Moeizame buren relaties

13-08-2009 15:07 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede forummers,

Ik woon in een leuke kindvriendelijke buurt met allemaal jonge ouders waarmee het in het begin heel gezellig was. We zagen elkaar bijna iedere dag in de voorliggende speeltuin en daar zaten we samen met de kids gezellig te babbelen. Dit werd nog leuker toen we ook een jaarlijkse straatbbq gingen organiseren en daarbij kwamen de viswedstrijdjes en nog meer leuke uitjes. Ook op verjaardagen en feestjes kwamen we samen. Allemaal heel leuk en heel vrijblijvend. Maar nu merk ik dat er scheurtjes beginnen te ontstaan en eilandjes gemaakt worden. De ouders met de meisjes trekken weer meer naar elkaar toe dan de rest en dat is niet leuk. Ook wordt er onderling geroddeld en ontstaan er gewoon vervelende situaties. Ik probeer hier zelf maar tussendoor te manouvreren maar ook ik heb een aanvaring gehad met één van de buren omdat ik iets zat was. Om een lang verhaal kort te maken, hoe ga je hiermee om en hou je het gezellig in de straat?
Mijn eerste ingeving: door niet té veel met elkaar te (willen) doen. Als de grote gemene deler 'buren zijn' is in plaats van 'goede vrienden' is de afstand al weer wat groter emotioneel, en zelfs in groepen vrienden die wat groter zijn, gebeurt dit allemaal al.

Denk dat je het het meest gezellig houdt door eenieder zijn gang te laten gaan en vooral in zijn waarde te laten door contact en actvititeiten niet op te gaan dringen aan elkaar.
tia.dalma wijzigde dit bericht op 13-08-2009 15:13
Reden: verkeerd woord
% gewijzigd
Door niet te klieken met de buren??

Ik zelf mijd dit soort situaties liever hoor

Dat gezellige "met de hele straat" vind ik altijd vreselijk benauwend. En wel om dit soort redenen: uiteindelijk krijg je altijd weer gelul, want Kaatje heeft vorige keer zoveel moeite gedaan voor de BBQ maar die mensen van nummer 14 nemen nooit eens een drankje mee........etc. etc.

Wat je nu nog kunt doen? Tsja geen idee....groepsconferentie of zo? Samenscholingsverbod voor ouders met meisjes?

Ik denk dat je t misschien beter kunt laten overwaaien en gewoon vriendelijk blijven tegen die buren waarmee je de aanvaring had.
Daarom houd ik buren liever "op afstand"....ik drink er heel af en toe een kop koffie, maar verder dan dat gaat het niet. Ik heb namelijk al zo vaak gezien dat het "verkeerd" afloopt als je teveel en te vaak samen dingen doet. Roddelen....hou er maar over op.
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 15:10:

Mijn eerste ingeving: door niet té veel met elkaar te (willen) doen. Als de grote delen 'buren zijn' is in plaats van 'goede vrienden' is de afstand al weer wat groter emotioneel, en zelfs in groepen vrienden die wat groter zijn, gebeurt dit allemaal al.

Denk dat je het het meest gezellig houdt door eenieder zijn gang te laten gaan en vooral in zijn waarde te laten door contact en actvititeiten niet op te gaan dringen aan elkaar.Ja dat is wat ik en mijn buurvrouwtje die dit ook zo voelt ook dachten. Gewoon wat afstand nemen en niet teveel vertellen. Ik ben zo'n type dat graag dingen deelt en nooit ergens kwaad in ziet maar dat kan dus gewoon niet bij iedereen. Wat ik gewoon erg vervelend vind is dat het in het begin allemaal heel leuk was en ook erg vrijblijven, alles was goed, niets moest. Nu begint dit te veranderen. Er zijn twee buurvrouwtjes die naar elkaar toetrekken en daar is niks mis mee maar ze gaan roddelen over de buurvrouw waar ik het ook goed mee kan vinden en waar ik bij zit en dat is gewoon heel vervelend. Ik wil gewoon met iedereen leuk om kunnen gaan en geen spanningen voelen en nergens tussenin belanden. Het is best moeilijk want je ziet elkaar meer dan je vrienden ziet. Ik heb zelf 2 zoontjes en ja jongens zijn drukker dan meisjes maar je merkt dan gewoon dat ze dat vervelend vinden. Nu is er een huisje in de speeltuin geplaatst door een buurman met een dochtertje en daar mogen alleen meisjes in. Ik ben dus verhaal gaan halen want mijn zoontje kwam beteutert thuis. Dat soort dingen allemaal, gewoon niet leuk.
.
quote:americagirl schreef op 13 augustus 2009 @ 15:11:

Door niet te klieken met de buren??

Ik zelf mijd dit soort situaties liever hoor

Dat gezellige "met de hele straat" vind ik altijd vreselijk benauwend. En wel om dit soort redenen: uiteindelijk krijg je altijd weer gelul, want Kaatje heeft vorige keer zoveel moeite gedaan voor de BBQ maar die mensen van nummer 14 nemen nooit eens een drankje mee........etc. etc.

Wat je nu nog kunt doen? Tsja geen idee....groepsconferentie of zo? Samenscholingsverbod voor ouders met meisjes?

Ik denk dat je t misschien beter kunt laten overwaaien en gewoon vriendelijk blijven tegen die buren waarmee je de aanvaring had.hahahha, groepsconferentie, ja dat is wel een goeie. Nou maar niet denk ik want dan breekt de hel los denk ik. Ik hou zeker wel van openheid in dit soort situaties maar of ik daar de aangewezen persoon voor ben? Ik doe ook weer heel gewoon tegen die buurman maar heb wel even mijn grenzen aangegeven.
quote:nageltje180472 schreef op 13 augustus 2009 @ 15:14:

[...]

Ja dat is wat ik en mijn buurvrouwtje die dit ook zo voelt ook dachten. Gewoon wat afstand nemen en niet teveel vertellen. Ik ben zo'n type dat graag dingen deelt en nooit ergens kwaad in ziet maar dat kan dus gewoon niet bij iedereen. Wat ik gewoon erg vervelend vind is dat het in het begin allemaal heel leuk was en ook erg vrijblijven, alles was goed, niets moest. Nu begint dit te veranderen. Er zijn twee buurvrouwtjes die naar elkaar toetrekken en daar is niks mis mee maar ze gaan roddelen over de buurvrouw waar ik het ook goed mee kan vinden en waar ik bij zit en dat is gewoon heel vervelend. Ik wil gewoon met iedereen leuk om kunnen gaan en geen spanningen voelen en nergens tussenin belanden. Het is best moeilijk want je ziet elkaar meer dan je vrienden ziet. Ik heb zelf 2 zoontjes en ja jongens zijn drukker dan meisjes maar je merkt dan gewoon dat ze dat vervelend vinden. Nu is er een huisje in de speeltuin geplaatst door een buurman met een dochtertje en daar mogen alleen meisjes in. Ik ben dus verhaal gaan halen want mijn zoontje kwam beteutert thuis. Dat soort dingen allemaal, gewoon niet leuk.Nou het is echt om ziek van te worden inderdaad. En dan over andermans kinderen, echt zo laag vindt ik dat. Ik ben toen ook weggelopen. Niet dat ik nooit roddel hoor want dat doet iedereen wel eens maar op zo'n gemene manier, nee daar hou ik niet van.
Van wie mochten er alleen meisjes in? Van de kinderen neem ik aan?

Tja, dat soort dingen gebeuren met kinderen onderling. Gewoon even tegen paps en mams van de kinders vertellen, zij mogen dat zelf aan hun dochters melden dat het voor iedereen is. Anders had het wel in de eigen tuin gestaan.

En verder, trek je eigen plan en laat het gaan zoals het gaat. Je bent buren, geen beste vrienden.

Zolang er geen ruzie is, is er niks aan de hand.
Ja, dat vind ik echt.
En als je dat gewoon rustig zegt, dat je niet van geroddel houdt?
quote:pure_vanity schreef op 13 augustus 2009 @ 15:16:

Omgaan met degene waar het gezellig is en met de rest gewoon een praatje en niet meer. Wij wonen net een maand in een nieuwbouwwijk en er wordt nu al geroddeld (ze vroegen zich af hoe we aan onze auto kwamen, mooie auto en dachten gelijk de ergste dingen ipv dat we gewoon thuis woonden en flink konden sparen). Niks van aantrekken en gewoon doen wat je altijd doet.Nou jij slaat de spijker precies op zijn kop. Wat gaat het mensen aan wat je voor de deur hebt staan? Al staat er een focking koets, laat elkaar gewoon met rust. Wij hebben ook opmerkingen gekregen als "goh je kunt wel zien waar het geld zit"(als er weer een paketje gebracht werd). en dat soort dingen, echt walgelijk. En dat zijn er maar een paar maar die drukken zo'n stempel. Het probleem is gewoon dat je best een dikke huid moet hebben om dat inderdaad allemaal niet aan te trekken. Ik denk dat iedereen zich dat soort dingen wel enigzins aantrekt. Ik lag echt wakker van die buurman waar ik een conflict mee had.
quote:nageltje180472 schreef op 13 augustus 2009 @ 15:14:

[...]

Ja dat is wat ik en mijn buurvrouwtje die dit ook zo voelt ook dachten. Gewoon wat afstand nemen en niet teveel vertellen. Ik ben zo'n type dat graag dingen deelt en nooit ergens kwaad in ziet maar dat kan dus gewoon niet bij iedereen. Wat ik gewoon erg vervelend vind is dat het in het begin allemaal heel leuk was en ook erg vrijblijven, alles was goed, niets moest. Nu begint dit te veranderen. Er zijn twee buurvrouwtjes die naar elkaar toetrekken en daar is niks mis mee maar ze gaan roddelen over de buurvrouw waar ik het ook goed mee kan vinden en waar ik bij zit en dat is gewoon heel vervelend. Ik wil gewoon met iedereen leuk om kunnen gaan en geen spanningen voelen en nergens tussenin belanden. Het is best moeilijk want je ziet elkaar meer dan je vrienden ziet. Ik heb zelf 2 zoontjes en ja jongens zijn drukker dan meisjes maar je merkt dan gewoon dat ze dat vervelend vinden. Nu is er een huisje in de speeltuin geplaatst door een buurman met een dochtertje en daar mogen alleen meisjes in. Ik ben dus verhaal gaan halen want mijn zoontje kwam beteutert thuis. Dat soort dingen allemaal, gewoon niet leuk.

Tsss, het zijn toch ook gewoon net mensen he ...

Overigens vraag ik me wel af of dat speeltuintje openbaar gemeentebezit is of van de buurt zelf. Mag buurman daar zomaar iets neerzetten en voldoet het aan de veiligheidseisen. En een beetje suf gedoe hoor, heeft hij er een bordje 'girls only' op gespijkerd ofzo?
quote:Mamasaar schreef op 13 augustus 2009 @ 15:19:

Van wie mochten er alleen meisjes in? Van de kinderen neem ik aan?

Tja, dat soort dingen gebeuren met kinderen onderling. Gewoon even tegen paps en mams van de kinders vertellen, zij mogen dat zelf aan hun dochters melden dat het voor iedereen is. Anders had het wel in de eigen tuin gestaan.

En verder, trek je eigen plan en laat het gaan zoals het gaat. Je bent buren, geen beste vrienden.

Zolang er geen ruzie is, is er niks aan de hand.Nee joh, dat had niet zo erg geweest, nee van die ouders mocht het niet. De buurvrouw die ik graag mag heeft haar zoontje toen meegenomen en hard gezegd "je mag hier niet spelen". Ik daarentegen ben erop af gestapt en gezegd dat ik even verhaal kwam halen omdat mijn zoontje beteuterd thuiskwam dat hij niet in het huisje mocht. Uit nijd hebben ze toen met krijg Boys op de zijkant geschreven want er staat heel groot girls aan de voorkant. Echt absurd en in een openbare speeltuin notabene.
quote:Nammma schreef op 13 augustus 2009 @ 15:20:

En als je dat gewoon rustig zegt, dat je niet van geroddel houdt?Ja dat gaat er wel aan zitten komen want ik vind het gewoon gemeen. Maarja, dan ben ik weer de gebeten hond.
Ehmm.....zoiets kan dus echt niet! Dan zou ik ook zeggen dat je verwacht dat het of wordt weggehaald, of dat het voor iedereen is. Anders haal je het zelf maar weg!

Dan zou ik ook de duivels zijn!
Ja, dat vind ik echt.
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 15:20:

[...]

Tsss, het zijn toch ook gewoon net mensen he ...

Overigens vraag ik me wel af of dat speeltuintje openbaar gemeentebezit is of van de buurt zelf. Mag buurman daar zomaar iets neerzetten en voldoet het aan de veiligheidseisen. En een beetje suf gedoe hoor, heeft hij er een bordje 'girls only' op gespijkerd ofzo?

Ja, inderdaad net mensen. Dieren kun je beter hebben.

Ja het is gemeentebezit dus de kans zit erin dat het niet mag maarja zij eigenen de halve speeltuin al toe, barbequen met die buren in de speeltuin, badmingtonnen. De kinderen kunnen er zowat zelf niet meer in, hahahahah
quote:Mamasaar schreef op 13 augustus 2009 @ 15:24:

Ehmm.....zoiets kan dus echt niet! Dan zou ik ook zeggen dat je verwacht dat het of wordt weggehaald, of dat het voor iedereen is. Anders haal je het zelf maar weg!

Dan zou ik ook de duivels zijn!O dus het ligt niet aan mij? Ik kwam gisteren terug van vakantie en zag hem staan en toen dacht ik o dat mag toch niet zomaar? Maar goed, niks aan de hand verder. Toen zag ik later dat er heel groot GIRLS ONLY op staat en ja dat vonden de jongens niet leuk. Echt zo kinderachtig. Toen ik verhaal ging halen krabbelden ze terug en zeiden ze dat de jongens er wel in mochten als de meisjes er niet in zitten en ze het niet stuk maken want er zit een bel aan en raampjes in en een bankje en weet ik veel wat. Dus ik heb mijn zoontje geroepen en gezegd dat hij er wel in mocht maar wel voorzichtig moest zijn. Mijn andere buurvrouwtje was ook heel boos. Dit vraagt toch om moeilijkheden?
quote:nageltje180472 schreef op 13 augustus 2009 @ 15:25:

[...]

Ja, inderdaad net mensen. Dieren kun je beter hebben.

Ja het is gemeentebezit dus de kans zit erin dat het niet mag maarja zij eigenen de halve speeltuin al toe, barbequen met die buren in de speeltuin, badmingtonnen. De kinderen kunnen er zowat zelf niet meer in, hahahahahNageltje, meid, ik lees dit en denk: volgens mij heb jij gewoon de doorsnee gedoetjes met je buren en vind jij ze evenmin leuk om volcontinu mee boven op elkaars lip te zitten. En beantwoord je daarmee je eigen OP: lekker laten begaan die handel. Jij zit er ook niet op te wachten en misschien bespreek je dit vroeg of laat ook wel met een buurvrouwtje die jij dan weer goed kunt zetten. Een en hetzelfde gedrag als wat jij zelf ook niet leuk vindt. Heel menselijk dus! Niks mis mee, maar laat iedereen dan ook lekker.
Als de buurman dat huisje in een openbare speeltuin (dus op openbare grond) heeft geplaatst, lijkt me dat hij helemaal niks te eisen heeft over wie er wel en niet in dat huisje spelen

Dan moet hij óf het huisje in zijn eigen tuin neerzetten en eisen stellen, óf het in de speeltuin zetten maar dan iedereen er in toelaten.
.
ik denk overigens dat ik mijn verhuizing naar een koopwoning in zo'n standaard gezinsbuurtje nog maar fijn even uitstel........

Dat hele schoolpleinmoeders-gebeuren lijkt me echt verschrikkelijk
Door afstand te nemen en dit duidelijk kenbaar te maken. Er is vast wel eens een gelegenheid waarin dit kan. Je raapt je moed bij elkaar en zegt wat je op je hart hebt. Dat je merkt dat het niet meer zo gezellig is en dat je wat meer afstand wilt nemen. Elkaar blijven groeten en een vriendelijk sociaal praatje maken kan altijd! Daar is toch geen straat BBQ voor nodig? Vrienden zijn vrienden en buren zijn buren.
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 15:29:

[...]

Nageltje, meid, ik lees dit en denk: volgens mij heb jij gewoon de doorsnee gedoetjes met je buren en vind jij ze evenmin leuk om volcontinu mee boven op elkaars lip te zitten. En beantwoord je daarmee je eigen OP: lekker laten begaan die handel. Jij zit er ook niet op te wachten en misschien bespreek je dit vroeg of laat ook wel met een buurvrouwtje die jij dan weer goed kunt zetten. Een en hetzelfde gedrag als wat jij zelf ook niet leuk vindt. Heel menselijk dus! Niks mis mee, maar laat iedereen dan ook lekker.Ja dat is inderdaad het beste. Ik ben al afstand aan het nemen en laat het achterste van mijn tong niet meer zien. Ik ga me gewoon focussen op diegenen die mij beter liggen en de rest laat ik gewoon links liggen met af en toe een praatje. Toch steekt het mij dat het zo gaat maarja dat zal wel slijten.
quote:americagirl schreef op 13 augustus 2009 @ 15:30:

Als de buurman dat huisje in een openbare speeltuin (dus op openbare grond) heeft geplaatst, lijkt me dat hij helemaal niks te eisen heeft over wie er wel en niet in dat huisje spelen

Dan moet hij óf het huisje in zijn eigen tuin neerzetten en eisen stellen, óf het in de speeltuin zetten maar dan iedereen er in toelaten.Ja dat vind ik dus ook en dat heb ik ook gezegd. Eerst zeiden ze dat hij er niet in mocht maar toen ik verhaal ging halen krabbelden ze al terug. Ik vind het gewoon zo zielig voor die kinderen want die leren al dat jongens slecht zijn en meisjes goed en mijn jongens gaan rebeleren en dat is nog logisch ook.
quote:americagirl schreef op 13 augustus 2009 @ 15:34:

ik denk overigens dat ik mijn verhuizing naar een koopwoning in zo'n standaard gezinsbuurtje nog maar fijn even uitstel........

Dat hele schoolpleinmoeders-gebeuren lijkt me echt verschrikkelijkDat meen je niet!!! Het kan ook heel leuk zijn hoor maar dan meot je het gewoon anders aanpakken als ik denk ik. Het is echt niet allemaal ellende hoor. Gewoon je ding doen en niet te veel en niet te weinig dan komt het allemaal goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven