Middelmatigheid nobeler dan "the sky is the limit"?

30-01-2008 20:05 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp even hier bij relaties, omdat ik er door twee topics hier bij relaties op kwam.

Waarom wordt het streven naar méér dan middelmatigheid toch altijd zo verketterd hier? En met hier bedoel ik het forum, maar ook Nederland in zijn algemeenheid.

Dit naar aanleiding van het topic van Koios, wiens kop er al weer afmoet omdat ze om 6 uur met de piepers aan tafel niet als hoogste ideaal heeft. En ook een beetje naar aanleiding van het topic van Helmy over downdaten.

Zeg eens eerlijk: wordt middelmatigheid zo verheerlijkt omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat ze zelf nooit meer dan middelmatigheid zullen bereiken?
Am Yisrael Chai!
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 11:57:

Ik zal wel gewoon van Mars komen ofzo, maar als iemand een heel groot huis heeft dan denk ik alleen maar 'goh, wat een mooi huis, wat leuk voor je'. En als iemand 2 studies heeft afgerond en ik nog geen 1, dan denk ik hoogstens, 'goh, wat knap, erg hard gewerkt' Maar ik vind niet dat ik óók 2 studies had moeten afronden of dat iemand die 2 studies afrond beter is dan ik. Ik zie in mijn omgeving gewoon al die dingen niet die jullie noemen. Het is net wat BGB zegt, ik vind het prima als iemand bijvoorbeeld zegt 'ik ga ver op vakantie dit jaar, want dat vind ik leuk en ik heb het verdiend' Maar als diegene zegt 'mensen die naar de camping gaan zijn zó burgerlijk en saai, ík ga lekker op vakantie naar een ver land' Dán vind ik dat wel irritant ja.

Volgens mij kunnen mensen je pas naar beneden halen als je jezelf beter voelt dan een ander en niet zeker bent van je positie. Als je zelfverzekerd bent en trots op wat je bereikt hebt zal het je worst zijn wat iemand daar van zegt, en vind je het ook niet nodig om erover op te scheppen.Ga je trouwens weer met je - en ik ben er inmiddels van overtuigd dat je het idd onbewust doet - negatieve waardeoordeel.
Am Yisrael Chai!
Zoals Ukkie ook al aangaf, Noblesse Oblige, wordt blij zijn met je prestaties vrijwel altijd als "opscheppen" gezien. Eowynn zei eerder: "iemand die veel wil bereiken en daar prat op gaat" , da's ook iets wat onherroepelijk in discussies over prestaties ingebracht wordt.

Waarom zou je niet prat mogen gaan op prestaties? Waarom is er alleen maar over praten, of zelfs niet eens erover praten maar ze alleen dóen, voldoende om als "opschepper" gekwalificeerd te worden?

Iedereen in deze discussie die ooit, op welke kleine schaal dan ook, ergens in uitgeblonken heeft, heeft al gezegd de eigen prestaties liever te bagatelliseren dan ze te roemen. Omdat ánderen automatisch vinden dat je opschept als je dat niet doet. Vrijwel iedereen noemde ook direct een vergoeilijkend feit, "maar ik ben heel ongelukkig hoor". "Maar ik ben dan weer een loser in relaties hoor". "Maar hij is ook autistisch hoor".

Soundpost had op pagina 1 ofzo een fantastische post, waarin ze het over schaarste denken had. Ik denk dat daar de crux van het verhaal zit.
Am Yisrael Chai!
Hmmmm, wanneer is iets opscheppen? Als ik mijn mond opendoe om te vertellen hoe het met me gaat en wat ik zoal allemaal doe? En omdat dat wellicht veel leuker is dan wat jij doet is dat opscheppen?

Een kennis van me is notaris en heeft een eigen notariskantoor. Op verjaardagen antwoord ze steevast op de vraag wat ze voor werk doet "ik werk op een notariskantoor". Ze zegt dat ze dat doet omdat ze het spuugzat is om door de mannen dan als te hoog gegrepen te worden gezien, en door de vrouwen als arrogante carrierebitch. Moet ze zelf weten, en ik snap wel waar ze vandaan komt, maar no way dat ik mezelf bewust zou "downgraden" om maar in het gezelschap te passen.

Mijn "opscheppen" is gewoon vertellen wat er zich in mijn leven afspeelt.
Mij lijkt het trouwens essentieel om prat te gaan op je eigen prestaties. Als je dat zelf al niet doet, dan doet toch niemand het? Ik persoonlijk erger me eerder aan mensen die níet prat gaan op hun prestaties dan andersom, en ik ga zelf ook erg prat op mijn prestaties. En als iemand me een compliment maakt over mijn prestaties, dan zeg ik eigenlijk altijd "ja, fijn he, ik ben er zelf ook heel trots op."

Ik zie niet wat daar mis mee is, ik vind het zelfs heel gezond om trots op je eigen prestaties te zijn en jezelf af en toe een veer in je reet te steken. Volgens mij is die trots kunnen ervaren trouwens ook een belangrijk onderdeel van groter kunnen groeien. Evidenza noemde "groot kunnen denken" en daar ben ik het mee eens, ik zou daar graag "je eigen prestaties op waarde kunnen schatten en trots op jezelf kunnen zijn" aan willen toevoegen.
Am Yisrael Chai!
@ FV Daar heb je zeker gelijk in. Ik vind het zelf ook bijzonder storend dat je blijkbaar niet eens mag vertellen over waar je trots op bent. Opscheppen en vertellen over waar je trots op bent/ behaalde successen vind ik niet per definitie hetzelfde. Kijk als die reclame van spa hebt, met die gast die onwijs arrogant zit te doen en een glas water in z'n gezicht krijgt, dát is opscheppen. Maar sommige mensen vinden het feit dat je jezelf niet afzwakt al een vorm van opscheppen en dat vind ik onzin.

Je mag best gewoon zeggen dat je ergens goed in bent (van mij in ieder geval). Het is wel een beetje de toon die de muziek maakt. Als je zegt dat je ergens goed in bent, cool, prima. Maar in 1 adem anderen die dat niet doen als loser benoemen, dan vind ik het begrijpelijk dat men dat als onprettig gedrag ervaart.
Ik had trouwens jaren geleden eens een gesprek met mijn toenmalige werkgever over dergelijke valse bescheidenheid. Die man was trouwens zelf echt een uitblinker en werd oa geroemd om zijn extreme intelligentie. Die zei keihard: als iemand zichzelf naar beneden haalt, en bijvoorbeeld zegt "ik ben niet echt slim" dan neem ik dat ter kennisgeving aan. Okee, jij bent niet slim, ik heb dus niks aan jou, doei.

Ik denk dat dat voor veel mensen geldt en dat je met dergelijke valse bescheidenheid jezelf dus heel erg beperkt. Mensen die écht succesvol zijn en die jij bijvoorbeeld nodig hebt als werkgever, hebben helemaal geen tijd en zin in egos pamperen en spelletjes als "oooh, ik ben zo dik vandaag" waarbij hij of zij dan moet gaan zeggen "nee joh meid, je ziet er hartstikke goed uit".
Am Yisrael Chai!
FV, daar gá je weer met je verkeerd opvatten. Ik bedoel niet dat mensen die veel bereikt hebben áltijd opscheppen.....Jemig. Ik zeg alleen maar dat opscheppen niet nodig is als je zeker van jezelf bent. En opscheppen is volgens mij geen positief iets. Trots zijn en zelfverzekerd wel, maar opscheppen is geloof ik per defnitie negatief.
Als ik zeg dat iemand prat gaat op prestaties bedoel ik daarmee dat diegene het áltijd over zijn prestaties heeft en het er altijd bij haalt. Je mag best van jezelf zeggen dat je ergens goed in bent, waarom wil je me zo graag dingen in de mond leggen?
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 12:28:

FV, daar gá je weer met je verkeerd opvatten. Ik bedoel niet dat mensen die veel bereikt hebben áltijd opscheppen.....Jemig. Ik zeg alleen maar dat opscheppen niet nodig is als je zeker van jezelf bent. En opscheppen is volgens mij geen positief iets. Trots zijn en zelfverzekerd wel, maar opscheppen is geloof ik per defnitie negatief.

Nee, ik wil juist aantonen dat jij in elke posting de behoefte voelt om het negatieve te benadrukken. Jij bent elke keer de eerste die een nieuw negatief oordeel inbrengt, en dat vind ik opvallend. De discussie ging niet over opscheppen, tóch voel je de behoefte om even te benadrukken dat je heus blij kunt zijn voor een ander, maar alleen als diegene niet opschept. Je zwakt in elke posting het goed presteren of het uitblinken af met iets negatiefs, en tegelijkertijd benadruk je in elke posting dat mensen die middelmatig zijn vooral heel veel positieve eigenschappen hebben.

Zie je zelf niet dat je dat doet?
Am Yisrael Chai!
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 12:30:

Als ik zeg dat iemand prat gaat op prestaties bedoel ik daarmee dat diegene het áltijd over zijn prestaties heeft en het er altijd bij haalt. Je mag best van jezelf zeggen dat je ergens goed in bent, waarom wil je me zo graag dingen in de mond leggen?Nogmaals: omdat jij tot nu toe eigenlijk precies reageert op de manier die mij inspireerde tot het openen van het topic. Ik wil het in dit topic niet hebben over hoe lief en leuk Marietje van de hoek in al haar gemiddeldheid wel niet is, maar jij probeert elke keer de discussie die kant op te sturen. Alsof je niet over uitblinken, bovengemiddeld zijn MAG praten zonder vooral te benadrukken dat dat geen enkele reden is om jezelf beter dan een ander te voelen en dat iemand die slechter is in iets dan jij ook echt heus wel aardig is. Dáár gaat de discussie voor mij om.
Am Yisrael Chai!
Dat doe ik volgens mij niet FV, zo zie ik het gewoon. Het gaat niet om afzwakken.
Ik krijg uit jouw postings de indruk dat jij ook echt vindt dat iemand die een uitblinker is niet beter is dan een ander, en ik probeer te achterhalen waarom je dat vindt.

Persoonlijk vind ik het namelijk echt gek dat mensen dat echt kunnen geloven. Voor mij is het namelijk zo helder als glas dat er mensen bestaan die beter zijn dan anderen. Niet meer waard dan anderen, maar wel béter dan anderen.
Am Yisrael Chai!
Maar voor mij ís iedereen ook gewoon gelijk. Of je nou putjesschepper bent of docterandus, ik kijk naar de een niet anders dan naar de ander. Zal mijn wereldbeeld wel zijn ofzo, maar ik vind gewoon niet dat een mens beter is dan een ander mens alleen vanwege talenten of prestaties. Dat wil niet zeggen dat je niet trots mag zijn op talenten of prestaties.
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 12:35:

Dat doe ik volgens mij niet FV, zo zie ik het gewoon. Het gaat niet om afzwakken.

Daarom zei ik al, ik heb de indruk dat je dat onbewust doet. En daarom heb ik tot nu toe elke keer letterlijk gequote dat je keer op keer voor een negatief woord kiest, waar je diezelfde eigenschap ook positief had kunnen omschrijven. Daarmee laat je heel duidelijk je onbewuste mening blijken, vind ik.

Als je zegt "dan denk ik dat diegene de dingen die er toe doen niet op waarde weet te schatten" dan kan je wel denken dat dat geen waardeoordeel is, maar dat IS het wel.

Want: wat zijn de dingen die er toedoen dan? En waarom kan diegene ze niet op waarde schatten?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 31 januari 2008 @ 12:32:

[...]

Nee, ik wil juist aantonen dat jij in elke posting de behoefte voelt om het negatieve te benadrukken. Jij bent elke keer de eerste die een nieuw negatief oordeel inbrengt, en dat vind ik opvallend. De discussie ging niet over opscheppen, tóch voel je de behoefte om even te benadrukken dat je heus blij kunt zijn voor een ander, maar alleen als diegene niet opschept. Je zwakt in elke posting het goed presteren of het uitblinken af met iets negatiefs, en tegelijkertijd benadruk je in elke posting dat mensen die middelmatig zijn vooral heel veel positieve eigenschappen hebben.

Zie je zelf niet dat je dat doet?Ja, daar ben ik het mee eens. Op de één of andere manier moet dus álles teruggebracht worden tot een soort gemiddelde. Mensen die ondergemiddeld presteren zijn "wel heel lief" en mensen die bovengemiddeld presteren "zijn prive erg ongelukkig". Zo van, we zijn allemaal hetzelfde. Dat zijn we niet.
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 12:38:

Maar voor mij ís iedereen ook gewoon gelijk. Of je nou putjesschepper bent of docterandus, ik kijk naar de een niet anders dan naar de ander. Zal mijn wereldbeeld wel zijn ofzo, maar ik vind gewoon niet dat een mens beter is dan een ander mens alleen vanwege talenten of prestaties. Dat wil niet zeggen dat je niet trots mag zijn op talenten of prestaties.Nou komen we ergens. Want voor mij is ook iedereen gelijkWAARDIG. Maar zeker niet gelijk. Dat kan je volgens mij ook helemaal niet verdedigen. Een analfabete vrouw van 40 uit het Berbergebied, is toch niet gelijk aan Einstein? Dat is een wel heel vreemde stelling om te verdedigen en ik ben eerlijk gezegd ook heel benieuwd naar die verdediging.
Am Yisrael Chai!
Komt misschien omdat ik werkte met mensen die door iedereen uitgekotst werden. Mensen die in hun hele leven niets presteerden en soms ook nog dingen als moord of iets dergelijks op hun geweten hadden. Stuk voor stuk prachtige mensen.

Prestaties hangen gewoon voor zo'n groot deel af van je omstandigheden, je genen en je kansen dat ik het niet per definitie heel bijzonder vind. Tuurlijk komt er ook hard werken bij kijken, dat wil ik niet bagatelliseren. Maar ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je je talenten ontwikkeld en je best doet in waar je goed in bent.

Ik hang alleen geen oordeel of dat nou toevallig het draaien van moertjes aan een pennetje is in en sociale werkplaats of het uitvoeren van een open hartoperatie. Voor de man op de sociale werkplaats kan het al een veel grotere prestatie zijn om gewoon 3x per week op te komen dagen, zijn werk te doen en weer naar huis te gaan dan het ooit voor die chirurg geweest is om zijn diploma te halen.
Misschien waren die mensen in wezen wel gelijk, maar kregen ze andere kansen

Maar voor mij ís iedereen ook gewoon gelijk. Of je nou putjesschepper bent of docterandus, ik kijk naar de een niet anders dan naar de ander. Zal mijn wereldbeeld wel zijn ofzo, maar ik vind gewoon niet dat een mens beter is dan een ander mens alleen vanwege talenten of prestaties. Dat wil niet zeggen dat je niet trots mag zijn op talenten of prestaties.

En jouw laatste zin is volgens mij een contradictio in terminis. Van jou mag je volgens mij dus diep in je hart NIET trots zijn op je prestaties, want ook al ben je Einstein, je bent niks meer dan een putjesschepper hoor.

Dat is eigenlijk een soort omgekeerd snobisme. Niet Einstein kijkt neer op jou, maar jij kijkt neer op hém. Maar dat heb ik al drie keer gezegd volgens mij.
Am Yisrael Chai!
Laat ik het anders stellen, als je hard werkt of gewerkt hebt, mag je daar trots op zijn.

Serieus? Ik kijk naar iedereen anders. En ze zijn zeker niet gelijk. Ik geloof trouwens ook dat ik ze anders behandel. Dat is vast niet politiek correct, maar ik praat toch anders tegen een putjesschepper dan tegen een doctorandus.

Trouwens, ook nu weer koppel je "anders' direct aan "beter vinden of voelen". Ik vind ook dat je negatieve waardeoordelen hangt aan bovengemiddeldheid.
Wat ik me trouwens afvraag: ik heb het idee dat een dergelijk wereldbeeld erg samenhangt met de Nederlandse religieuze geschiedenis. (calvinistisch). Is het toeval dat jij ook idd christelijk bent?
Am Yisrael Chai!
Nee mensen zijn niet hetzelfde. En persoonlijk heb ik ook meer respect voor mensen die onafhankelijk zijn en zichzelf kunnen redden dan bijvoorbeeld voor mensen die uit iedere hoek hulp nodig hebben. Slachtoffergedrag en gebrek aan initiatief moet je vind ik niet belonen of goedpraten. Diegene kan alle hulp van de wereld krijgen van een psych - die daar voor bedoeld is, en niet van mij. Zulke mensen zuigen de energie uit hun omgeving (en ja, soms is daar een goed excuus voor, maar dan zou ik zelf er alsnog voor kiezen dat met prof. hulp te fixen). Stel, jij bent diegene, jij gaat achterover zitten en vraagt, vraagt, vraagt. Vind jij dan van jezelf dat je een gelijkwaardige bijdrage levert? Ik zou dat niet eens kunnen. Ik zou me enorm bezwaard voelen. Maar ja dan moet je je wel eerst bewust zijn van jouw invloed op je omgeving.

Ik ben geneigd mensen het voordeel van de twijfel te geven. Iedereen maakt fouten en die ruimte wil ik iedereen ook graag geven. Ook mezelf. Maar dat mensen altijd gelijkwaardig zijn wil niet zeggen dat ze ook een gelijkwaardige bijdrage leveren en dus ook niet dat ze altijd in dezelfde mate op persoonlijke waardering en aandacht kunnen rekenen.

Het gevolg van dergelijke politiek correctheid is dat mensen in de war raken omdat goed gedrag totaal niet meer loont (integendeel, je moet je dan nog meer extra bewijzen) terwijl iemand die geen flikker uitvoert, geen initiatieven neemt en de hele dag om bevestiging zeurt zogenaamd jouw gelijke is. Nou dat denk ik dus niet. Zo iemand dus maar in het verdomhoekje plaatsen en geen kansen meer geven, nee. Iedereen moet kansen krijgen. Daar ben ik echt van overtuigd. Maar het is nu zowat andersom. Doe niks en je krijgt alles gratis, stel je onzeker op en je word overladen met complimenten en aanmoediging, wees geen bedreiging en iedereen houdt van je. Doe je je best en ben je onafhankelijk, nou flikker dan maar op, jij red je wel, en trouwens schaam je je niet? En moest je niet es wat meer voor een ander gaan betekenen met je egocentrische succes? Omgedraaide wereld natuurlijk!!

De natuurlijke motivatie van mensen om iemand te zijn, zo goed of zo slecht als t gaat, word op die manier geweld aangedaan. Ik zeg niet dat je dan maar alle losers het er keihard in moet wrijven dat ze losers zijn en een win of ga dood cultuur het wel helemaal is maar het is nu bijna zo dat een lagere positie haast wenselijker is, omdat iedereen een soort gelijkheid probeert te simuleren. En waarom zouden mensen dan nog succes willen? Als het zo duur betaald moet worden, zou ik ook zeggen laat maar. Ik doe wel niet mijn best. Wat iemand ook aanhaalde m.b.t. zelfverzekerd zijn. Als je onzeker bent gunt iedereen het je. Totdat je het bent dan. Dan ben je gewoon een arrogante trut natuurlijk... Zelfstandig gedrag loont sociaal gezien echt niet.
quote:Eowynn_ schreef op 31 januari 2008 @ 12:47:

Laat ik het anders stellen, als je hard werkt of gewerkt hebt, mag je daar trots op zijn.

Het aloude leven is lijden - denken.

Ik denk dat we veilig kunnen aannemen dat iemand met de intelligentie van Einstein een stuk minder hard hoeft te werken om een cure for cancer te vinden, dan dat iemand met een IQ van 70 moet werken om een Ikea kast in elkaar te zetten. In jouw belevingswereld verdient de Ikeakast echter wel meer trots dan de cure for cancer. Want daar is tenminste voor geleden...
Am Yisrael Chai!
quote:Noblesse_Oblige schreef op 31 januari 2008 @ 12:55:

Het gevolg van dergelijke politiek correctheid is dat mensen in de war raken omdat goed gedrag totaal niet meer loont (integendeel, je moet je dan nog meer extra bewijzen) terwijl iemand die geen flikker uitvoert, geen initiatieven neemt en de hele dag om bevestiging zeurt zogenaamd jouw gelijke is. Nou dat denk ik dus niet. Zo iemand dus maar in het verdomhoekje plaatsen en geen kansen meer geven, nee. Iedereen moet kansen krijgen. Daar ben ik echt van overtuigd. Maar het is nu zowat andersom. Doe niks en je krijgt alles gratis, stel je onzeker op en je word overladen met complimenten en aanmoediging, wees geen bedreiging en iedereen houdt van je. Doe je je best en ben je onafhankelijk, nou flikker dan maar op, jij red je wel, en trouwens schaam je je niet? En moest je niet es wat meer voor een ander gaan betekenen met je egocentrische succes? Omgedraaide wereld natuurlijk!!

De natuurlijke motivatie van mensen om iemand te zijn, zo goed of zo slecht als t gaat, word op die manier geweld aangedaan. Ik zeg niet dat je dan maar alle losers het er keihard in moet wrijven dat ze losers zijn en een win of ga dood cultuur het wel helemaal is maar het is nu bijna zo dat een lagere positie haast wenselijker is, omdat iedereen een soort gelijkheid probeert te simuleren. En waarom zouden mensen dan nog succes willen? Als het zo duur betaald moet worden, zou ik ook zeggen laat maar. Ik doe wel niet mijn best. Wat iemand ook aanhaalde m.b.t. zelfverzekerd zijn. Als je onzeker bent gunt iedereen het je. Totdat je het bent dan. Dan ben je gewoon een arrogante trut natuurlijk... Zelfstandig gedrag loont sociaal gezien echt niet.Goede post!
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven