Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Xenosdoos schreef:
28-06-2019 19:55
Op een verjaardag of feestje mag je toch wel een keer wat anders dan water of kruidenthee drinken, net als dat je een wijntje ofzo neemt.
Ja hoor, mag prima.
Oja wijn drink ik ook niet maar ik weet wel zo'n beetje wat iedereen drinkt qua wijn en kies dan gewoon een soort rode en een soort witte die het meest gedronken wordt. Heb er geen verstand van dus om dan ook nog verschillende soorten wit en rood te hebben gaat me wat ver. En soms neemt men gewoon ook zelf een fles mee bij gebrek aan een cadeau idee. Helemaal prima.

Zelfde met bier wat ik ook niet drink: Haal gewoon 1 krat, misschien 2, van een bepaald merk en klaar. Op=Op en heb ik het niet dan kies je maar iets anders.
vivinnetje schreef:
28-06-2019 19:40
Zélfs koffie in huis en dan bedoel je oploskoffie?! Grappig, hoe je van je eigen referentiekader uit gaat... Koffie in huis hebben vind ik echt wel een must. Ik zou raar staan te kijken als iemand dan smerige oploskoffie aanbiedt...

Zelf heb ik nooit frisdranken in huis. Spa rood en Karvan Cévitan. Bier en wijn. Maar voor mijn schoonzus haal ik wel cola in huis als ik weet dat ze komt. Als ik een feestje heb komt er wel sinas en cola. Samen met Spa rood en ice tea zit je dan wel safe.

Ik denk dat het eerder het gevoel erbij is, TO... Het voelt al niet zo warm met je schoonfamilie en dan zijn ze ook nog te beroerd om cola light in huis te halen voor die ene keer. Dat zou ik ook niet leuk vinden.
Tja ik woon alleen en ik drink geen koffie. Pas op, want hier komt een volwassene die blijkbaar iets geks zegt: want dat lust ik niet. Waarom zou ik een duur apparaat a) kopen en b) neerzetten als ik misschien drie keer per jaar iemand over de vloer krijg die koffie wil? Die neemt dan maar een oploskoffie. Ik koop dan wel van DE ofzo. En ik onthoud welke ze lekker vinden. Koffie een must vinden is overigens net zo hard van je eigen referentiekader uitgaan. Genoeg mensen die koffie vies vinden. Kan het je nog gekker vertellen. Ik drink in m'n eentje ook nooit thee. Alleen als een vriendin thee wil, neem ik ook een kopje. Of bij anderen thuis. Ik vind het niet vies, maar ik geef er niets om. Drink liever (bruisend) water.
schorpioentje28 schreef:
28-06-2019 18:27
ik herken het..drink bij mn schoonouders meestal water, want zij drinken alleen maar vruchtensappen en die lust ik niet.
Voor schoonzus worden apart blikjes cola light in huis gehaald, maar na 10 jaar is een flesje spa rood oid nog te moeilijk. En als ze dan al eens iets anders in huis heeft Crystal Clear ofzo) is het meestal over de datum..dus ook niet voor mij gehaald dan.

Verder krijg ik na 10 jaar nog steeds een lepeltje in mn koffie, terwijl ik nooit anders dan zwarte koffie gedronken heb :lol:

Ach, ze wonen een eind weg, dus heb meestal in de auto wel een flesje drinken voor de heen/terugweg..
Jezus te paard ! een lepeltje in je koffie :whip:
Ik heb er voor minder de strot afgesneden :facepalm:
Je kan ook zo’n losse filter die je op een beker of een thermoskan kan zetten kopen voor een paar euro bij de Blokker. Doosje filters en een pak koffie zijn ook niet veel duurder.
TsumTsum schreef:
28-06-2019 19:43
Ik snap dt het frustrerend is maar als je er al zo weinig komt en misschien lusten ze dat zelf niet en blijven ze ermee zitten als je een keer niet komt of een keer geen zin hebt in cola light.

Ik wil zelf nooit dat mensen speciaal dingen halen die ik graag drink, en vraag dus altijd om iets wat men zeker in huis heeft en als ik daar geen zin in heb vraag ik altijd "wat heb je in huis?" en maak daar een keuze uit.

Ooit wel eens een discussie gehad over koffie, ik drink het zelf niet dus geen senseo of wat dan ook in huis. Iedereen die koffie wil kan oploskoffie krijgen. Vond iemand maar raar: tja dan moet je me maar een koffiezet apparaat en koffie cadeau doen want zelf ga ik dat echt niet aanschaffen omdat ik het niet drink.
Precies: prima, maar dan niet voor m'n verjaardag of zo. Gewoon tussendoor. Voor m'n verjaardag wil ik alleen cadeautjes die ik zélf leuk vind ;)
Alle reacties Link kopieren
Als ik een feestje geef zorg ik voor genoeg koffie, thee, bier, wijn, cola, sinas, plat water en spa rood.
Dat vind ik genoeg keuze. Ik kan moeilijk specifiek rekening houden met iedereen zijn voorkeur. Maar misschien komt dat omdat ik zo'n grote familie heb?
Xenosdoos schreef:
28-06-2019 20:03
Je kan ook zo’n losse filter die je op een beker of een thermoskan kan zetten kopen voor een paar euro bij de Blokker. Doosje filters en een pak koffie zijn ook niet veel duurder.
Ja dat kan allemaal. Je kunt ook oploskoffie in huis hebben en als ze dat niet blieven gaan ze bij de Albert Heijn aan de overkant maar een gratis bakkie halen. Koffie is geen mensenrecht, hè.
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-06-2019 20:05
Ja dat kan allemaal. Je kunt ook oploskoffie in huis hebben en als ze dat niet blieven gaan ze bij de Albert Heijn aan de overkant maar een gratis bakkie halen. Koffie is geen mensenrecht, hè.
Het gaat toch ook niet om wat een recht is maar om gastvrijheid? Zolang niemand vraagt om een whiskey van 100 euro vind ik het niet erg om iemand een welkom gevoel te geven en te zorgen dat ik iets heb wat diegene lekker vindt.
Ik vind het een teken van gastvrijheid om in huis te halen wat iemand graag drinkt.

Ik haal wel dingen in huis voor mijn gasten. Melk en suiker, speciale biertjes of wijn.

Bij anderen drink ik vaak cassis of Spa rood omdat iedereen denkt dat ik dat graag drink, maar zolang er geen alcohol in zit vind ik het al snel goed.

Maar TO, misschien halen ze geen cola voor jou omdat ze niet met het restant willen blijven zitten.

Het heeft trouwens ook wel wat om 18 jaar lang meerdere keren per jaar dezelfde dialoog te voeren. Een terugkerende grap misschien.

Gefeliciteerd Doe es lief. Toch?
Xenosdoos schreef:
Die filters krijg ik elke keer opgedrongen bij mijn schoonmoeder.
Ik vind ze na 14 jaar nog altijd even smerig vies.

Dat komt dus niet in huis.

Zelf drinkt ze overigens ook Nescafé, maar voor gasten en familie wil ze altijd persé bij het dessert die filters bovenhalen "want dat staat mooier" :-D.
Belg007 schreef:
28-06-2019 20:09
Die filters krijg ik elke keer opgedrongen bij mijn schoonmoeder.
Ik vind ze na 14 jaar nog altijd even smerig vies.

Dat komt dus niet in huis.

Zelf drinkt ze overigens ook Nescafé, maar voor gasten en familie wil ze altijd persé bij het dessert die filters bovenhalen "want dat staat mooier" :-D.
Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat filters mooier staan. Dan wat mooier?
Ik lees dingen als dure koffiezetapparaten in huis moeten halen terwijl je geen koffie lust. Een simpel koffiezetapparaat heb je al voor 25 euro. Of desnoods van de kringloop. Pak filterkoffie erbij. Is dat nou echt de moeite?
Belg007 schreef:
28-06-2019 19:45
Waarom zou ik meer in huis hebben dan oplos-koffie?

Ik heb geen dure Senseo staan, dus mensen krijgen hier toch echt Nescafé (en dan nog wel de Aldi-variant :-)) te drinken.
Drink ik zelf namelijk ook elke ochtend.
Suiker heb ik ook al niet in huis. Ik drink mijn koffie met Canderel :-).

Als mensen héél véél geluk hebben vind ik ergens in een heel hoge kast nog een zakje thee.
Dat drink ik zelf nooit, dus dat heb ik doorgaans niet in huis.

Ooit es een doosje in huis gehaald, maar als er hier 1 iemand om de 3 jaar 1 kop thee drinkt is het veel.
En meestal is dat doosje dan niet goed, want willen ze "echte thee, met verse kruiden".
Pech gehad, dat heb ik dus niet want ik ken er toch geen bal van.
Krijg je nooit visite? Geen suiker en geen thee in huis, hoe verzin je het. :bonk:
Xenosdoos schreef:
28-06-2019 20:10
Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat filters mooier staan. Dan wat mooier?
Ze vindt Nescafé serveren bij een feestje bij haar thuis "niet staan" en die filters echt esthetischer of gezelliger ofzo.

Zitten wij elke keer die smerige rommel op te drinken.
Lees: Laat ik gegarandeerd meestal de helft koud staan :-).

(Geen koffie nemen na 't eten is er onbespreekbaar. Bij een dessert hoort ijs of taart en koffie. Punt.)
Belg007 schreef:
28-06-2019 20:12
Ze vindt Nescafé serveren bij een feestje bij haar thuis "niet staan" en die filters echt esthetischer of gezelliger ofzo.

Zitten wij elke keer die smerige rommel op te drinken.
Lees: Laat ik gegarandeerd meestal de helft koud staan :-).

(Geen koffie nemen na 't eten is er onbespreekbaar. Bij een dessert hoort ijs of taart en koffie. Punt.)
De filter zit toch in je doorloopfilter van je koffiezetapparaat en die zet je toch niet op tafel?
Ik verbaas me echt dat sommige het totaal niet belangrijk vinden dat anderen zich welkom voelen. En ja, door te zeggen "drink maar oploskoffie en anders ga je maar naar de appie" of "ik heb geen thee want dat lust ik zelf niet dus pech gehad" geeft anderen echt een onwelkom gevoel.
Cookieholic schreef:
28-06-2019 18:44
Als een glaasje fris kunnen drinken niet belangrijk was, bestond dit topic niet.

Maar he, ik was aan het rellen.
:HA:
Snowpink schreef:
28-06-2019 20:12
Krijg je nooit visite? Geen suiker en geen thee in huis, hoe verzin je het. :bonk:
Als ik 3 keer per jaar visite krijg is het veel.

En behalve mijn schoonbroer 1 keer om de 3 jaar is er dus werkelijk niemand die thee drinkt.

Waarbij schoonbroer thuis altijd van dat ingewikkeld vers gedoe drinkt en begint te zeuren dat ik dat niet in huis heb.
Met zo'n bijhorend thee-ei ofzoiets om die kruiden in te steken? (Aangezien ik geen thee drink, ken ik er niks van.)

Hij drinkt dus maar ofwel thee uit dat doosje dat hier al 10 jaar hoog in de kast staat, ofwel kan ie (oplos)koffie krijgen.
Snowpink schreef:
28-06-2019 20:10
Ik lees dingen als dure koffiezetapparaten in huis moeten halen terwijl je geen koffie lust. Een simpel koffiezetapparaat heb je al voor 25 euro. Of desnoods van de kringloop. Pak filterkoffie erbij. Is dat nou echt de moeite?
Het gaat bij mij wat dat betreft ook om het principe. Waarom moet ik zo'n apparaat hebben als ik geen koffie drink?! Staat dan de meeste tijd van het jaar stof te happen in een keukenkastje of waar ik het dan ook neer zou zetten als ik het niet gebruik. En een koffiezet apparaat van de kringloop. Gatverdamme moet er niet denken.

En hoezo ongastvrij.. ik bied toch koffie aan? Het is dan geen senseo of Dolce Gusto maar het is koffie.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 20:18
7.66% gewijzigd
pokkewijf schreef:
Jezus te paard ! een lepeltje in je koffie :whip:
Ik heb er voor minder de strot afgesneden :facepalm:
:HA: :cheer2:
TsumTsum schreef:
28-06-2019 20:16
Het gaat bij mij wat dat betreft ook om het principe. Waarom moet ik zo'n apparaat hebben als ik geen koffie drink?! Staat dan de meeste tijd van het jaar stof te happen in een keukenkastje of waar ik het dan ook neer zou zetten als ik het niet gebruik. En een koffiezet apparaat van de kringloop. Gatverdamme moet er niet denken.
Een plastic filter neemt echt niet zoveel ruimte in hoor.
Nehemah schreef:
28-06-2019 19:39
Ik zeg dan meestal 'oh iets fris alsjeblieft' en dan hoor ik meestal vanzelf wel wat het aanbod is :) en anders is water voor mij ook prima.

Dat vraag ik ook altijd. En meestal krijg ik dan iets wat wel te drinken is.
Alleen één familielid komt vaak met sinas op de proppen. Dat vind ik eigenlijk niet zo lekker, want te zoet (heb ook liever light). Maar ik drink het wel op. Zo belangrijk vind ik drankjes niet op een verjaardag.

Mijn familie is in principe ook niet zo kieskeurig. Heb alleen een familielid die altijd om cola vraagt. De gewone variant, niet de light. Ik haal het altijd wel speciaal voor hem in huis. Één keer wilde hij wat anders, dus niet de cola maar een sapje. Het jaar daarop had ik de cola dan maar niet gekocht, maar toen wilde hij juist wél weer cola.

Ik ben binnenkort weer jarig en zal dan speciaal voor hem cola in huis halen. Wat overblijft (hij zal 1 à 2 glazen drinken) neem ik mee naar mijn werk of anders kan ik er mijn wc mee ontkalken. :-D
serengeti wijzigde dit bericht op 28-06-2019 20:20
0.28% gewijzigd
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
TsumTsum schreef:
28-06-2019 20:16
Nou ja, handig voor verjaardagen of visite die koffie drinkt. Dan maar de rest van de tijd in de kast. Gaat ie niet stuk van. De kringloop opperde ik omdat een koffiezetapparaat blijkbaar als duur wordt gezien (terwijl ze dat dus niet zijn, vind ik) dus wellicht als alternatief. Alles beter dan oploskoffie. Of Senseo :rofl:
Xenosdoos schreef:
28-06-2019 20:14
De filter zit toch in je doorloopfilter van je koffiezetapparaat en die zet je toch niet op tafel?
:HA: Snap ik ook niet hoor.
Wel erg leuk dat ik hier zo kan lachen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven