Moeder ziek, partner feestje

06-09-2019 17:07 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva’ers,

Ik zou graag even bij jullie willen nagaan of ik te hard en overdreven reageer. Ik ben namelijk een beetje de weg kwijt.

Ik ben een moeder met twee schatten van 2 en 4 maanden oud en een partner die fulltime werkt. Ons vangnet is niet groot en de kleintjes staan op de wachtlijst voor opvang. Wil niet zeggen dat ik het vervelend vind om even thuisblijfmoeder te zijn, maar zou ook graag weer aan het werk willen voor een paar dagen per week. Tot dusver de situatie.

Vandaag ben ik erachter gekomen dat mijn, al reeds zieke moeder, vannacht een aanval heeft gehad wat dodelijk had kunnen aflopen. Ze verblijft momenteel dan ook in het ziekenhuis. Mijn partner heeft na z’n werk een maandelijkse personeelsborrel. Ik heb oppas gezocht, maar helaas niet gevonden. Mijn partner heb ik gevraagd of hij het feestje een keertje kon overslaan, ik loop namelijk met een heel zwaar verward gevoel rond en wil graag mijn moeder, net als de rest van haar kinderen, even een knuffel geven in het ziekenhuis. De peuter kan helaas niet mee omdat dat simpelweg te druk zou zijn voor haar, mijn vader wijkt liever niet van haar zijde en de rest van de kinderen komt savonds na het werk, er kan dus niet even op de gang gezeten worden.

Hij wil zoals elke maand naar het feest toe. Ik zou graag zien dat hij eenmaal overslaat zodat ik mij bij de rest van het gezin kan aansluiten.

Nu is er ruzie, via whatsapp nog wel. Ok, ik word genegeerd, dus ik maak ruzie.

Het liefst laat ik hem vannacht buiten slapen, maar misschien reageer ik wel heel overdreven? We weten niet of ze nog zo een aanval kan krijgen, de oorzaak is namelijk nog onbekend. We weten niet hoe vannacht zal gaan. Ik weet het ook even allemaal niet...

Bedankt voor het lezen, langer dan verwacht. Sorry
rascalles schreef:
07-09-2019 10:07
Je weet helemaal niet wat er precies speelt bij to. Elk verhaal heeft twee kanten. Was het zo n vreselijk spannend moment geweest dan was ze hoe dan ook naar het ziekenhuis gegaan , ongeacht partner/kinderen etc. Ik denk dat to hier graag wil horen wat voor een lamzak haar man is terwijl niemand hier het hele verhaal kent.
Ik vind een man, die weigert om één keer niet naar een feestje te gaan en gewoon even zijn rol als vader op te pakken, terwijl hij wekelijks al veel de hort op is, zodat zijn vrouw haar ernstig zieke moeder kan opzoeken inderdaad gewoon een lamzak alleen al op basis van die info.

Zou ik ook vinden als een van mijn vriendinnen zo met haar man zou omgaan.
Timetraveler schreef:
07-09-2019 10:13
Ik vind een man, die weigert om één keer niet naar een feestje te gaan en gewoon even zijn rol als vader op te pakken, terwijl hij wekelijks al veel de hort op is, zodat zijn vrouw haar ernstig zieke moeder kan opzoeken inderdaad gewoon een lamzak alleen al op basis van die info.

Zou ik ook vinden als een van mijn vriendinnen zo met haar man zou omgaan.
Precies.
Uiteraard had man de borrel over moeten slaan zodat jij naar het ziekenhuis kon.

Je zegt ook dat je man vindt dat je te vaak een beroep op hem doet etc. Dan vraag ik me af hoe jullie relatie in elkaar steekt en hoe die zo ongelijkwaardig is gegroeid. Jij thuis bij de kinderen, hij zorgt voor het geld. En daar mag blijkbaar nooit vanaf geweken worden.
Ik had het never de nooit niet zo ver laten gebeuren. Want ook als één van de twee thuis is bij de kinderen, kun je nog een gelijkwaardige relatie hebben. En degene die werkt kan net zo goed voor zijn kinderen zorgen.
Ik zou als de donder werk zoeken. Opvang is vrijwel overal te vinden, desnoods een gastouder ipv een kdv.
rascalles schreef:
Een ander familielid kan natuurlijk prima met peuter in het restaurant van het ziekenhuis even gaan zitten zodat to naar haar moeder kan. Nood breekt wet. Maar i.p.v. druk bezig te zijn met haar zieke moeder opent ze hier een topic en is ze haar man voor alles en nog wat uit aan het maken via app. Ik had hemel en aarde bewogen om mijn zieke moeder te bezoeken .
Deze passieve houding kan ook weer voortkomen uit een hele ongelijkwaardige relatie waarbij initiatief tonen afgestraft wordt. TO zit thuis terwijl ze liever zou werken, heeft weinig netwerk en partner vind een maandelijkse borrel nog belangrijker dan een ziek familielid. Ik zie al drie rode vlaggetjes.
Je doet geen beroep op je man wanneer hij voor zijn eigen kinderen moet zorgen. De kinderen zijn evengoed zijn verantwoordelijkheid. Tenzij de verdeling van taken bij jullie zo is dat hij de man is die het vlees komt snijden. Mocht dat zo zijn, dan is zijn kleren naar buiten gooien bepaald onnozel: jij zult ze tenslotte zelf moeten wassen.
lotus77 schreef:
07-09-2019 10:17
Deze passieve houding kan ook weer voortkomen uit een hele ongelijkwaardige relatie waarbij initiatief tonen afgestraft wordt. TO zit thuis terwijl ze liever zou werken, heeft weinig netwerk en partner vind een maandelijkse borrel nog belangrijker dan een ziek familielid. Ik zie al drie rode vlaggetjes.
Dat zou kunnen idd. We weten het niet.
lotus77 schreef:
Dat kind 2 op een wachtlijst staat, begrijp ik, maar kind 1? Vind ik ook een rood vlaggetje.
Timetraveler schreef:
07-09-2019 08:47
Waar komt toch die hardnekkige overtuiging vandaan dat mannen vooral niks moeten hoeven opgeven voor kinderen. Het mag ze vooral niks kosten; geen leuke feestjes of netwerkborrels, geen sportavonden want ja "boys will be boys haha". En vrouwen moeten maar blijven plooien en schikken. Ik vind het om te kotsen.
Dit is mooi verwoord wat ik ook vind.
En als die vent iets belangrijks had waar hij moeilijk weg kon, ergens op een schip op zee, of midden in een operatie, dan kun je met kinderen en al richting ziekenhuis. Dan is het even niet anders. Maar voor een terugkerende borrel. Komop zeg, iedere maand kan hij de kroeg in om te zuipen met collega's, maar nu is dat even onbelangrijker dan het belang van het functioneren als gezinslid. Het is een partner van niks. Zelfs al is hij 'leuk met de kinderen'.
Illinois schreef:
07-09-2019 09:13
Wat jij benoemt doet er allemaal niet toe.

TO heeft het nodig dat haar man één keer de borrel overslaat. En haar even op haar gemakje naar het ziekenhuis laat gaan, zonder twee jarige aan haar been. Dat mag je best verwachten van je wederhelft als je moeder ziek in het ziekenhuis ligt.

Jeetje ik zou dat zelfs voor mijn buurvrouw doen. En nee dan zou mijn eerste reactie niet zijn waarom ze haar kinderen dan niet mee neemt. Elke idioot begrijpt dat je even in rust je moeder wilt zien in zo'n situatie, en elke idioot begrijpt dat het prioriteit heeft boven een feestje. En wat haar broers en zussen voor redenen hebben doet er ook niet toe. Dit gaat om TO haar behoeften.
Deze idioot breng -helaas- veel tijd door in ziekenhuizen en weet hoe vervelend het kan zijn als visite geen rekening houdt met de nodige rust. Maar ik weet dus ook hoe simpel het kan zijn om daar ter plekke (!) een oplossing voor te vinden.

Als opa al sinds 's nachts naast het bed van oma zit, is het een prima idee om 's middags een kwartiertje afstand te nemen en een frisse neus te halen met zijn kleinkind. Dan had TO even rustig één op één met haar moeder kunnen zijn. Maar dat wilde ze niet 'vanwege de drukte'. Liever eiste ze dat haar man eerder thuis kwam zodat zij 's avonds tegelijk met haar broer(s) en zus(sen) op ziekenbezoek kon gaan. Wat vast niet rustig één op één zou zijn geweest.

Ik ben het eens met degenen die stellen dat hier meer moet spelen. TO noemt niet voor niks dat ze eigenlijk weer wil gaan werken. Daar zit, vrees ik, frustratie die er nu uitkomt. Niet handig om dat op dit moment op de spits te drijven, via Whatsapp nare dingen te roepen en zijn kleren in de regen te pleuren. Op die manier kan ze dus waarschijnlijk ook vandaag de kinderen niet bij hun vader laten zodat zij weg kan. Waar liggen dan je prioriteiten?
yette schreef:
07-09-2019 10:51
Deze idioot breng -helaas- veel tijd door in ziekenhuizen en weet hoe vervelend het kan zijn als visite geen rekening houdt met de nodige rust. Maar ik weet dus ook hoe simpel het kan zijn om daar ter plekke (!) een oplossing voor te vinden.

Als opa al sinds 's nachts naast het bed van oma zit, is het een prima idee om 's middags een kwartiertje afstand te nemen en een frisse neus te halen met zijn kleinkind. Dan had TO even rustig één op één met haar moeder kunnen zijn. Maar dat wilde ze niet 'vanwege de drukte'. Liever eiste ze dat haar man eerder thuis kwam zodat zij 's avonds tegelijk met haar broer(s) en zus(sen) op ziekenbezoek kon gaan. Wat vast niet rustig één op één zou zijn geweest.

Ik ben het eens met degenen die stellen dat hier meer moet spelen. TO noemt niet voor niks dat ze eigenlijk weer wil gaan werken. Daar zit, vrees ik, frustratie die er nu uitkomt. Niet handig om dat op dit moment op de spits te drijven, via Whatsapp nare dingen te roepen en zijn kleren in de regen te pleuren. Op die manier kan ze dus waarschijnlijk ook vandaag de kinderen niet bij hun vader laten zodat zij weg kan. Waar liggen dan je prioriteiten?
Dit.
Illinois schreef:
07-09-2019 09:13
Wat jij benoemt doet er allemaal niet toe.

TO heeft het nodig dat haar man één keer de borrel overslaat. En haar even op haar gemakje naar het ziekenhuis laat gaan, zonder twee jarige aan haar been. Dat mag je best verwachten van je wederhelft als je moeder ziek in het ziekenhuis ligt.

Jeetje ik zou dat zelfs voor mijn buurvrouw doen. En nee dan zou mijn eerste reactie niet zijn waarom ze haar kinderen dan niet mee neemt. Elke idioot begrijpt dat je even in rust je moeder wilt zien in zo'n situatie, en elke idioot begrijpt dat het prioriteit heeft boven een feestje. En wat haar broers en zussen voor redenen hebben doet er ook niet toe. Dit gaat om TO haar behoeften.
Onzin.
Natuurlijk mag die man best een borrel overslaan. Maar daar gaat het niet om. Lees eens goed wat we schrijven over de 'andere kant van het verhaal'.

Want schreeuw jij lelijke 'lage' dingen tegen je man op het moment dat hij even niet meedenkt? Schop je hem gelijk het bed uit bij onenigheid?
Verder helemaal eens met wat Yette schrijft.
lotus77 schreef:
We kennen driekwart van het verhaal niet maar je verzint er rustig een heel nieuw drama in vijf aktes bij :-D :-D :-D :-D :-D
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 11:03
1.60% gewijzigd
Koffiepot schreef:
06-09-2019 22:54
Het verschilt wellicht per regio, maar op sommige regio’s is er behoorlijk meer vraag dan aanbod.
(Ik rij persoonlijk iedere ochtend vier opvanglocaties voorbij voor ik bij de opvang van mijn jongste ben, die andere vier hebben alle vier een wachtlijst (waaronder eentje zelfs een wachtlijst van anderhalf jaar)).
Hier is ook een wachtlijst en in de buurt is verder ook nergens plaats. Flexibele opvang is er al helemaal niet.
Tja ik ben het gewoon niet eens met de suggestie dat TO eerst allerlei andere middelen zou moeten aanboren (buurvrouw/broers en zussen/kinderen mee) voordat ze van man kan/mag verwachten dat hij voor één (!) keer niet naar de borrel kan. Het enige dat een dergelijke oplossing mij zegt is dat er blijkbaar alleen van een man verwacht mag worden dat hij "helpt" of dingen laat "om bij te springen" wanneer het echt niet anders kan. Hij is niet voor 20% ouder of gezinslid, maar voor 50%. We levn niet meer in de jaren '50. Ik zou hier als vrouw voor passen. Of nee een baan zoeken en keihard met de vuist op tafel slaan.
yette schreef:
07-09-2019 10:51

Wat een achterlijke reactie. TO had dus met twee kinderen naar het ziekenhuis moeten gaan en daar maar een oplossing moeten verzinnen, omdat de borrel van man onaantastbaar is. Hoe verzin je het. Ze is goddomme niet de huishoudster of de au-pair.
Timetraveler schreef:
07-09-2019 11:08
Tja ik ben het gewoon niet eens met de suggestie dat TO eerst allerlei andere middelen zou moeten aanboren (buurvrouw/broers en zussen/kinderen mee) voordat ze van man kan/mag verwachten dat hij voor één (!) keer niet naar de borrel kan. Het enige dat een dergelijke oplossing mij zegt is dat er blijkbaar alleen van een man verwacht mag worden dat hij "helpt" of dingen laat "om bij te springen" wanneer het echt niet anders kan. Hij is niet voor 20% ouder of gezinslid, maar voor 50%. We levn niet meer in de jaren '50. Ik zou hier als vrouw voor passen. Of nee een baan zoeken en keihard met de vuist op tafel slaan.
Dat is het punt niet.
Eerste gedachte, wat een klootzak.

Is hij van lieve betrokken huisvader in een keer veranderd sinds gisteren en komt deze actie uit het niets?

Vast niet, hier speel ongetwijfeld meer.
A: Of je zit in een relatie met een man die totaal geen rekening met je houdt, het is bizar dat een partner zijn feestje voor laat gaan in deze situatie. Dan is buiten laten slapen echt niet de oplossing. Dan moet je structureel gaan zoeken naar een oplossing. Samen gaan praten, waar staan jullie en waar willen jullie heen samen in de toekomst en is deze relatie wel gezond?
B: Er speelt veel meer en TO plaatst hier maar het halve verhaal.

Hoe dan ook, ik zou in gesprek gaan met elkaar, als dit het punt is waar jullie relatie nu beland is gaat er iets niet goed!
Pardonsel schreef:
06-09-2019 22:20
Oh, toch nog geplaatst. Er staat “dat het soms even kan duren” maar toen er 3 uur later nog niets was geplaatst dacht ik dat het nooit zou gebeuren.

Bedankt voor de reacties, zelfs die dat het fake is, dat laat inderdaad zien dat het niet normaal is.
Klopt ook hoor, dat het de eerste post is.
Op dit account dan. ;)

Nee, hij is nog altijd daar.
En ja, dit komt vaker voor en dat is gelijk zijn probleem, hij vindt dat ik te vaak iets van hem vraag. Ik heb inderdaad een vreemde en moeilijke zwangerschap achter de rug en onze baby is nu 4 maanden en het duurde even voordat ik de combinatie net 2 jarige en pasgeborene onder de knie had. Maar niet wekelijks of twee wekelijks ofzo. Misschien 1x per maand, voor iets anders als spoed met de kinderen of dit zou ik hem geen feestje op laten geven en dat weet hij. Daarvoor heeft hij al genoeg feestjes meegemaakt dit jaar.

Hij doet elke zaterdag een sport wat van sochtends vroeg tot savonds laat duurt. Ook daar komen daarbuiten weleens feestjes of andere verplichtingen.

Maar goed, ik ben ongelooflijk kwaad geworden, heb hele lage dingen gezegd. Nou ja over whatsapp dan, nog steeds nauwelijks reactie. Ook liggen er wat kleren buiten in de regen en volgens mij is het klaar. Zijn reactie op mijn “ga maar ergens anders slapen het is klaar zo” was dat alles goed was en wenste mij welterusten.

Nou ja, beter weten dat je er echt alleen voor staat dan denken dat je op iemand kan rekenen denk ik zo....

Vind het alleen zo sneu voor de kinderen, ik voel zelfs schaamte, terwijl ze heus niet de eerste en enige zijn.
En toch blijft het de vader van 2 lieverds en peuter is gek op hem.

Oh en ik heb inderdaad de link gestuurd. Dus hij zal zichzelf wel komen verdedigen (of niet).
Relatietherapie.
Decadence schreef:
07-09-2019 11:18
Eerste gedachte, wat een klootzak.

Is hij van lieve betrokken huisvader in een keer veranderd sinds gisteren en komt deze actie uit het niets?

Vast niet, hier speel ongetwijfeld meer.
A: Of je zit in een relatie met een man die totaal geen rekening met je houdt, het is bizar dat een partner zijn feestje voor laat gaan in deze situatie. Dan is buiten laten slapen echt niet de oplossing. Dan moet je structureel gaan zoeken naar een oplossing. Samen gaan praten, waar staan jullie en waar willen jullie heen samen in de toekomst en is deze relatie wel gezond?
B: Er speelt veel meer en TO plaatst hier maar het halve verhaal.

Hoe dan ook, ik zou in gesprek gaan met elkaar, als dit het punt is waar jullie relatie nu beland is gaat er iets niet goed!
Ik heb grote bewondering voor een moeder die in haar eentje het huishouden runt met een peuter, een baby en een man die elke zaterdag sport, werkt, en af en toe naar een feestje gaat.

Ik zou er gek van worden.
kadanz schreef:
07-09-2019 11:24
Ik heb grote bewondering voor een moeder die in haar eentje het huishouden runt met een peuter, een baby en een man die elke zaterdag sport, werkt, en af en toe naar een feestje gaat.

Ik ook.
Maar je bent er nog altijd zelf bij. Waarom laat je dat zo gebeuren?
kadanz schreef:
07-09-2019 11:24

Nou wat denk je van al die alleenstaande moeders die zelf alle ballen de lucht in houden, waaronder ondergetekende..
Ik erger me dan ook enorm aan de afhankelijkheid die ik lees in deze post. Waar een wil is is een weg, jammer dat je man niet meewerkt maar ik had echt allang in het ziekenhuis gezeten hoor. Met kind of zonder kind (in het laatste geval had ik mijn kind even naar de buren gebracht oid). Maar zo boos worden werkt in ieder geval alleen maar averechts. Deze man is niet van de ene dag op de andere zo geworden dus blijkbaar hoog tijd om eens de wederzijdse verwachtingen goed uit te spreken naar elkaar. En daar dan eventueel de consequenties aan verbinden. En TO, misschien goed om alvast eens over na te denken; stel dat jouw man en jij uit elkaar gaan en eenzelfde situatie doet zich voor, hoe had je het dan aangepakt?
Handig als man ook gaat nadenken over de invulling van zijn weekend als alleenstaande vader. Misschien is getrouwd blijven niet zo erg dan. Kan hij iedere zaterdag afwezig zijn.
rascalles schreef:
Een ander familielid kan natuurlijk prima met peuter in het restaurant van het ziekenhuis even gaan zitten zodat to naar haar moeder kan. Nood breekt wet. Maar i.p.v. druk bezig te zijn met haar zieke moeder opent ze hier een topic en is ze haar man voor alles en nog wat uit aan het maken via app. Ik had hemel en aarde bewogen om mijn zieke moeder te bezoeken .
En het zou fijn en normaal zijn als je gewoon met je man kan overleggen hoe je dit gaat oplossen. Dat het iets is van je SAMEN i.p.v. moeders de vrouw alleen.
Ik snap wel dat je boos bent.
appelientjex schreef:
07-09-2019 11:46
En het zou fijn en normaal zijn als je gewoon met je man kan overleggen hoe je dit gaat oplossen. Dat het iets is van je SAMEN i.p.v. moeders de vrouw alleen.
Zo zou het inderdaad moeten gaan.

Maar, dat zat er gisteren duidelijk niet in, de borrel ging voor.
Dan kun je je nijdig maken, een topic openen, lage teksten appen, zijn kleren het raam uit smijten, de deur op nachtslot doen, maar daarmee is ze nog steeds niet in staat zonder kinderen naar het ziekenhuis te gaan. Sterker, het werkt blijkbaar averechts.

Nu lijkt het alsof ze helemaal niet naar dat ziekenhuis kon door hem, maar dat is natuurlijk ook onzin. Op die manier stel je je ook wel erg afhankelijk op. Met kinderen is lastiger, dat zal ik niet ontkennen, maar echt niet onmogelijk. Iets pragmatischer had wel gemogen vind ik, genoeg voorbeelden gegeven. Maar net wat je het belangrijkst vindt op zo'n moment.
There is always something happening, and it's usually right now
Rosalind schreef:
07-09-2019 11:31
Ik ook.
Maar je bent er nog altijd zelf bij. Waarom laat je dat zo gebeuren?
Dit bedoel ik, dit is ook deels verantwoordelijkheid van TO.
Waarom sta je toe dat iemand zo met je omgaat? Waarom ben je bij iemand die zo egoïstisch is en zijn verantwoordelijkheid als vader niet neemt. Deze actie staat niet op zichzelf, want in een liefdevolle relatie zou zoiets als dit echt ondenkbaar zijn.

Of nogmaals er speelt veel meer en dit is maar het halve verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven