onenigheid over seks

18-09-2009 20:57 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Hier een verhaal geschreven door een man en een vrouw samen. We hebben een probleem binnen onze relatie en zouden graag jullie mening en/of advies willen. Het gaat om seks, de frequentie en de verwachtingen die we er beiden van hebben.

De situatie in het kort: we zijn ruim 6 jaar samen, getrouwd en hebben samen drie kinderen (waarvan 2 uit eerdere relaties). Verder gaat het in onze relatie goed, we kunnen lachen om dezelfde dingen, hebben veel dezelfde interesses, zijn van dezelfde leeftijd (eind 30) en hebben het leuk samen. We kunnen goed met elkaar praten over van alles, en houden van elkaar. We willen onze relatie dus ook niet opgeven. In het begin van onze relatie zat het ook qua seks goed tussen ons, maar de laatste jaren hebben we er steeds vaker onenigheid over (niet zozeer ruzie, maar wel dat duidelijk is dat we verschillende verwachtingen hebben en het wil ons maar niet lukken die op één lijn te krijgen).

Visie van de man: in het begin van onze relatie hadden we vaak seks. Niet elke dag, maar wel vaak. Dat vond ik geweldig en dat wil ik graag terug. Maar nu komt het vaak voor, dat ik me erop verheug om lekker te vrijen met mijn vrouw, maar als we dan in bed liggen, is zij te moe of heeft geen zin. Ik voel me dan teleurgesteld en vind het sowieso niet leuk om altijd maar degene te zijn die het initiatief moet nemen. Ik heb best een groot libido, heb seks nodig om me prettig te voelen en vind het moeilijk het dan niet te krijgen. Dat ik me teleurgesteld voel, kan ik niet verbergen voor mijn vrouw, ondanks dat ik het soms wel probeer. Ik heb al geprobeerd me minder te verheugen op seks en minder hoge verwachtingen te hebben, maar dat lukt me eerlijk gezegd niet. Ik vind mijn vrouw erg aantrekkelijk en ook als zij niet eens extra verleidelijk tegen me doet, heb ik gewoon zin in haar. Let wel: in haar, niet in een andere vrouw en ook niet in masturberen. Dat laatste probeer ik wel eens, maar geeft me niet de voldoening die seks met mijn vrouw me wel geeft. Ik blijf me teleurgesteld voelen en zo komt dit probleem steeds terug.

Visie van de vrouw: het klopt dat we in het begin vaker seks hadden dan nu. Ik denk dat dit heel normaal is in een beginnende relatie. Maar zeker na mijn zwangerschap, bevalling, borstvoeding en een baby die best veel (nachtelijke) aandacht van mij nodig had, is er een beetje de klad in gekomen. Dat komt trouwens niet doordat ik mijn man niet meer aantrekkelijk zou vinden. Wat voor mij wel een groot probleem is, en een steeds groter probleem wordt, is dat mijn man zoveel waarde hecht aan ons seksleven. Zijn teleurstelling als hij niet heeft ‘gekregen’ waar hij op had gehoopt, maakt dat ik een bepaalde druk voel om het te ‘moeten’. Seks zou spontaan moeten zijn vind ik, omdat we allebei zin hebben en niet omdat er eentje zin heeft. Grootste probleem is daarbij, dat mijn man één of zelfs meerdere dagen loopt te mokken als we de avond ervoor geen seks hebben gehad en hij dat wel gewild had. Met name dat zorgt ervoor dat ik druk voel om seks te hebben met hem, zo van: ‘laat ik maar zin maken, want anders loopt hij morgen weer de hele dag te mokken’. En als iets ervoor zorgt dat mijn libido afneemt is het dát wel, zo heb ik gemerkt. We praten hier wel over, meestal op mijn initiatief omdat ik merk dat hij mokt en uiteindelijk dan weer uit hem weet te krijgen waarom hij dat doet. Vaak weet ik namelijk helemaal niet dat hij zin had de avond ervoor, hij vindt dan dat ik dat uit aanwijzingen had moeten begrijpen. Vanavond hadden we weer zo’n gesprek en ik merk dat het me hoe langer hoe meer vermoeit om maar in dit cirkeltje te blijven ronddraaien. Afgelopen weekend hebben we best vaak seks gehad, toen hadden we beiden zin en hebben we zo’n vier keer met elkaar gevreeën. Daar hebben we allebei van genoten. Maar vandaag liep hij weer te mokken en bovendien deed hij boos tegen onze kinderen, in mijn ogen om niets. Toen we gelegenheid hadden om te praten, werd al snel duidelijk wat het probleem was: wéér hetzelfde. Tot nu toe werd ik er vooral verdrietig om, maar zo langzamerhand word ik steeds bozer. Hij gaf toe dat hij woensdagavond en donderdagavond (gisteren dus) had willen vrijen en dat dit niet gebeurd was, stelde hem teleur. Ik vind het onbegrijpelijk, als we nou weken niet hadden gevreeën kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar 3 dagen!? Het lijkt wel alsof het alleen maar gaat om het bevredigen van zijn behoeften en of ik er wel of geen zin in heb lijkt wel van minder belang. Zo gaat seks me steeds meer tegenstaan en lost dit probleem zich nooit op…

Nou, dat was een heel verhaal. Is er misschien iemand hier die dit probleem herkent en beter nog natuurlijk, enig idee heeft hoe we dit kunnen oplossen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groeten van man en vrouw.
Mijn tip; ga praten met een seksuoloog.

Extra notitie aan de vrouw;

Drie dagen geen seks vind ik ook lang, ook al heb je kinderen en ben je moe, er zijn vast andere tijdstippen te bedenken waarop er wel gelegenheid is en misschien moet je zin maken.

Extra notitie aan de man; mokken of drammen zal je niet helpen.
Jullie willen er iig allebei aan werken. Da's positief! Dan komt het vast goed. Misschien naar een seksuoloog gaan?
quote:Madhe schreef op 18 september 2009 @ 21:01:

Drie dagen geen seks vind ik ook langNou, dat vind ik dus helemaal niet lang! Mijn man zou superblij zijn als we dat zouden halen!
Kennelijk kunnen jullie niet meer uitgaan van elkaars goede bedoelingen en oprechtheid. Dát lijkt me een veel groter probleem. Verder alles in orde? Geen financiële problemen, de kinderen blij, exen op afstand, niemand vreemd gegaan, iedereen aan het werk en gezond?
beiden zullen wat moeten wijzigen.

Man:wat jij kan doen is je verwachtingen loslaten, spreek een periode af met je vrouw waarin jij belooft niet te gaan mokken of mopperen als er geen sex, is blijf gewoon initiatief nemen,maar nee is nee. Als zij nee zegt knuffel haar, doe wat anders, lekker slapen, leuk gesprek. hoe teleurgestelt jij bent even opzij te zetten, en probeer het verwijt en de druk bij je vrouw weg te halen, door ipv te klagen haar te geven wat zij graag wil, het gevoel dat je haar waardeert...

doe dit voor 3 maanden...wees niet egoistisch om dit te lang te vinden, je wilt een oplossing, en je zult moeten investeren, investeer daarom eerst in het gelukg van je vrouw, want andersom werkt nu niet.

Vrouw: ook voor jou geld dit, jou man belooft drie maanden jou niks te verwijten en onder druk te zetten. spreek met jezelf af 2 x per week sex met hem te hebben minimaal. is dit dwang? nee. spreek voor jezelf een avond af waarin jij je mooiste lingerie aandoet, lekker bad neemt ,mooi scheert.

vaak krijgen vrouwen zin door meer sex te nemen, de omgekeerde wereld.. Als je dit erg moeilijk vind, kan je aan je man vragen je 2 x per week te masseren, zónder sex achteraf.....echt zonder! zodat je geen gevoel krijgt dat je een tegenprestatie moet doen. masseer hem ook..word intiem met elkaar zonder op de sex en penetratie te richten. Ik kan me voorstellen dat je je sneller een moeder voelt dan een minnares, jou man wil sex, maar jij voelt je niet sexueel...plan dagjes in de agenda, waarin jij in de ochtend jezelf lekker gaat verwennen(sauna,boekje lezen) en waarin je man eens het huishouden doet. zodat jij niet eind van de dag afgepeigers en afgebrand allerlei bedkunstjes moet doen.

Dit is natuurlijk met een doel, een beter sexleven, maar ook al heeft het een doel...laat ALLEBEI de verwachtingen de 1e maanden los...eerst wat proberen..daarna pas oordelen of het werkt.......
man, jij kan je meer richten op het verwennen van je vrouw ZONDER iets sexueels, denk aan huishoudelijke klusjes, massages, lekker vroeg naar bed..laat haar vrouw voelen, laat haar speciaal voelen.

Vrouw, jij kan je meer richten op erotiek in jezelf, sex is er niet om je man te pleasen, als jij zorgt dat het voor jezelf aantrekkelijk is, bereik je veel meer. Verzin opdrachtjes voor elkaar, jij een opdrachtje voor je man niet sexueel(strijken) hij wel sexueel of aan hem gericht, maar geen sexuele handelingen(denk aan een erotische fantasie van jou op papier zetten,hem eens te masseren, samen elkaar erotische passages voorlezen, hem eens mee te nemen voor een picknick in het park.

Jullie zijn te gefocust op wat jullie zelf willen, investeer beiden in elkaar...
Drie dagen geen seks vind ik nogal meevallen hoor! Er zijn volgens veel stellen die 1 x in de 3 weken amper halen!

Inderdaad eens gaan praten bij een sexuoloog zou al helpen. Misschien kan hij/zij andere oplossingen aan de hand doen. Want als een man gaat lopen mokken als een kind die zijn zin niet krijgt, zou ik ook boos worden!

Nou heb ik nooit last dat ik geen zin heb...maar geen partner ! haha
het 1e wat jullie samen WILLEN bereiken, is de druk van elkaar af te halen..is elkaar gelukkiger te maken.

daarna..pas gaan richten op de sexfreguentie., eerst gaan richten op elkaars wensen..... jullie kijken allleen maar naar het einddoel, vergelijk het als een trap, je begint bij de 1e tree...focus je ook op de 1e tree, man..wees tevreden als je vrouw na verloop van tijd je meer aandacht geeft, blijf nietmopperen als er nog steeds geen sex is, nee..waardeer als ze meer moeite voor je doet.

Vrouw..wees tevreden als hij niet meer moppert over sex, waardeer dit, en blijf niet teleurgesteld omdat hij nog steeds zo vaak wil

pas als dit achter de rug is, naar stap 2.
compliment: wat kunnen jullie alles goed onder woorden brengen en beschrijven.. heel knap!

helaas geen tips hier...
quote:Madhe schreef op 18 september 2009 @ 21:01:

Mijn tip; ga praten met een seksuoloog.

Drie dagen geen seks vind ik ook lang, ook al heb je kinderen en ben je moe, er zijn vast andere tijdstippen te bedenken waarop er wel gelegenheid is en misschien moet je zin maken.

Extra notitie aan de man; mokken of drammen zal je niet helpen.

Vrouw schrijft: naar een seksuoloog gaan heb ik ook voorgesteld, maar man heeft hier niet zoveel vertrouwen in. We denken wel dat het goed is toch eens wat meningen van anderen te horen, vandaar ons topic hier.

Persoonlijk vind ik 3 dagen helemaal niet zo lang, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. De één wil elke dag wel, de ander misschien maar eens per maand - maar ja, dat doet niets af aan het verschil wat er is tussen ons beiden...

Andere tijdstippen voor seks vind ik lastig te vinden, en dat is man met me eens. Man maakt lange dagen voor zijn werk en bovendien hebben we dus drie kinderen. Zin maken heb ik geprobeerd en ik vind het ook geen probleem om dit zo nu en dan te doen, maar ik vind het nu steeds moeilijker worden om zin te maken - omdat ik weet dat als ik het niet doe, er weer gemokt gaat worden...

Man schrijft: ik weet dat mokken niet helpt (drammen doe ik niet hoor... ) maar door de teleurstelling die ik voel, kan ik het niet voorkomen.
quote:wuiles schreef op 18 september 2009 @ 21:08:

Kennelijk kunnen jullie niet meer uitgaan van elkaars goede bedoelingen en oprechtheid. Dát lijkt me een veel groter probleem. Verder alles in orde? Geen financiële problemen, de kinderen blij, exen op afstand, niemand vreemd gegaan, iedereen aan het werk en gezond?

We begrijpen niet zo goed wat je bedoelt met de eerste zin?

Verder hebben we geen problemen, geen van de dingen die je noemt zijn aan de orde.
Dat ik 3 dagen geen seks lang vind, wil niet zeggen dat iedereen dat moet vinden hoor. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het heel frustrerend moet zijn als hij vaker wil, het erg belangrijk vindt en zij niet. Dat bedoel ik ermee.

Als de ene partner moe is door kinderen, dan kun je daar samen misschien iets aan veranderen. Al snap ik dat niet helemaal. Je hebt sámen kinderen, dan ben je toch beiden moe? Zo niet, dan is er iets niet helemaal goed verdeeld en moet de ene meer doen om de ander te ontlasten. Lijkt me.

Maar goed, ik vind seks dus ook ontzettend belangrijk in een relatie. Zelfs al ben ik moe en heb ik kinderen.
Zand, over jouw reactie gaan we even nadenken en praten. De moeilijkheid die we zien in een oplossing zoals die van jou, is dat het allemaal een beetje geforceerd lijkt te gaan worden - hoe kun je verwachtingen loslaten die je nu eenmaal hebt? Dat lijkt een beetje doen alsof. Aan de andere kant realiseren we ons, dat de situatie zoals die er nu ligt ook niet goed is en willen we ons best doen die te veranderen, en dat dit niet 'als bij toverslag' gebeurt snappen we... Bedankt in ieder geval!
quote:Madhe schreef op 18 september 2009 @ 21:31:

Als de ene partner moe is door kinderen, dan kun je daar samen misschien iets aan veranderen. Al snap ik dat niet helemaal. Je hebt sámen kinderen, dan ben je toch beiden moe? Zo niet, dan is er iets niet helemaal goed verdeeld en moet de ene meer doen om de ander te ontlasten. Lijkt me.

Maar goed, ik vind seks dus ook ontzettend belangrijk in een relatie. Zelfs al ben ik moe en heb ik kinderen.

Wij vinden seks dus ook belangrijk in onze relatie, daarom willen we graag ons best doen om ervoor te zorgen dat we er allebei tevreden over zijn.

Vrouw schrijft: moeheid en het hebben van kinderen is niet de oorzaak van het probleem. Hoewel het daar denk ik wel begonnen is, toen ik door zwangerschap etc. minder zin had, zoals ik al uitlegde in de OP. Het probleem is nu het cirkeltje waar we in zitten: hij wil vaker dan ik, is daardoor teleurgesteld en gaat mokken, ik voel me min of meer 'gedwongen' door zijn gemok en daardoor heb ik nog minder zin. Cirkel rond, want daardoor is hij nog vaker teleurgesteld etc.

Man schrijft: ook ik heb niet het idee dat het komt door moeheid en onze kinderen. We hebben allebei drukke dagen en de verdeling tussen ons is wel eerlijk. Het is niet zo dat de één meer belast wordt dan de ander.
Zin maken is ook doen alsof.

En jullie kunnen ook uitgaan van wat de ander geeft in plaats van wat je zelf wil hebben.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:manenvrouw schreef op 18 september 2009 @ 21:34:

Zand, over jouw reactie gaan we even nadenken en praten. De moeilijkheid die we zien in een oplossing zoals die van jou, is dat het allemaal een beetje geforceerd lijkt te gaan worden - hoe kun je verwachtingen loslaten die je nu eenmaal hebt? Dat lijkt een beetje doen alsof. Aan de andere kant realiseren we ons, dat de situatie zoals die er nu ligt ook niet goed is en willen we ons best doen die te veranderen, en dat dit niet 'als bij toverslag' gebeurt snappen we... Bedankt in ieder geval!

de verwachtingen kan je alleen loslaten, als je je focust op de weg ipv het einddoel. focus jezelf op die adviezen ik schreef, en niet op het resultaat wat je wilt behalen.

Doe je dat wel, dan haal je alleen maar teleurstelling.

Ik snap jullie heel goed dat het misschien geforceerd lijkt, tuurlijk kan je je verwachtingen in je hart misschien niet 1,2,3 loslaten, maar WEL in je uitingen hiervan...en ook hier geld, probeer het uit, en oordeel achteraf.

ik wens jullie veel sterkte, het is wel mooi de liefde te lezen in jullie posting
quote:lolapaloeza schreef op 18 september 2009 @ 21:42:

Zin maken is ook doen alsof.

En jullie kunnen ook uitgaan van wat de ander geeft in plaats van wat je zelf wil hebben.

Vrouw schrijft: onder zin maken versta ik, dat ik niet vanuit mezelf zoveel zin heb, maar dat ik me door zijn initiatief in de stemming laat brengen en er door zijn aanrakingen wel zin in ga krijgen. Dus niet vooraf afwijzen en zeggen: 'ik heb geen zin' maar meegaan in zijn initiatief.

Man schrijft: ik vind het niet leuk dat ik altijd degene moet zijn die initiatief neemt. In plaats van zin te maken, had ik graag dat zij gewoon vanuit zichzelf zin had.

De laatste zin snappen we beiden helaas niet zo, kun je dat ons uitleggen?
Wij hebben ook wel eens zo'n periode gehad maar bij ons hielp het om - heel onromantisch - een tijdje seks op afspraak te hebben. Daardoor had manlief op de andere dagen geen verwachtingen en dus ook geen teleurstellingen, en ik kon de andere dagen zonder schuldgevoel gaan slapen. De avonden dat we een 'afspraak' hadden, konden we ons er allebei op verheugen en dat maakte de hele dag al een beetje speciaal.

Niet erg spontaan, ik geef het toe, en niet ideaal, maar voor ons werkte het erg goed. Doordat we even geen verwachtingen, frustraties en schuldgevoelens meer hadden, voelden we ons allebei veel beter en langzamerhand groeiden we weer meer naar elkaar toe en konden we de afspraken weer loslaten. Heeft al met al wel een half jaartje geduurd, maar het was het zeker waard en als het zich in de toekomst weer zou voordoen, zouden we het zeker weer zo aanpakken.

Succes!
ik denk dat lolapoeza bedoelt, dat je eerst zal moeten waarderen wat de ander je wel geeft, dan wat je vind dat je tekortkomt.
Squirrel, we denken dat we wel wat in jouw idee zien.

Vrouw schrijft: inderdaad weinig romantisch misschien, maar voor mij zou het echt een opluchting zijn om niet steeds het gevoel te hebben van 'moet' het vanavond weer... terwijl ik tegelijkertijd natuurlijk helemaal niet zo wil denken, want ik houd van mijn man en wil best seks met hem, alleen niet onder deze druk. Door wat jij voorstelt zou de druk kunnen wegvallen misschien, het lijkt me het proberen waard.

Man schrijft: het lijkt mij ook een goed plan, omdat op deze manier onduidelijkheid wordt voorkomen en we beiden weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Ik heb zojuist al voorgesteld om op bepaalde avonden deze afspraak te maken met mijn vrouw, namelijk op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondagavond maar we moeten denk ik de frequentie nog even afstemmen met elkaar...
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva is beneden elk peil.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ha ha ha ja de frequentie wordt in eerste instantie toch een compromis, daar ontkom je niet aan ... Het was gewoon ordinaire koehandel bij ons maar toen de afspraak eenmaal stond, hebben we ons er echt helemaal aan gehouden. We hadden ook echt afgesproken dat we het niet tussendoor toch zouden doen, want dan ga je toch weer verwachtingen wekken. Er viel zo'n enorme last van mijn schouders! Ik merkte toen pas hoe vreselijk schuldgevoelens (want die had ik continu in die tijd) zijn voor je relatie. Dat ik iedere avond dacht 'Hij zal wel weer...', en hij iedere avond dacht 'Ze zal wel weer niet...'. Pas toen we het hadden uitgesproken en afspraken hadden gemaakt, konden we het er open over hebben. Uitspreken hoe we ons voelden, dat hij zich schuldig voelde omdat hij zich een halve seksmaniak voelde (wat natuurlijk absoluut niet zo was) en ik me altijd schuldig voelde omdat ik mezelf afstandelijk en koel vond (wat net zo min het geval was). We konden gewoon weer knuffelen zonder dat het beladen was... Zoals ik al zei groeiden we vanzelf weer naar elkaar toe en nu gaat het echt goed, maar mede doordat de openheid is gebleven.

Ik hoop dat het voor jullie net zo goed werkt als voor ons, want ook wij hadden en hebben verder echt een geweldig goede relatie maar dit punt zorgde voor zoveel frustraties dat ik me voor het eerst zorgen om 'ons' ging maken...
quote:Courage schreef op 18 september 2009 @ 22:08:

[...]

Dit is voor jullie misschien wel een hele goede praktische oplossing. Want jullie zijn verder wel helemaal 'on speaking terms' - dus waarom niet?

Het klinkt verder alsof Vrouw een tikje geirriteerd is over man's teleurstelling, terwijl ik vermoed dat Man diezelfde geirriteerdheid niet heeft. De irritatie zou jullie wel eens onnodig in de cirkel kunnen houden. In dat geval is boosheid laten varen, en ja, dus wat toegeeflijker zijn, een optie.

Man; wat is voor jou nu belangrijker of wat frustreert je meer?

De frequentie of dat jij altijd het initiatief moet nemen?Uit eigen ervaring sprekend: vrouw zegt 'irritatie', vrouw bedoelt 'schuldgevoel'. Ik vond het heel moeilijk mijn gevoelens écht te benoemen, pas toen we een beetje afstand namen en eerlijk konden zijn over wat we voelden, kwamen we ergens... Maar ik heb er hier alle vertrouwen in, want jullie praten er kennelijk over en willen zelf niet in deze vicieuze cirkel blijven hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven