren.
En Rider, waar moet je bijvoorbeeld 750,- borg vandaan halen als je op kamers wilt? Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar je klinkt alsof je uit de tijd komt dat studeren nog 15 jaar kon duren, een kamer vinden nog best te doen was en je vaak uit huis ging als je ging trouwen op je 22e.
Maar Joyce er zit toch nog een hoop tussen volledige toewijding en afvoeren?

Mijn kinderen hebben genoeg ruimte om lekker hun gang te kunnen gaan.maar als het zover zou komen dat ik mij niet Meer relaxed voel in mijn eigen huis gaat mij dat gewoon te ver.

En wellicht ligt die grens wat lager bij mij dan bij jou.

Bovendien,en ik ben een watje als moeder hoor,maar ik hecht veel belang aan zelfredzaamheid,en sociale vaardigheden.En thuis is een prima plek om dat te oefenen.Dat zou ik ze ontnemen als ik altijd maar klaar sta als ze knippen met hun vingers.

Ik laat overigens een behoorlijke steek vallen op financieel vlak,dat dan weer wel (ben ook niet perfect) en daar baal ik wel van.
quote:Flashy schreef op 16 april 2009 @ 14:58:

[...]

En werken is lastig naast een fulltime stage en studie uren.

Het is lastig ja, maar wel mogelijk. Ik heb het ook altijd gedaan en kon daarom met gemak op mijn 19e het huis uit (dit was 8 jaar geleden).

Maar elke situatie is anders, elke studie is anders, de een verdient meer met zijn bijbaan dan de ander en de tijd is ook weer anders.

Dus we kunnen wel allemaal met elkaar gaan vergelijken en zeggen dat wanneer je het wil het allemaal wel mogelijk is. Maar ik lees hier nu genoeg over jongeren die heel graag het huis uit willen, daar ook actief mee bezig zijn, maar de mogelijkheid er gewoon niet is om wat voor reden dan ook.

Ik ben ook van mening dat wanneer je als jongere nog thuiswoont je beter je geld kan gaan sparen voor eventueel de toekomst, dan dat je kostgeld gaat betalen, wanneer de jongere full-time studeert en een bijbaan heeft, bij full-time werken is het een heeeel ander verhaal.

Vanaf het moment dat ik ging werken kreeg ik ook geen zakgeld meer en moest mijn eigen verdiende geld mijn vakanties (die ik alleen ging doen), verjaardagscadeautjes, schoolspullen (dus niet boeken en studiekosten), uitgaan etc zelf betalen. En zo heb ik zeker met geld leren omgaan, vooral het sparen voor vakanties heeft me heel bewust gemaakt van geld.

Ik studeerde nog toen ik op mezelf ging, ouders betaalde mijn studie en studiekosten, waar ik ze erg dankbaar voor ben, en de rest betaalde ik zelf.
denk inderdaad dat rider nog uit de tijd komt dat je alleen een woning kon huren. tegenwoordig zijn in grote steden inderdaad de betaalbare woningen alleen verkrijgbaar via woningnet, waar jaren wachttijd voor is. Partikulier is onbetaalbaar en daar vraagt men vaak inderdaad zeerhoge borg.

Met huidige salarissen of studiebaantjes is een woning of kamer alleen nog betaalbaar als je dat met zijn tweeen doet. Hoe wil je van 500 euro die je verdient 400 euro aan een kamer uitgeven en ook nog een borg betalen van 750 euro? en dan ook nog je boeken kopen, eten? Dus moet je al gaan lenen.

Het is echt niet meer zo makkelijk als vroeger.

dus om ontopic te gaan, zolang ik dat thuis kan oplossen en die kosten nog kan uitstellen zie ik haar liever wat wegsparen voor dat moment dat die mogelijkheid komt.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:rider schreef op 16 april 2009 @ 14:54:

[...]

Welnee. Ik ageer tegen mensen die steeds doen alsof dat kind rechten kan ontlenen aan het gedrag van de moeder, of zelfs aan het simpele feit dat hij "kind" is.

Ik heb dat hier niet zo letterlijk gelezen, maar heb er wellicht overheen gelezen. Kun je even citeren?

Overigens : natuurlijk heeft een kind bepaalde rechten, alleen al door het simpele feit dat het een kind is. Of bedoel je met 'kind' ook een +18-jarige (dus in de betekenis van 'nakomeling'?) Zelfs dan heeft het ook bepaalde rechten, bijvoorbeeld levensonderhoud tot zijn 21e. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat het niet 'dezelfde' rechten heeft. Daar ben ik het mee eens

Prima. En als ouder bepaal jij dus hoe ver je daarin gaat. Mooi dat we het eens zijn.

We zijn het eens voor zover de ouder bij het bepalen van hoe ver hij daarin wil gaan, een zekere redelijkheid en vriendelijkheid betracht en zich geen houding aanmeet van 'Ik ben hier de baas, en aangezien jij uit mijn hand eet, heb je geen rechten'. Ik denk namelijk dat zo'n ouder geen goede ouder is en dat hij geen goede band met zijn kind opbouwt op die manier. Uiteraard verwacht ik ook van het kind dat het redelijk is en zich niet aanmatigend gedraagt.

Ik wil wedden dat je het hier ook mee eens bent

Idd. Onze eerste gezamelijke woning koste 500.-. Dat was een krot met 2 piepkleine kamertjes, zonder huurtoeslag, terwijl we beiden nog studeerden. Dat was net te doen.

In mijn woonplaats zijn 'jongerenwoningen' daar kom je voor in aanmerking als je boven de 18 en onder de 23 bent, maar in praktijk zijn de wachtlijsten zo lang dat de kans heel groot is dat je allang 23 bent geweest als je in aanmerking komt. Je mag er namelijk gewoon blijven wonen tot je 35e, als je daar zin in hebt

Anti-kraak is een goede optie in mijn woonplaats, tegenwoordig, maar heb ook al kennissen gehad die daardoor 3x in 1 jaar tijd dakloos werden omdat ze eruit moesten.
Jouw huis

Jouw regels
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:doddie schreef op 16 april 2009 @ 14:34:

Het graag willen is er dus wel. de mogelijkheid niet.De mogelijkheid is er altijd!
Vaak kun je je ook in omringende gemeentes in laten schrijven. Ken genoeg mensen die zich een dorp of stadje verderop lieten inschrijven en binnen een jaar aan een huisje of flatje kwamen. Ik woon middenin het Groene Hart, geen idee hoe het elders is.
Mijn dochters zijn nu uit huis mar ik begrijp je heel goed. Ik had hetzelfde gevoel en volede me soms niet prettig in mijn eigen huis . Mijn kids en schoonkids zijn fantastische mensen dus daar lag het niet aan .

Ik heb toen de afspraak gemaakt , een weekend bij ons met de hele ploeg en het weekend daarop bij de schoonfamilie . Zo hadden mijn man en ik het hele weekend het huis voor ons alleen . En dan verheugde ik me weer op het weekend met de hele ploeg .

Ook doordeweeks hier afspraken over maken .

Het is mijn huis en ik bepaalde regels maar denk maar mee , hie kunnen we dit voor ons allen zo gezellig mogelijk maken en houden .

Nu zijn de meiden uit huis en heb ik elke dag het huis samen met mijn man , en verlang ik soms heeeeel even aan de drukke maar gezellige tijd .

Onderhandel met je zoon maar besef dat het jouw huis is ,maar ook zijn ouderlijk huis waar en kind zich thuis en gewenst moet voelen .

Succes
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 april 2009 @ 15:39:

Vaak kun je je ook in omringende gemeentes in laten schrijven. Ken genoeg mensen die zich een dorp of stadje verderop lieten inschrijven en binnen een jaar aan een huisje of flatje kwamen. Ik woon middenin het Groene Hart, geen idee hoe het elders is.

Omdat je je in omringende gemeentes kan inschrijven hoeft dat nog niet te betekenen dat de mogelijkheid er daarom altijd maar is.

Wat ik al eerder schreef je kan wel alles en iedereen gaan vergelijken met elkaar, maar elke situatie is anders. In die andere gemeente bieden ze misschien ook alleen maar huizen aan voor boven de 500 euro en dat kan misschien niet betaald worden, of misschien mag je een huis alleen maar in je eentje betrekken of juist met z;n tweeen en is jouw situatie net weer anders.
Ohja en nog even helemaal on-topic.

Ik snap dat het voor TO wennen is, maar de gezinssituatie veranderd nu eenmaal wanneer iedereen ouder wordt. Ook zoonlief krijgt andere wensen en behoeften en jouw huis is nu eenmaal ook het huis waarin hij woont en al van kinds af aan. Dat is het huis waar hij ook moet kunnen leven zoals hij wil, hetzij wel rekening houdend met de andere mensen in het betreffende huis natuurlijk.

Ik vind het wel zeer redelijk dat ze ook tijd doorbrengen bij ouders van vriendin en dat dat gewoon evenredig wordt verdeelt. Zo hebben beide ouders tijd voor zichzelf en tijd waarin ze moeten samenleven met kind en partner. Beide aanpassen dus.

En al wil je niet je zoon het huis uitwerken, hij blijkt het wel zo te voelen, denk dat zoon zich daar ook niet prettig onder voelt en dat dat jullie relatie niet bevordert. Dus wees open naar zoon, dat hij begrijpt wat jouw gevoelens zijn en dat je hier gewoon erg aan moet wennen. Maar volgens mij zijn jullie al heel open naar elkaar.
ja maar dan kan ze dus beter hier blijven wonen want ik woon dichter bij haar studie plek, je gaat toch niet verder van de stad wonen als je een riante kamer dichter bij hebt?

Het is ook niet zo dat ze hier gillend weg moet, ze wil als elke student het liefst in de stad en als het een dorp moet worden kan ze beter thuis blijven dan zit ze dichterbij en zijn de openbaar vervoer mogelijkheden ook veel beter.

Als je moet ja dan is er vast wel ergens ver weg iets maar het is nog geen wanhoops daad, het is een wens die ze liever vandaag dan morgen vervuld ziet, maar dan wel graag in de stad zoals elke student dat graag wil
Rosamaan,mooi gesproken.

Mee eens.
Dat is het ook doddie.

Mijn dochter wil ook heel graag in de stad (ook het bruisende leven denk ik).

Alles daarbuiten zou in haar geval niet veel tijdswinst opleveren.

Vandaar dat ze ook afwacht tot er wat geschrikts vrij komt.

Die luxepositie heeft ze ook.

En een kamer in de stad is niet makkelijk en schreeuwend duur.

Vind het haast sneu,wat die kids moeten betalen voor waar ze komen te zitten (en dan nog niet over de veiligheid van sommige woningen gesproken).

Maarja,ik laat haar maar uitvogelen en denk mee als ze wat laat zien.
precies discovery je kunt je eigen situatie niet altijd vergelijken, het is per regio anders en ook elke thuissituatie is anders.

Als ik het heb over mogelijkheid is dat in de stad omdat het onzin is dat ze verder weg gaat wonen in een gehucht als ze nu al dicht bij de stad woont, betere openbaar vervoer mogelijkheden heeft enz.

En we hebben het nu ook weer niet zo rot met elkaar, we wensen beide die privacy en plek voor onszelf, tot die tijd lossen we het op met goed afspraken. En hopelijk is ze snel aan de beurt voor een klein optrekje in de stad.

Mijn ander kind heeft bv wel in een andere gemeente en kleiner dorp een woning gevonden, eerst gehuurd met meerdere in de vrije sector en nu een eigen piepklein flatje, maar die is niet zo gebonden aan de stad en heeft een autootje. Maar ook die heeft geluk gehad want ook die stond ver onder aan de wachtlijst.
@ Iry: ach, ik denk dat we - ieder op haar eigen wijze - het beste met onze kinderen voorhebben, daar ben ik van overtuigd. En dat de grens bij de één anders ligt dan bij de ander is logisch, we zijn allemaal verschillend. Het gaat er maar om dat onze kinderen zich gewenst (blijven) voelen, ook als ze de schattige baby- en kleutertijd zijn ontgroeid.

Wat voor mij het meeste telt is dat mijn kinderen zich altijd welkom weten, altijd een beroep op me kunnen doen als ze me nodig hebben, daarvoor ben ik hun moeder. Misschien ga ik daarin ver, het zij zo, maar dat is nu eenmaal de enige manier waarop ik het kan. Misschien wel om te compenseren dat ikzelf op mijn 18e wél het huis uit werd geknikkerd ....
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 april 2009 @ 15:36:

[...]

De mogelijkheid is er altijd!

Dat is dus gewoon niet waar.

Hier mag je je niet zomaar laten inschrijven voor een dorp of stad in de buurt. Alles binnen een straal van 30 km wordt door 1 instantie geregeld, qua huurwoningen. Je schrijft je 1x in en dan mag je reageren op alle huizen in die steden en dorpen. Máár je moet dorpsbinding hebben om in 1 van de dorpen terecht te kunnen, je moet extra punten hebben om in een stad buiten je eigen woonplaats te kunnen gaan wonen, de wachtlijsten zijn in de eigen stad al een paar jaar, wil je in een dorp of stad dichtbij wonen dan kun je daar rustig nog 2 jaar bovenop tellen.
Maar ik deel je instelling wel hoor Joyce.

En ik geloof dat ik daar goed in slaag,gezien de kids graag thuis zijn (ander kids zijn nog een stuk kleiner hoor) en dochter weliswaar op kamers wil,maar geen haast heeft en om andere redenen dan dat ze hier weg zou willen.

Alleen,ben ik welsiwaar een tuttelmoeder maar heb de zelfredzaamheid hoog in het vaandel staan.

Jouw stelling eerder in het topic komt bij mij dan ook te ver over.

Mijn hulp zal overigens ook niet stoppen als ze het huis uit zijn.

Moeder blijf je je hele leven,maar het ìs niet je leven...zo zie ik het.
Overigens was mijn dochter toen ze klein was helemaal niet zo schattig.

Die is pas schattig geworden toen ze ouder werd en de storm in het kinderlijfje voorbij ging
quote:rider schreef op 16 april 2009 @ 14:39:

Ik studeerde full-time, werkte in het weekend, en kreeg niks mee. Spullen gekocht bij de kringloop, niks aan de hand.

Het was toch wel 15 kilometer lopen door de sneeuw hè, om die spullen bij de kringloopwinkel te halen?

Ik zag laatst op de TV dat het aanbod aan studentenkamers snel toeneemt door de kredietcrisis. Misschien kan zoon er toch nog eens wat harder achteraan zitten, als hij toch al van plan was om uit huis te gaan.

Hmm, ik zie net dat de discussie al op pag 6 zit, dus waarschijnlijk ben ik mosterd....
Correctie op mijzelf.

Hoewle zelfredzaamheid hoog in het vaandel,slaag ik daar ook niet altijd in want ik ben en blijf een watje.Maar probeer daar wel echt energie in te steken.

Wellicht bedoel ik ook meer sociale vaardigheden en respect en dat niet alles maar vanzelfsprekend is.
quote:_discovery_ schreef op 16 april 2009 @ 15:51:

[...]

Omdat je je in omringende gemeentes kan inschrijven hoeft dat nog niet te betekenen dat de mogelijkheid er daarom altijd maar is.

Wat ik al eerder schreef je kan wel alles en iedereen gaan vergelijken met elkaar, maar elke situatie is anders. In die andere gemeente bieden ze misschien ook alleen maar huizen aan voor boven de 500 euro en dat kan misschien niet betaald worden, of misschien mag je een huis alleen maar in je eentje betrekken of juist met z;n tweeen en is jouw situatie net weer anders.Dan zijn er wel andere mogelijkheden.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 16 april 2009 @ 18:13:

[...]

Dan zijn er wel andere mogelijkheden.

tuuuurlijk je kan ook altijd nog met een doos onder een brug gaan zitten.

Nou het moet voor ons wel een reeele en goede oplossing zijn en geen wanhoopsdaad, ze zit niet op de wip ze wil graag op zich zelf, vraagt zeker geen paleis maar wil wel op een schappelijke en reeele manier beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven