Met het risico dat ik nu gekielhaald word...

vrijdag 3 oktober 2008 om 15:36
... maarreh, hebben jullie ook wel eens het gevoel dat er op dit forum dames zijn die - nadat een moeizame relatie stuk is gegaan - wel héél makkelijk concluderen dat ze met een narcist/ borderliner/ psychopaat/ pathologische leugenaar of anderszins geflipte mafketel te maken hadden gehad?
Ik wel, als ik eerlijk ben.
Ik wel, als ik eerlijk ben.

maandag 6 oktober 2008 om 15:37
@ aikidoka (en veel anderen):
Natúúrlijk is het heel goed mogelijk dat je een relatie met een man hebt die een eikel, een hork, een egotripper of een emotioneel onbeholpen pummel is. In zo'n geval heb je ook het volste recht om zo te noemen. Ik zou dan absoluut niet zomaar denken dat je enorm loopt te zeuren of overdrijven (ik bedoel: wie ben ik?).
Ik vind alleen het te pas en te onpas gebruiken van medische/psychiatrische termen nogal... koddig. Borderline, schizofrenie, een narcistische persoonlijkheidsstoornis of psychopathie... dat is zwaar wetenschappelijk geschut, hoor. Zo'n diagnose stel je niet zomaar even, als leek.
Het is ook belachelijk om als leek van iedereen die een drukkende, plaatselijke hoofdpijn voelt meteen met grote stelligheid te beweren dat ze een hersentumor hebben. Zoiets. Alsof alle drukkende hoofdpijntjes daarop duiden...
Natúúrlijk is het heel goed mogelijk dat je een relatie met een man hebt die een eikel, een hork, een egotripper of een emotioneel onbeholpen pummel is. In zo'n geval heb je ook het volste recht om zo te noemen. Ik zou dan absoluut niet zomaar denken dat je enorm loopt te zeuren of overdrijven (ik bedoel: wie ben ik?).
Ik vind alleen het te pas en te onpas gebruiken van medische/psychiatrische termen nogal... koddig. Borderline, schizofrenie, een narcistische persoonlijkheidsstoornis of psychopathie... dat is zwaar wetenschappelijk geschut, hoor. Zo'n diagnose stel je niet zomaar even, als leek.
Het is ook belachelijk om als leek van iedereen die een drukkende, plaatselijke hoofdpijn voelt meteen met grote stelligheid te beweren dat ze een hersentumor hebben. Zoiets. Alsof alle drukkende hoofdpijntjes daarop duiden...
maandag 6 oktober 2008 om 18:01
maandag 6 oktober 2008 om 18:06
En geloof me dat er heel wat twijfel aan vooraf gaat voordat je voorzichtig durft te denken dat misschien die persoon wel eens baat zou kunnen hebben bij een bezoekje aan de psychiater.
Geen twijfel omdat het er niet duimendik bovenop zou liggen, maar twijfel omdat het nogal wat is, om zo iets van iemand te zeggen.
-en de twijfel blijft. Voor zover mij bekend is betreffende persoon inmiddels wel in de WIA terecht gekomen, en daar kom je nowadays niet zo maar-
Geen twijfel omdat het er niet duimendik bovenop zou liggen, maar twijfel omdat het nogal wat is, om zo iets van iemand te zeggen.
-en de twijfel blijft. Voor zover mij bekend is betreffende persoon inmiddels wel in de WIA terecht gekomen, en daar kom je nowadays niet zo maar-
maandag 6 oktober 2008 om 18:50
Ik denk dat een beetje shrink wel door dat mooi weer spelen heen prikt. En ik ben het helemaal met Lad eens dat dat gediagnostiseer hier op het forum belachelijk is. (irl ken ik dit gezeik gelukkig niet. Nouja, alleen van ouders die hun bij wijze van al aan de ritalin helpen voor ze ook maar eeen arts hebben gezien)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
maandag 6 oktober 2008 om 19:12
maandag 6 oktober 2008 om 19:23
Op het moment dat ik met hem was en van plan te blijven deed het er wel degelijk toe. Diagnose betekent een vermoeden van hoe je met zo iemand om kunt gaan, wat haalbaar is en wat niet, en tja, als die diagnose niet van een instelling kan komen moet ik dan mijn leven verzieken met alleen maar denken dat het lulgedrag is zonder te onderzoeken waar het vandaan zou kunnen komen -toevallig iets gelezen over borderline, en het leek er wel erg op, en na jaren nog wat meer gelezen, en het lijkt er nog steeds op-
maandag 6 oktober 2008 om 19:27
quote:HoiPippiLangkous schreef op 06 oktober 2008 @ 18:50:
Ik denk dat een beetje shrink wel door dat mooi weer spelen heen prikt. En ik ben het helemaal met Lad eens dat dat gediagnostiseer hier op het forum belachelijk is. (irl ken ik dit gezeik gelukkig niet. Nouja, alleen van ouders die hun bij wijze van al aan de ritalin helpen voor ze ook maar eeen arts hebben gezien)
Ik heb idd het gevoel dat het een forumding is. Maar dat kan ook komen omdat wanneer je vriend nou echt een stoornis heeft, die anderen niet zo goed kunnen zien, mensen je toch sowieso vaak niet echt geloven in real life.
Maar het klopt wel dat als dit forum een afspiegeling was van de werkelijkheid er heel veel mannen rondliepen met serieus ernstige stoornissen in ons landje. Ik geloof best dat het er veel zijn, maar niet 80% van de totale populatie
Ik heb idd het gevoel dat het een forumding is. Maar dat kan ook komen omdat wanneer je vriend nou echt een stoornis heeft, die anderen niet zo goed kunnen zien, mensen je toch sowieso vaak niet echt geloven in real life.
Maar het klopt wel dat als dit forum een afspiegeling was van de werkelijkheid er heel veel mannen rondliepen met serieus ernstige stoornissen in ons landje. Ik geloof best dat het er veel zijn, maar niet 80% van de totale populatie
maandag 6 oktober 2008 om 19:28
@mamzelle, niemand zegt ook dat het niet kan. In mijn eerdere posts gaf ik juist aan dat dat het vervelendste is. Wanneer iemand echt een dergelijke partner treft, dat er dan hier opeens allemaal meiden zijn die ook een vriend hebben die wel eens gelogen heeft dus pathologische leugenaar, of die ook wel eens hoofdpijn heeft, of in de spiegel kijkt etc. En dan gaat het topic beetje naar de maan, omdat het dan minder serieus lijkt, dan het eigenlijk is.
maandag 6 oktober 2008 om 20:11
quote:HoiPippiLangkous schreef op 06 oktober 2008 @ 18:50:
Ik denk dat een beetje shrink wel door dat mooi weer spelen heen prikt.
Nee dat is dus niet zo. Mensen met deze stoornis gaan niet zo snel naar een psych maar sturen ze de omgeving erheen onder het mom van: met mij is niets mis, jij bent degene die hulp nodig heeft. Als ze er wel heengaan ivm een depressie oid wordt alsnog vaak die diagnose niet gesteld omdat ze heel innemend en charmant kunnen zijn.
De nare kant wordt vaak alleen binnen een heel kleine kring gezien, nl de familie. En regelmatig ook echt goede vrienden na verloop van tijd.
Mijn moeder is niet gediagnosticeerd, past wel geheel in het plaatje en een goede vriendin van mij met psychiatrische ervaring kent haar en is er behoorlijk zeker van. Zij zei zelf dat dit zo'n beetje de lastigste patienten zijn om mee te werken, meestal kom je nergens en zotussendoor lopen psychiaters er ook nog eens in. Dat kan op meerdere manieren. Ze vallen voor de charmante kant, zien dat als de hele persoon, de rest is gebaseerd op misverstanden en in feite is de patient heel kwetsbaar en onzeker. Of ze laten zich manipuleren dmv vleierij, als ze zelf last hebben van superioriteits/inferioriteitscomplex zijn ze ideale prooien.
Ik begrijp dat mensen als ze het niet hebben meegemaakt, het complete idioterie vinden. Overdreven. Maar dat is niet zo, er bestaan echt bijzonder gewetensloze, manipulatieve en wrede mensen.
Maar goed, wat ik al zei, ik begrijp dat het overdreven kan klinken.
Ik denk dat een beetje shrink wel door dat mooi weer spelen heen prikt.
Nee dat is dus niet zo. Mensen met deze stoornis gaan niet zo snel naar een psych maar sturen ze de omgeving erheen onder het mom van: met mij is niets mis, jij bent degene die hulp nodig heeft. Als ze er wel heengaan ivm een depressie oid wordt alsnog vaak die diagnose niet gesteld omdat ze heel innemend en charmant kunnen zijn.
De nare kant wordt vaak alleen binnen een heel kleine kring gezien, nl de familie. En regelmatig ook echt goede vrienden na verloop van tijd.
Mijn moeder is niet gediagnosticeerd, past wel geheel in het plaatje en een goede vriendin van mij met psychiatrische ervaring kent haar en is er behoorlijk zeker van. Zij zei zelf dat dit zo'n beetje de lastigste patienten zijn om mee te werken, meestal kom je nergens en zotussendoor lopen psychiaters er ook nog eens in. Dat kan op meerdere manieren. Ze vallen voor de charmante kant, zien dat als de hele persoon, de rest is gebaseerd op misverstanden en in feite is de patient heel kwetsbaar en onzeker. Of ze laten zich manipuleren dmv vleierij, als ze zelf last hebben van superioriteits/inferioriteitscomplex zijn ze ideale prooien.
Ik begrijp dat mensen als ze het niet hebben meegemaakt, het complete idioterie vinden. Overdreven. Maar dat is niet zo, er bestaan echt bijzonder gewetensloze, manipulatieve en wrede mensen.
Maar goed, wat ik al zei, ik begrijp dat het overdreven kan klinken.
maandag 6 oktober 2008 om 21:11
Ok Mamzelle, daar had ik nog niet bij stilgestaan, dat je ook zou kunnen besluiten bij zo iemand te blijven. Dan is het idd wel relevant (hoewel als hij zelf niet vindt dat hij een probleem heeft het toch een beetje trekken aan een dood paard blijft, lijkt mij). Ik ging eigenlijk uit van de situatie waarin iemand je zodanig behandelt als je niet behandeld wenst te worden, de relatie uitgaat, en er daarna dan wordt gezegd ´ja maar hij is ook écht een gevalletje borderline´.
maandag 6 oktober 2008 om 22:15
quote:Lad schreef op 05 oktober 2008 @ 13:18:
[...]
Dat lijkt me wel een leuk plannetje, eigenlijk...
By the way, even serieus: ik vind dat er meer leuke vrouwen rondlopen dan leuke mannen, al met al. Ik vind veel mannen 'emotioneel kreupel' en niet in balans en ik sta er af en toe versteld van hoe veel rare mafketels er zijn.
Er zijn ook veel malle dames die er nog intrappen ook, omdat ze desperaat of zelf in de war zijn. En er bestaan ook vreselijke zeikwijven die van élke man een draaikont en een leugenaar zouden maken omdat 'ie denkt: eerlijk zijn levert toch altijd de wind van voren op, dus laat ik maar proberen wat 'uitstel van executie' bij elkaar te liegen.
Maar ik vind dat er meer a-sociale, freaky, merkwaardige mannen bestaan dan a-sociale, freaky, merkwaardige vrouwen. Dat zeker.
Zelf ben ik natuurlijk een geweldig leuke man. Dat spreekt voor zich, dus kielhalen zou hartstikke zonde zijn.
Mee eens. Vooral met dat emotioneel kreupel. Hoe snel de hedendaagse man het op zijn heupen krijgt is gewoon beschamend.
Uiteraard ben ik zelf ook een van de leukste vrouwelijke schepsels die deze planeet rijk is, maar die mannen, he?!
De afgelopen jaren heb ik ook (helaas) heel wat mafketels mogen meemaken. En zeikerds, slappe happen, sukkels, losers, rare gasten en natuurlijk ook de hele gewone huis-tuin en keuken klootzak.
Maar nee, de behoefte om die mannen dan maar in het 'psychisch niet in orde' hoekje te plaatsen gaat me te ver.
Gelukkig ben ik nog niet zo uit het veld geslagen dat ik niet kan denken dat iemand mij gewoon niet zo leuk vindt.
Maar dat er een hele hoop rare figuren rondlopen staat als een paal boven water.
[...]
Dat lijkt me wel een leuk plannetje, eigenlijk...
By the way, even serieus: ik vind dat er meer leuke vrouwen rondlopen dan leuke mannen, al met al. Ik vind veel mannen 'emotioneel kreupel' en niet in balans en ik sta er af en toe versteld van hoe veel rare mafketels er zijn.
Er zijn ook veel malle dames die er nog intrappen ook, omdat ze desperaat of zelf in de war zijn. En er bestaan ook vreselijke zeikwijven die van élke man een draaikont en een leugenaar zouden maken omdat 'ie denkt: eerlijk zijn levert toch altijd de wind van voren op, dus laat ik maar proberen wat 'uitstel van executie' bij elkaar te liegen.
Maar ik vind dat er meer a-sociale, freaky, merkwaardige mannen bestaan dan a-sociale, freaky, merkwaardige vrouwen. Dat zeker.
Zelf ben ik natuurlijk een geweldig leuke man. Dat spreekt voor zich, dus kielhalen zou hartstikke zonde zijn.
Mee eens. Vooral met dat emotioneel kreupel. Hoe snel de hedendaagse man het op zijn heupen krijgt is gewoon beschamend.
Uiteraard ben ik zelf ook een van de leukste vrouwelijke schepsels die deze planeet rijk is, maar die mannen, he?!
De afgelopen jaren heb ik ook (helaas) heel wat mafketels mogen meemaken. En zeikerds, slappe happen, sukkels, losers, rare gasten en natuurlijk ook de hele gewone huis-tuin en keuken klootzak.
Maar nee, de behoefte om die mannen dan maar in het 'psychisch niet in orde' hoekje te plaatsen gaat me te ver.
Gelukkig ben ik nog niet zo uit het veld geslagen dat ik niet kan denken dat iemand mij gewoon niet zo leuk vindt.
Maar dat er een hele hoop rare figuren rondlopen staat als een paal boven water.
maandag 6 oktober 2008 om 22:58
Ik heb in kennisen- en familiekring autist, borderliner, automutilisten, anorexiapatienten en incestklanten en écht van allemaal wist ik binnen een maand wat ze hadden! Ik snap niet dat je als vrouw een serieuze relatie met zo iemand kunt hebben, als iemand echt zulke trekken heeft heb je dat toch door vóórdat je verliefd/ verloofd/ getrouwd bent met iemand? Ik ben dan ook geneigd te stellen dat mensen vrouwen het te moeilijk vinden om te stellen dat hij een lul was/ ze zich aan iemand hebben vastgeklampt/ een relatie gewoon niet meer werkte/ ze hem de kop gek hebben gezeurd.
/ of ben je opvoedtechnisch belast als allebei je ouders in de psychiatrie werken?
/ of ben je opvoedtechnisch belast als allebei je ouders in de psychiatrie werken?
dinsdag 7 oktober 2008 om 14:53
Mevrouwdekees, met mijn narcist is een van de problemen juist dat hij erg charmant overkomt. Toen ik na afloop van de relatie wat verhalen vertelde in een groep die hem ook kent kreeg ik ook heel weinig respons, niemand herkende hem daarin. Dat was best eenzaam, want het waren nog niet de ergste of rotste verhalen en ik zag iedereen denken haatdragende ex. Dus voor mij is herkenning van anderen wel heel prettig geweest. En voor mij ook de belangrijkste reden eens op zo'n topic te reageren.
Lad, in het dagelijks leven, zal ik ook nooit zeggen dat hij narcisme heeft, maar houd ik het op narcistische trekken, juist omdat ik ook vind dat ik niet zo'n diagnose mag stellen, ik ben namelijk geen psychiater. Hier op het forum ben ik minder zorgvuldig.
Lad, in het dagelijks leven, zal ik ook nooit zeggen dat hij narcisme heeft, maar houd ik het op narcistische trekken, juist omdat ik ook vind dat ik niet zo'n diagnose mag stellen, ik ben namelijk geen psychiater. Hier op het forum ben ik minder zorgvuldig.
dinsdag 7 oktober 2008 om 16:20
Ik was toen ik mijn ex leerde kennen in een bedroevende state of mind. En ik vond hem naast bizar écht leuk. Tel daarbij op een portie naïeviteit -eerst- en een portie volhardendheid -later- en een aantal kinderen en je bent zo acht jaar verder.
Het zal gescheeld hebben dat ik binnen een maand zwanger was. Voor mij kennelijk te kort om door te laten dringen wat er zoal aan de hand was.
Zonder die zwangerschap neem ik aan dat ik er eerder uit zou zijn gestapt.
Het zal gescheeld hebben dat ik binnen een maand zwanger was. Voor mij kennelijk te kort om door te laten dringen wat er zoal aan de hand was.
Zonder die zwangerschap neem ik aan dat ik er eerder uit zou zijn gestapt.

dinsdag 7 oktober 2008 om 16:31
Persoonlijkheidsstoornissen komen nou eenmaal veel voor, en voor de omgeving zijn deze moeilijk te hanteren. Vanuit dat oogpunt kan ik heel goed begrijpen dat hier relatief veel vrouwen schrijven over dit soort problematiek. Als het allemaal soepel gaat en je partner/expartner is een redelijk denkend/voelend/handelend mens dan heb je hier toch weinig te schrijven?
dinsdag 7 oktober 2008 om 16:33
dinsdag 7 oktober 2008 om 16:35
Mevrouwdekees, misschien werkt het voor jou heel anders, maar ik kan in een maand best verliefd worden hoor. Dus dan heb je misschien wel door dat de persoon anders is, maar dan zie je nog niet dat het foute boel is. Tenminste, ik niet. En in die maand was het 1 en al charmes en geweldigheid. Overigens ben ik er ook weer na een paar maanden uitgestapt omdat ik toen zag dat dit echt niet goed voor me was, want het werkte niet. Dus ja, voor verloofd en vertrouwd, niet voor verliefd, in mijn geval.
Ik denk dat het voor iedereen verschillend is wat je herkent. Autisten herken ik niet altijd meteen, maar ik vind ze altijd wel tamelijk irritante personen, dus ik zou er niet verliefd op worden. Depressiviteit herken ik wel, maar zou ik iemand niet om afwijzen (wel als iemand geen hulp zoekt).
Ik denk dat het voor iedereen verschillend is wat je herkent. Autisten herken ik niet altijd meteen, maar ik vind ze altijd wel tamelijk irritante personen, dus ik zou er niet verliefd op worden. Depressiviteit herken ik wel, maar zou ik iemand niet om afwijzen (wel als iemand geen hulp zoekt).
dinsdag 7 oktober 2008 om 21:56
Even wat reacties door elkaar heen: Ainne nee Manisch Depressief en Borderliner is niet het zelfde. Grof gesteld is een borderliner veel gekker. Bij M-D heb je manische (hele drukke, manikaal blije) periodes, afgewisseld met depressiviteit (en ook wel er tussen in zitten) deze periodes bouwen zich op in weken/ maanden. Een van de kenmerken van borderliner is het extreme gevoelsleven ze kunnen meerdere keren per uur van Manisch naar depressief schieten en terug. Daarnaast zijn borderliners extreem geneigd tot manipulatie.
@? Natuurlijk kun je gevoelens voor iemand hebben na een maand maar dan ben je nog niet zo verbonden met iemand dat je niet nog makkelijk voor je zelf kunt kiezen toch? (situatie Mamzelle als uitzondering daargelaten)
@ Mamzelle; toen ik 15- 18 was was er ook nog niet zo druk internet, al wel alle bovengenoemden...
@? Natuurlijk kun je gevoelens voor iemand hebben na een maand maar dan ben je nog niet zo verbonden met iemand dat je niet nog makkelijk voor je zelf kunt kiezen toch? (situatie Mamzelle als uitzondering daargelaten)
@ Mamzelle; toen ik 15- 18 was was er ook nog niet zo druk internet, al wel alle bovengenoemden...
dinsdag 7 oktober 2008 om 22:02