Omgangsregeling.

10-02-2012 13:10 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, even een vraagje.

Mijn ex is bij mij weg gegaan toen ik 34 weken zwanger was. Ben veel door hem bedreigt en er is veel politie bij geweest. Hij heeft mijn zoontje wel erkend als ongeboren vrucht.

Hij is niet bij de bevalling geweest en is 1 keer wezen kijken in het ziekenhuis. 6 weken lang niks van hem gehoord en toen heeft hij weer contact gezocht. Hij mocht van mij mijn zoontje 1 keer in de week komen bezoeken. Niet meenemen omdat hij tegen mij heeft gezegd van als ik de kans krijg ontvoer ik hem. De ene keer kwam hij elke week en dan liet hij weer een maand niks van hem horen. Dit is 4 maand zo goed gegaan tot hij mij weer begon te bedreigen. Ik was bang dat ik hier zelf aan onderdoor zou gaan en heb het contact toen verbroken.

Nu dik anderhalf jaar later krijg ik een brief in huis van de rechtbank dat mijn ex een omgangsregeling wil. Ik wil dit absoluut niet omdat mijn ex 3 jaar in een jeugdgevangenis heeft gezeten, erg agressief is en nog steeds criminele dingen doet.

Mijn zoontje weet niet eens wie zijn vader is en ik kan hem toch niet aan een vreemde meegeven?

Iemand misschien een idee hoeveel recht hij heeft op een omgangsregeling?

Alvast heel erg bedankt.
Geen rationeel antwoord, maar het eerste wat bij mij opkomt is:

Een paar grote Joegoslaven inhuren en hem met de dood laten bedreigen als het in z'n achterlijke harses haalt om je nog één keer lastig te vallen.
Hoe oud is je kind? En dat hij een lousy partner was, wil niet zeggen dat hij een slechte vader is.

Op verhitte momenten zeggen wel meer mensen iets. Dat is nu niet echt een teken dat iemand een slechte vader is. Zeker als er kinderen in het spel zijn, kunnen emoties hoog oplopen. Om even een nuance aan te geven.

Maar goed, hoe oud is je kind? En omgang is niet echt meteen een weekend hoor, dat kan zelfs beginnen met een omgangshuis.
Hij is bijna 2 nu.

Ja ik weet dat het kan beginnen in een omgangshuis maar dan word het steeds een beetje verder uitgebreid.
Neem een goede advocaat en zorg dat je juridisch weet waar je staat. Je ex heeft recht op omgang (en kan ook het gezag aanvragen), maar jij hebt bewijzen waaruit blijkt dat hij crimineel en agressief is. Zet een duidelijke lijn uit en hou je daar consequent aan, bv. ik vind contact tussen vader en kind belangrijk MITS veilig. Hou die als leidraad in alles wat je zegt en doet.

Zorg dat je zelf psychologische hulp krijgt zodat je leert voor jezelf op te komen, constructief en consequent tegenover hem op te stellen en je angst voor hem te overwinnen. Vermoedelijk heeft zijn actie op zijn minst voor een deel met controle en macht over jou te maken. Het is heel belangrijk nu te laten zien dat jullie kind geen machtsmiddel is. Anders staat jou en vooral je kind nog wat te wachten voor de toekomst.

Zorg dat je alle bewijzen kopieert en de originelen op een veilige plek onderbrengt. Bouw een dossier op, niet alleen van nieuwe bedreigingen van zijn kant maar ook om jouw constructieve houding aan te tonen. Geen mails e.d. waarin je hem de omgang weigert, maar altijd zeggen dat je wilt praten over een omgangsregeling waarbij de veiligheid van je kind gegarandeerd is, evt. met uitleg (zijn agressie, bedreigingen enz.). Nooit je angst laten blijken maar ze als argumenten opvoeren waarom je eerst wil praten over hoe veilige omgang gegarandeerd kan worden.

Denk na over hoe je zijn agressieve gedrag en criminele verleden kan linken aan een onveilige situatie voor je kind. Een strafblad op zich is niet genoeg voor beperkte omgang, maar daden die aantonen dat hij jullie kind geen veilige omgeving kan bieden (drugsgebruik/-handel, vechtpartijen, alcoholgebruik, agressie tegen jou) kunnen dat wel. Documenteer alles en bespreek

met je advocaat wat je kunt gebruiken.

Bespreek ook welke middelen jij hebt. Kinderalimentatie is er één van. In andere verantwoordelijkheden zal hij ook weinig trek hebben. Je zou hem er bv. op kunnen wijzen dat ouderlijk gezag (als hij dit zou aanvragen) met zich meebrengt dat hij dan ook mee moet (niet mag, nee moet! :-)) beslissen over belangrijke medische zaken, schoolkeuze enz. Dus dat hij dan met kind mee moet naar de dokter of het ziekenhuis, langs open dagen voor scholen enz.

Natuurlijk is dat helemaal niet verplicht, maar a) weet hij dat waarschijnlijk niet en b) laat jij daarmee zien dat je het helemaal niet erg vindt als hij meebeslist over die dingen (=geen macht) en c) hij wordt aangesproken op zijn vaderlijke verantwoordelijkheden en daar zit hij waarschijnlijk helemaal niet op te wachten.

Je kan zeggen dat jij het alleenstaand ouderschap best zwaar vindt en het wel fijn zou vinden om bepaalde beslissingen samen te kunnen nemen. Dat dat ook zijn verantwoordelijkheid is als vader. Hoe meer hij denkt dat hij jou niet in de tang heeft en merkt dat jij dingen van hem verwacht, hoe groter de kans dat hij zich daartegen gaat verzetten (omgekeerde psychologie). Hij wil macht, geen verantwoordelijkheid.

Hierbij moet je wel heel goed oppassen: je kan de zaken op een bepaalde manier brengen maar je moet nooit liegen of zaken verdraaien. Bv. niet zeggen dat je blij bent dat hij eindelijk zijn vaderrol wil vervullen maar wel dat je het altijd jammer hebt gevonden dat je kind geen vader in zijn/haar leven heeft.
Ga in therapie!
Heel erg bedankt! Hier kan ik wat mee!
Niet alleen ia een strafblad niet toereikend voor het niet geven vannomvang, in dit geval helemaal niet omdat jeugdcriminaliteit en een jeugdstrafblad verzegeld is en nooit meegenomen mag worden. Nergens in. Dat is direct verjaard zodra je de 18 bent gepasseerd en daar kun jij, al ga je op je kop staan, geen enkel recht ontlenen.
Hij heeft ook nog wel vast gezeten toen hij al 18 was. En ik denk dat de rechter er wel naar gaat kijken ook al was hij nog minderjarig de situatie wat toen zo ernstig! En hij is nu pas 20
Ik weet niet hoe dit in civiele zaken zit. Het gaat niet om juridische gevolgen van het strafblad, maar om het leveren van bewijzen en argumenten aan de rechter zodat die een afgewogen oordeel over de omgangsregeling kan maken.

TO zou dit strafblad niet kunnen opvragen, maar aangezien ze zelf over een kopie beschikt is het best mogelijk dat ze dit in deze zaak mag inbrengen. Dat kan een advocaat haar vertellen. Ik denk overigens dat zijn jeugdzonden veel minder relevant zijn dan de recente feiten die worden gestaafd door aangiften.
Ga in therapie!
Dat wilde ik vragen, hoe oud is hij? Als hij nu 20 is zijn feiten die hij op zijn 18e heeft begaan niet echt jeugdzonden te noemen.

Hij werd dus vader toen hij 18 werd? Was dat voor of nadat hij in de gevangenis zat (of tijdens)?
Ga in therapie!
Geloof daar nou niets van. Een kennis van mij heeft een kind van een drugs verslaafde en had zijn kind nog nooit gezien. Kwam pas toen het joch vier was ineens met dat hij zijn kind wikde zien. Rechtzaak op rechtzaak gewees, maar in elke zaak kreeg hij gelijk en was het kind nog jong genoeg zodat er family life kon ontstaan. Ze had geen poot om op te staan......
Het strafblad bestaat niet meer. Tegenwoordig tekent men alles aan in je justitiël register. En dat gaat je hele leven met je mee, het wordt niet meer geschoond op je 18de. Overtredingen worden na vijf jaar er af gehaald en misdrijven na 20 jaar of langer.
Ja hij werd vader toen hij 18 was hij was toen 2 jaar uit de jeugdgevangenis hij heeft daar vanaf zijn 13de tot zijn 16de gezeten tussendoor tussen zijn 16de en 18de heeft hij nog wel 2 keer vast gezeten
quote:moedervanj schreef op 10 februari 2012 @ 13:32:

Tja liefde maakt blind ik dacht dat ik hem wel kon veranderen wat uiteindelijk toch niet is gelukt.

Tsja..............wie zich brandt moet dan maar op de blaren zitten!!

Maar goed......................

1) Advocaat in de arm nemen

2) Alles m.b.t. zijn gedrag vast leggen. Dus opschrijven wat hij doet, wat hij zegt, hoe laat en wanneer.

3) Mensen in je omgeving op de hoogte stellen van jouw situatie, dan heb je altijd mensen die een beetje 'een oogje in het zeil' kunnen houden.

4) Jouw omgeving (huis) voorzien van beveiliging (buitenlampen die aanspringen, etc)

Sterkte! Wat een lulhannes zeg.
Dan was liefde in jouw geval wel stekeblind...
Ga in therapie!
hoe oud ben je zelf?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik ben bijna 23
Je moet hoe dan ook laten zien dat je aan alle kanten mee wilt denken aan een oplossing. Je verzetten geeft je bij de rechtbank gelijk een 'achterstand'. Je snijdt jezelf hoe dan ook in je vingers dan.
quote:koko67 schreef op 10 februari 2012 @ 13:14:

Waarom kiezen vrouwen dit soort mannen als vader van hun kind uit?

Daar begrijp ik nu echt geen ene reet van.

( geen antwoord op je vraag, weet ik niet)

QFT!!

Wat zag je in de eerste plaats in die kerel?
quote:dubiootje schreef op 12 februari 2012 @ 09:37:

Dan was liefde in jouw geval wel stekeblind...Nog zeg dat wel,ziende blind en horende doof.!
20 jaar en al zo'n beetje de helft van zijn leven vastgezeten..
Echt geschikt pappa-materiaal dus voor sommige vrouwen :D
quote:Oriane schreef op 12 februari 2012 @ 09:11:

Geloof daar nou niets van. Een kennis van mij heeft een kind van een drugs verslaafde en had zijn kind nog nooit gezien. Kwam pas toen het joch vier was ineens met dat hij zijn kind wikde zien. Rechtzaak op rechtzaak gewees, maar in elke zaak kreeg hij gelijk en was het kind nog jong genoeg zodat er family life kon ontstaan. Ze had geen poot om op te staan......Slim van die kennis van je
Ik heb een vriendin die ook in het schuitje zat en tijdens haar zwangerschap verlaten werd. Ze heeft geen alimentatie geeist of gekregen, de vader is in 3 jaar tijd 2x komen kijken en vroeg verder nergens meer naar en nam nooit contact op. Ik weet eigenlijk niet of hij het kind erkent heeft.

Na 4 jaar begon hij ineens met rechtzaken dat hij een bezoekregeling wilde. Hij had trouwens geen crimineel of drugsverleden. Het is een lange strijd van 5 jaar geweest maar zeer recent heeft ze eindelijk de uitspraak gekregen dat hij geen recht heeft op een omgangsregeling.

Het kind wilde zelf trouwens ook helemaal geen contact met zijn biologische vader hoor.

Met dit verhaal wil ik je aangeven dat het dus wel een paar jaar kan duren maar dat er dus mensen zijn die niet crimineel zijn de omgang ook geweigerd kan worden.

Misschien geeft dit je moed voor de toekomst! Sterkte!
Dat heeft je vriendin dan mooi voor elkaar, dat vader en kind elkaar niet kunnen leren kennen Ik ben bang dat ze dit nog eens als een boemerang terug kan krijgen.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 12 februari 2012 @ 11:48:

Dat heeft je vriendin dan mooi voor elkaar, dat vader en kind elkaar niet kunnen leren kennen Ik ben bang dat ze dit nog eens als een boemerang terug kan krijgen.

Idd en dan ook nog zeggen dat het kind zelf geen omgang met vader wil..

Tuurlijk wil dat kind dat niet,moeder heeft het kind prima gehersenspoeld.

Niemand zo beïnvloedbaar als een kind..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven