Oneerlijke gemene oma

02-08-2016 12:04 588 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tijdens een bbq tegen mijn zoon en dochter beloofd het studiegeld van hun eerste studiejaar te betalen. Dit heeft ze gedaan bij mijn zoon. Nu een paar jaar later gaat mijn dochter studeren en wil ze niet meer betalen. De reden die ze aangaf was dat ze niet belde om te bedanken voor een verjaardagskaart van haar, maar dat heeft mijn zoon ook nooit gedaan. en omdat ze nu hbo gaat doen ipv een universitaire studie. Ik ben zo vreselijk kwaat op haar. als ik haar wil bellen gooit ze gewoon de hoorn op de haak. Ben met mijn dochter bij haar geweest maar ze zat gewoon verwaand in haar stoel en zei glashard dat ze niet ging betalen. Wat moet ik hiermee?

Seetje
Hoe staat je zoon hier trouwens in?
Lieve To, ik vind het enorm sneu voor je wat je met je moeder hebt meegemaakt.

Ik heb hier vaker verhalen en reacties gelezen van vrouwen die het contact met moeder hebben verbroken.

Ik denk dat het voor jouw geestelijke herstel beter is om voor eens en altijd het contact met je moeder te verbreken. Laat de geldkwestie los verder. Je kinderen zijn oud genoeg om wel of niet contact met oma te willen, en daarbij heeft je dochter de 'ware aard' van je moeder gezien.

Ik zeg altijd: jij gaat voor!
Heb delen van het topic gelezen. Natuurlijk is het niet vriendelijk dat Oma voor het ene kind wel het eerste studie jaar betaald en voor het andere kind niet. De redenen die zij hiervoor aangedragen heeft kan ik niet helemaal volgen en zij weet, althans zou moeten weten, dat dit gedoe onder de kleinkinderen onderling kan veroorzaken. Als zij vindt dat ze niet genoeg bedankt is door het ene kleinkind ligt het niet in de rede om het andere kleinkind daarmee te "straffen". Dat gezegd hebbende: als ik jou was TO zou ik het studie geld van jouw dochter voor het 1e jaar gewoon voor eigen rekening nemen. Te meer nu tweedracht zaaien niet zo prettig is...

En als je moeder echt zo'n heks is, voortaan wat meer afstand nemen. Wel fatsoenlijk blijven, maar niet meer dan dat.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 19:46:

Ik blijf niet in het verleden hangen. Het verleden heeft mij gevormd/misvormd. En het is niet alleen het verleden, oma blijft nieuwe drama's veroorzaken Toen oma niet naar de diploma uitreiking wilde komen, of toen jullie haar niet daarvoor op wilden halen, kon je al een beetje na beginnen te tellen dat ze misschien haar belofte zou gaan verbreken.

Frappant overigens dat je op het moment dat jij iets van haar moet, wél de weg naar haar huis kan vinden, al die uren in een auto heen en weer....
Geen officiële diagnose, want welke narcist twijfelt aan zichzelf en laat zich testen? Maar volgens mijn zeer gekwalificeerde psychologe waar ik nu al ruim 6 jaar kom is er wel degelijk sprake van narcisme
Doreia; Oma heeft niet eens sterkte gewenst met haar examen
. Geen daignose oftewel geen feit

Typisch geval van narcisme roepen...
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:43:

Geen officiële diagnose, want welke narcist twijfelt aan zichzelf en laat zich testen? Maar volgens mijn zeer gekwalificeerde psychologe waar ik nu al ruim 6 jaar kom is er wel degelijk sprake van narcisme

Dan heb je mij een klein beetje misleid met je antwoord of ik heb mezelf laten misleiden. Ik vind het wel heel eerlijk van je dat je na alle keiharde reacties hier alsnog eerlijk over bent.

Narcisten laten zich inderdaad vaak niet testen want zij doen immers niks fout.
toen mijn eerste zoon geboren was heb ik haar gesmeekt of ze aub wilde komen, we woonden in een nieuwe plaats waar ik niemand kende, ik had haar zo nodig. maar ze vertikte het om te komen.
TO: als dit niet gediagnosticeerd is, is het niet heel slim om constant dit erbij te halen. En al helemaal niet op het viva forum.
mamsvan: Ga eens wat anders doen....
Voel: Waarom niet?
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:44:

Doreia; Oma heeft niet eens sterkte gewenst met haar examenDan weet je toch voldoende? Waarom ga jij haar dan wel houden aan haar 'belofte' en stap je ervoor met dochter in de auto om het nog eens daar goed over te hebben? Je hebt haar nu ergens aan gehouden en maakt drama omdat zij nu de regels wijzigt. Ik snap wel dat het niet leuk is, absoluut, maar jij bent degene die het echt glashard in haar eigen gezicht moest horen, waar dochter bij zat. Volgens mij waren er allemaal aanwijzingen dat ze het al niet van plan was. Toch ben je erheen gegaan om de afspraak te bevestigen. Dat had je ook anders op kunnen lossen, zonder drama en ellende. 1 telefoontje had je al dit inzicht kunnen verschaffen en het drama met een schouderophalen af kunnen doen. Je weet toch hoe wispelturig ze is? Aan jullie als ouders om dit in zo goed mogelijke banen te leiden voor de kinderen.
Dus als ze niet gediagnosticeerd is, is er ook geen sprake van narcisme?
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:48:

mamsvan: Ga eens wat anders doen....Mag ik dat graag zelf bepalen ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Doreia Ja, stom van mij he.... voel me idd ook zo stom.... Hoe heb ik in g***naam kunnen denken dat er ergens toch nog iets moreels in mijn moeder zou zitten. Ik ben wel Heel stom...
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:50:

Dus als ze niet gediagnosticeerd is, is er ook geen sprake van narcisme?Nee.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:50:

Dus als ze niet gediagnosticeerd is, is er ook geen sprake van narcisme?Als jij overtuigd bent van die diagnose, waarom blijf je toch die erkenning van haar verlangen? Blijf je toch zoeken naar contact? Denk je toch dat zij zich aan de regels zal houden, die een zeker mate van empathie, begrip voor een ander en verplaatsen in een ander met zich mee brengen? Die van haar verlangen dat ze begrijpt dat gelijkheid aan kleinkinderen belangrijk is? Dat zou ze dan toch allemaal niet kunnen? Waarom wil jij haar daar dan wel aan houden?
mamsvan; Ja hoor, je doet je best maar....
Phaedra_ Wederom iemand die niet weet waar ze het over heeft. zucht....
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:52:

Doreia Ja, stom van mij he.... voel me idd ook zo stom.... Hoe heb ik in g***naam kunnen denken dat er ergens toch nog iets moreels in mijn moeder zou zitten. Ik ben wel Heel stom...

Hoe vaak heb jij nu de deksel op je neus gekregen bij en van je moeder? Hoe vaak wil jij die deksel nog op je neus krijgen?

Je hebt verwachtingen naar je moeder toe en telkens weer worden die verwachtingen verschrikkelijk de grond in geboord. Wanneer ga jij stoppen met verwachtingen hebben naar je moeder toe en ga je met haar om zonder verwachtingen, zodat jij ook niet keer op keer teleurgesteld kan worden?
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:54:

Phaedra_ Wederom iemand die niet weet waar ze het over heeft. zucht....

Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Pas als een psychiater er een diagnose op heeft geplakt heb je een dsm IV stoornis. Tot die tijd is het hooguit wat gissen en lekendiagnoses stellen.
Doreia Dat is mijn zwakke plek. Ik weet het ook niet. Ze blijft me kwetsen en ik blijf maar komen. Ik weet niet hoe ik die cirkel moet doorbreken
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:56:

Doreia Dat is mijn zwakke plek. Ik weet het ook niet. Ze blijft me kwetsen en ik blijf maar komen. Ik weet niet hoe ik die cirkel moet doorbrekenDoor te stoppen met gaan. Contact verbreken , blokkeren en beginnen met leven.
Ik will je zeker niet aanvallen TO, maar het valt mij wel op dat jouw reacties naar anderen hier niet al te diplomatiek zijn. Het blijft een openbaar forum he? Mensen hoeven het niet meteen met je eens te zijn...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven