Narcistisch misbruik

12-04-2018 13:48 548 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.

Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.

Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.

Ira
Eslarealidad schreef:
12-04-2018 14:45
Ik snap wel wat jij bedoeld te zeggen maar het zou ook echt zo kunnen zijn. Net die ene wel.
Mag jij ook voorzichtig mee zijn. :)
8 van de 10 telefoongesprekken die ik heb gehad om misschien te gaan daten hadden de exen borderline. Daar kijk of luister ik dwars door heen.
Ik denk ook wel dat je van je eigen intuitie moet uitgaan. Om te weten waar je mee leeft.
Een zelfverzekerd iemand herkent het sneller. Ook als je er vanaf weet.
Door erover te lezen.
Wat ook vaak gebeurd.
Jarenlang.
Klopt helemaal hoor. Ik kom ook even op voor een doelgroep met een zwaar stigma. Niet iedereen kan door dat soort dingen heenkijken. Voor je het weet heb je opeens een diagnose om je oren vliegen.
JustcallmeTuT schreef:
12-04-2018 14:51
Even goed lezen Knuffelheks. Je leest het anders dan Konijn het bedoeld.

Volgens mij lees ik het goed hoor. Wat ik bedoelde was dat mijn ex ondanks officiële diagnose bleef ontkennen dat dat zo was.
Knuffelheks schreef:
12-04-2018 14:46
Nou ja. Uiteraard was het mijn schuld dat die diagnose niet klopte.
Ik had de psychiater verkeerde info gegeven :facepalm:
Ik geloof meteen dat je dat van ex om te oren kreeg. Zo heeft een client van mij ooit register gebeld om te checken of ik wel diagnose mocht stellen die ik had gesteld. Want was natuurlijk onmogelijk dat het aan hem lag
@Konijn,
Ik heb professionele hulp, maar ik kom er weinig verder mee. Ik vind de hulp te oppervlakkig en de psycholoog praat naar mijn idee teveel met me mee. Ik voel me weinig serieus genomen daar. Alsof ik slechts een nummertje ben waar ze even alle kant-en-klare methodes op toepassen en me naar huis sturen met een cursusje trauma-verwerking.
Ik ben dus ook op zoek naar een andere therapeut. Valt niet mee om een goede te vinden met de nodige ervaring. Ik heb zelf al heel wat ervaring met therapie en merk steeds dat ik nu niets nieuws meer te horen krijg. Ik heb het gevoel dat ik wat zwaarder geschut nodig heb nu.

@Abigail,
Ik blijf voorlopig bij mannen uit de buurt. 1: omdat ik er momenteel niet aan moet dénken, zowel aan een relatie als aan seks niet. 2: omdat mijn vertrouwen in mannen (en in mezelf) tot het nulpunt gedaald is
*Abigail schreef:
12-04-2018 14:11
TO, het is niet algemeen bekend wat een verborgen narcist is. [...]

Ik dacht dat narcisten vooral manipulatief waren, dit klinkt meer als een eikel.
Knuffelheks schreef:
12-04-2018 14:46
Nou ja. Uiteraard was het mijn schuld dat die diagnose niet klopte.
Ik had de psychiater verkeerde info gegeven :facepalm:
Dat doen ze ja...
Mijn ex beweerde na de diagnose narcisme dat de psychiater gewoon jaloers op hem was en erg onder de indruk van hem (en dat kon ze niet handelen). Die diagnose was dus onzin volgens hem.
De tweede psychiater, die dezelfde diagnose stelde, was omgeluld door haar want alle psychiaters spelen onder 1 hoedje :zzz:
Pivot! PIVOT!!!
Eslarealidad schreef:
Ja dat kan natuurlijk ook zo zijn.
Actie/reactie en dan wordt dat steeds erger en erger.......
Ook dan stoppen. De uitslag is dan ook dat je steeds meer jezelf kwijt raakt.
Dan ben je eigenlijk ook 'fout' als je in zo een relatie blijft hangen.
Het is alleen zo ontzettend lastig om weg te komen, of in elk geval, ik vond dat.
KitKeller schreef:
12-04-2018 15:01
Dat doen ze ja...
Mijn ex beweerde na de diagnose narcisme dat de psychiater gewoon jaloers op hem was en erg onder de indruk van hem (en dat kon ze niet handelen). Die diagnose was dus onzin volgens hem.
De tweede psychiater, die dezelfde diagnose stelde, was omgeluld door haar want alle psychiaters spelen onder 1 hoedje :zzz:
Mijn ex geloofde ook niet in zijn diagnose, grappig dat ze dat allemaal zo doen.

Mijne ging naar de psycholoog omdat hij angsten had + getest wilden worden, hij dacht hoogbegaafd te zijn. :lol:
Ira-Z schreef:
12-04-2018 14:26
@Puddinkje, Ik begrijp helemaal wat je zegt. Ik voel me ook bevrijd, ben blij dat ik van hem af ben! Maar dat wil niet zeggen dat ik alles al verwerkt heb en mijn leven nu weer het oude is (dat gaat het ook nooit meer worden).

Ik ben juist ontzettend de focus op mezelf aan het leggen. Probeer in te zien wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd is. De les die ik eruit kan halen is me volkomen duidelijk. Maar ik herken mezelf niet meer terug. Ik voel me momenteel een ongeleid projectiel in mijn leven, alsof alles even stil staat en ik geen idee heb hoe nu verder.

@Eslarealidad, Dank je! Nou ik heb er zéker van geleerd!

Je bent jezelf wat kwijt, dat komt zeker weer terug hoor.
Het zelfverzekerde zit ook in je en probeer dat vast te houden.
En kijk waar je het meeste mee zit wat naar boven komt in gedachten en werk daaraan. Laat ondertussen dat zelfverzekerde gevoel niet vallen. Probeer dat vast te houden. Het zit echt in je.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Ik herken me ook enigszins in jouw verhaal, of het narcisme genoemd kan worden weet ik niet, maar een aantal kenmerken zijn:

- als ik tegengas gaf of reageerde op iets vervelends wat hij zei altijd zeggen dat ik het te zwaar opvatte of niet goed begrepen had
- vergelijken met anderen, zijn ex verdiende beter, andere vrouwen zouden dit of dat wel durven etc, ik was een muts als ik hier of daar een probleem van zou maken. Ook over mijn kinderen
- ben jij nou zo intelligent...
- je lijkt wel een autist

Etc etc

Anderen in mijn omgeving vinden hem ook een eikel, dat scheelt. Probleem bij mij was dat hij me nog lang is blijven lastig vallen en ook een vriendin van mij. Het is na anderhalf jaar nog niet over.

Maar ik wil ook niet meer bezig zijn met hem en zijn gedrag en blijf bewust een poos alleen. Ik ben meer concreet bezig met 'wat wil ik en wat wil ik vooral niet ' en daar sta ik dan ook voor. Ik laat me niet meer tegenhouden.
JustcallmeTuT schreef:
Even goed lezen Knuffelheks. Je leest het anders dan Konijn het bedoeld.
Ja, dat dacht ik ook al. :idee:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Eslarealidad schreef:
12-04-2018 15:11
Ja, dat dacht ik ook al. :idee:

Leg eens uit, wat mis ik dan?
Sunshine: Dat lastigvallen is hier ook aan de gang. Ondanks dat ik (en hij ook) een andere relatie heb.
Het is vooral gestart nadat ik een nieuwe relatie kreeg. Daarvoor amper last van hem gehad.
Hij zoekt naar manieren om nog op me in te spelen, helaas voor hem trap ik er niet meer in. Therapie heeft me daar dan weer wel handvaten gegeven.
Ira-Z schreef:
12-04-2018 15:00
@Konijn,
Ik heb professionele hulp, maar ik kom er weinig verder mee. Ik vind de hulp te oppervlakkig en de psycholoog praat naar mijn idee teveel met me mee. Ik voel me weinig serieus genomen daar. Alsof ik slechts een nummertje ben waar ze even alle kant-en-klare methodes op toepassen en me naar huis sturen met een cursusje trauma-verwerking.
Ik ben dus ook op zoek naar een andere therapeut. Valt niet mee om een goede te vinden met de nodige ervaring. Ik heb zelf al heel wat ervaring met therapie en merk steeds dat ik nu niets nieuws meer te horen krijg. Ik heb het gevoel dat ik wat zwaarder geschut nodig heb nu.

@Abigail,
Ik blijf voorlopig bij mannen uit de buurt. 1: omdat ik er momenteel niet aan moet dénken, zowel aan een relatie als aan seks niet. 2: omdat mijn vertrouwen in mannen (en in mezelf) tot het nulpunt gedaald is
Ik PB je even.
Mijn ex valt mij niet lastig, hij weet niet waar ik ben, ik ben nog steeds bang dat hij me vindt.
Sereia schreef:
12-04-2018 15:05
Mijn ex geloofde ook niet in zijn diagnose, grappig dat ze dat allemaal zo doen.

Mijne ging naar de psycholoog omdat hij angsten had + getest wilden worden, hij dacht hoogbegaafd te zijn. :lol:
Narcisten schijnen meestal juist ja te zeggen op de vraag of ze denken dat ze narcistisch zijn. Dus het is maar zeer de vraag.

Hier een heel artikel waar dat en nog veel meer in staat over deze blijkbaar erg tot de verbeelding sprekende persoonlijkheidsstoornis.
https://assertief.nl/wat-is-narcisme/

Daarbij vind ik het niet erg om te lachen dat mensen een persoonlijkheidsstoornis hebben. Zeker niet omdat dit vaak ontstaat vanuit zeer negatieve en traumatische jeugdervaringen. Dat gun je neem ik aan niemand.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
puddinkje schreef:
12-04-2018 15:04
Het is alleen zo ontzettend lastig om weg te komen, of in elk geval, ik vond dat.
Nu heb je ervan geleerd toch en gebeurd dat jou niet meer.
Al ga je dood van binnen, je gaat weg. :yes:
Eslarealidad schreef:
12-04-2018 15:21
Nu heb je ervan geleerd toch en gebeurd dat jou niet meer.
Al ga je dood van binnen, je gaat weg. :yes:
Nou dit gebeurt inderdaad niet meer, want ik hoef geen man meer. Maar het ging toch allemaal niet heel simpel en kostte heel veel voorbereiding en hulp. Ik ben ook alles kwijtgeraakt, dat is niet niks, of in elk geval, zo ervaar ik dat.
konijn82 schreef:
12-04-2018 14:54
Klopt helemaal hoor. Ik kom ook even op voor een doelgroep met een zwaar stigma. Niet iedereen kan door dat soort dingen heenkijken. Voor je het weet heb je opeens een diagnose om je oren vliegen.
Dan houden ze misschien eens op met dat erge getreiter in een relatie. :idee:
KitKeller schreef:
12-04-2018 15:01
Dat doen ze ja...
Dit is wel typisch de reactie van een iemand met Narcisme :biggrin:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
puddinkje schreef:
12-04-2018 15:04
Het was heel lastig om weg te gaan, bij mij telde mee dat mijn gevoel al maanden weg was en ik me meer en meer op mezelf aan het focussen was tijdens de relatie.
Dat maakte het voor mij "makkelijker" om weg te gaan.
Tot mijn kat (voor hem zijn kat) wegliep en hij op die manier aan m'n adres kwam.
puddinkje schreef:
12-04-2018 15:23
Nou dit gebeurt inderdaad niet meer, want ik hoef geen man meer. Maar het ging toch allemaal niet heel simpel en kostte heel veel voorbereiding en hulp. Ik ben ook alles kwijtgeraakt, dat is niet niks, of in elk geval, zo ervaar ik dat.
Dat is erg voor je!
:hug:
Er zijn ook leuke, lieve mannen op de wereld.
Wil je daar ook niet meer open voor staan?

Single zijn is ook fijn.
Alleen als het door angst is niet.
Eslarealidad schreef:
12-04-2018 15:30
Dat is erg voor je!
:hug:
Er zijn ook leuke, lieve mannen op de wereld.
Wil je daar ook niet meer open voor staan?

Single zijn is ook fijn.
Alleen als het door angst is niet.
Er zullen vast een hoop leuke mannen zijn, maar van mij hoeft het echt niet meer. Ik wil dit nooit meer meemaken.
Eslarealidad schreef:
12-04-2018 15:25
Dan houden ze misschien eens op met dat erge getreiter in een relatie. :idee:
Ik heb het over de groep mensen met persoonlijkheidsproblematiek die wel open staan voor hulp en wel een gezonde relatie hebben. Dat is de doelgroep die wordt gestigmatiseerd, die ik bedoel.
(Ik haal het voorbeeld aan over de date die zegt dat z’n ex niet spoort en een borderliner is en de nieuwe partner die dat dan dus overneemt. Voor Je het weet denkt de hele omgeving dat dat klopt)
Ik heb het niet over de idioten die om wat voor reden dan ook, wel of geen stoornis, de ander het leven zuur maken.
Knuffelheks schreef:
12-04-2018 15:15
Leg eens uit, wat mis ik dan?

Omdat Konijn82 wel de bevestiging gaf van jouw verhaal/diagnose.
Of zie ik het verkeerd? :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven