Oneerlijke gemene oma

02-08-2016 12:04 588 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft tijdens een bbq tegen mijn zoon en dochter beloofd het studiegeld van hun eerste studiejaar te betalen. Dit heeft ze gedaan bij mijn zoon. Nu een paar jaar later gaat mijn dochter studeren en wil ze niet meer betalen. De reden die ze aangaf was dat ze niet belde om te bedanken voor een verjaardagskaart van haar, maar dat heeft mijn zoon ook nooit gedaan. en omdat ze nu hbo gaat doen ipv een universitaire studie. Ik ben zo vreselijk kwaat op haar. als ik haar wil bellen gooit ze gewoon de hoorn op de haak. Ben met mijn dochter bij haar geweest maar ze zat gewoon verwaand in haar stoel en zei glashard dat ze niet ging betalen. Wat moet ik hiermee?

Seetje
Dat weet je wel.. je kan t alleen nog niet.
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:56:

Doreia Dat is mijn zwakke plek. Ik weet het ook niet. Ze blijft me kwetsen en ik blijf maar komen. Ik weet niet hoe ik die cirkel moet doorbrekenEen ideaal bespreekpunt met je psycholoog. Nu heb je je namelijk al een hele middag, vanaf dat je om 12 uur dit topic opende, lopen opvreten over deze situatie. En je moeder is gewoon haar dagelijkse dingen wezen doen en heeft er geen minuut stress om gehad. En jij hier met hoofdletters en uitroeptekens maar boos zijn. Dat is niet goed. Dit is een fantastisch groeimoment voor jou. Pak het met beide handen aan.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:56:

Doreia Dat is mijn zwakke plek. Ik weet het ook niet. Ze blijft me kwetsen en ik blijf maar komen. Ik weet niet hoe ik die cirkel moet doorbrekenLiever geen contact dan kortsluiting zou ik denken. Als het zoveel ellende geeft..?! Verwijten en pijn dan zou ik er fatsoenlijk mee stoppen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:43:

Geen officiële diagnose, want welke narcist twijfelt aan zichzelf en laat zich testen? Maar volgens mijn zeer gekwalificeerde psychologe waar ik nu al ruim 6 jaar kom is er wel degelijk sprake van narcismeIk vind je verhaal droevig (en wat naïef en vermoeiend, maar dat terzijde), maar hier wil ik toch even op ingaan. Je psychologe kan nog zo gekwalificeerd zijn, ze kan geen diagnose stellen op basis van jouw verhalen. Die zijn immers gekleurd. De psychologe van mijn verbitterde vader was ervan overtuigd dat mijn moeder lesbisch was naar aanleiding van mijn vaders scheidingsverhalen. Niks van waar en dat had ze kunnen weten als ze één gesprek met m'n moeder zelf had gevoerd. Als jij echt denkt dat je moeder een narcist is die jouw leven verziekt, laat je leven dan niet meer verzieken. Stop het contact en laat je dochter niet ook door dezelfde teleurstelling gaan. Dat is egoïstisch, je zoekt steun bij de verkeerde persoon.
Hey to.

Jouw moeder klinkt als de mijne. Van wat betreft beloftes nakomen (haar beloofde bijdrage voor mijn studie had ik volgens haar verzonnen) tot niet langskomen in de kraamweek (ik ben alleenstaand). Ik kan je tig voorbeelden geven van narcistisch gedrag. Ze heeft de diagnose niet en ik wil haar ook geen narcist noemen. Het maakt mij uiteindelijk ook geen drol uit. Ik heb een kut jeugd gehad en ik ben emotioneel verre van stabiel. Hechtingsstoornis en verlatingsangst. Depressies zijn mij niet vreemd en met emoties omgaan leer ik nu pas, met een psycholoog.

Maar nu mijn tip over hoe ik het heb aangepakt: het beste wat ik ooit heb gedaan is uit mijn slachtofferrol stappen. Dit hield voor mij ook in om het contact te verbreken. Niet uit rancune, haat of wraak maar uit zelfsbescherming. Ik beslis over mijn leven en dat ik dit in goede geestelijke gezondheid zal leiden. Dit houdt ook in dat ik niet wil vasthouden aan "kan ik niet want vroeger deed zij ......" (en dat heb ik vaak gedaan. "Ik kan geen man houden want ik heb het nooit geleerd" "ik kan geen diploma halen want ze heeft me altijd voor achterlijk uitgemaakt")

Nee ik kan het wel want ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen leven. En potjandorie ik ben een sterk mens.

En dat kan jij ook. Zodra je die knop omzet. Want echt het maakt het leven zoveel mooier leuker en positiever.
Een kind wil loyaal zijn aan de ouders.

Das een "normaal" gegeven.

Maar vraag je af wat is er nog te halen /winnen?

Wat maakt dat je nog steeds gaat?

Wat is dat ?

Als je daar antwoord op vind kun je wellicht kijken naar een andere manier om dat verlangen/behoefte te vervullen.

Dan heb je jouw moeder niet meer nodig.
quote:DesieQ schreef op 02 augustus 2016 @ 21:06:

[...]

Ik vind je verhaal droevig (en wat naïef en vermoeiend, maar dat terzijde), maar hier wil ik toch even op ingaan. Je psychologe kan nog zo gekwalificeerd zijn, ze kan geen diagnose stellen op basis van jouw verhalen. Die zijn immers gekleurd. De psychologe van mijn verbitterde vader was ervan overtuigd dat mijn moeder lesbisch was naar aanleiding van mijn vaders scheidingsverhalen. Niks van waar en dat had ze kunnen weten als ze één gesprek met m'n moeder zelf had gevoerd. Als jij echt denkt dat je moeder een narcist is die jouw leven verziekt, laat je leven dan niet meer verzieken. Stop het contact en laat je dochter niet ook door dezelfde teleurstelling gaan. Dat is egoïstisch, je zoekt steun bij de verkeerde persoon.vooral dit, beter verwoord kan het gewoon niet...
Wat jij wilt is een jeugd met een fijne moeder. En wat je nu probeert is om die moeder alsnog te krijgen. En dat kan niet. Je kunt je verleden niet veranderen en je kunt je moeder niet veranderen. Het enige dat je veranderen kunt is jouw eigen houding.

En belangrijk daarbij is om eens te bedenken wat je wilt, binnen de mogelijkheden die er zijn. Als jij het contact wilt verbreken, is het aan jou om daartoe stappen te ondernemen. Als jij maandelijks koffie wilt gaan drinken bij je moeder, dan moet je dat doen. Maar verwacht niks van haar verder, dan kun je ook niet teleurgesteld worden.

Maar het heeft geen zin om elke keer weer je verleden terug te halen omdat je het zou willen veranderen, het is zoals het is en hiermee moet je verder. Aan jou de keuze; blijf je boos of begin je met je eigen leven.

En of je moeder nou wel of niet een narcist is doet er niet eens toe. Dat ze je kinderen een jaar studiegeld beloofde en dat nu terugtrekt is k*t voor jouw dochter, maar helaas haar goed recht. Net zoals het jouw goed recht is om te zeggen; zoek het maar uit verder, ik kom niet meer.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Was het oorspronkelijk, dus voordat oma de belofte deed, de bedoeling dat jij of je kinderen de studie zouden betalen?

In dat eerste geval vindt ik de belofte nogal raar. Ze had het nl. niet aan je kinderen moeten beloven maar aan jou. Voor je kinderen maakt het in feite niets uit wie het betaald. En wat heb je ondertussen gedaan met het geld dat je oorspronkelijk voor zoon had gespaard? Heb je dat alsnog aan zoon gegeven voor iets anders?

Indien je kinderen zelf voor de studie zouden betalen is het wel zuur voor dochter. Gelukkig ga jij het nu betalen, maar niet alle ouders zouden dat spontaan op kunnen hoesten.
quote:apestaartje30 schreef op 02 augustus 2016 @ 21:08:

Maar nu mijn tip over hoe ik het heb aangepakt: het beste wat ik ooit heb gedaan is uit mijn slachtofferrol stappen. Dit hield voor mij ook in om het contact te verbreken. Niet uit rancune, haat of wraak maar uit zelfsbescherming. Ik beslis over mijn leven en dat ik dit in goede geestelijke gezondheid zal leiden. Dit houdt ook in dat ik niet wil vasthouden aan "kan ik niet want vroeger deed zij ......" (en dat heb ik vaak gedaan. "Ik kan geen man houden want ik heb het nooit geleerd" "ik kan geen diploma halen want ze heeft me altijd voor achterlijk uitgemaakt")

Nee ik kan het wel want ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen leven. En potjandorie ik ben een sterk mens.

En dat kan jij ook. Zodra je die knop omzet. Want echt het maakt het leven zoveel mooier leuker en positiever.

En wat mooi dat je jij dit, uit ervaring, aan TO mee kan geven!

Goeie post apestaartje en petje af voor jou!
quote:Versnellingsbak schreef op 02 augustus 2016 @ 21:09:

Een kind wil loyaal zijn aan de ouders.

Das een "normaal" gegeven.

Maar vraag je af wat is er nog te halen /winnen?

Wat maakt dat je nog steeds gaat?

Wat is dat ?

Als je daar antwoord op vind kun je wellicht kijken naar een andere manier om dat verlangen/behoefte te vervullen.

Dan heb je jouw moeder niet meer nodig.

Waarschijnlijk omdat hetgeen je niet kunt krijgen het meeste aantrekt.

Als je op de knop drukt en er komt altijd iets te eten, dan druk je op een gegeven moment alleen nog maar als je echt honger hebt. Als er nooit wat komt, mwah, dan laat maar zitten.

Maar als er af en toe iets komt, dan blijf je het proberen, in de hoop dat het deze keer wel lukt.

(precies dat gegeven zorgt voor gokverslaafden).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:apestaartje30 schreef op 02 augustus 2016 @ 21:08:

En dat kan jij ook. Zodra je die knop omzet. Want echt het maakt het leven zoveel mooier leuker en positiever.Mooi gezegd!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
quote:strandvrouw schreef op 02 augustus 2016 @ 12:13:

De door oma opgegeven reden geen bedankje na een kaart is natuurlijk KUL.

Dat doen pubers niet die denken daar echt niet aan.

En daar hebben pubers dus ouders voor, om hen daaraan te helpen herinneren.

Begrijp me goed, vind het oma-verhaal uit de OP wat vreemd, maar vind er niks vreemd aan je kinderen al jong bij te brengen dat je mensen een bedankje stuurt of geeft voor een attentie.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Sjors007 schreef op 02 augustus 2016 @ 21:17:

Indien je kinderen zelf voor de studie zouden betalen is het wel zuur voor dochter. Gelukkig ga jij het nu betalen, maar niet alle ouders zouden dat spontaan op kunnen hoesten.

Tegenwoordig moet je je studie helemaal zelf betalen en dat komt in totaal neer op zo´n 50.000 euro (afhankelijk van de studie). Wij hebben het niet slecht, maar dat heb ik echt niet liggen. Dochterlief zal dus ofwel een MBO opleiding moeten gaan doen, ofwel moeten lenen.

En ook hier beloofde oma te betalen voor de studie. Belofte gedaan in de tijd dat een groot deel van die studie nog door de staat betaald zou worden. Dan was dat bedrag voldoende geweest. Nu kan ze er net het eerste jaar van doen en dan is het op.

Ik denk niet dat TO zoveel geld heeft liggen. En ik denk ook dat haar zoon nog gebruik kon maken van de oude regeling. Dus haar dochter heeft nu dubbel pech
TO ik las ergens dat je zoon financieel nog bij staat ?

is dat in zijn studie of met iets anders ? is je zoon al klaar met studeren ?

vraag ik uit nieuwsgierigheid hoor...
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 20:52:

Doreia Ja, stom van mij he.... voel me idd ook zo stom.... Hoe heb ik in g***naam kunnen denken dat er ergens toch nog iets moreels in mijn moeder zou zitten. Ik ben wel Heel stom...

Hou daar nou eens mee op voor je eigen bestwil, met dat steeds zeggen hoe stom je bent, dat je faalt etc. Het levert je niks op, en je blijft hiermee in de slachtofferrol. Probeer dit om te zetten in actie/handelen.

En als je niet weet hoe, zoek daar dan hulp bij.
quote:pejeka schreef op 02 augustus 2016 @ 21:23:

[...]

En daar hebben pubers dus ouders voor, om hen daaraan te helpen herinneren.

Begrijp me goed, vind het oma-verhaal uit de OP wat vreemd, maar vind er niks vreemd aan je kinderen al jong bij te brengen dat je mensen een bedankje stuurt of geeft voor een attentie.In beginsel ben ik het met je eens, maar...wie zegt dat TO dat niet gedaan heeft en kleinzoon gewoon laks is..?! Bovendien hoeft oma daar het andere kind niet mee te 'straffen'.
quote:Ceylon schreef op 02 augustus 2016 @ 21:23:

[...]

Tegenwoordig moet je je studie helemaal zelf betalen en dat komt in totaal neer op zo´n 50.000 euro (afhankelijk van de studie). Wij hebben het niet slecht, maar dat heb ik echt niet liggen. Dochterlief zal dus ofwel een MBO opleiding moeten gaan doen, ofwel moeten lenen.

En ook hier beloofde oma te betalen voor de studie. Belofte gedaan in de tijd dat een groot deel van die studie nog door de staat betaald zou worden. Dan was dat bedrag voldoende geweest. Nu kan ze er net het eerste jaar van doen en dan is het op.

Ik denk niet dat TO zoveel geld heeft liggen. En ik denk ook dat haar zoon nog gebruik kon maken van de oude regeling. Dus haar dochter heeft nu dubbel pech Jeetje wat een bedragen. Ik heb niet echt veel studenten in m'n omgeving. M'n oudste gaat op z'n vroegst over 12jr studeren, hopelijk hebben ze dan weer gunstigere regelingen
Doreia Oke dan geen narcisme. Maar een hele slechte egoistische moeder
vergeet gemeen en oneerlijk niet

raad je therapeut je ook aan om met je moeder geen contact meer te hebben ?
quote:Baggal schreef op 02 augustus 2016 @ 21:26:

[...]

In beginsel ben ik het met je eens, maar...wie zegt dat TO dat niet gedaan heeft en kleinzoon gewoon laks is..?! Bovendien hoeft oma daar het andere kind niet mee te 'straffen'.Ook met je eens, maar misschien heeft oma het bedrag dat met een serieuze studie gemoeid is, gewoon onderschat, en beseft ze nu dat ze het niet kan trekken. Haar referentiekader qua studiekosten ligt natuurlijk tientallen jaren terug. Kan ze het nog steeds gewoon beter eerlijk zeggen, maar misschien vindt ze dat moeilijk en verzint ze daarom een zwakke uitvlucht. Want ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je opeens als oma je hele steun terugtrekt omdat een kleinzoon niet op een verjaardagskaartje heeft gereageerd, als de band verder goed is.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 21:27:

Doreia Oke dan geen narcisme. Maar een hele slechte egoistische moederHet naampje wat je eraan geeft is nietszeggend. Je weet hoe je moeder is. Je weet hoe jij op haar reageert. En daar moet jij leren een weg in te vinden. Je moeder kan jij niet veranderen, jou manier van doen tegen haar en je houding naar haar toe wél.
quote:pejeka schreef op 02 augustus 2016 @ 21:31:

[...]

Ook met je eens, maar misschien heeft oma het bedrag dat met een serieuze studie gemoeid is, gewoon onderschat, en beseft ze nu dat ze het niet kan trekken. Haar referentiekader qua studiekosten ligt natuurlijk tientallen jaren terug. Kan ze het nog steeds gewoon beter eerlijk zeggen, maar misschien vindt ze dat moeilijk en verzint ze daarom een zwakke uitvlucht. Want ik kan me inderdaad niet voorstellen dat je opeens als oma je hele steun terugtrekt omdat een kleinzoon niet op een verjaardagskaartje heeft gereageerd, als de band verder goed is.ik heb zo het idee dat band tussen oma en kleinkinderen helemaal niet zo goed is, maar kan het mis hebben...
quote:mamsvan schreef op 02 augustus 2016 @ 21:35:

[...]

ik heb zo het idee dat band tussen oma en kleinkinderen helemaal niet zo goed is, maar kan het mis hebben...Zou kunnen. Vraag me inderdaad ook af hoe vaak die kleinkinderen spontaan even bij oma langs gaan, of even helpen boodschappen doen, of gewoon eens even een uurtje thee gaan drinken, enz.
quote:jembv schreef op 02 augustus 2016 @ 19:18:

Als je zo beschadigd bent heb je het niet altijd goed door, je blijft een blinde vlek houden voor je moeder. helemaal als ze narcistisch is. Je bent opgegroeid met het idee dat alles altijd jouw schuld is. Ik vind je heel tegenstrijdig. Je hebt járen therapie gehad en shocktherapie door je moeder maar je ziet nu pas hoe ze is.

Ik vind dat ehm nogal ongeloofwaardig eigenlijk. Iedere psychiater zoekt toch als eerste de oorzaak van de problemen en begint niet met shocktherapie. Dus dat je moeder de oorzaak zou zijn zou je al jaren moeten weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven