Moet dit kunnen?

17-02-2012 07:25 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Viva-ers!

Even een vraagje aan jullie (zal zo de achtergrond uitleggen).

Zouden jullie het toestaan dat jullie partner ongeveer eens per week/twee weken een middag afspreekt met een vriend van het andere geslacht, die je partner heeft leren kennen nadat jullie een relatie kregen?

Ik vraag dit omdat mijn beste vriendin sinds kort vriendschappelijk omgaat (ziet hem volgens mij ongeveer elke week een middag en besteden dan tijd aan hun gez. interesse) met een man met wie ze een interesse deelt. Ze zegt dat de klik goed is, maar dat ze absoluut niet verliefd is. Haar vriend wil haar verbieden om met deze man om te gaan, omdat hij vindt dat ze allereerst teveel met elkaar omgaan, maar ook omdat de vriendschap pas kort geleden ontstaan is en dus niet al een 'lange' vriendschap was. Hij vindt dit niet kunnen.

Mijn vriendin probeert elke keer als ik bij hen ben mijn mening te horen en mij haar kant te laten kiezen tov van vriend. Wat ik allereerst heel vervelend vindt, omdat ik niet hiervoor gebruikt wil worden, is iets tussen hun.

Maar ten tweede heb ik er geen duidelijke mening over. Ik vind dat vriendschappen tussen mannen en vrouwen moeten kunnen, en vind in dat opzicht dat vriendin dan ook met hem om kan gaan, maar snap de kant van haar vriend, dat ze veel met elkaar omgaan en dat het een nieuwe vriendschap is, ook wel.

Ben daarom benieuwd naar jullie mening!!
Je hebt je punt geloof ik nu wel gemaakt Evenaar
Moet kunnen, behalve als die gemeenschappelijke interesse wordt uitgeoefend in bed.
als jij het niet wilt of prettig vind, ga je het vast niet ineens goed vinden,omdat een aantal forummers (?) zegt dat je niet zo raar moet denken en het gewoon goed moet vinden.Het is jouw gevoel, jouw vriend en jouw situatie.jij hebt het recht om dingen niet fijn te vinden en die als zodanig aan te geven.wat je vriend er dan mee doet is de volgende stap.
@ Kastanjez

"Zolang je vriendin geen dingen doet of bespreekt met de 'nieuwe vriend', zie ík geen probleem."

Wat bedoel je met 'dingen' doen dan? En bespreken? Ik denk dat je doelt op dat ze haar relatie met hem bespreekt?!?

Maar zou je dat dan wel met een vriendin kunnen/mogen bespreken van jou? En zo ja, waar zit hem dan het verschil in, als het om een puur vriendschappelijke relatie gaat hier? En zo niet, mag je dan met niemand over je relatie praten dan met je partner?
quote:sjoukjedijkstra schreef op 17 februari 2012 @ 08:57:

Je hebt je punt geloof ik nu wel gemaakt Evenaar Kracht van herhaling hè
quote:Evenaar schreef op 17 februari 2012 @ 08:52:

[...]

Dat is mooi. Ik weet natuurlijk ook niet welke forum op welke manier heeft gereageerd toen. Maar de algemene tendens nog wel. Het valt me gewoon op op het forum dat de reacties op iets wat een man doet vaak erg verschillen van reacties van eenzelfde soort actie van een vrouw.Dit lees ik wel vaker en ik weet dat het voor mezelf in ieder geval niet klopt. Misschien reageren er ándere forummers wanneer het een man is dan wanneer het een vrouw is en zijn daardoor de reacties anders? (zou leuk onderzoekje kunnen zijn )
Als je elkaar vertrouwd, is er geen probleem.

Maar blijkbaar is dat vertrouwen er niet.
quote:Anthonius schreef op 17 februari 2012 @ 09:08:

@ Kastanjez

"Zolang je vriendin geen dingen doet of bespreekt met de 'nieuwe vriend', zie ík geen probleem."

Wat bedoel je met 'dingen' doen dan? En bespreken? Ik denk dat je doelt op dat ze haar relatie met hem bespreekt?!?

Maar zou je dat dan wel met een vriendin kunnen/mogen bespreken van jou? En zo ja, waar zit hem dan het verschil in, als het om een puur vriendschappelijke relatie gaat hier? En zo niet, mag je dan met niemand over je relatie praten dan met je partner?

Even kijken of ik goed uit kan leggen wat ik bedoel. Mijn stelregel is, dat je met een ander geen dingen doet (in de allerbreedste zin des woords) waarvan je niet wil dat je partner het ziet of waarvoor je je zou moeten verontschuldigen ofzo als je partner het ziet. Overigens zijn de grenzen daarvoor voor iedereen anders. Je relatie bespreken kán wel, maar het hangt er vanaf op wat voor een manier.

Er zijn gewoon geen regels voor dit soort situaties, het is zo afhankelijk van de betrokken personen en de specifieke situatie.
Dus kan je niet zo stellig stellen wat je stelt?

En welke verschilende manieren zijn er dan om je relatie te bespreken?

Plus ligt het dan ook niet aan je partner? Als jij lekker op t terras zit met n vriend, niets aan de hand. Maar je vriend houd daar niet van? Wat dan? Niet zeggen, wel doen? Of niet doen vanwege je partner, terwijl het een doodnormaal iets is wat vaker gebeurd? In hoeverre moet je mee in de eisen van je partner dan?
Vooral een heleboel vrouwen roepen altijd heel hard dat vriendschap tussen mannen en vrouwen zou moeten kunnen, zonder problemen. Maar mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer het toch geen ''gewone'' vriendschap blijkt te zijn. Of een van tweeën krijgt gevoelens, of er wordt gesekst, of.... enz. enz.

Volgens mij zitten mannen over het algemeen ook helemaal niet te wachten op vriendschap met een vrouw, dit heb ik overigens ook van veel mannen gehoord. Als een man dan toch bevriend is met een vrouw, dan wil ie vaak meer.

Kortom ik geloof niet in man-vrouw vriendschappen. Ik heb het ook te vaak mis zien gaan.
Mijn mening is dat dit geheel aan de personen zelf is. Er is geen goed of fout.

Ik vind zelf dat je iemand iets niet kan verbieden, máár ik vind ook dat als je de grens van je partner over gaat dit niet goed is. Of die grens nu reëel is in jouw ogen of niet.

Je moet rekening met elkaar houden maar in de eerste plaats: communiceren! Waarom vind hij het vervelend? Is er een manier waarop zij hem gerust kan stellen dat er niets aan de hand is?

Ik vind dat je elkaar tegemoet moet kunnen komen, en niet moet zeggen: Ik vind het prima dus je past je maar aan. Dat zou zij andersom ook niet leuk vinden, toch?

Een relatie heb je samen, dus je moet samen uit dit soort kwesties komen.

(Ik heb trouwens ook geen goede ervaringen met man-vrouwvriendschappen. Er zat achteraf altijd wat achter, in mijn geval(len).)
@cici25

" Maar mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer het toch geen ''gewone'' vriendschap blijkt te zijn. Of een van tweeën krijgt gevoelens, of er wordt gesekst, of.... enz. enz."

Is dit niet erg generaliserend? En wat nu als je lesbisch bent? Mag je dan ook geen vriendschappen met vrouwen hebben? Want er zou maar wat kunnen gebeuren?

Mannen willen niet altijd meer, vrouwen denken altijd dat mannen meer willen..
quote:Anthonius schreef op 17 februari 2012 @ 09:17:

Dus kan je niet zo stellig stellen wat je stelt?

En welke verschilende manieren zijn er dan om je relatie te bespreken?

Plus ligt het dan ook niet aan je partner? Als jij lekker op t terras zit met n vriend, niets aan de hand. Maar je vriend houd daar niet van? Wat dan? Niet zeggen, wel doen? Of niet doen vanwege je partner, terwijl het een doodnormaal iets is wat vaker gebeurd? In hoeverre moet je mee in de eisen van je partner dan?

Valerie zegt al iets duidelijker wat ik bedoel.

Wat betreft je relatie bespreken. Een ex van mij was een keer erg geschokt toen hij hoorde wat ik met een vriendin (geslacht doet er trouwens niet toe in dit voorbeeld) had besproken over onze relatie. Tot ik hem uitlegde dat ik het nodig had er met iemand over te praten en dat ik degene met wie dat deed 100% vertrouwde en dat niet zo maar met iedereen zou bespreken. Toen snapte hij het en was het 'goed'. (tussen aanhalingstekens om aan te geven dat het niet om toestemming gaat).

Ik kan het verder niet uitleggen. Ik snap niet waarom mijn stelregel niet zo stellig kan zijn (want volgens mij kan dat dus wel) maar voor hoe ver je kunt gaan met dingen bespreken, daar kan ik niks 'definitiefs' over zeggen inderdaad.

Mijn ex had verschillende vriendinnen. Bij een had ik geen goed gevoel, ik wou liever niet dat hij met haar dingen over ons besprak. Later bleek hij ook verliefd op haar te zijn gedurende onze relatie en daar met haar wel over gesproken te hebben, maar niet met mij. Dan zit er dus fundamenteel iets fout.
Ik geloof niet dat mijn man het erg op prijs zou stellen als ik eens in de week of 2 weken een dagdeel met een nieuwe vriend zou doorbrengen, andersom ook niet.

Dat komt voornamelijk door de volgende redenen:

a) Wij maken beide niet zo snel nieuwe vrienden omdat we genoeg vrienden en familie om ons heen hebben, een nieuweling zou sowieso heel bijzonder zijn dus.

b) Wij hebben het allebei druk met werk en sociaal leven, een dagdeel, zeker als dat per week is, kunnen we daardoor eigenlijk allebei slecht missen, de ander moet dan wel heel bijzonder zijn

c) Ik heb slechte ervaringen met man-vrouw vriendschappen. Hij ook, maar is daarin wat naiever dan ik denk ik.

d) Mijn man is niet echt het type dat een vriendschap met een vrouw aangaat, hij is een mannenman met mannenhobbies

In een andere situatie moet het vast kunnen, in de mijne zou het op zijn minst voor opgetrokken wenkbrauwen zorgen dus.
Mijn ervaring is dat mannen met wie ik vrienden ben geworden uiteindelijk toegaven verliefd op me te zijn of tenminste seks met me te willen. Ik ben daarom zelf heel voorzichtig geworden met mannen-vrienden. Uiteindelijk heb ik 2 vrienden overgehouden tijdens mijn huidige langdurige relatie. Eén is homo, de ander heeft altijd een goede relatie gehad.... Mannen en vrouwen hebben vaak andere ideeën over wat een vriendschap met iemand van het andere geslacht inhoudt. Niet iedereen, maar wel véél...
In principe moet het kunnen natuurlijk, maar als vriend er een vervelend gevoel bij heeft, dan zou het wel zou lief zijn als je vriendin daar rekening mee houdt en belang aan hecht. Als ik je vriendin zou zijn zou ik aan vriend toegeven, maar ik zou daarbij wel duidelijk laten blijken dat hij niet te jaloers moet worden, omdat dat niet aantrekkelijk is.
quote:Anthonius schreef op 17 februari 2012 @ 09:46:

@cici25

" Maar mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer het toch geen ''gewone'' vriendschap blijkt te zijn. Of een van tweeën krijgt gevoelens, of er wordt gesekst, of.... enz. enz."

Is dit niet erg generaliserend? En wat nu als je lesbisch bent? Mag je dan ook geen vriendschappen met vrouwen hebben? Want er zou maar wat kunnen gebeuren?

Mannen willen niet altijd meer, vrouwen denken altijd dat mannen meer willen..

Tuurlijk is het generaliserend. Het is echter gebasseerd op mijn eigen ervaringen en de dingen die ik in mijn omgeving heb gezien. Dat wil dus niet zeggen dat het niet kan. Maar ik basseer mijn mening op wat ik heb gezien, en dat is dat het niet kan.

Overigens valt een goede vriendin van mij op vrouwen en de enige vriendschappen die bij haar niet uitlopen op seks/liefde, is die met mannen of hetero vrouwen. Ze heeft wel eens geprobeerd vriendschap te sluiten met andere (les)bi vrouwen, maar uiteindelijk gaat er altijd meer spelen dan vriendschap.
Klopt Cici, we kunnen nu allemaal gaan zeggen hoe normaal het is vriendschappen tussen mannen en vrouwen, en ik geloof best dat het bestaat, maar in mijn omgeving zie ik het vooral vaak mislopen. Inclusief dus bij mezelf. Mannen hebben vaak nog een geheime agenda lopen als ze een vriendschap aangaan met een vrouw...
Ik vind het absoluut kunnen, zou er ook geen moeite mee hebben.
Cum non tum age
quote:NouEvenNiet schreef op 17 februari 2012 @ 08:08:

Idiote vraag. Toestaan? Heb ik mijn partner iets te verbieden dan?

Of toe te staan?

Eens dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik lees hier dat het altijd de mannen zijn met n dubbele agenda.. Komt dit bij vrouwen niet voor dan?
quote:Anthonius schreef op 17 februari 2012 @ 11:09:

Ik lees hier dat het altijd de mannen zijn met n dubbele agenda.. Komt dit bij vrouwen niet voor dan?Vast wel, maar ik heb alleen ervaring met mannen op dat gebied. (Al ben ik zelf bi, maar al mijn vriendinnen zijn hetero)
quote:ailien schreef op 17 februari 2012 @ 11:05:

Klopt Cici, we kunnen nu allemaal gaan zeggen hoe normaal het is vriendschappen tussen mannen en vrouwen, en ik geloof best dat het bestaat, maar in mijn omgeving zie ik het vooral vaak mislopen. Inclusief dus bij mezelf. Mannen hebben vaak nog een geheime agenda lopen als ze een vriendschap aangaan met een vrouw...Inderdaad! Ik zit even na te denken en ik ken zelfs helemaal niemand in mijn omgeving die ooit een echte vriendschap heeft gehad met iemand van het andere geslacht zonder dat daar seks of gevoelens bij kwamen kijken.
quote:Anthonius schreef op 17 februari 2012 @ 11:09:

Ik lees hier dat het altijd de mannen zijn met n dubbele agenda.. Komt dit bij vrouwen niet voor dan?Vast wel en het al dan niet toestaan zal geen verschil maken op een mogelijke dubbele agenda ben ik bang. Aangeven dat het mij onzeker maakt en vragen of daar reden toe is is denk ik alles wat ik kan doen.Het komt aan op vertrouwen in een relatie. Wanneer een dubbele agenda gemaakt wordt is die basis denk ik al aangetast.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven