Mijn zus

27-10-2020 13:17 94 berichten
Gezinssituatie vroeger, ouders en 3 zussen.
Mijn ene zus is altijd een bijzonder typetje geweest..ging altijd haar eigen gang, schopte overal tegenaan etc.
Mijn zus is ook iemand die van leugens aan elkaar hangt, en mensen..lees..familie tegen elkaar opzet.

Wij hebben het niet gemakkelijk gehad in onze jeugd, over beschermt en nogal gelovig opgevoed, we mochten nooit wat, en wat pa zei was gewoon een feit, en ga daar ook maar niet tegenin.
Zus heeft alles wat met de kerk te maken heeft de rug toegekeerd.
ik ga zelf ook niet meer, onze andere zus wel en ouders ook.

In de afgelopen jaren is er zoveel gebeurd met zus, dat niemand nog contact heeft met haar.
Na aanleiding van een afschuwelijk bericht vol met verwijten en verwensingen richting onze ouders heeft mijn zus afscheid van hen genomen.
Ze loopt overal tegenaan ivm haar jeugd, maar maakt het niet bespreekbaar, en mijn ouders snappen er helemaal niks van.
Zus probeerde nog te stoken tussen mij en onze andere zus.
Andere zus heeft het contact toen afgekapt, en ik later ook, want er kwamen nog meer leugens.

Mijn ouders zijn erg veranderd de afgelopen 10jaar, en je kunt alles bespreekbaar maken met ze.
De verhoudingen zijn redelijk evenredig, dus we snappen zus niet dat ze dat niet doet.

Anyway.
Mijn ouders zijn natuurlijk erg verdrietig hierom, want ze zien hun kleinkinderen ook niet meer.
Nu denk ik de laatste paar weken er steeds aan om contact te zoeken met zus.
Onze ouders zijn niet meer de jongsten, en gaan een keer bij ons vandaan.
Ik vraag mij serieus af of zus hierover geen wroeging heeft en geen spijt krijgt.
Ik zou dat zo graag eens willen weten, en bespreekbaar willen maken om toch eens met heb in gesprek te gaan.
Maar gezien haar persoonlijkheid vermoed ik dat ze de confrontatie niet aangaat.

Wat zouden jullie doen in dit geval?
Alle reacties Link kopieren
Niets. Jij wil excuses van haar en zolang je die insteek hebt ipv een open houding zou ik geen contact zoeken. Waarom zou je iemand die kampt met een moeilijke jeugd benaderen met en bak met verwijten en een verzoek dat zij haar excuses maakt?

Zij heeft het anders ervaren dan jij en dat mag.

Hebben jij en je ouders geen spijt over hoe jullie in het verleden met haar zijn omgegaan?
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-10-2020 14:45
13.57% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Toch krijg ik van het lezen van je stuk het idee dat de schuld bij zus wordt neergelegd?

Maar kijk je ook naar het aandeel van je ouders? Zíj waren de ouder, je zus het kind. Voor je iets van je zus gaat verwachten; wordt het niet eerst tijd dat je iets van je ouders verwacht? En excuses richting je zus bijvoorbeeld?

Als jij graag contact met je zus wil, dan moet je met haar gaan praten. Maar probeer het dan ook vanuit haar kant te zien; misschien weet je helemaal niet goed hoe zij zich (vroeger) heeft gevoeld en wat er allemaal gebeurd is. Geef haar het gevoel dat ze ertoe doet en maak vooral geen verwijten.
Maar ga niet tussen haar en jullie ouders staan; dat is namelijk aan je ouders zelf om op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo, een hele familie die tegen je is. En dan wil jij contact zoeken met je zus om nog eens extra verwijten te gaan maken.

Misschien kun je eens met een open blik wat objectiever naar de situatie kijken. En kijk ook naar je eigen motieven. Iemand anders schreef het hier al heel treffend: "ik lees vooral heel veel veroordelingen richting je zus en nu verwacht je eigenlijk dat zij weer netjes in de pas gaat lopen, zodat je ouders rust krijgen".

Jouw loyaliteit ligt overduidelijk bij je ouders, maar is dat wel helemaal eerlijk richting je zus?
Merrick schreef:
27-10-2020 14:18
Eens met voorgangers; als je het contact met je zus wil herstellen, doe dat omdat JIJ dat wil. En met roepen dat je ouders zo veranderd zijn, ga je haar waarschijnlijk direct weer wegjagen, dus houd het bij jezelf.

Jij kunt niet invoelen hoe het voor je zus is geweest. Hoewel jullie in hetzelfde gezin zijn opgegroeid, hebben jullie niet dezelfde jeugd gehad. Zij heeft dingen beleefd die jij niet hebt beleefd en ze heeft een eigen karakter, waardoor ze dingen anders ervaart dan jij die hebt ervaren. Ook is het voor jou onmogelijk om in te voelen hoe het voor haar is geweest.

Je praat daarbij nogal negatief over je zus. Je hebt het over leugens. Dat kunnen wij niet beoordelen, maar jij misschien ook niet. Ze kan dingen gewoon echt anders hebben ervaren of anders herinneren.


Of ook echt andere dingen hebben meegemaakt inderdaad.

Als je al contact zoekt, zal dat eerst oude wonden openrijten. Hoe lief je het ook zou kunnen bedoelen, je triggert bij haar nare herinneringen en waarschijnlijk een hoop wantrouwen.

Met de woorden die je zelf kiest, zou ik het je afraden. Je spreekt negatief, verwijtend (waarom zou ze dingen bespreekbaar maken met de mensen waarmee niet te spreken viel?) en veroordelend over haar. Je lijkt niet echt geinteresseerd in haar perspectief en ervaring/gevoel. En dan maak je waarschijnlijk alleen maar meer kapot dan dat je kunt herstellen.
Verder ook eens.
Alle reacties Link kopieren
Bert bellen. Nee, natuurlijk niet. Ik zou de keuze van de zus respecteren en het aan haar en je ouders laten om toenadering te zoeken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
wolkie schreef:
27-10-2020 13:27
is het mogelijk om haar een brief of mail te sturen zonder dat je er verwijten richting je zus in zet? Gewoon uitleggen dat je je afvraagt of ze misschien een keer met je wilt praten over vroeger? En misschien liegt ze wel helemaal niet maar heeft ze haar jeugd echt zo ervaren als ze zegt. BIj een brief kan ze nog even nadenken voordat ze antwoord. Misschien als je belt dat het te direct is.
Dat liegen betreft niet onze jeugd, dat betreft over alles.
en hoe ze haar jeugd heeft ervaren is ook zo, dat hebben wij ook, alleen gaan wij dar anders mee om.
En hebben we het bespreekbaar gemaakt met de ouders.
appeltaartje00 schreef:
27-10-2020 16:37
Dat liegen betreft niet onze jeugd, dat betreft over alles.
en hoe ze haar jeugd heeft ervaren is ook zo, dat hebben wij ook, alleen gaan wij dar anders mee om.
En hebben we het bespreekbaar gemaakt met de ouders.


Wat hield dat precies in: het bespreekbaar maken?
Hebben je ouders excuses gemaakt naar haar/jullie?
Julie zetten mij wel aan het denken.
Het gaat idd in dit geval tussen mijn ouders en haar.
Maar ze is zo gehaaid dat ze ons er wel bij betrekt.
Ze manipuleert ons hierin.

Haar leven hangt van leugens aan elkaar, en dan doel ik niet over mijn ouders en haar jeugd, maar over alles.
Niks klopt met wat ze zegt.
Ze zegt gerust dat een vriendin van haar ernstig ziek is en terminaal is, kom ik die vriendin tegen en vraag hoe het gaat.
Dan blijkt dat er niks van waar is..
Of dat ze een nieuwe baan heeft elders in het land en dan blijkt dat dat niet zo is..dit ter voorbeeld.

Mijn ouders hebben terug geen contact gezocht om het uit te praten, en dat kan ik snappen.
Als je zo wordt uitgemaakt voor rotte vis, en de kist je wordt toegewenst, zou ik ook achter mijn oor krabben.
Maar ik vermoed dat ze er wel over nadenken om het te doen, alleen de stap nemen is nog een ding.

Er wordt hier gezegd dat ik verwijtend en beschuldigend ben, maar als je telkens onwaarheden wordt verteld, afspraken niet nakomt, iedereen tegen elkaar uitspeelt, ben je naar mij inzien niet goed in je hoofd.
Dat ze het moeilijk heeft gehad in haar jeugd is absoluut waar, net als wij.
Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar maak dat dan eens bespreekbaar als je daar zo meezit.
hannaa46 schreef:
27-10-2020 16:40
Wat hield dat precies in: het bespreekbaar maken?
Hebben je ouders excuses gemaakt naar haar/jullie?
Ja dat hebben ze, ze hebben geen idee gehad dat we het er zo moeilijk mee hebben gehad.
En natuurlijk voed jij je kind zo op naar je goed denken.
Daarnaast waren zowel zus als ik ernstig ziek in onze jeugd, dus extra bezorgdheid.
Wat niet per definitie als excuus moet worden gebruikt vind ik, maar is wel de reden.
appeltaartje00 schreef:
27-10-2020 16:37
Dat liegen betreft niet onze jeugd, dat betreft over alles.
en hoe ze haar jeugd heeft ervaren is ook zo, dat hebben wij ook, alleen gaan wij dar anders mee om.
En hebben we het bespreekbaar gemaakt met de ouders.
Nou applaus voor jullie.

Bah wat een nare houding is dit toch.
Ze heeft het contact met je ouders verbroken maar dus nog wel contact met jou en je zus. Hoe is dat contact dan? Als dat al niet goed is, waarom maak je dat dan niet bespreekbaar.

Waarom was jullie jeugd niet leuk? Jij en je andere zus hebben dit ‘bespreekbaar’ gemaakt als ik het goed lees. Hebben je ouders geen spijt? Waarom gaan ze zelf dan niet naar je zus?
Maar is de conclusie die getrokken moet worden uit dit verhaal, dat het nooit meer goed kan komen tussen de ouders en hun dochter? Jeugd verpest en dus de rest van de leven met de gebakken peren blijven zitten?
hannaa46 schreef:
27-10-2020 16:58
Maar is de conclusie die getrokken moet worden uit dit verhaal, dat het nooit meer goed kan komen tussen de ouders en hun dochter? Jeugd verpest en dus de rest van de leven met de gebakken peren blijven zitten?
Wie, die ouders?

Als de zus geen zin heeft in contact en daardoor fijner leven heeft, prima toch?
Maar jij kan van alles iets heel raars maken, dus vertel?
Alle reacties Link kopieren
appeltaartje00 schreef:
27-10-2020 16:47
Ja dat hebben ze, ze hebben geen idee gehad dat we het er zo moeilijk mee hebben gehad.
En natuurlijk voed jij je kind zo op naar je goed denken.
Daarnaast waren zowel zus als ik ernstig ziek in onze jeugd, dus extra bezorgdheid.
Wat niet per definitie als excuus moet worden gebruikt vind ik, maar is wel de reden.
Ze heeft dus geleerd dat alleen ziekte en drama zorgen dat je aandacht krijgt. Want alle aandacht zal naar zieke jou en je zieke zus zijn gegaan en gezonde zij viel er dwars tussendoor.
doreia* wijzigde dit bericht op 27-10-2020 17:04
1.84% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
appeltaartje00 schreef:
27-10-2020 16:37
en hoe ze haar jeugd heeft ervaren is ook zo, dat hebben wij ook, alleen gaan wij dar anders mee om.
En hebben we het bespreekbaar gemaakt met de ouders.
Hoe kun jij nou weten dat jullie jeugdervaringen exact hetzelfde zijn? Wie weet speelde er bij jouw zus nog wel veel meer waarvan jij geen weet hebt en je ouders wel, maar dit gemakshalve ‘onder het tapijt hebben geveegd’. Zal niet de eerste keer zijn dat ouders heus wel weten waarom een kind geen contact meer wil, maar dat voor de buitenwereld verzwijgen of geblokt hebben.

Je oordeelt namelijk nogal makkelijk over je zus als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Als zus zou ik jullie echt links laten liggen..... Het komt toch nooit meer goed en jullie mening over haar ook niet. Ze mag er een beetje bijhangen en weet wat jullie van haar denken, en dat alleen om je ouders te plezieren. Dank je de koekoek.
Wat kan je zus dan precies uit dat 'bespreekbaar maken' halen? Dat ze zegt: 'jullie hebben mijn jeugd verknald en ik heb dagelijks me de gevolgen daarvan te kampen' en dat je ouders dan zeggen: 'Ja, sorry, dat is ook zo' en dat ze dan weer verplicht is om die mensen in haar leven te halen en haar kinderen aan hen bloot te stellen?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je helemaal geen contact wilt met je zus, maar haar nog eens goed op haar nummer zetten.
Volgens mij heeft je zus er heel verstandig aan gedaan om het contact met de hele familie te verbreken.
Waarom laat jij je dan manipuleren ?
Alle reacties Link kopieren
als iemand zo consequent liegt, ligt daar vaak iets anders onder. Ik snap best dat het lastig is er doorheen te kijken en misschien is je zus ook daadwerkelijk een rotwijf.
Maar als dat zo zou zijn, waarom dan contact willen? Waarom dan je ouders daar weer aan blootstellen?
Of ligt het toch anders en is je zus geen rotwijf, maar iemand die een manier heeft geleerd om zich staande te houden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet mee bemoeien.
Luci_Mster2 schreef:
27-10-2020 16:59
Wie, die ouders?

Als de zus geen zin heeft in contact en daardoor fijner leven heeft, prima toch?
Maar jij kan van alles iets heel raars maken, dus vertel?


Ik heb geen flauw idee hoe dit op te lossen is.
hannaa46 schreef:
27-10-2020 17:53
Ik heb geen flauw idee hoe dit op te lossen is.
Waarom zou het überhaupt opgelost moeten worden? Het is zus haar goed recht om nooit meer contact te willen.
rosanna08 schreef:
27-10-2020 13:43
ik lees vooral heel veel veroordelingen richting je zus en nu verwacht je eigenlijk dat zij weer netjes in de pas gaat lopen, zodat je ouders rust krijgen.

Ik zou passen als ik haar was.
Dit.

Teamzus.
yette schreef:
27-10-2020 14:06
Wat wil je haar vertellen?

'Krijg je geen last van je geweten? Pa en ma zijn nu een stuk begripvoller!'

Leuke binnenkomer :|
Waar ik overigens niks van geloof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven