Moeder appt ..nogal veel.

19-01-2021 14:06 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 33, heb een goede stabiele basis met man en dochtertje.
Werken allebei en hebben het samen prima.

Ik ben beschermd opgevoed door mijn moeder. Ze hield mij en mijn broer altijd "kort". We mochten weinig ontdekken en ze wilde altijd weten hoe en wat.

Het vond gelukkig een nieuwe balans toen ik uit huis ging , ging trouwen etc. Dit duurde wel even want het was voor haar moeilijk

Nu met Corona zit mijn moeder meer thuis, is minder uren gaan werken en ik word langzamerhand gek van het aantal momenten contact dat ze wil.

Ze appt meerdere keren per dag. Wat doe je vandaag / hoe is het met dochter op kdv / waar is manlief / kijk uit want er ligt sneeuw / hoe was het daar en daar / moet je nog dit en dat doen.
Daarnaast kan ze dan ook nog typen "spreek je vanavond" = bellen.
Ze wil eigenlijk gewoon precies weten wat je allemaal uitspookt.

Ik bel 2x per week en doe af en toe uit eigen initiatief een appje. Al is er weinig ruimte meer om dit te doen omdat zij constant die ruimte neemt.
Ik wijd al niet te veel uit over welke afspraken enz ik heb want ze slaat alles op.

Ik weet dat ze het in de kern niet slecht bedoeld maar het is niet fijn meer.

Mijn vader is relaxed, hoor ik niet vaak, spreek is soms en dat gaat prima.
Hij vind ook dat mijn moeder teveel bezig is met mij, haar zoon, en verdere familie.
Mijn broer en schoonzus vinden het wel prima, geven mijn moeder veel ruimte, ze strijkt bij hem, doet boodschappen , haalt pakketjes op etc.
Wij willen dit absoluut niet. Dus dit gebeurt ook niet.

Rechtstreeks uitspreken of til ik hier te zwaar aan?
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn moeder dement werd kon ze niet meer appen. Haar proces is vrij snel gegaan. Toen ging ze bellen. Dat was echt veel veel erger. Gerust 20 keer op een dag. Hoe het met mijn paard ging (paard? ik heb niks met paarden) en dan 10 minuten later weer. Maar je neemt toch op want het zou zomaar eens een keer echt belangrijk zijn. Maar 95% was onzin, (nee mam, oma leeft al 20 jaar niet meer en heeft je hond niet gestolen gisteren....) en de rest was 'sleutels/bril' kwijt. Die ik meestal kon terugvinden door naar de camera feeds te kijken. Ma snapte 'thuiswerken' niet. Dat is namelijk 'vrij'. Dus kon ik best bellen. Toen wou ik dat ze kon appen. Dan kon ik namelijk de belangrijke berichten van de onzin separeren.

Dus in die zin.. .tel je zegeningen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zwartkopje schreef:
19-01-2021 15:50
Ik weet niet hoe de relatie nu met je moeder is, maar hier zou je toch op een volwassen manier over moeten kunnen praten. En bedenk ook: ooit krijg je geen appjes meer van haar en dan zou je ze misschien nog heel graag willen krijgen. Mijn moeder is helaas al 15 jaar geleden overleden, maar soms zou ik willen dat de appjes om mijn oren vlogen.
Mijn moeder is overleden op 6 december jl. Weet je dat ik nu automatisch al mijn foon pak om te kijken of ze misschien gebeld heeft. Dus in die zin heb je gelijk.
Alle reacties Link kopieren
ditbenik88 schreef:
19-01-2021 14:06
I

Rechtstreeks uitspreken ?
Hoezo? Heb je dat nog niet gedaan dan?
Ik was alvast begonnen met het app geluid uit te zetten in jullie gesprek, maar eens per dag de tijd te nemen om te reageren en absoluut niet reageren op de dingen waar ze geen zaken mee heeft of die niets met haar te maken hebben. Wat moet zij weten waar jouw man uithangt?
Alle reacties Link kopieren
of gewoon zeggen: Mam, ik werk. Het stoort me in mijn werk overdag als ik op appjes moet reageren. Kun je dat voortaan in de avond doen? Ik raak anders uit mijn concentratie...

zoiets?
sinsfromthylips schreef:
19-01-2021 14:38
En een vast contactmoment afspreken? Ik heb de afspraak met mijn moeder dat we iedere dag een halfuurtje bellen en dat ze mij voor de rest alleen bericht als ze heel dringend iets nodig heeft.
Je doet net of iedere dag een half uur bellen weinig is. Ik vind dat echt veel. Dan liever wat appjes.
Alle reacties Link kopieren
Hetzelfde beleefd met schoonmoeder.
Mijn werktelefoon is ook mijn privételefoon (of andersom :) ) en ik werd er echt luidgillend gek van. Heb het haar uitgelegd, gezegd dat het me heel erg uit mijn concentratie haalde en dat ik er gestressed van raakt. Afgesproken dat ik 's avonds tussen acht en half negen alle prive berichten lees en eventueel een antwoord geef. En dat geen antwoord niet betekent dat ik boos ben ofzo maar niets anders dat dat ik moe of druk ben.

Heeft geholpen. Ze app een stuk minder en ik hoef er niets mee tot een uur of 20:00. En dan soms nóg niet. Heerlijk!

(Ooohh,,,, en ik hoop zo dat ik dit onthou en mijn eigen kinderen dit soort ellende nooit maar dan ook nooit aandoe! Lang leve de vrijheid, voor allemaal.)
Maleficent schreef:
19-01-2021 14:21
Negeren, dan leert ze het wel af.
Eens, gewoon negeren.
Je geeft een dreinende kleuter toch ook niet constant aandacht.
Alle reacties Link kopieren
Als je je moeder steeds antwoord geeft dan denkt zij dat je het fijn vindt dat ze contact opneemt. Je moet echt zeggen wat je ervan vindt zonder boos te worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Buzzybee wat een verhaal. Ik zou er gewoon uitgaan. Beter niks dan dit.
Alle reacties Link kopieren
TO waarom betrek je wat zij doet zo op jezelf?

Zij appt, zij heeft de tijd, zij is nieuwsgierig, zij wil alles weten en dan nog denk je dat jij daar wat mee moet?


Jij hoeft er niks mee, er valt dus ook niks te bespreken. Of wil je dat het een onderwerp wordt?

Gewoon negeren, op stil zetten en 1x per dag of 1x per twee dagen op vaste tijden reageren. En jezelf niet zo storen, het is haar probleem laat haar, maak het niet de jouwe.

Het idee dat alles gezegd of besproken moet worden klopt echt niet.

Iemand kan de hele dag ballen gooien. Ga je ze allemaal vangen? Nee toch? Ga je het bespreken? Zou ik niet doen, vanaf dat moment erken je dat JIJ ook denkt dat je er iets mee moet doen. Nou dit is net zoiets. Gewoon laten gaan.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:30
99.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@BuzzieBee

Uit die appgroep! Zorg voor jezelf. :hug:
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Het is wat zeg een belangstellende moeder.
Tjonge.

Wat gebeurt er als je niet terug appt?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Mijn moeder werkt niet en haar hele leven draait om ons. Heb al een paar keer aangegeven dat ze niet met alles hoeft te appen en dat ik haar echt de belangrijkste dingen wel vertel. Ze was echt helemaal beledigd en op de teentjes getrapt, want ze bedoelt het goed en ik ben dan ondankbaar en een chagrijn. Naja eerste en laatste keer dat ik zoiets bespreekbaar heb gemaakt. Nu hebben we een zoontje en heeft ze het voor elkaar dat ik haar weinig over hem vertel. Ze heeft overal een mening over, een tip bij, een oordeel klaar. Heb daar geen zin meer in dus hoe minder ik haar vertel hoe minder ze zich met alles kan bemoeien.
Ik vind het zelf echt heel erg jammer dat het zo moet, had het graag anders gezien. Maar een gesprek erover is gewoon niet mogelijk zonder knallende ruzie en tranen en gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochters en ik appen elkaar als het zo uitkomt, ik verwacht nooit meteen een antwoord terug en zij ook niet. Soms gaan er uren overheen voordat we elkaar beantwoorden. Soms pas de volgende dag. Geen probleem. Zo'n smartphone moet jou niet hebben. Wij zijn niet zo van het bellen. Doen we alleen in nood of als er snel een antwoord moet komen op iets dat speelt.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
19-01-2021 21:11
Heel herkenbaar. Mijn moeder werkt niet en haar hele leven draait om ons. Heb al een paar keer aangegeven dat ze niet met alles hoeft te appen en dat ik haar echt de belangrijkste dingen wel vertel. Ze was echt helemaal beledigd en op de teentjes getrapt, want ze bedoelt het goed en ik ben dan ondankbaar en een chagrijn. Naja eerste en laatste keer dat ik zoiets bespreekbaar heb gemaakt. Nu hebben we een zoontje en heeft ze het voor elkaar dat ik haar weinig over hem vertel. Ze heeft overal een mening over, een tip bij, een oordeel klaar. Heb daar geen zin meer in dus hoe minder ik haar vertel hoe minder ze zich met alles kan bemoeien.
Ik vind het zelf echt heel erg jammer dat het zo moet, had het graag anders gezien. Maar een gesprek erover is gewoon niet mogelijk zonder knallende ruzie en tranen en gedoe.
Heel herkenbaar wat je schrijft. Goed dat je een duidelijke grens hebt getrokken! Ga ik ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
19-01-2021 19:46
Ben jij mijn collega?
Die krijgt de hele dag door berichtjes.
Ping - ping - ping ping ping.
En bij elk berichtje kijken wie er geappt heeft en het appje lezen.

Algemene tip voor meer rust in je leven (en voor meer concentratie voor je collega's): Zet je notificaties uit.
Echt.
Helemaal waar! Heb al meerdere notificaties uit en inderdaad, het geeft meer rust. Nu bij Whatsapp dat ook maar gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
ditbenik88 schreef:
19-01-2021 21:39
Heel herkenbaar wat je schrijft. Goed dat je een duidelijke grens hebt getrokken! Ga ik ook doen.
Ja vind het wel echt lastig. Ze bedoelt het ook nog echt goed en wil alleen maar helpen. Ze heeft ook niet veel meer om handen dan ons dus ik snap het ergens ook wel. Daarnaast bedenk ik me ook altijd dat ik later niet zo behandeld wil worden door mijn dochter zoals ik haar nu behandel. Maar echt ik word soms gek van haar: oh doe jij dat zo, ik deed dat vroeger altijd zo. Kijk je uit met dit? Let je wel op met dat? Denk je wel aan dat? Zal ik anders even zus en zo? Ja wacht maar want straks doet kind dit en dat. Dat zou ik nooit zo doen! Dat zou ik echt niet willen! Zou je dat wel doen, dan went hij dat helemaal aan. Doe eerst even dit, dat is makkelijker. Ik gebruik altijd dat. Ja want ik heb ervaring. Ik zei het je toch, zie nou wel.

Nooit een, oh wat een leuke slaapzak! Maar: ja duur en hoe doe je dat met wassen, is toch helemaal niet handig? Niet een: Oh fijn dat hij al 6 uur achter elkaar doorslaapt! maar een ik zou hem die fles niet meer om 3 uur geven, je zou alleen nog een fles om 22u moeten geven. Ja dat weet ik ook wel alleen om 22u wil hij niet en om 3u wel. Echt met alles.

En ik snap degene die terecht opmerken dat je blij moet zijn dat ze er nog is etc. En dat is natuurlijk ook zo. Maar ik ben onderhand 36, woon vanaf m'n 20e op mezelf, ben getrouwd, heb een kind. Ik ben wel nog steeds haar kind,maar niet meer een kind. En het vervelendste vind ik dat ik dit niet met haar kan bespreken zonder dat er een knallende ruzie van komt.
Mijn moeder kan niet appen of met een smartphone overweg, dus dat scheelt. Maar ik vind het heel sneu voor haar, ze wil het heel graag, en we oefenen ook, maar het lukt haar steeds gewoon niet. Alleen het ontgrendelen lukt haar al nauwelijks. Ze kan op een of andere manier niet met het touch screen overweg en loopt steeds tegen dingen aan die ik niet had kunnen bedenken.

Daardoor heeft ze het gevoel buiten de maatschappij te staan, want iedereen appt elkaar. En haar leeftijd (70+) is geen excuus, want vriendinnen en familie van dezelfde leeftijd kan het wel. Ze heeft wel een smartphone, maar daar kan ze dus niet mee overweg.

En ik moet dus ook vaak namens haar appen, of mensen appen mij met een bericht voor m’n moeder. Dat zet ik dan weer op de mail, want ze e-mailt als een dolle. Maar ja, dit is dus weer de andere kant van dit verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn moeder heeft in deze periode ook echt meer behoefte aan contact dan normaal. Vind ik op niet zo gek, want al haar leuke sociale dingetjes zijn weg gevallen en ze is ook wat angstig. Dus ik bel veel vaker dan vroeger.

Maar overdag ben ik druk met werk en regeer ik niet op appjes. Dat zij er dan 5 stuurt is geen probleem, ik antwoord wanneer ik tijd/zin heb.

Je hoeft het niet zwaar of beladen te maken met een gesprek, je kunt het contact doen zoals jij wil. En je proberen in te leven dat het voor haar misschien een saaie rottijd heeft en ze dus meer behoefte aan contact heeft.
Je kan aangeven dat je het druk hebt met je eigen leven en niet constant haar terug kan appen?
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-01-2021 19:57
Het is wat zeg een belangstellende moeder.
Tjonge.

Wat gebeurt er als je niet terug appt?

Heb je de OP gemist? Je kinderen te beschermend opvoeden, ze verstikken, is erg schadelijk voor een kind. Het draait dan alleen om de behoeften van de ouder, de behoeften van het kind wordt niet gezien.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Dit moet je niet bespreken. Dit moet je doen. Bewaar haar berichten tot een moment dat het JOU uitkomt om te antworden, lees ze ook niet eerder. Bij dit type mens helpt bespreken niet, dat geeft teveel ruimte en maakt het onnodig beladen. Waarschijnlijk zal ze alleen maar zichzelf verdedigen, zich aangevallen voelen, waardoor jij je nog meer bezwaard of rot voelt. Dit is een dynamiek tussen ouder en kind wat echt niet meer te doorbreken is tig decenia later. Dat moet je echt bij jezelf houden. Je niet laten verleiden om mee te gaan in haar stroom, maar je eiegn koers varen. Lees de berichten wanneer het JOU uitkomt en reageer wanneer het JOU uitkomt. makkelijker gezegd dan gedaan, en ook een kwestie van heel veel oefenen, maar volhouden. Consequent volhouden en dan gaat het steeds minder ongemakkelijk voelen.
Subnautica schreef:
19-01-2021 19:57
Het is wat zeg een belangstellende moeder.
Tjonge.

Wat gebeurt er als je niet terug appt?
Vaak is al dat ge-app meer een roep om aandacht dan belangstelling.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei_86 schreef:
19-01-2021 22:10
Ja vind het wel echt lastig. Ze bedoelt het ook nog echt goed en wil alleen maar helpen. Ze heeft ook niet veel meer om handen dan ons dus ik snap het ergens ook wel. Daarnaast bedenk ik me ook altijd dat ik later niet zo behandeld wil worden door mijn dochter zoals ik haar nu behandel. Maar echt ik word soms gek van haar: oh doe jij dat zo, ik deed dat vroeger altijd zo. Kijk je uit met dit? Let je wel op met dat? Denk je wel aan dat? Zal ik anders even zus en zo? Ja wacht maar want straks doet kind dit en dat. Dat zou ik nooit zo doen! Dat zou ik echt niet willen! Zou je dat wel doen, dan went hij dat helemaal aan. Doe eerst even dit, dat is makkelijker. Ik gebruik altijd dat. Ja want ik heb ervaring. Ik zei het je toch, zie nou wel.

Nooit een, oh wat een leuke slaapzak! Maar: ja duur en hoe doe je dat met wassen, is toch helemaal niet handig? Niet een: Oh fijn dat hij al 6 uur achter elkaar doorslaapt! maar een ik zou hem die fles niet meer om 3 uur geven, je zou alleen nog een fles om 22u moeten geven. Ja dat weet ik ook wel alleen om 22u wil hij niet en om 3u wel. Echt met alles.

En ik snap degene die terecht opmerken dat je blij moet zijn dat ze er nog is etc. En dat is natuurlijk ook zo. Maar ik ben onderhand 36, woon vanaf m'n 20e op mezelf, ben getrouwd, heb een kind. Ik ben wel nog steeds haar kind,maar niet meer een kind. En het vervelendste vind ik dat ik dit niet met haar kan bespreken zonder dat er een knallende ruzie van komt.
Vreselijk herkenbaar en zo vermoeiend! En inderdaad het gevoel van, ik ben wel je kind, maar allang volwassen. Please...ga van onze rug af ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven