Niet werken en mensen stellen steeds persoonlijke vragen

19-09-2020 18:42 720 berichten
Ik ben arbeidsongeschikt, en doe helemaal niks. Heb wel veel pogingen gedaan tot werk/opleiding/vrijwilligerswerk/dagbesteding maar het loopt allemaal nergens op uit.

In het contact met mensen heb ik er veel moeite mee dat iedereen altijd meteen vraagt wat voor werk of opleiding ik doe. Ik wil het daar niet over hebben, want uiteindelijk willen mensen weten “wat er mis met me is”. Terwijl ik helemaal geen zin heb om persoonlijke informatie te delen. Als ik simpelweg aangeef dat ik het er niet over wil hebben komt er ook gelijk een ongemakkelijke sfeer. Mensen waarderen het niet echt als je hun gespreksonderwerp afwijst.

Hoe doen anderen dit? Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
"Ik ben thuis beddentester."
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
LīlyRose schreef:
19-09-2020 19:41
Ik ben met proefverlof. Wil je binnenkomen?
:HA:
Ik werk voor een geheime dienst. Meer mag ik er niet over zeggen, dan moet ik je omleggen.
Alle reacties Link kopieren
"Ik ben nergens toe in staat is gebleken, maar als jij het misschien toch beter weet dan alle coaches en controle-artsen die ik al heb gehad ... be my guest en vertel mij wat ik zou moeten gaan doen."
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
19-09-2020 19:43
"Ik ben nergens toe in staat is gebleken, maar als jij het misschien toch beter weet dan alle coaches en controle-artsen die ik al heb gehad ... be my guest en vertel mij wat ik zou moeten gaan doen."
Wat een negatief antwoord.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
19-09-2020 19:33
Zou het dan niet zomaar zijn dat moeizaam contact aan jou ligt en niet aan het arbeidsongeschikt zijn?
o_o

Bij zo'n uitspraak snap ik wel dat to geen zin heeft om uit te weiden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Dat mag ik niet zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Of je bent tekstschrijfster op het viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Mensen in mijn directe omgeving weten waarom ik al 2 jaar bij huis ben en ik heb daar nooit moeilijk of geheimzinnig over gedaan (chronische depressie en 2 auto immuunziekten) en er wordt dan ook niet meer naar gevraagd naar wat voor werk ik doe( :lightbulb: )
wel wordt er gevraagd hoe het met mijn therapie gaat en wat ik daarover kwijt wil vertel ik.

Mensen die ik net heb ontmoet en een dergelijke vraag stellen hou ik het een beetje in het midden "tot voor kort was ik wel aan het werk als ........, maar door omstandigheden heb ik dat moeten laten gaan, om voor mezelf duidelijk te krijgen, hoe ik mijn kwaliteiten op een andere manier kan inzetten"

En op dit moment is dat mijn pubermeiden een beetje oke de wereld latennontdekken.


Als mensen echt willen weten van de hoed en de rand dan wuif ik dat vaak ook weg met een "oooh lang verhaal, vertel ik nog wel eens keer"
Ik heb alleen het begin gelezen, maar ik weet denk ik wel een goed antwoord. Om de sfeer goed te houden terwijl mensen doorvragen, zeg je: “Dat vertel ik je nog wel een keer.” Dan is het niet een directe afwijzing, en iemand snapt ook dat je er niet over wilt praten.
Doggo schreef:
19-09-2020 19:05
In mijn irritant fase zei ik nog wel eens dat ik uitkering zat te trekken die zij voor mij moest bekostigen via de belastingdienst. Vervolgens plaatste ze een topic op viva over die fucking bijstanders die hun vriend laten slapen en écht wel kunnen werken en wat was het telefoonnr van de fraudelijn?
Dit vind ik veel interessanter.
Bedankt voor de begripvolle reacties.

Wil toch nog even wat toelichten. Ik denk dat door mijn leeftijd en het type beperking de vragen wat extremer zijn dan bij een ander. Bij jonge mensen ligt de nadruk nogal op dat je een opleiding moet volgen. En op een psychische beperking komt altijd veel meer bemoeienis dan op lichamelijke beperkingen. Misschien kan niet iedereen zich voorstellen hoe zo’n gesprek gaat, maar wil toch wel zeggen dat veel mensen niet echt aanvoelen dat ze moeten stoppen met doorvragen.

Doordat gesprekken vaak een ondervraging worden voelt het inderdaad niet meer als oprechte interesse. Ik wil graag over iets anders praten maar dat gaat dus lastig omdat mensen werk zo belangrijk vinden. Wel jammer dat sommige mensen hier vinden dat het onaardig is of onmogelijk om connectie te maken als je niet over je arbeidsongeschiktheid wil praten. Ik zocht dus naar een soort oplossing hoe ik mijn privacy kan behouden zonder onaardig over te komen. Maar dat kan dus bijna niet. En het is voor mij niet heel makkelijk om erover te praten omdat ik al zoveel oordelen ervaren heb. Misschien ook wel omdat al mijn vrienden universitaire studies hebben gedaan.
mybestfriend schreef:
19-09-2020 19:49
Ik heb alleen het begin gelezen, maar ik weet denk ik wel een goed antwoord. Om de sfeer goed te houden terwijl mensen doorvragen, zeg je: “Dat vertel ik je nog wel een keer.” Dan is het niet een directe afwijzing, en iemand snapt ook dat je er niet over wilt praten.
Das een goede
pejeka schreef:
19-09-2020 19:26
Je kunt toch gewoon zeggen: Ik heb geen baan, want wij hebben besloten dat ik thuis blijf voor de kinderen?
Moet ik er in mijn geval wel een relatie bij verzinnen ;-D

En kind is 16 dus ook niet echt een reden meer. ( uitzonderingen van extra zorg daargelaten)
mybestfriend schreef:
19-09-2020 19:49
Om de sfeer goed te houden terwijl mensen doorvragen, zeg je: “Dat vertel ik je nog wel een keer.” Dan is het niet een directe afwijzing, en iemand snapt ook dat je er niet over wilt praten.
Iemand heeft dit inderdaad wel eens op mij toegepast en het werkte prima ("oh, da's een heel lang verhaal. Dat vertel ik nog wel eens"). Vast even oefenen om het er soepel en rustig uit te laten komen, maar effectief: leuk gesprek gehad over heel andere dingen.
Kleinezon schreef:
19-09-2020 19:45
o_o

Bij zo'n uitspraak snap ik wel dat to geen zin heeft om uit te weiden.
Haha die is best standaard hoor. Zodra mensen weten dat je autisme hebt ligt alles qua miscommunicatie opeens aan de autist.

Mensen kunnen in dit topic zich ook niet goed voorstellen hoe erg er over niet-werken wordt doorgezaagd. Dus zal het wel aan mijn interpretatie of gespreksvaardigheden liggen haha
Alle reacties Link kopieren
Werk is voor veel mensen ook onderdeel van hun identiteit. Wie zijn ze zonder hun werk?
Maar omdat je (om wat voor reden dan ook) niet werkt, is het voor mensen ook lastig inschatten wie en hoe je bent, wat naar mijn idee ook een reden zou kunnen zijn voor het doorvragen.

Als jij aangeeft dat je niet werkt, maar je op andere manieren ontwikkelt, en dan vertel je bijvoorbeeld iets over waar je op dat moment mee bezig bent of waar je interesse ligt, dan zal dat misschien het doorvragen ook stoppen.

Mensen zijn gewoon nieuwsgierig naar wie jij bent.
purple43 wijzigde dit bericht op 19-09-2020 20:11
Reden: aanvulling
16.35% gewijzigd
Oudblond schreef:
19-09-2020 19:30
En dan een hele schare verzinnen en je even terug trekken om te kolven? Goed advies om leugens te gaan vertellen als er ook nog eens geen kinderen zijn. Maar als het voor jou werkt, prima!
Dat moeten kolven is vanaf een bepaalde leeftijd ook wat ongeloofwaardig :biggrin:

Moest tijdje terug medicatie hebben via ziekenhuis apotheek. Zoon van 16 was erbij.
Vroeg assistente ook, keurig volgens protocol, of ik ook borstvoeding gaf.
Ik heb geantwoord, naar zoon kijkend... Zijn we toevallig gisteren net mee gestopt he schat?

Zoon moest lachen maar ook.. Mijn god, kan het genanter? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Hmm. Ik denk dat er voor jezelf gewoon flinke lading op ligt, op die vraag. Die vraag is helemaal niet zo gek, eigenlijk de normale gespreksstarter. Het zou precies hetzelfde zijn als iemand vraagt waar je woont. En dat blijkt dan in een bekend staande 'achterwijk' te zijn. Maar alleen als je je daar dan ook voor scháámt ligt daar lading op. Want anders maakt het natuurlijk niet uit om te vertellen.

Ik herken het wel hoor, helemaal eigenlijk. Ik heb een tijd zonder werk gezeten. Ik vond het vernederend om te moeten zeggen dat ik geen werk had, wat zegt dat over mij... en was bang dat iemand ernaar zou vragen. Tegelijkertijd hoorde ik ook gesprekken tussen anderen, over hun werk en dat voelde ook rot en minderwaardig... want ik had dat niet.

Maar eerlijk is eerlijk, nu werk ik wel en vraag ik zelf ook graag naar iemand's werk. Het zegt heel veel over iemand's interesses ook. Als iemand dan zegt dat ze zonder werk zit, dan vraag ik waarschijnlijk ook nog door, wat zoek je bijvoorbeeld... Dan heb ik daar geen oordeel over... Dat komt: de meeste mensen zijn streng voor zichzelf maar naar een ander een stuk begripvoller. Ik merk het nu ook nu ik jouw topic lees, ik vind het oprecht rot dat het je zo bezighoudt.

Je vraagt tips en ik denk dat je in eerste instantie moet realiseren dat je zelf die lading voelt die op die vraag ligt. Die lading ligt er niet op voor een ander. En verder zou ik iets zeggen over je dagbesteding. Bijvoorbeeld: 'Ik werk niet, maar ik doe veel aan tuinieren, zelfstudie, schrijven... Dan gaat het over tuinieren, zelfstudie of schrijven, iets wat dan je hobby is. Maar dat is waar mensen in geïnteresseerd zijn, in wat je doet.
Doggo schreef:
19-09-2020 19:56
Haha die is best standaard hoor. Zodra mensen weten dat je autisme hebt ligt alles qua miscommunicatie opeens aan de autist.

Mensen kunnen in dit topic zich ook niet goed voorstellen hoe erg er over niet-werken wordt doorgezaagd. Dus zal het wel aan mijn interpretatie of gespreksvaardigheden liggen haha
Verveel je je dan niet? Er is toch vast wel íets dat je wel kunt. Mensen met autisme kunnen toch prima werken. En wij maar betalen zodat jij thuis kan zitten.

Heb ik het een beetje goed zo? Dit zijn opmerkingen die ik ooit naar mijn hoofd kreeg.
Lessandmore schreef:
19-09-2020 20:02
Dat moeten kolven is vanaf een bepaalde leeftijd ook wat ongeloofwaardig :biggrin:

Moest tijdje terug medicatie hebben via ziekenhuis apotheek. Zoon van 16 was erbij.
Vroeg assistente ook, keurig volgens protocol, of ik ook borstvoeding gaf.
Ik heb geantwoord, naar zoon kijkend... Zijn we toevallig gisteren net mee gestopt he schat?

Zoon moest lachen maar ook.. Mijn god, kan het genanter? :biggrin:
Ik ken best wat vrouwen van mijn leeftijd die een tweede leg beginnen/begonnen.
LīlyRose schreef:
19-09-2020 19:36
Ik heb een agressie-regulatieprobleem.
:HA:

Die is wel leuk!

Kennis van mij heeft invalide parkeerkaart. Je ziet in eerste instantie niets aan hem. Dus krijgt nogal eens de opmerking dat hij daar niet mag parkeren. Jawel hoor heb een kaart..
Ow, en waarom heb je die kaart dan?

Ik ben blind, meneer, mevrouw.

Elke keer weer leuk :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dat ze vragen wat voor werk je doet is nog te begrijpen. Dat is een standaard vraag. Maar als jij dan een antwoord geeft waaruit op te maken valt dat je er liever niet over praat dan zou men ook moeten stoppen met vragen stellen.

Helaas hebben veel mensen een bord voor hun kop of zijn gewoon lomp.

Voorbeeld: we hebben nog een "nakomer" gekregen. Was een geplande zwangerschap. De vragen die ik daarover kreeg... of het een ongelukje was, of het van dezelfde vader was enz.
Ipv dat ik dan zei: dit vind ik best een ongepaste vraag die je stelt, begon ik me uitvoerig te verdedigen.

Terug naar jou to.
Je zou ook bij doorvragen kunnen zeggen dat je het een ongepaste vraag vindt (als ze door blijven gaan). Hopelijk voelt de vraagsteller zich ongemakkelijk ipv jij.
Kan je geen vrienden zoeken die ook niet werken. Wat heb je nou aan universitair plebs. Lig je toch totaal niet mee op een lijn.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 19:56
Haha die is best standaard hoor. Zodra mensen weten dat je autisme hebt ligt alles qua miscommunicatie opeens aan de autist.

Mensen kunnen in dit topic zich ook niet goed voorstellen hoe erg er over niet-werken wordt doorgezaagd. Dus zal het wel aan mijn interpretatie of gespreksvaardigheden liggen haha
Nou ja, wanneer je zelfs niet in dagbesteding kunt aarden dan kan het ook niet altijd allemaal aan een ander liggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven