Obsessie

25-10-2009 23:54 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wat in de war en erg verbaasd.

Ik lag vannacht in bed en mijn vriend lag naast me en op een gegeven moment werd hij emotioneel en moest hij iets bekennen...hij had mijn sleutel na laten maken. Zonder dat ik daarvan wist. De laatste tijd hebben we aardig wat problemen. Hij is erg jaloers en achterdochtig wat steeds weer een punt is. Ik merk dat hij heel erg met mij bezig is. Hij zegt ook dat hij vaak slecht slaapt dat hij aan mij denkt en wil laten zien dat hij goed is voor mij. Vorige week hebben we een goed gesprek gehad dat we elkaar beter kunnen loslaten want het kost zoveel energie. Hij zou mij meer ruimte geven. Hij heeft ´problemen´, vooral met zichzelf en ik kan hem er niet meer bij helpen. Ik ben behoorlijk geschrokken. Gisterochtend gingen wij samen weg en toen heeft hij stiekem de extra sleutel gepakt en na laten maken en de hele dag in mijn huis gezeten terwijl hij mij in de waan liet dat hij naar zijn huis ging (is in een andere plaats). Hij belde ´s avonds als verrassing dat hij de trein had gepakt en naar mij toe kwam. Dat was dus niet zo!

Ik heb vannacht gezegd dat hij beter kon gaan. Ik kreeg er een heel naar gevoel over. Hij is gegaan en heeft mij de sleutel gegeven en zei dat hij voorlopig geen contact meer zoekt. Wie heeft dit soort dingen ook wel eens meegemaakt? De laatste tijd staat ie steeds vaker plotseling op de stoep. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Moet ik bang zijn dat ie nog een sleutel heeft? Voel me in de war. Waarom vertrouwt hij mij niet (heb nl nog nooit zoveel gevoeld voor iemand wat hij weet en waarom gaat hij zo ver dat het nu dus stukloopt?)
Ik laat voor mijn eigen gemoedsrust sloten veranderen. Zoveel mensen zeggen dat hier op het forum dat ik niet naief ga zitten doen. Ik heb tot nu toe niets gehoord. En inderdaad ik wil niets meer met hem, niet in de toestand waarin hij nu verkeerd. Ik heb laatst balletje opgegooid over de huisarts en daar is hij al wel een keer geweest. Raar dat iemand in korte tijd zo veranderd en mensen (mij) zo graag wil vasthouden. Ik hoop dat het met een sisser afloopt. Dat mocht hij contact zoeken het accepteert dat ik hier niet verder mee ga. Aan iedereen wie ik het nu heb verteld vinden het ook een psycho...:-(
Ik zal me even herhalen: Wel subtiel blijven. Als je opeens de sloten vervangt en hem verteld dat het uit is omdat hij zo raar is, wordt hij misschien wanhopig en wil dan op een (agressieve) manier bewijzen dan jullie echt wel bij elkaar passen. Misschien word je dan echt een obsessie voor hem.

Misschien beter uit te leggen dat je nog niet toe bent aan een relatie, dat het niet aan hem ligt, dat je nog te onvolwassen bent enz. enz.

Ik weet het ook niet natuurlijk, maar hij klinkt als een labiel iemand.
quote:HansHier schreef op 26 oktober 2009 @ 13:42:

Ik zal me even herhalen: Wel subtiel blijven. Als je opeens de sloten vervangt en hem verteld dat het uit is omdat hij zo raar is, wordt hij misschien wanhopig en wil dan op een (agressieve) manier bewijzen dan jullie echt wel bij elkaar passen. Misschien word je dan echt een obsessie voor hem.

Misschien beter uit te leggen dat je nog niet toe bent aan een relatie, dat het niet aan hem ligt, dat je nog te onvolwassen bent enz. enz.

Ik weet het ook niet natuurlijk, maar hij klinkt als een labiel iemand.

Ik snap de bedoeling achter dit advies, maar het lijkt mij niet handig. Je bent namelijk niet eerlijk en geeft hem net zo goed reden om te proberen TO over te halen tóch in de relatie te blijven.

Volgens mij kun je ook wel helder en duidelijk en met empathie uitleggen waarom je doet wat je doet en hoe je over de relatie op deze manier denkt. Ik zou me kunnen voorstellen dat TO best weer in gesprek met (ex)vriend wil als vriend serieus wat aan zichzelf gaat doen. Eerlijkheid kan hier juist ook bij helpen volgens mij.
quote:Kastanjez schreef op 26 oktober 2009 @ 14:01:

[...]

Ik snap de bedoeling achter dit advies, maar het lijkt mij niet handig. Je bent namelijk niet eerlijk en geeft hem net zo goed reden om te proberen TO over te halen tóch in de relatie te blijven.

Volgens mij kun je ook wel helder en duidelijk en met empathie uitleggen waarom je doet wat je doet en hoe je over de relatie op deze manier denkt. Ik zou me kunnen voorstellen dat TO best weer in gesprek met (ex)vriend wil als vriend serieus wat aan zichzelf gaat doen. Eerlijkheid kan hier juist ook bij helpen volgens mij.

Ook ik snap de bedoeling hierachter, maar ik denkt dat Vriend niet toegangkelijk is voor dat ,wat de meesten hier, voor 'logisch en normaal' aanzien. Ik denk dat hij echt zn eigen , vreemde, logica heeft. Ik denk niet dat eerlijk zijn zo goed is hier ( ''ik vind je raar en eng, je geeft me de creeps en iedereen die ik van je vertel vind je ook raar'')

Maar zoals gezegd, ik weet niet welke strategie beter werkt. Zou als ik TO was met een professionele helpline bellen..
Je kan niet duidelijk genoeg zijn.

Juist dit soort types horen alleen het positieve en de kans. Subtiel zijn is dan niet handig. Als je zegt, ik ben nog niet toe aan een relatie. Dan denkt zo iemand, maar straks wel! Dus als ik rond blijf hangen, ben ik i.i.g. in de buurt als ze er wel klaar voor is.

Zeggen, het is over, ik wil niet meer met je afspreken, ook niet als vrienden. En nee, daar wil ik niet over praten.

Echt iedere subtiliteit of twijffel wordt gezien als een opening.
Het blijft een vreemde situatie, TO, bel een lijn met mensen die hier meer over weten.
Hoihoi,

Ik heb een relatie met een man die een obsessie heeft voor mij, dit zou mijn vriend ook gedaan kunnen hebben. Overnachten in mijn huis zonder dat ik het wist heeft hij ook al eens gedaan. Hij is ontzettend jaloers en wantrouwend in zijn gedrag. Het gaat verder dan een gezonde jaloezie. Ja, dat noem je dan obsessie.

In zijn geval weet ik precies wat er speelt. Hij kampt met angsten, heeft een verlatingsangst/persoonlijkheidsstoornis. Hij kan zich precies zo gedragen zoals jij beschrijft. Hij leeft zijn eigen leven niet, maar de mijne. Hij is overdreven lief voor me etc. Als het allemaal soepel gaat tussen ons dan gaat dit redelijk normaal. Maar als er iets is gebeurd tussen ons dan eist hij alle aandacht op en geeft me helemaal niet de ruimte die ik nodig heb. Ik wordt er dan ook heel moe van.

Hij is nu 3 dagen in de week met zijn persoonlijkheidsstoornis aan de slag via een psychologisch traject.

Ik wil hem de kans geven om van zijn probleem af te komen. Ik beleef naast deze zware voorvallen ook intense fijne momenten met hem. Buiten zijn probleem zou het de perfecte partner voor me zijn. We matchen ontzettend.

Een relatie met zo iemand kan dus wel, alleen je cijfert veel van jezelf weg, dat ontstaat gewoon. Ook al neem je jezelf voor het anders te doen en je vrijheid te nemen. Wees voorbereid op vele gesprekken als je een relatie door wilt zetten.

Ik ben heel open en hij weet veel van mij. Hij leest soms mijn mails en telefoon als ik er niet ben. Hij vertrouwt mij ook niet maar heeft daar geen rede toe. Ik laat hem dat ook inzien. Het is gewoon de angst die het van hem wint.

Ik beschouw mijn vriend niet als gevaarlijk, hoewel zijn emoties hoog kunnen oplopen. Daarbij is mijn vriend een tweeling van sterrenbeeld, dat is ook nogal verwarrend.

Ik heb er lang mee om kunnen gaan, maar het feit dat ik hier zit, geeft aan dat ik benieuwd ben of anderen dit ook tegenkomen.
Amari,

Hoe lang zijn jullie al zamen? Wonen jullie bij elkaar, en was zijn gedrag vanaf het begin al zo of is het met de tijd toe - of afgenomen?
Ik vind het ook maar eng.

Hopelijk vat hij het verbreken van de relatie een beetje goed op. Ik snap heel goed dat je je aangetast voelt. Het is tenslotte jouw huis, en als je wil dat hij de sleutel heeft dan krijgt hij 'm wel van jou. Nu heeft hij zich ongevraagd toestemming toegeeigend tot jouw privé. En dat is een beetje creepy, ja.

AbsoluteEinstein: wat een enge ex heb jij! Getver zeg...
Sloten vervangen en alle contact verbreken.
Mores,

Sloten vervangen is echt een heel simpel klusje. Als je naar een bouwmarkt gaat heb je voor twee tientjes nieuwe sloten (als je geen schroevendraaier hebt zul je die ook even moeten kopen, dus dan wordt het ietsje meer). Als je ze láát vervangen ben je een veelvoud kwijt.

Wel heel verstandig dat er ander sloten komen!

Ook ik ben niet voor de al te subtiele aanpak richting deze jongen. Hij heeft zelf ook aangegeven dat wat hij heeft gedaan niet door de beugel kan. Je kunt hem dus gewoon vertellen dat wat hij heeft gedaan jou dwingt deze maatregel te nemen. Als het al ter sprake komt. Want nogmaals, ik zou hem op afstand houden.
Ik ben ooit maanden lang gestalkt door net zo'n gek.

Ik wilde het namelijk uitmaken omdat hij me ontzettend benauwde, maar dat kon hij niet verkroppen....
En Zamirah hoe is dat afgelopen? Ik heb tot nu toe niets gehoord. Dat geeft me eigenlijk wel rust. In het begin dat we wat kregen was dit absoluut niet aan de orde, toen was het ook meer lang leve de lol. Sinds het serieuzer is nam dit gedrag toe (al is dit wel de druppel). Laatste half jaar gebeuren er meer dingen waar ik me niet goed bij voel (zoals telefoon, tas checken brrr). Wel steeds weer goed gemaakt omdat er genoeg gevoel bij zit, ook van mijn kant. Maar dit kan niet. Liefst hoop ik dat ik nooit meer iets van hem verneem...dat is al een hele stap dat ik me zo voel en me ook niet afvraag hoe het nu met hem gaat, hoe hij zich voelt. Ik houd jullie op de hoogte! En nogmaals dank voor jullie medeleven. En het is niet zo dat ik hem laat vallen en niets om hem geef, maar ik ben bang dat ik er zelf aan onderdoor ga en dat ik straks in een situatie zit waar ik niet meer uit kom.
quote:Amari74 schreef op 26 oktober 2009 @ 14:38:

Hoihoi,

Ik heb een relatie met een man die een obsessie heeft voor mij, dit zou mijn vriend ook gedaan kunnen hebben. Overnachten in mijn huis zonder dat ik het wist heeft hij ook al eens gedaan. Hij is ontzettend jaloers en wantrouwend in zijn gedrag. Het gaat verder dan een gezonde jaloezie. Ja, dat noem je dan obsessie.

In zijn geval weet ik precies wat er speelt. Hij kampt met angsten, heeft een verlatingsangst/persoonlijkheidsstoornis. Hij kan zich precies zo gedragen zoals jij beschrijft. Hij leeft zijn eigen leven niet, maar de mijne. Hij is overdreven lief voor me etc. Als het allemaal soepel gaat tussen ons dan gaat dit redelijk normaal. Maar als er iets is gebeurd tussen ons dan eist hij alle aandacht op en geeft me helemaal niet de ruimte die ik nodig heb. Ik wordt er dan ook heel moe van.

Hij is nu 3 dagen in de week met zijn persoonlijkheidsstoornis aan de slag via een psychologisch traject.

Ik wil hem de kans geven om van zijn probleem af te komen. Ik beleef naast deze zware voorvallen ook intense fijne momenten met hem. Buiten zijn probleem zou het de perfecte partner voor me zijn. We matchen ontzettend.

Een relatie met zo iemand kan dus wel, alleen je cijfert veel van jezelf weg, dat ontstaat gewoon. Ook al neem je jezelf voor het anders te doen en je vrijheid te nemen. Wees voorbereid op vele gesprekken als je een relatie door wilt zetten.

Ik ben heel open en hij weet veel van mij. Hij leest soms mijn mails en telefoon als ik er niet ben. Hij vertrouwt mij ook niet maar heeft daar geen rede toe. Ik laat hem dat ook inzien. Het is gewoon de angst die het van hem wint.

Ik beschouw mijn vriend niet als gevaarlijk, hoewel zijn emoties hoog kunnen oplopen. Daarbij is mijn vriend een tweeling van sterrenbeeld, dat is ook nogal verwarrend.

Ik heb er lang mee om kunnen gaan, maar het feit dat ik hier zit, geeft aan dat ik benieuwd ben of anderen dit ook tegenkomen.

Jazeker, mijn vriendin is nu hetzelfde traject aan het onderdgaan. Jammer genoeg met mij als de obsessieve man. Ik heb er nooit eeerder last van gehad en bij mij is he gekomen doordat onze relatie steeds slechter ging en ik last kreeg van verlatingsangst en paniekaanval. Eerst ben ik erg obsessief geworden en had dit zelf ook door en heb het wel tegen mijn vriendin gezegd, maar het is echt heel heel zwaar om dat niet te zijn. Haar leven was ook bij ons mijn leven geworden.

Ik heb ondertussen hulp gezocht en lees redelijk wat zelfhulpboeken en die helpen me heel erg om mijn gedrag onder controle te krijgen. Wat scheelt is dat mijn vriendin heel erg van me houdt, graag me verder wil, inziet dat ik dit niet expres doe en me daarom ook bijstaat om door deze periode heen te komen.

Oh, Amari74, ik heb je een uitnodeging voor vriendschap gestuurd, ik zou het namelijk fijn vinden om wat meer (prive) te kunnen horen hoe jullie door de problemen heen gekomen zijn.

En nog even voor Mores:

De reactie van de veel mensen hier kan ik me wel voorstellen, maar ik kan me (jammer genoeg) ook voorstellen hoe dit op je ex hier op gaat reageren.mischien een idee om hem te wijzen op een paar zelfhulpboeken oid? Ze zelf doorlezen zal je ook een beter beeld over hem geven. Beise zullen jou ook meer rust geven.
quote:HansHier schreef op 26 oktober 2009 @ 19:46:

Amari,

Hoe lang zijn jullie al zamen? Wonen jullie bij elkaar, en was zijn gedrag vanaf het begin al zo of is het met de tijd toe - of afgenomen?

We kennen elkaar iets langer dan een jaar. Samenwonen is ontstaan omdat hij door zijn probleem in relaties weer bij zijn moeder woonde. Iemand met zo'n stoornis maakt keuzes die niet handig zijn... alles gaat om de bevestiging van de liefde door de afhankelijkheid. Ik voel me soms met de rug tegen de muur. Terug naar zijn moeder was geen optie meer, maar geld was er ook niet om iets anders te doen. Ik zit maanden uit te kijken op positief nieuws vanuit de gemeente, nl zit krom in elkaar. Zolang ik hem onderdak geef, krijgt hij niets.

Gisteren heb ik een brief gelezen waarin is bevestigd dat hij uitkering krijgt, omdat hij therapie volgt kan en mag hij niet werken. Van dat geld gaat hij een kamer huren zodat ik wat meer lucht heb voor mezelf. Pas dan zal hij met zichzelf echt aan de slag kunnen.

Zijn gedrag is al vanaf het begin af aan zo. Ik ben er stap voor stap achter gekomen en zie in dat het een stoornis/ziekte is en dat hij het zelf eigenlijk ook niet zo wil.
quote:liefkleinwatermannetje schreef op 26 oktober 2009 @ 19:54:

AbsoluteEinstein: wat een enge ex heb jij! Getver zeg...Het is niet eens een ex. Gewoon een engerd die denkt dat hij een ex is.
AbsoluteEinstein, zoiets is inderdaad intimiderend. Vreselijk.
geobsedeerde en jaloerse vriendjes lijken misschien aandoenlijk maar het ontaard vaak in huiselijk geweld en controledwang over de partner. Hij heeft hulp nodig, anders is het geen goed relatiemateriaal
Controledwang kan inderdaad leiden tot geweld. Het kan ontzettend pieken en dalen. Je moet goed weten waar je aan begint. Zonder dat zo iemand hulp zoekt is niet te doen.

Vaak is hij of zij overgeleverd aan de grote wereld, waarin zij een nieuwe partner gaan uitzoeken en hetzelfde door zullen maken. Keer op keer.

Voor Gekkerd:

Fijn jouw verhaal te lezen. Ik ben pok heel nieuwsgierig naar jullie verhaal verder. Ik heb een onderwerp geopend waarin ik een oproep doe voor mensen die begrip hebben voor obsessie. Misschien dat het lukt en hebben we daar ook iets aan.

Oja, je uitnodiging heb ik niet gevonden.
quote:mores schreef op 26 oktober 2009 @ 22:46:

En Zamirah hoe is dat afgelopen? .

Ik ben 2 keer in elkaar geslagen door die vent.

Hij bedreigde me met de dood, wilde mijn kat vermoorden. Het begon allemaal heel leuk en lief en onschuldig. Maar na een half jaar werd hij steeds claimeriger en jaloerser. Ook inderdaad tas controleren als ik weg ging, 10 keer bellen als ik bij een vriendin zat, hij infiltreerde mijn leven. Op het laatst ( toen had ik al besloten om er een streep onder te zetten) bemoeide hij zich met mijn werk, ging daar ook naar toe om mij te zien en te vertellen dat ie mij niet vertrouwde...

Ik durfde er geen streep onder te zetten, omdat ik met mijn klompen wel aanvoelde dat ie dan gek zou worden, en sukkelde zo nog een tijd door met hem.

Hij heeft me 4 maanden gestalkt, ik had politiebescherming.
Zamirah wat ontzettend heftig. Is het toen na die 4 maanden echt opgehouden? Kun je nu wel normaal functioneren?

Ik heb nog steeds niets gehoord. Voelt rustig maar ook raar, had wel een relatie met hem. Ik ga in iedergeval geen contact zoeken dat is een ding dat zeker is.
Ik heb ook een hele jaloerse vriend gehad. Het werd van kwaad tot erger. Heb ook een paar keer klappen gehad en 1x was hij via het balkon binnen gekomen. Was ook bang om het uit te maken en heb een tijdje bij een vriendin gezeten.

Het is 10 jaar geleden en ik weet dat hij getrouwd is en kinderen heeft. Maar om de zoveel maanden belt hij aan, doet hij briefjes id brievenbus. Ik heb geen idee wat hij allemaal denkt? Ik ben niet bang maar soms wel op mijn hoede als ik mn huis uitga.

Mores ik zou hem helemaal negeren. Ik denk nl wel dat je nog iets van hem zal horen.
Wat erg dat je vriend hier meteen als een gevaarlijke gek weggezet wordt. Stel jezelf eens voor dat je zelf dingen meemaakt waardoor je anders reageert dan normaal of ernstig in de war of depressief raakt en dat je vriendin je dan direct laat vallen. Dat is toch verschrikkelijk? Iedereen kan psychische problemen krijgen. Na al deze reacties snap ik wel waarom daar nog zo'n taboe op ligt.
Nou daar ligt geen taboe op hoor Hanzie. Wat een crap verkondig jij hier zeg!!!

Het is bewezen dat er een duidelijk verband is tussen jaloers gedrag en geweld.
quote:Zamirah schreef op 28 oktober 2009 @ 21:38:

Het is bewezen dat er een duidelijk verband is tussen jaloers gedrag en geweld.Zamirah, maak je hierbij verschil tussen lichamelijk of geestelijk geweld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven