Moeder stuurt overal een tikkie voor

17-06-2020 15:26 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

De titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar toch handig om even wat informatie te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen verwend nest ben. Tot mijn achttiende hebben mijn (gescheiden) ouders mij financieel onderhouden, waar ik dankbaar voor ben. Wel ben ik op mijn dertiende begonnen met mijn eerste bij-baantje, waar natuurlijk niks geks aan is. De dag toen ik achttien werd, veranderden dit wel. Ik moest alles zelf gaan betalen: studie, telefoon, zorgverzekering etc. Geen probleem, dat heb ik kunnen doen aangezien ik naast mijn school ook werkte in de weekenden. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe wel stak als ik hoorde dat vriendinnetjes hun studie wél werd betaald, een scooter kregen voor hun verjaardag of hun rijlessen cadeau kregen. Maar imiddels ben ik 24 jaar en heb ik sinds kort ook mijn rijbewijs gehaald. :yes:

Nu is het zo dat mijn moeder momenteel een relatie heeft en daarmee samenwoont. Hij heeft een eigen bedrijf en verdient meer dan genoeg geld. Mijn moeder schept dan zo af en toe graag op dat hij bijna bij één miljoen heeft op zijn rekening. Ze heeft geld en mooie spullen altijd al interessant gevonden, daar verschillen we erg in. Wanneer ik tegenwoordig iets met mijn moeder ga doen, krijg ik overal een tikkie voor gestuurd. Parkeerkosten 5 euro in totaal, dan krijg ik een tikkie van 2,50. Zij heeft goed vlees gehaald bij een groothandel en neemt dit voor mij mee, zonder dat ik hierom vraag, dan krijg ik later wanneer ze thuis is een tikkie. Laatst had ze een leuk jurkje voor mij gekocht (ongv. 10 euro) en gaf dit aan mij. Ik heb haar niet gesproken over het jurkje, hier komt ze spontaan mee aanzetten, in mijn ogen als een cadeau. Maar kreeg na afloop toch weer een tikkie toegestuurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Ik merk dat het mij begint te irriteren, aangezien ik zelf geen tikkies stuur naar mensen in mijn omgeving. Ik ben overigens al gestopt met dingen aan te nemen waar ik niet om heb gevraagd, of het moet mijn geld waard zijn op dat moment. Het vervelende is wel dat dan weer beledigd is omdat ik het niet wil.

Ik voel me, nu ik dit opschrijf, een ongelofelijke zeur.... Benieuwd naar jullie mening :-)
eennieuwestart wijzigde dit bericht op 17-06-2020 22:33
0.18% gewijzigd
Wissewis schreef:
17-06-2020 23:20
Van mijn zus zou ik dat nog wel verdragen.

Bij mijn moeder die met een niet zo slecht verdienende man samen is, het zelf goed heeft en weet dat ik 24 ben ... dan zou ik gewoon in lachen uitbreken.
Haha ja, ligt ook aan de situatie waarin je moeder zit en wat je gewend bent. Fijn toch dat je gewoon jezelf kan zijn bij je moeder. Ik was gewend toen ik meer geld ging verdienen op jongere leeftijd al voor mn moeder dingen te betalen, nu zij het de laatste jaren wat breder heeft, doet ze dat nu opeens ook voor mij. Dat is gewoon wennen en het gekke is dat ik het liever andersom heb omdat dat natuurlijker voelt ofzo. Alhoewel het wel echt went.

Als mn zussen mij 2,50 terug vragen dan....kan mij er niets bij voorstellen. Ik zou denken dat er wat ergs aan de hand zou zijn :facepalm: of zou net als jij gaan lachen.
Tillif schreef:
17-06-2020 23:27
Dit, en ik speculeer, sorry daarvoor. Kan het zo zijn dat je moeder in de charmes van een oplichter (haar vriend) is getuind?
Want?
Tsja. Je kunt natuurlijk ook tikkies terug gaan sturen als moeder bij jou is geweest.

Spruitjes €1,18
Glas water €0,02 oh nee, daar heeft ze een Spa Blauw mee bespaard, €2,75.
Toiletbezoek €0,50.
Conversatie laagtarief (koetjes en kalfjes) €4,20
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Wauw heel vreemd gedrag van je moeder!
Java schreef:
17-06-2020 23:12
Ik wil even zeggen dat ik plaatsvervangend trots op je ben, hoe je het vanaf je 18e verjaardag zo plotseling allemaal zelf hebt gerooid (ik deed het je niet na) en hoe je nu 6 jaar later je zaakjes zo goed voor elkaar hebt! En dat je bent opgegroeid bij een moeder die niet normaal met geld (en liefde) kan omgaan, maakt het nog knapper van je! En dat je ondertussen ook nog psychologische hulp hebt gezocht, echt chapeau!
Je mag heel trots zijn op jezelf en ik gun je het allerbeste! :rose: :heart: :sun:
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Je lijkt me een schatje, jammer, dat je moeder dit niet inziet.
Elke andere moeder zou ontzettend trots op je zijn geweest!
Snoesje83 schreef:
17-06-2020 22:36
Van 5,-? Haha, ik zou niet snel een tikkie sturen om 2,50 terug te vragen van een familielid. Zo gaan wij niet met elkaar om. Ik snap dat dat niet goed voelt voor To. Ik zou het sowieso bespreekbaar maken op een manier waarvan jij weet dat aansluit bij je moeder.
De enige situatie waarin ik zoiets zou doen is als één van de twee echt heel krap zit qua geld. Maar dan weet je het ook en dat is het ook logisch om te delen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Je zeurt zeker niet. Ik zou als ze weer eens met iets komt aanzetten zeggen: sorry ik heb geen vlees nodig, ik heb nog zoveel in de vriezer. En mijn kledingkast puilt uit van de kleding. Lief dat je aan me gedacht hebt.
Raar gedrag van je moeder. Ik loop ook we eens ergens en dan zie ik bijv een leuk jurkje, shirtje in de uitverkoop voor één van mijn nichtjes of iets voor mijn één van mijn neefjes. Dan neem ik dat soms nog wel eens spontaan mee. Het zou niet in mijn hoofd opkomen om mijn zusje of schoonzus daarna nog een tikkie voor te doen. Het idee! Nee ik zou niks meer van je moeder aannemen, tenzij zij echt zegt dit krijg je van mij. Krijg je ook een tikkie als je daar mee eet, voor de gemaakte kosten voor het eten? Nee raar gedrag.
SteunEndeToeverlaet schreef:
17-06-2020 23:44
Tsja. Je kunt natuurlijk ook tikkies terug gaan sturen als moeder bij jou is geweest.

Spruitjes €1,18
Toiletbezoek €0,50.
:HA:
Wat eten we vanavond?
Uiteraard moet jij niet gaan betalen voor dingen die jij helemaal niet 'besteld' hebt.
Inderdaad, keer het eens om, stuur haar een tikkie voor toiletbezoek ofzo! Het vermogen van haar vriend doet hierbij niet terzake ~naar mijn mening.
Java schreef:
17-06-2020 23:12
Ik wil even zeggen dat ik plaatsvervangend trots op je ben, hoe je het vanaf je 18e verjaardag zo plotseling allemaal zelf hebt gerooid (ik deed het je niet na) en hoe je nu 6 jaar later je zaakjes zo goed voor elkaar hebt! En dat je bent opgegroeid bij een moeder die niet normaal met geld (en liefde) kan omgaan, maakt het nog knapper van je! En dat je ondertussen ook nog psychologische hulp hebt gezocht, echt chapeau!
Je mag heel trots zijn op jezelf en ik gun je het allerbeste! :rose: :heart: :sun:
Eens met alle reacties, vooral met deze!!
Wat een nare relatie op deze manier.
TO, je klinkt heel lief en verstandig. Je hebt al veel goede tips gekregen. Het loslaten van verwachtingen ten opzichte van je ouders is een lang proces, dat steeds weer nieuwe fases kent. En daar leer je van en word je sterker van.

Ik dacht altijd dat mijn moeder vreselijk zuunig was, maar vergeleken met jouw moeder is ze heel vrijgevig! Dankjewel voor dit inzicht! :rose:
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Dit is echt een heel vreemd gebeuren, vooral omdat je zo zelfstandig bent zou je moeder je best af en toe wat kunnen "verwennen"! En al helemaal omdat ze zo loopt te pochen met haar miljonair..
Zelfs met mijn vriendinnen doen we onderling niet zo ingewikkeld over geld; de ene keer doet zij boodschappen als ik bij haar kom eten, de andere keer ik en zo is het toch prima in evenwicht.
Je stelt je absoluut niet aan, daar is iedereen wel van overtuigd denk ik zo haha
succes met de situatie en nog gefeliciteerd met je rijbewijs!!
tijd voor een gesprek met je moeder.

Voor jou is het niet duidelijk wanneer iets een cadeau is of niet. Jij bent een zelfstandige vrouw en je beslist zelf waar je geld aan uitgeeft. En dat is niet automatisch een nieuwe jurk of een stuk vlees.

Parkeerkosten wanneer je de stad in gaat vind ik niet zo heel raar. Meestal wordt dit niet gedaan, maar wanneer 1 persoon altijd rijdt kan je dit afspreken.

Spreek af met je moeder dat ze niets voor jou meer meeneemt zonder te vragen. Kleine moeite om een appje met eventueel een foto te sturen met de vraag of ze dit voor jou ook mee moet nemen. Maar zij kan niet over jouw geld beslissen waar je het aan uitgeeft
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
SteunEndeToeverlaet schreef:
17-06-2020 23:44

Spruitjes €1,18
Toiletbezoek €0,50.
:rofl:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alleen een :rose: voor jou. Je lijkt me een lieve meid.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Bedankt allemaal voor de lieve reacties. Ik had niet verwacht zoveel (positieve) berichten te krijgen. Het is tijd om binnenkort een gesprek aan te gaan en nog minder verwachtingen te hebben tegenover mijn moeder. Soms snak je gewoon naar een 'ik ben trots op je' of een lief gebaar, dat zit hem uiteraard niet in spullen krijgen of geld. Maar zoiets kun je helaas niet afdwingen bij een ander. Wanneer ik iets meer rust in mijn hoofd heb, op dit moment zit ik in een hele drukke periode, zal ik meer ruimte hebben voor dat gesprek. Nu kan ik haar (en dat gesprek) er even niet bij hebben, dus contact op een lager pitje.

Mocht ik nog advies nodig hebben na dat gesprek, dan zal ik hier zeker nog terugkomen. Jullie hebben mij inzicht, steun en kracht gegeven (en ook af en toe laten lachen). Dank daarvoor! :heart:
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 20:57
Ik vind het grappig maar heb er geen zin in. Ik weet dat er veel gezeur van komt en dat is mijn energie niet waard. Ik zit namelijk in een hele drukke periode waar ik op dit moment focus voor moet hebben.
Nee, ik zou het ook niet als serieus advies willen geven. Meer om je een hart onder de riem te steken; humor kan de boel soms wat verlichten.
He wat naar TO, ik snap heel goed dat je soms gewoon een lief gebaar wil van je moeder. En dan krijg je iets van haar aangereikt en dan stuurt ze een tikkie :facepalm: Ik vind het zelfs een beetje onbeschoft, jij vraagt niet om die spullen! Ik hoop dat het gesprek dat je wil gaan voeren je iets oplevert. Stel je erop in dat je alleen zal zeggen wat je wel/niet wil en dat we ws de vermoorde onschuld zal spelen of het niet begrijpt. Je daarop instellen helpt misschien iets, dan heb jij 't maar gezegd en of zij het nou wel of niet snapt, dat doet er niet toe. Jij wil niet betalen voor spullen waar je niet om gevraagd hebt en ook niet bij gezegd is dat het geen gift is.
Tussen een moeder en dochter horen dit soort dingen geen issue te zijn. Je geeft elkaar weleens wat dingen en trakteert zo af en toe. Mijn moeder stopt ons vaak iets toe en wilt er nooit geld voor terug. Ze vindt het leuk om te geven. Ik weet niet beter dan dat ze dat doen als ouder zijnde. Ik zou niks meer aannemen.
Kun je er - in deze drukke tijd - een beetje de humor van inzien? Dat je moeder zo gek doet met die Tikkies? Misschien geeft dat je een beetje lucht totdat je de moed en de energie verzameld hebt om het er eens serieus met haar over te hebben.
Wat eten we vanavond?
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 21:04
Ja, en al zou het je nu wellicht verbazen maar ik ben al erg gegroeid met mijn eigen grenzen aangeven. Als ik op dit moment geen zin heb om naar een vriendin te gaan, omdat ik moe ben of zin heb in een avondje voor mijzelf, dan durf ik dat aan te geven. Naar mijn moeder toe vind ik dat lastig, geen zin in gezeur en ik weet dat er vanuit haar kant weinig empathie zal komen. De gedachte 'het heeft geen zin, want ze begrijpt mij niet' speelt vaak op, dus doe ik het allemaal maar om de confrontatie uit de weg te gaan. Ook wel bang om haar te verliezen. Met mijn vader ook niet heel vaak contact.

Het irriteert mij, maar ook mijn eigen gedrag. Ik word door mijn omgeving gezien als iemand die alles bespreekbaar wilt maken, is er een probleem... nou dan praten we erover. Maar naar mijn moeder is dat ver te zoeken. Ik vind dat laf van mezelf
Dat verbaasde me niet hoor, je klinkt juist ook heel kordaat en zelfstandig, en als iemand die uit zichzelf (op nogal jonge leeftijd) al heel wat heeft opgepakt/aangepakt. En ook al een heel eind is wat betreft accepteren en het bijstellen/dempen van verwachtingen wat betreft je moeder. Dat je confrontatie uit de weg gaat omdat het geen zin heeft en teveel energie kost is niet laf, dat zie ik als realiteitszin & gewoon goed voor jezelf zorgen.

Je schreef dat je al geen spullen meer aannam, dus die grens heb je voor jezelf al gesteld. Als ze daar dan beledigd over is, tja, dan is dat maar zo, daar kun je niet veel aan doen en dat hoef je ook helemaal niet. Jij bent niet verantwoordelijk voor haar goede humeur ofzo.

Je gaf in de OP aan dat je jezelf een zeur vind, daardoor krijg ik het idee dat je misschien nog niet ten volle beseft hoe "ongewoon" het gedrag van je moeder is, niet alleen wat betreft de tikkies, maar ik gok zo over de hele linie. Dat dat ook heel moeilijk is omdat je van huis uit nooit anders hebt gekend.

Je vind jezelf laf omdat je in andere situaties dingen wel bespreekbaar maakt en bij haar niet. Ik denk dat het veel kan schelen als je de relatie met je moeder kunt gaan zien als iets dat echt totaal op zichzelf staat, een relatie die gewoon totaal niet te vergelijken valt met je vriendschappen/collega's etc.
Omdat het zo compleet anders is, hoef je je in die specifieke relatie ook helemaal niet te gedragen zoals je dat in alle andere situaties wel zou doen.
Eennieuwestart schreef:
18-06-2020 11:27
Soms snak je gewoon naar een 'ik ben trots op je' of een lief gebaar, dat zit hem uiteraard niet in spullen krijgen of geld. Maar zoiets kun je helaas niet afdwingen bij een ander.
Afdwingen niet, maar je zou het wel kunnen uitspreken dat je dat zo fijn zou lijken. Wie weet doet ze er iets mee.

Soms laten mensen trouwens op andere manieren zien dat ze van je houden. Zo doet mijn schoonvader dat door dingen te doén, klusjes, weet ik wat. Misschien heeft je moeder ook haar eigen manier?

Positieve wat ik lees is dat ze wel aan je denkt en dingen voor je mee wil nemen en dingen met je wil doen. Mijn moeder denkt nooit aan mij, neemt nooit wat mee, wil nooit wat doen. De manier waarop je moeder het doet gaat alleen volledig voorbij aan jou en wat jij nodig hebt.
Het hele tikkie sturen is malloot, en ik hoop heel erg voor jullie beiden dat als je haar er op wijst, dat ze er mee stopt. Zonde voor jullie beiden dit natuurlijk!

Als je moeder zich zo snel aangevallen voelt kun je het nog proberen op een positieve manier in te steken dat je graag terug wil naar de manier van vroeger. En anders gewoon heel duidelijk zijn, haar boosheid accepteren en hopen dat ze er thuis eens rustig over nadenkt en het anders gaat doen.

Het laatste wat nog door mijn gedachten schoot is dat partner wel rijk is maar dat alles strikt gescheiden is. Lees hier wel eens hoe idioot mensen met elkaar omgaan mbt geld in relaties. Maar zelfs dan is het maf.
dianaf schreef:
18-06-2020 08:39
De enige situatie waarin ik zoiets zou doen is als één van de twee echt heel krap zit qua geld. Maar dan weet je het ook en dat is het ook logisch om te delen.
Dan zou ik het zelfs eerder helemaal betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven