misbruik in familie; partner dader?

17-08-2008 22:29 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, normaal gesproken schrijf ik hier onder een andere nick. Vandaag heb ik gehoord dat er geruchten gaan dat een nichtje van mijn man is misbruikt door verschillende ooms (jaren geleden). Mijn man is ook genoemd (als dader). Allemaal via-via. Ik vind dit vreselijk. Met hem praten heeft niks opgeleverd (hij is nu naar bed).

Met zijn neefje (die heel boos is op hem) heb ik morgen een afspraak, om te praten. Ik wil weten hoe het zit. Vannacht slaap ik op de bank. Niet omdat ik hem "schuldig verklaar". Maar omdat hij niet met mij een gesprek is aangegaan. Tegen de persoon die mij dit nieuws vertelde heb ik ook gezegd:

Als er iets van waar is (want dat weten we niet) gooi ik hem m'n huis uit. De vraag is: (hoe) komt de waarheid boven tafel? Want dat is dus het vraagstuk: Is het waar?
Minny, doe het nou niet
Ga in therapie!
Zo zijn er legio mensen die vreemdgaan bij voorbaat en per definitie nooit zouden kunnen vergeven. Maar zodra het zich voordoet, kun je er heel anders in staan, omdat je dan pas weet wat het met je doet. En ik vind dat je dan volledig op de hoogte moet zijn van alle feiten, zodat je je eigen conclusie kunt trekken. Hier is nog geen sprake van feiten, dus er kan nog geen conclusie worden getrokken.
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 02:19:

[...]

Aanname vooraf: ik geloof zonder veel twijfel dat Man iets gedaan heeft waarvan hijzelf vindt dat het volstrekt fout is, in relatie tot nichtje van zes. Misschien iets dat je van buiten als een soort jeugdzonde met helaas grotere gevolgen voor nichtje dan hij zich toen in de verte realiseerde zou zien, misschien iets dat je echt pure en bewuste slechtheid zou noemen, maar in ieder geval iets.

Hoe Man dat ook heeft weggestopt in de jaren daarna, ergens moet dat rondgespookt hebben, samen met de angst dat het ooit op tafel zou komen. En sinds enige tijd wordt die angst werkelijkheid: neefje uit beschuldigingen. Na neefje is er al snel een kring van mensen waarbinnen het geruchten gonst.

Wat doe je, als je jezelf al schuldig hebt verklaard, als je wéét dat je schuldig bent, als je wéét dat je hier niet meer uitkomt, zelfs niet als je heel overtuigend kan liegen? Ik denk dat er een paar opties zijn: je schiet jezelf voor je kop (ja, sorry, maar dat lijkt me een serieuze optie), of je klapt volledig dicht in een soort reflex, je rolt je op en maakt je zo klein mogelijk voor de storm die je ziet opkomen, en je hoopt met alles wat in je is, dat je nog leeft als de storm voorbij is.

Rider, ik vind dit heel wijze woorden.

Dat er "iets" gebeurd is tussen man en nichtje, wordt hier onmiddellijk vertaald naar "man heeft nichtje verkracht". En vervolgens lees ik dingen als "er is geen vergeving voor kindermisbruikers en als ze niet bij 'm weggaat is ze net zo erg", of woorden van gelijke strekking.

Maar er is nog steeds niet duidelijk WAT er precies gebeurd is. Er zit nog heel veel tussen "man heeft niks gedaan" en "man heeft nichtje verkracht". Man kan iets onhandigs of stoms hebben gedaan, en zelfs iets fouts, maar er zijn allerlei gradaties in wat dat "iets" kan zijn. En ik kan best voorbeelden bedenken van gebeurtenissen die in gedachten enorme proporties aannemen (en ook fout zijn), maar heel wat genuanceerder liggen dan een verkrachting.

En dan is op termijn praten mogelijk, of misschien zelfs herstel van vertrouwen.

Nu in een wervelstorm die man gaan lynchen, scheiding in gang zetten, huis uit zetten, etc. terwijl nog helemaal niet zeker is óf er iets gebeurd is en wát er dan gebeurd is. ziet er in theorie wel heel daadkrachtig uit, maar het leven is meestal iets gecompliceerder dan dat en vraagt om iets meer tijd en verstand.
quote:opperdepop schreef op 19 augustus 2008 @ 10:33:

Ik heb in mijn leven ook wel een keer door rood gereden, gelukkig niets gebeurd. Maar het was het zelfde door rood rijden.

Met dat verschil dat je door rood rijden in je eentje kunt doen, maar voor kindermisbruik altijd minstens 2 personen nodig hebt.

Ik vind de hele discussie over het vergeven en onvoorwaardelijke trouw wel erg hypothetisch-filosofisch geworden. Best leuk voor met een borrel bij het kampvuur, maar als je er zo mee geconfronteerd wordt als TO lijkt me dat er in eerste instantie veel teveel op je af komt en het je veel te persoonlijk raakt om het zo rationeel en theoretisch te benaderen.
@loomii, je mist het punt dat ik ermee wil maken. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet heel helder op papier krijg. Het is ook eigenlijk niet zo heel belangrijk. Je hebt gelijk dat het wel erg afdwaalt van het echte probleem.
quote:dubiootje schreef op 19 augustus 2008 @ 10:35:

Minny, doe het nou niet Ja maar, ja maar, ze lullen zo gigantisch uit hun nek!
quote:minny schreef op 19 augustus 2008 @ 10:07:

Ik snap je punt wel Rider, maar ben het niet met je eens. Persoonlijk vind ik overwegen om bij een kindermisbruiker te blijven behoorlijk ongezond. En ik krijg ook niet de indruk dat TO dit een mogelijkheid vindt. Zulke dingen kun je vantevoren al heel duidelijk weten van jezelf, wat wel en niet acceptabel is.Ja, van te voren is het altijd makkelijk. Oordelen over wat mensen moeten doen, zolang het theorie is, is altijd eenvoudig. Probleem is dat de theorie soms werkelijkheid wordt, en dan kan het wel eens wat lastiger zijn.
quote:minny schreef op 19 augustus 2008 @ 10:46:

[...]

Ja maar, ja maar, ze lullen zo gigantisch uit hun nek! We hebben een andere mening...;-)
quote:loomii schreef op 19 augustus 2008 @ 10:39:

[...]

Met dat verschil dat je door rood rijden in je eentje kunt doen, maar voor kindermisbruik altijd minstens 2 personen nodig hebt.

Ik vind de hele discussie over het vergeven en onvoorwaardelijke trouw wel erg hypothetisch-filosofisch geworden. Best leuk voor met een borrel bij het kampvuur, maar als je er zo mee geconfronteerd wordt als TO lijkt me dat er in eerste instantie veel teveel op je af komt en het je veel te persoonlijk raakt om het zo rationeel en theoretisch te benaderen.In tegendeel. De lynchpartij waar Minny zo nadrukkelijk toe oproept is feitelijk puur theoretisch. Het is het gemakkelijke oordeel vanaf de zijlijn.
Ja maar TO geeft ons ook geen mogelijkheden tot concreter zijn. Snap ik wel, zij wil hier niet het achterste van haar tong laten zien, maar door een gebrek aan "feitenkennis" wordt de discussie theoretisch. Kan trouwens best helpen voor TO, eerlijk gezegd zou ik meer hebben aan Riders algemene beschouwingen dan aan het voorbarig geoordeel van Minny.

(reactie op Loomii)
quote:loomii schreef op 19 augustus 2008 @ 10:39:

[...]

Ik vind de hele discussie over het vergeven en onvoorwaardelijke trouw wel erg hypothetisch-filosofisch geworden. Best leuk voor met een borrel bij het kampvuur, maar als je er zo mee geconfronteerd wordt als TO lijkt me dat er in eerste instantie veel teveel op je af komt en het je veel te persoonlijk raakt om het zo rationeel en theoretisch te benaderen.Klopt.

Van een afstand is het altijd zo makkelijk om van vergeving en rationeel gedrag te praten, maar als je er zelf middenin zit is dat anders.

Man van TO zal zijn mond open moeten doen.

En trouwens....als het nou een kind in jullie eigen omgeving treft...spreken jullie dan ook van vergeving...?!

[...]

Ja maar, ja maar, ze lullen zo gigantisch uit hun nek! Je hebt een instelling die mensen kapot maakt, vanwege je eigen heilige gelijk. Ik hoop echt voor je dat je nooit zal moeten ontdekken dat je zelf evenmin heilig bent als de mensen die je graag op de brandstapel zet.
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 10:49:

[...]

In tegendeel. De lynchpartij waar Minny zo nadrukkelijk toe oproept is feitelijk puur theoretisch. Het is het gemakkelijke oordeel vanaf de zijlijn.Erg makkelijk, ben blij dat je het zelf toegeeft.

Welke lynchpartij trouwens? Je draaft door en legt mij woorden in de mond, niet echt een manier van discussieren waar ik iets mee kan...

Maar hey, als jij iets van mij kan quoten waar het woord lynchpartij in voorkomt, dan neem ik het terug. Veel succes.
quote:minny schreef op 19 augustus 2008 @ 10:50:

[...]

En trouwens....als het nou een kind in jullie eigen omgeving treft...spreken jullie dan ook van vergeving...?![/fgcolor]Anders dan je impliceert praat ik inderdaad vanuit ervaring.
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 10:51:

[...]

Je hebt een instelling die mensen kapot maakt, vanwege je eigen heilige gelijk. Ik hoop echt voor je dat je nooit zal moeten ontdekken dat je zelf evenmin heilig bent als de mensen die je graag op de brandstapel zet.Doe eens ff niet zo hysterisch Rider. Kun je het weer niet met argumenten redden jochie?
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 10:52:

[...]

Anders dan je impliceert praat ik inderdaad vanuit ervaring.Ik ook, en ik heb niet vergeven. Dat is aan het slachtoffer, ik zou het erg arrogant vinden van mezelf dat ik meen meer recht te hebben op vergeving schenken dan het slachtoffer namelijk. Gezien het feit dat mij persoonlijk niks is aangedaan.

[...]

Ja maar, ja maar, ze lullen zo gigantisch uit hun nek! Nou ja, als je niks te doen hebt vandaag
Ga in therapie!
quote:rider schreef op 19 augustus 2008 @ 09:58:

[...]

Omdat jouw persoonlijke mening objectief onjuist is. Dat JIJ niet tot vergeving in staat bent, of denkt te zijn, in een aantal gevallen, betekent niet dat NIEMAND dat is.

Ik denk dat ik geen enorm psychologisch nieuw inzicht verkondig als ik beweer dat over het algemeen mensen die in staat zijn tot vergeving op den duur psychisch gezonder bezig zijn, dan mensen die in boosheid, wraak, etc., blijven hangen.

Ik hamer er dus, voor alle duidelijkheid nog maar eens, NIET op omdat ik het opneem voor Man, maar omdat ik denk dat het voor TO gezond is om minstens de mogelijkheid te overwegen.

En daar zijn dan ook weer middenwegen in te bewandelen. Zoals vergeven, maar toch niet samen verder gaan.

Ik denk wel dat Rider gelijk heeft dat het goed is om je te realiseren dat loslaten - zo vertaal ik naar mijzelf 'vergeven' - je rust kan geven. Het geeft je de mogelijkheid om iets achter je te laten en je energie te richten op dingen waar je meer aan hebt dan aan wrok, wraak, verdriet, etc.

Ik koester tegen mijn voormalige misbruikers geen enkele wrok. Ik heb er geen verdriet meer van. Ik heb zelfs geen medelijden meer. Ze zitten niet meer in mij. Dat scheelt enorm veel ruimte, voor mijzelf.

Overigens heeft het mij veel meer moeite gekost om over al mijn negatieve gevoelens heen te zetten die ik koesterde tegen de andere volwassenen om mij heen. Meer nog dan tegen de daders. Tegen diegenen die wisten of hadden kunnen bedenken dat er veel gaande was. En die niet ingrepen, of het zelfs stimuleerden. Om van de negativiteit t.a.v. hen af te kunnen komen, dat was het allermoeilijkst.
quote:minny schreef op 19 augustus 2008 @ 10:54:

[...]

Ik ook, en ik heb niet vergeven. Dat is aan het slachtoffer, ik zou het erg arrogant vinden van mezelf dat ik meen meer recht te hebben op vergeving schenken dan het slachtoffer namelijk. Gezien het feit dat mij persoonlijk niks is aangedaan.Vergeving is aan degene die moet besluiten wel of niet te vergeven. Niks meer, niks minder. Ik vind het arrogant dat jij meent te kunnen beslissen dat TO niet zou moeten vergeven.
quote:hermione1 schreef op 19 augustus 2008 @ 10:49:

Kan trouwens best helpen voor TO, eerlijk gezegd zou ik meer hebben aan Riders algemene beschouwingen dan aan het voorbarig geoordeel van Minny.

(reactie op Loomii)Rider verpakt zijn geoordeel wat handiger dan minny, maar wat mij betreft ontlopen ze elkaar niet veel op dat punt
quote:minny schreef op 19 augustus 2008 @ 10:50:

En trouwens....als het nou een kind in jullie eigen omgeving treft...spreken jullie dan ook van vergeving...?![/fgcolor]

Minny, ik ben zelf als kind misbruikt. Dus als mij dat in jouw ogen meer recht van spreken geeft, goed, bij deze dan.

Ik citeer mezelf even: "Er zit nog heel veel tussen "man heeft niks gedaan" en "man heeft nichtje verkracht". Man kan iets onhandigs of stoms hebben gedaan, en zelfs iets fouts, maar er zijn allerlei gradaties in wat dat "iets" kan zijn. En ik kan best voorbeelden bedenken van gebeurtenissen die in gedachten enorme proporties aannemen (en ook fout zijn), maar heel wat genuanceerder liggen dan een verkrachting."

Jij hebt het over "die kindermisbruiker". Ben je het met me eens dat je nog helemaal niet weet wat er gebeurd is, en dat het zoals ik schreef een stuk genuanceerder kan liggen? Dat die man misschien wel iets gedaan heeft wat niet in de haak is, maar dat dat nog niet gelijkstaat aan verkrachting?
Op nuanceringen hebben we Minny nog nooit kunnen betrappen.
Fijn dat je het ziet Loomii

Ik ga voor de directe no-nonsense aanpak, dit is wat ik denk. Punt. Oke, minder populair dan dat genuanceerde (kotswoord) gebabbel, maar zo is mijn mening nou eenmaal.

Overigens bepaal ik niet voor anderen of ze wel of niet mogen vergeven, maar ik vind het behoorlijke emotionele chantage om TO naar vergeving en onvoorwaardelijke liefde te bewegen. Als zij dat niet kan/wil (en daar kan ik zeer goed inkomen) dan is dat haar goed recht. Zij geeft aan dat ze er niet mee kan leven, klaar.
quote:hermione1 schreef op 19 augustus 2008 @ 11:03:

Op nuanceringen hebben we Minny nog nooit kunnen betrappen.Nee, dat weet je toch. Why bother then.
quote:hermione1 schreef op 19 augustus 2008 @ 11:03:

Op nuanceringen hebben we Minny nog nooit kunnen betrappen.Op er omheen draaien om vooral de algemene goedkeuring te krijgen ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven