ontvriendenha

12-08-2011 15:01 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag iedereen!

Nu ik wat ouder word merk ik dat ik kritischer ben naar vrienden toe. waar ik vroeger overal een vriendin voor had,stapvriendin, winkelvriendin, thee en broodjesvriendin.. etc...haha klinkt echt verschrikkelijk hoe ik dat nu zo neerzet.. maar t was zo

Ik laat sommige vriendschappen nu verwateren(bewust of onbewust) en merk ook dat ik voor sommige vriendinnen alleen kan komen opdraven als er geschilderd of verhuisd moet worden. of ik moet iets regelen, helpen, huis poetsen...

al deze vriendschappen mogen van mij zo de kliko in, ik besteed liever tijd aan mijn eigen vaste kringetje mensen.

is dit egoistisch of juist goed?

want ik voel me soms zo verplicht om op al die hulpvragen in te gaan, maar ik weet ook dat mijn eigen personal life er onder lijdt.

mega schuldgevoel maar ook trots dat ik voor mezelf kies

Hebben meer mensen hier 'last' van? heb ik een luxeprobleem?(ik weet dat er zat mensen zijn zonder vrienden)

of is het zo dat je op een bepaalde leeftijd niet meer zo''n behoefte hebt aan hele bubsen vrienden....

Dat kleinere kringetje vrienden maakt me gelukkiger en zijn ook wederzijdse vriendschappen

Ik weet niet of ik duidelijk ben maar bedankt voor t lezen
IK heb er geen last van in ieder geval

Massa's kennissen, een heel klein aantal vrienden...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Graag gedaan.
quote:summercocktail schreef op 12 augustus 2011 @ 15:03:

Graag gedaan.
wat is ontvriendenha?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Sja, wanneer noem je het vrienden en wanneer zijn het kennissen?

Ik heb maar een paar goede vriendinnen, en een hele stapel kennissen. En dat onderscheid mag ik er ook graag inhouden. Zo "heb" ik een paar dames waar ik in het weekend wel eens gezellig een borreltje mee drink, maar verder dan dat komt het niet, en dat hoeft ook niet. Theedrinken lekker relaxed op de bank doe ik dan wel weer met een ander

En je mag ook best eens nee zeggen hoor, als je iets niet wilt. Je zult dan snel zien dat er alleen maar vrienden over blijven. Vooral als je nooit nee hebt kunnen zeggen dan verwachten mensen dat ook niet van je, en zijn ze enorm verbaasd dat je dat nu inenen wel doet. En als je geluk hebt accepteren echte vrienden wel een nee van je
Ik ben echt te lui om een grote groep vrienden te onderhouden.

Kan ze dan ook op 1 hand tellen. Bevalt me prima.
Ik herken dat wel, had vroeger toen ik nog niet al 22 was, idd heel veel 'vrienden' en naarmate ik ouder werd merkte ik dat mensen die ik als vrienden zeg niet altijd vrienden waren (niet dat ze per se onaardig waren, maar gewoon, zo lopen dingen soms) en dat ik zelf ook geen behoefte meer heb aan een miljoen vrienden.
lol het is ontvrienden

die ha is een foutje

mmm misschien ben ik ook wel lui geworden in vrienden onderhouden
heb ook wel echte vriendinnen, en ja op een hand te tellen

maar voel me schuldig naar al die needy friends

heb er moeite mee nee te zeggen

het probleem(pje) ligt ook meer bij mezelf
Serieus?

Mijn vrienden onderhouden kost me echt geen moeite hoor.

Die 4 echte vrienden, daar ben ik zeker niet te lui voor.

En mijn kennissen kosten me ook geen energie

Die kom ik tegen als ik ze tegen komen en dat is dan dat..
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hier geen vriendinnen en een handjevol kennissen. Geen behoefte meer aan.

Een jaar of wat geleden dat ik een paar vrienden te hebben totdat er iets ingrijpend gebeurde: uit het oog, uit het hart.

Niet één keer maar meerdere keren meegemaakt door oa verhuizing, opname door ziekte ed.

Als ik behoefte heb aan mensen ga ik naar de sportschool of naar het dorp. Even de drukte in en dan vind ik het wel weer genoeg.

Het is goed zo, vermaak mij prima en ben blij zoals ik nu ben.
Ik heb maar 1 echte vriendin, zat genoeg. Heb een grote familie, leuke zussen, genoeg kennissen, een vriend, grote schoonfamilie. Ik vermaak me wel.
mn 'echte' vrienden niet nee, dat is leuk, gezellig wederzijds

Ik bedoel meer de mensen die je weten te vinden voor allerlei klusjes... op mijn voorhoofd staat vast 'overal inzetbaar'

zal een voorbeeld geven, kennis moet verhuizen, maanden niks van gehoord en nu kan ik komen verhuizen, gestuurd dat ik geen tijd had maar zij blijft smsen of ik toch niet echt even kan komen helpen

en dat is het nu net, normaal zei ik dus altijd ja, en dat is vriendin in kwestie niet van me gewend

niet meer gereageerd op verdere berichten en nu hoor ik dus niks meer van haar..

duidelijk dat weet ik, dat is dus over

maar ik heb daar veel moeite mee, wat als ik haar tegenkom etc

pfff volgens mij maak ik me druk om niks

laat het los laat het los

jullie toch bedankt
Ik had 1 hele goede vriend en een groepje vrouwelijke vriendinnen. Helaas is dat allemaal verwaterd, de vrouwelijke vriendinnen waren niet compatibel met mijn vaste relatie en die goede vriend heeft het heel moeilijk met zichzelf gekregen en is zijn eigen weg gegaan. Nu heb ik dus heel veel goede kennissen maar geen echte vrienden.

Mis ik het? Nee. Mijn vriendin is mijn beste maatje en met haar kan ik de wereld aan. Als ik op stap wil dan zijn er altijd wel wat collega's en kennissen op te trommelen.

Dus.
Ik denk niet dat je het moet zien als "lui geworden om vrienden te onderhouden", maar dat je misschien eens moet heroverwegen wat je voor wie overhebt.

Mensen die ik maar heel weinig (en ook redelijk oppervlakkig) zie en die dan plots vragen of ik wil helpen met schilderen/verhuizen/whatever. Prima, maar alleen als het mij leuk lijkt en goed uit komt. Wat dus helaas vaker op een 'nee' dan op een 'ja' neerkomt. Maar mensen die ik als echt goede vrienden beschouw, daar vind ik het niet meer dan logisch dat ik mijn best doe mijn steentje bij te dragen bij grote veranderingen in hun leven als een verhuizing. Maar zelfs dan is dat binnen mijn grenzen en krijgen ze dus soms een 'nee' te horen.

Dat je prioriteiten per persoon verschillend liggen is niet meer dan normaal. En dat je zelf altijd voor gaat waardoor je tegen wie dan ook af en toe 'nee' moet zeggen lijkt me ook heel gezond. Maar daarvoor hoeven contacten niet direct in de kliko, toch?

Zoals hierboven gezegd wordt zullen er heus contacten ten negatieve veranderen en eindigen als jij je wat anders op gaat stellen, als dat gebeurt was het blijkbaar niet meant to be en is het misschien zelfs beter dat je er vanaf bent. Maar het kan ook heel goed zijn dat er contacten bij zitten die juist frisser en fijner worden. Zou toch jammer zijn als je die bij je grote schoonmaak al in de kliko gegooid had.
Ik denk dat je het onderscheid tusen vrienden en gezellige kennissen aan de ene kant en profiteurs aan de andere kant nu best helder ziet en aan die laatste groep hoef je echt geen boodschap te hebben.

Wat mezelf betreft: ik had altijd 1 of meer hartsvriendinnen, maar eigenlijk was me dat als einzelgänger te benauwend. Nu heb ik een handje vol vriendinnen/kennissen en dat bevalt me veel beter. Veel losser en veel gezelliger.
@buaya... het hoort een beetje bij het leven maak ik er uit op en moet er dus niet te hard en lang over nadenken maar gewoon op zijn beloop laten(niet meteen weggooien)... thanks

@iris..fijn dat je dat zo ervaart voor jezelf, ik moet daar nog wat in groeien

@johnnycake duidelijk! dus... lol
Volledig met je eens. Ik heb ook niet veel vrienden/kennissen. ben er in de loop der jaren een hoop kwijt geraakt, contacten verwateren omdat ik niet zo goed ben in 'socializen', kost een hoop energie.

Doe lekker waar jij je fijn bij voelt. Ik neem niet zomaar genoegen met een vriendschap, heb bepaalde eisen. Ben ik kritisch? Ja maar dat mag ook want je haalt wel mensen binnen je priveleven.

Klopt ook dat je met het ouder worden (ik ben 42) rustiger wordt, je hoeft niet meer zo nodig en zie wel wat er op mijn pad komt.

Ik heb te vaak mijn neus gestoten, te vaak het goede in de mensen willen zien, wat lang niet altijd zo was. Mensen nemen het woord vrienden nogal makkelijk in de mond. Dat stoort mij, denk dan bewijs het maar eerst.

Weet dat ik een einzelganger ben, en ben daar tevreden mee.

Wat niet wil zeggen dat ik niet opensta voor nieuwe ervaringen.

Conclusie: een gezonde dosis egoisme, daar is niets mis mee!
bericht verwijderd.
Ziek worden is echt de beste methode om te ontvrienden. Er blijft er misschien een over. En dan komt er misschien nog een nieuwe bij. Het zij zo.
@sabrina73, klopt volledig. Ook ik ben langdurig ziek geweest en nog steeds niet hersteld. Ik ben vele vrienden kwijt geraakt, het verhaal duurt te lang, en ik ben niet meer zo snel, kan niet meer met alles meedoen. Exit vrienden. Het zij zo. (heeft bij sommigen een hoop tranen gekost)
@perfectsense en @mayhem... bedankt voor het heldere antwoord!! kan het zelf zo niet verwoorden maar eventuele schuldgevoelens net over mn linkerschouder naar buiten gegooid.lol

@sabrina73... dat geloof ik meteen dat dat zo is en ik geloof ook dat de instelling het zij zo daar wel het meeste bij aansluit. balen maar tis niet anders
Ik zit op een punt dat ik het ff niet meer weet. Veel mensen waar ik wel contact mee wil houden, maar die bijv ver weg wonen.

Nichten, vriendinnen....

Contacten dichtbij die ik leuk vind maar zij mij leuker dan ik hen, geloof ik.

Regelmatig hoor ik: We moeten weer eens afspreken!

En dan denk ik: Waarom, ik heb je pas nog gezien?

Het klinkt vast heel ondankbaar maar ik denk dat ik meer contacten heb dan anderen (oa door een aantal verhuizingen) en dat ik veel mensen wel wil blijven zien, maar niet zo vaak.
Oh en klussen vind ik leuk maar bijna niemand heeft meer wat te klussen, lijkt wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven