Moeizame buren relaties

13-08-2009 15:07 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede forummers,

Ik woon in een leuke kindvriendelijke buurt met allemaal jonge ouders waarmee het in het begin heel gezellig was. We zagen elkaar bijna iedere dag in de voorliggende speeltuin en daar zaten we samen met de kids gezellig te babbelen. Dit werd nog leuker toen we ook een jaarlijkse straatbbq gingen organiseren en daarbij kwamen de viswedstrijdjes en nog meer leuke uitjes. Ook op verjaardagen en feestjes kwamen we samen. Allemaal heel leuk en heel vrijblijvend. Maar nu merk ik dat er scheurtjes beginnen te ontstaan en eilandjes gemaakt worden. De ouders met de meisjes trekken weer meer naar elkaar toe dan de rest en dat is niet leuk. Ook wordt er onderling geroddeld en ontstaan er gewoon vervelende situaties. Ik probeer hier zelf maar tussendoor te manouvreren maar ook ik heb een aanvaring gehad met één van de buren omdat ik iets zat was. Om een lang verhaal kort te maken, hoe ga je hiermee om en hou je het gezellig in de straat?
quote:pure_vanity schreef op 13 augustus 2009 @ 15:31:

[...]

Ach ja, ik roddel zelf ook wel eens en het kan me vrij weinig schelen wat mensen denken. Als ze het willen weten kunnen ze het vragen (en dat deden ze later ook). Zo niet dan blijven ze maar praten. Zolang ik voor mezelf weet dat het goed zit dan kunnen ze praten wat ze willen, de buren waar ik wel mee omga weten wel hoe het zit.Dat is de juiste instelling denk ik. Ik ben dan weer zo'n gevoelige trut die weken wakker ligt omdat ze vind dat ze iets ergens van moet zeggen maar dat zoooooooooooooo moeilijk vindt.
Vanaf nu gewoon afstand houden tot de buurtbewoners. Even geen koffie meer drinken, samenkomen in de speeltuin, naar een barbecue etc. In de herfst en winter zal het contact sowieso minder intensief zijn dan in de zomer. Maar ik zou ook niet met 'je buurvrouwtje die het ook vindt' overleggen, want dan krijg je nog steeds het wij-zij gevoel.

Dit gaat trouwens volgens mij altijd zo, als je het in het begin te gezellig hebt met z'n allen, of dat nu buren zijn, of familie, of vrienden, altijd hetzelfde liedje.
quote:americagirl schreef op 13 augustus 2009 @ 15:34:

ik denk overigens dat ik mijn verhuizing naar een koopwoning in zo'n standaard gezinsbuurtje nog maar fijn even uitstel........

Dat hele schoolpleinmoeders-gebeuren lijkt me echt verschrikkelijkInderdaad, zowel nageltje als haar buurvrouwtjes en mannetjes klinken niet als een aantrekkelijk toekomstperspectief. Wat een gezeik om niks zeg!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Bergje65 schreef op 13 augustus 2009 @ 15:37:

Door afstand te nemen en dit duidelijk kenbaar te maken. Er is vast wel eens een gelegenheid waarin dit kan. Je raapt je moed bij elkaar en zegt wat je op je hart hebt. Dat je merkt dat het niet meer zo gezellig is en dat je wat meer afstand wilt nemen. Elkaar blijven groeten en een vriendelijk sociaal praatje maken kan altijd! Daar is toch geen straat BBQ voor nodig? Vrienden zijn vrienden en buren zijn buren.Die straatbbq ben ik begonnen en dit jaar organiseer ik hem weer met een ander buurvrouwtje en we hebben een leuk bedrag binnengehaald bij de gemeente maar we zitten er over te denken het terug te storten want de lol is eraf. Iedereen zit zich ermee te bemoeien en iedereen weet het beter. Die wil een springkussen en die wil een tap. Gek wordt je ervan. Ik denk inderdaad dat ik het moment afwacht net als met die buurman, wat ik trouwens wel en-publiek gedaan heb en ik was zoooooooooooooo trots op mezelf. Niemand is er trouwens nog over begonnen en het was helemaal stil, moeilijk vond ik dat.
Wat een kinderachtig gedoe!

Jullie konden het eerder allemaal goed met elkaar vinden. Praat met elkaar!
quote:Naski schreef op 13 augustus 2009 @ 15:44:

Vanaf nu gewoon afstand houden tot de buurtbewoners. Even geen koffie meer drinken, samenkomen in de speeltuin, naar een barbecue etc. In de herfst en winter zal het contact sowieso minder intensief zijn dan in de zomer. Maar ik zou ook niet met 'je buurvrouwtje die het ook vindt' overleggen, want dan krijg je nog steeds het wij-zij gevoel.

Dit gaat trouwens volgens mij altijd zo, als je het in het begin te gezellig hebt met z'n allen, of dat nu buren zijn, of familie, of vrienden, altijd hetzelfde liedje.Koffie drinken deden we al niet bij elkaar hoor, het beperkte zich al tot de speeltuin. En in de winter is het nihil inderdaad. Dit is inderdaad iets wat IK moet beslissen en me er dan ook weer aan houden want als ik er weer sta dan trap ik er toch steeds weer in en denk ik nadien TRUT je hebt weer teveel verteld. Ja gaat het echt altijd zo? Dat is goed om te weten voor de volgende keer.
Pfff afstand houden! Zeg gedag, pas eens op andermans kids, maak een babbeltje over het weer, ga naar die bbq en verder niet

En wanneer buren echt te ver gaan (en dat doen ze met die speeltuin) eerst vriendelijk doch beslist er iets van zeggen, blijft het zo dan de gemeente inschakelen.

BBQ-en in een speeltuin kan dus gewoon niet.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:singalala schreef op 13 augustus 2009 @ 15:44:

[...]

Inderdaad, zowel nageltje als haar buurvrouwtjes en mannetjes klinken niet als een aantrekkelijk toekomstperspectief. Wat een gezeik om niks zeg!Nou singalala dan maar snel wegwezen hier he?
Heet klinkt misschien wat harder dan ik bedoelde, maar ik krijg zo'n benauwd gevoel van waar jij woont en hoe jullie met elkaar omgaan. Ik zou er nooit willen wonen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Courage schreef op 13 augustus 2009 @ 15:46:

Nageltje, als jij zo emotioneel geraakt wordt door het buurman-huisje-verhaal, dan krijg je als je verhaal gaat halen altijd actie-reactie.

Kan toch dat buurman vindt dat jongens de boel sneller kapot maken? Mag hij op zijn manier ook wat aan proberen te doen?

Nee, geen schoonheidsprijs, maar ook geen misdaad wat hij heeft gedaan.

Het feit dat de ouders met dochters meer naar elkaar toe trekken en jij twee zoontjes hebt, dat stak jou al. Maar je kunt niet alles afdwingen. Jij legt hen (zonder het uit te spreken) net zo goed normen op als zij jou. Stel je verwachtingen bij, zet je oordelen in de ijskast. Dan zal het al een stuk beter gaan.

En als er geroddeld wordt: ga weg of ergens anders zitten.

En roddel zelf niet.

Nou ik kreeg geen actie reactie, ik kreeg terugkrabbelacties. En daarom heb ik mijn zoontje ook gezegd dat hij er alleen in mag als hij zich netjes gedraagd. En dat die buurman dit doet vind ik gewoon heel fout naar zijn dochter toe en naar zijn buren. Dit valt niet om te draaien.

Nee hoor, het steekt mij niet want iedereen is vrij om te gaan met wie hij wil en ik kan mij zelfs voorstellen dat dochters onderling een band schept. Wat mij steekt is dat zij dan negatief over jongens gaan doen want dat vind ik niet nodig.
.
quote:Maneater schreef op 13 augustus 2009 @ 15:47:

Wat een kinderachtig gedoe!

Jullie konden het eerder allemaal goed met elkaar vinden. Praat met elkaar!Met hun soort valt niet te praten want ze luisteren toch niet.
Hoi Nageltje,

Wat jij beschrijf, is precies wat er hier in de buurt ook gebeurde. We kwamen er allemaal tegelijk wonen (nieuwbouw), iedereen kreeg na een paar jaar het eerste kindje, kindjes gingen buitenspelen, papa's en mama's gingen erbij zitten, kopje koffie, biertje, bbq, feestje over en weer en ineens kwam er het klad in. Sommige mensen konden elkaar ineens niet meer luchten of zien, gekibbel onderling, weg saamhorigheid.

Volgens mij is dit een heel natuurlijk groepsproces. Mensen leren elkaar vrij goed kennen door gemeenschappelijkheid (dezelfde straat, de kinderen etc.) en juist doordat ze elkaar zo goed denken te kennen, gaan mensen zich soms iets te veel permiteren en ontstaat wrevel. Hier in de straat is het vanzelf overgegaan. Eerst zijn er mensen geweest die zich iets meer op de achtergrond zijn gaan houden, toen zijn er een aantal buren verhuisd en kwam er dus "nieuw bloed" in de straat, wat erg goed bleek te werken. En uiteindelijk groeiden de kindjes groter waardoor de papa's en de mama's niet meer steeds buiten erbij hoefden te zitten. De echte gezelligheid van ooit is hier nu weg, maar een bakje koffie bij buuf of 1x per jaar een bbq gebeurt hier gelukkig nog wel.
quote:nageltje180472 schreef op 13 augustus 2009 @ 15:54:

[...]

Met hun soort valt niet te praten want ze luisteren toch niet. Nageltje, je doet exact hetzelfde als waar je je buren van beticht.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 13 augustus 2009 @ 15:49:

Pfff afstand houden! Zeg gedag, pas eens op andermans kids, maak een babbeltje over het weer, ga naar die bbq en verder niet

En wanneer buren echt te ver gaan (en dat doen ze met die speeltuin) eerst vriendelijk doch beslist er iets van zeggen, blijft het zo dan de gemeente inschakelen.

BBQ-en in een speeltuin kan dus gewoon niet.Daar komt het inderdaad op neer. Maar vind je dan dat ze te ver gaan met dat huisje? Van mij mag dat huisje blijven staan hoor maar dan mag iedereen erin spelen en anders zetten ze hem maar achter. Ze zaten met allemaal tafels in de speeltuin en de kinderen konden er neit meer bij zowat. ze riepen mij ook maar ik ben naar binnen gegaan. Toen ik later naar buiten kwam gedouched en wel kreeg ik gefluit van de desbetreffende buurman van 20 meter afstand en dat werd met teveel. Ik ben er toen op afgestapt en heb gezegd dat hij volwassen moet worden en normaal meot doen en toen ben ik weer weggelopen.
quote:pure_vanity schreef op 13 augustus 2009 @ 15:54:

En wat nou als je die BBQ samen organiseert? Dus iedereen neemt iets mee, dan krijg je ook lekker gevarieerd eten en geen gezeur. Ik hou ook van dingen organiseren, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je gezeur over je heen krijgt, want je kan het nooit voor iedereen goed doen.Niemand nam het voortouw dus zijn m;n buurvrouwtje en ik het samen gaan doen. ze willen alleen aanschuiven. Ze zeggen we dat ze willen helpen maar puntje bij paaltje niet hoor. Iedereen neemt zelf de drank mee en de stoelen. Je doet het inderdaad nooit goed maar ik heb er wel voor gezorgd dat iedereen een gratis bbq heeft door de gemeente aan te schrijven dus daar ben je dan wel weer goed voor.
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 15:55:

[...]

Nageltje, je doet exact hetzelfde als waar je je buren van beticht.Nee want dat zeg ik echt niet zomaar. Ik heb dit al geprobeerd en kreeg 0 op request. Ze horen alleen wat ze willen horen. Gisteren ook weer; hoe was je vakantie en dan wil je wat vertellen en dan luisteren ze al niet meer, zo stom.
Nou, het maakt wel een hoop los bij je he?
quote:duet schreef op 13 augustus 2009 @ 15:55:

Hoi Nageltje,

Wat jij beschrijf, is precies wat er hier in de buurt ook gebeurde. We kwamen er allemaal tegelijk wonen (nieuwbouw), iedereen kreeg na een paar jaar het eerste kindje, kindjes gingen buitenspelen, papa's en mama's gingen erbij zitten, kopje koffie, biertje, bbq, feestje over en weer en ineens kwam er het klad in. Sommige mensen konden elkaar ineens niet meer luchten of zien, gekibbel onderling, weg saamhorigheid.

Volgens mij is dit een heel natuurlijk groepsproces. Mensen leren elkaar vrij goed kennen door gemeenschappelijkheid (dezelfde straat, de kinderen etc.) en juist doordat ze elkaar zo goed denken te kennen, gaan mensen zich soms iets te veel permiteren en ontstaat wrevel. Hier in de straat is het vanzelf overgegaan. Eerst zijn er mensen geweest die zich iets meer op de achtergrond zijn gaan houden, toen zijn er een aantal buren verhuisd en kwam er dus "nieuw bloed" in de straat, wat erg goed bleek te werken. En uiteindelijk groeiden de kindjes groter waardoor de papa's en de mama's niet meer steeds buiten erbij hoefden te zitten. De echte gezelligheid van ooit is hier nu weg, maar een bakje koffie bij buuf of 1x per jaar een bbq gebeurt hier gelukkig nog wel.Ja dat klinkt inderdaad niet vervelend zoals dat gegaan is. Toch is het jammer dat het gevoel van ooit niet vast te houden valt. Ik ben echt zo'n type wat graag de wereld verbetert en kan dit soort dingen dus gewoon niet uitstaan.
quote:Tia Dalma schreef op 13 augustus 2009 @ 16:01:

Nou, het maakt wel een hoop los bij je he?Ja eerlijk gezegd wel ja. Ik kan gewoon niet tegen dit soort situaties. Vooral omdat het er vaak maar een paar zijn die het verzieken.
.
quote:pure_vanity schreef op 13 augustus 2009 @ 16:07:

[...]

Ja maar dat doe je toch zelf. Het moet niet. Als je iets organiseert dan doe je dat omdat je het leuk vindt en fijn als mensen dan een leuke avond hebben, maar als je het niet leuk vindt dan doe je het gewoon niet. Verwacht in elk geval niet dat mensen je gaan bedanken voor je geweldige werk.De insteek was gewoon om een gezellig avond te organiseren en natuurlijk doe ik dat omdat ik het leuk vindt. Het is gewoon jammer dat er van dit soort dingen gebeuren waardoor je er gewoon geen zin meer in hebt. Maar goed, ik moet me gewoon bezighouden met diegenen die wel leuk zijn en waarschijnlijk gewoon minder energie aan die anderen geven.
Volgens mij werk jij bbehoorlijk mee aan het verzieken, sorry als ik het zo zeg. Jij ergert je aan de buren, zoals zij zich waarschijnlijk aan jou ergeren. Als een buurman naar je fluit, hoef je toch niet gelijk op hoge poten er naartoe te gaan en hem af te katten? Jeetje, jullie hebben daar wel lange tenen zeg.

En wat betreft of het altijd zo gaat: Ja, zo gaat het altijd. Ik heb het om mij heen ook vaker gezien in vriendenclubs, bij oude buren, in de familie. Zodra ik hoor dat ze het zóóó gezellig hebben, elke zondag samen met de kinderen iets leuks gaan doen, samen feestjes organiseren etc, dan is het maar wachten tot de eerste wrijvingen ontstaan. Duurt nooit zo heel lang
Met dat huisje heb je helemaal gelijk, zou ik ook niet pikken. De rest? Let it go. Je hebt er niks aan, er verandert toch niks en het vreet energie. Kan wel wat leukers verzinnen.
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven