Narcistisch misbruik
donderdag 12 april 2018 om 13:48
Hallo allemaal,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik kom uit een relatie met een 'verborgen' narcist. Nu bijna drie maanden uit en ik merk dat de impact enorm is. Ik worstel heel erg met mezelf en voel me vaak heel eenzaam en vooral onbegrepen.
Ik kwam hier verschillende topics tegen over narcistisch misbruik, maar die zijn niet meer actief. Vandaar dat ik een nieuwe open, in de hoop in contact te komen met mensen die dit hebben meegemaakt en begrijpen.
Riskant op het viva-forum, dat realiseer ik me. Maar het is moeilijk om in contact te komen met mensen die ook uit een dergelijke relatie komen, blijkt. Dus het risico neem ik dan maar.
Graag alleen serieuze reacties. Dit is niet het zoveelste topic over een rotzak van een ex die ik gemakshalve een narcist noem.
Ira
donderdag 12 april 2018 om 22:29
donderdag 12 april 2018 om 22:32
Typerende uitspraak, had zomaar van mijn ex kunnen zijn.
donderdag 12 april 2018 om 22:35
Ik heb kunnen identificeren waarom ik me liet misbruiken; behoefte aan bevestiging, behoefte om verzorgd te worden, behoefte aan iemand die aandacht voor me had (ook negatieve aandacht is aandacht). En ik deed dingen die ik nooit van mezelf verwacht had, enkel en alleen maar om die aandacht en goedkeuring maar niet te verliezen. Daarbij kwam nog de dreiging met geweld, verweven in de de vervulling van de behoeftes die ik eerder noemde.
Ik weet precies waar dit over gaat. En dat je helemaal nergens komt door die ander als narcist of wat dan ook te benoemen. Nergens. Je verlengt er alleen je eigen lijden maar mee.
Grow up, suck it up. Je hebt zwakke punten. Ook jij. Erken het maar, en dat is pas stap één.
Ik weet precies waar dit over gaat. En dat je helemaal nergens komt door die ander als narcist of wat dan ook te benoemen. Nergens. Je verlengt er alleen je eigen lijden maar mee.
Grow up, suck it up. Je hebt zwakke punten. Ook jij. Erken het maar, en dat is pas stap één.
donderdag 12 april 2018 om 22:37
Ik vind het echt naar om te lezen..heb hem onder de negeer gezet.
donderdag 12 april 2018 om 22:40
donderdag 12 april 2018 om 22:40
Mij ook niet.Fizzyhideous schreef: ↑12-04-2018 22:35Ik ben dit topic gaan lezen en het helpt me om jullie verhalen te lezen. Heb jaren geleden in zo'n relatie gezeten (hij is uiteindelijk gediagnosticeerd).
'Fijn' om jullie ervaringen te lezen. Vind het zelf nog moeilijk om erover te praten.
En Amant, wat ben jij een akelig persoon. Donder aub op uit dit topic. Komen stoken in een topic waar vrouwen zeer nare, persoonlijke verhalen delen.
En het interesseert me niet als dit me een ban oplevert.
donderdag 12 april 2018 om 22:46
Amant schreef: ↑12-04-2018 22:35Ik heb kunnen identificeren waarom ik me liet misbruiken; behoefte aan bevestiging, behoefte om verzorgd te worden, behoefte aan iemand die aandacht voor me had (ook negatieve aandacht is aandacht). En ik deed dingen die ik nooit van mezelf verwacht had, enkel en alleen maar om die aandacht en goedkeuring maar niet te verliezen. Daarbij kwam nog de dreiging met geweld, verweven in de de vervulling van de behoeftes die ik eerder noemde.
Wederom, dit had mijn ex geschreven kunnen hebben.
donderdag 12 april 2018 om 22:47
Ik neem je niets kwalijk. Je bent er gewoon nog niet aan toe.Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 22:45Je snapt het gewoon echt niet. Zo'n kwetsbaar topic en je moet en zal je stempel drukken.
Bah.
donderdag 12 april 2018 om 22:47
donderdag 12 april 2018 om 22:49
@Amant, Waarom reageer je zo fel dan? Geef daar zelf eens antwoord op?
En dank voor je wensen voor mij, dat hoop ik ook. (ga er vanuit dat je dat oprecht meent en niet uit rancune oid).
Ik denk dat je hier teveel ziet wat je zelf wil zien of blijkbaar irriteert. Je meent dat de vrouwen hier het 'nodig' hebben om hun exen te bestempelen als narcisten en daarmee hun eigen pijn omzeilen, zich in de slachtofferrol wentelen of niet naar hun eigen 'aandeel' willen kijken. Je hamert er op dat ze toe moeten geven dat ze wel degelijk zwak zijn geweest.
Volgens mij zijn alle vrouwen hier héél hard aan zichzelf gaan werken, hebben ze JUIST heel erg naar hun eigen aandeel gekeken (teveel naar mijn mening), zijn ze gedwongen om met zichzelf aan de slag te gaan om iets dergelijks te voorkomen in de toekomst. Ik snap dat het makkelijk uit te leggen is als zwakte dat je in een dergelijke relatie blijft zitten, maar ik denk dat de kracht van deze vrouwen zit in hun enorme empathische vermogen en hun enorme gevoeligheid (vaak). Niet allemaal, maar velen zullen dat zeker beamen. Dat is geen zwakte, dat is kracht!
En een héél belangrijk punt lijk je steeds over het hoofd te zien, het is hier al vaker benoemd: Eenmaal in zo'n relatie met een hoop manipulatie en onzichtbaar onderuit gehaald worden, die vaak begonnen is als een heel mooi verhaal, is het héél moeilijk om je beeld tijdens de relatie bij te stellen. Zeker als je continue aan jezelf twijfelt. Het is een MIND-FUCK!
Ik vind het naar om te lezen dat je zelf ook een destructieve relatie hebt gehad. Die heb ik ook gekend. Maar ik verzeker je, dat was echt héél anders dan dit. Dit is niet te vergelijken. Dat zeg ik niet omdat ik me 'bijzonder' voel, uitzonderlijk of wat dan ook. Waarom zou ik? Ik had het liever niet meegemaakt!
Maar PTSS als gevolg van een relatie met een zware psychische stoornis is reëel, het bestaat echt. Net zoals narcisme echt bestaat.
Eigenlijk neem je niemand hier serieus. Dat vind ik niet alleen jammer, ik vind het ook heel kwalijk. Je weet echt niet waar je het over hebt.
En dank voor je wensen voor mij, dat hoop ik ook. (ga er vanuit dat je dat oprecht meent en niet uit rancune oid).
Ik denk dat je hier teveel ziet wat je zelf wil zien of blijkbaar irriteert. Je meent dat de vrouwen hier het 'nodig' hebben om hun exen te bestempelen als narcisten en daarmee hun eigen pijn omzeilen, zich in de slachtofferrol wentelen of niet naar hun eigen 'aandeel' willen kijken. Je hamert er op dat ze toe moeten geven dat ze wel degelijk zwak zijn geweest.
Volgens mij zijn alle vrouwen hier héél hard aan zichzelf gaan werken, hebben ze JUIST heel erg naar hun eigen aandeel gekeken (teveel naar mijn mening), zijn ze gedwongen om met zichzelf aan de slag te gaan om iets dergelijks te voorkomen in de toekomst. Ik snap dat het makkelijk uit te leggen is als zwakte dat je in een dergelijke relatie blijft zitten, maar ik denk dat de kracht van deze vrouwen zit in hun enorme empathische vermogen en hun enorme gevoeligheid (vaak). Niet allemaal, maar velen zullen dat zeker beamen. Dat is geen zwakte, dat is kracht!
En een héél belangrijk punt lijk je steeds over het hoofd te zien, het is hier al vaker benoemd: Eenmaal in zo'n relatie met een hoop manipulatie en onzichtbaar onderuit gehaald worden, die vaak begonnen is als een heel mooi verhaal, is het héél moeilijk om je beeld tijdens de relatie bij te stellen. Zeker als je continue aan jezelf twijfelt. Het is een MIND-FUCK!
Ik vind het naar om te lezen dat je zelf ook een destructieve relatie hebt gehad. Die heb ik ook gekend. Maar ik verzeker je, dat was echt héél anders dan dit. Dit is niet te vergelijken. Dat zeg ik niet omdat ik me 'bijzonder' voel, uitzonderlijk of wat dan ook. Waarom zou ik? Ik had het liever niet meegemaakt!
Maar PTSS als gevolg van een relatie met een zware psychische stoornis is reëel, het bestaat echt. Net zoals narcisme echt bestaat.
Eigenlijk neem je niemand hier serieus. Dat vind ik niet alleen jammer, ik vind het ook heel kwalijk. Je weet echt niet waar je het over hebt.
donderdag 12 april 2018 om 22:50
Natuurlijk. Want jij kent mij en weet welke stappen ik doorlopen heb?
Je bent een typische narcist, vol van jezelf, geen enkel inlevingsvermogen en je hebt geen idee wanneer het gepast is om wat terughoudendheid te betrachten.
donderdag 12 april 2018 om 22:50
Erg hè? Vraag me ook af waar die behoefte vandaan komt om zich hier zo in te mengen.
donderdag 12 april 2018 om 22:52
Dit zijn al vrouwen die aan de situatie ontsnapt zijn en tot inzicht zijn gekomen. Provoceren is onnodig en bovenal kwetsend.
donderdag 12 april 2018 om 22:54
+1Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 22:50Natuurlijk. Want jij kent mij en weet welke stappen ik doorlopen heb?
Je bent een typische narcist, vol van jezelf, geen enkel inlevingsvermogen en je hebt geen idee wanneer het gepast is om wat terughoudendheid te betrachten.
donderdag 12 april 2018 om 22:55
Ik kan van jou precies hetzelfde zeggen, maar ik doe het niet. Ik voel namelijk die behoefte niet.Knuffelheks schreef: ↑12-04-2018 22:50Natuurlijk. Want jij kent mij en weet welke stappen ik doorlopen heb?
Ik leg hier net mijn ziel en zaligheid bloot en het enige dat jij doet is mij als narcist bestempelen omdat ik veel verder ben in de verwerking dan jij.
Nogmaals, ik neem je niets kwalijk. Wanneer je op het punt komt dat je verder kunt kijken dan het feit dat ik een man ben, ben je waarschijnlijk ook in het stadium dat je diep in je eigen ziel hebt durven kijken en maatregelen kunt nemen om jezelf nooit meer in zo’n positie te plaatsen zonder noodzaak daarvoor in een hutje op de hei te moeten gaan wonen en mannen die het niet met je eens zijn standaard als klootzakken te bestempelen.
anoniem_359747 wijzigde dit bericht op 12-04-2018 22:56
0.60% gewijzigd
donderdag 12 april 2018 om 22:55
Hear hearIra-Z schreef: ↑12-04-2018 22:49@Amant, Waarom reageer je zo fel dan? Geef daar zelf eens antwoord op?
donderdag 12 april 2018 om 22:57
Amant schreef: ↑12-04-2018 22:55Ik kan van jou precies hetzelfde zeggen, maar ik doe het niet. Ik voel namelijk die behoefte niet.
Ik leg hier net mijn ziel en zaligheid bloot en het enige dat jij doet is mij als narcist bestempelen omdat ik veel verder ben in de verwerking dan jij.
Nogmaals, ik neem je niets kwalijk. Wanneer je op het punt komt dat je verder kunt kijken dan het feit dat ik een man ben, ben je waarschijnlijk ook in het stadium dat je diep in je eigen ziel hebt durven kijken en maatregelen kunt nemen om jezelf nooit meer in zo’n positie te plaatsen zonder noodzaak daarvoor in een hutje op de hei te moeten gaan wonen en mannen die het niet met je eens zijn standaard als klootzakken te bestempelen.
Ik val in herhaling. Letterlijk de narcist zoals ik hem ken.
donderdag 12 april 2018 om 22:58
Ik had al therapie in de relatie. Daar was het vooral leren vertrouwen op m'n eigen keuze.Sunshine585 schreef: ↑12-04-2018 17:54Hè wat naar, maar goed dat hij geen vat meer op je heeft. Mijn ex stuurt ook allerlei berichten om zijn gdelijk te halen, heeft hij weer ergens iets gelezen, hele theorieën heeft hij er dan over waaruit blijkt dat hij altijd al gelijk heeft gehad. Ik krijg het nu niet meer, vriendin van me tot voor kort wel.
Probleem is dat ik vrij snel een nieuwe relatie had, dat heeft kort geduurd, maar die man loopt nu ook regelmatig voor mijn huis langs.
Ik moet beter leren kiezen wat betreft mannen en leren om alarmbellen niet te negeren. Ik let nu bij mensen op bepaalde kenmerken, wat vind ik wel en niet leuk. Ik kon het altijd wel met iedereen goed vinden, maar probeer nu meer tegengas te geven. Mijn werk is een goede oefen omgeving, ik werk met veel verschillende mensen.
Hoe heb jij dat geleerd in de therapie? Door te praten of oefeningen oid?
Daarna inderdaad door te praten en oefeningen in de vorm van rollenspellen. Ook door een soort creatieve therapie m'n grenzen geleerd aan te geven. Nu komt dat in m'n werk ook goed van pas.
donderdag 12 april 2018 om 22:59
Eerlijk van je. Ik denk dat in veel ongelijkwaardige relaties dit speelt . Ja, een van de twee overheerst, bepaalt en is bedreigend. Maar dat kan alleen als de ander stapje, voor stapje het toestaat ook al is het idd vaak een sluipend proces. Dat de ander ondanks dat dit zich afspeelt dus blijft zitten. En door te blijven geef je ook de boodschap af dat je het gedrag accepteert (ook al doe je dat intern misschien helemaal niet).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
donderdag 12 april 2018 om 22:59
Ik weet precies waar ik het over heb. Jij echter nog niet, zolang je empathie waarmee je jezelf ten gronde richt als kracht bestempelt. Echt, een bierviltje op een biljartlaken kan niet duidelijker zijn.Ira-Z schreef: ↑12-04-2018 22:49@Amant, Waarom reageer je zo fel dan? Geef daar zelf eens antwoord op?
donderdag 12 april 2018 om 23:02
Je leest echt helemaal niks, je bent volstrekt verblind door het feit dat ik tegenspraak geef én een man ben.