Opdringerige man

28-02-2026 08:25 243 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een klein jaar geleden kwam ik in de speeltuin een man tegen met wie ik jaren geleden een one night stand heb gehad. Hij was daar ook met zijn kinderen en we hadden een praatje over hoe het leven ging. Ik gescheiden, 2 kinderen, inmiddels een LAT relatie. Hij 2 kinderen, lag in scheiding. Een normaal gesprek maar mijn gevoel zat direct niet goed. Ik ben door hem eerder dan gepland weggegaan uit de speeltuin.

Om de kinderen tegemoet te komen reed ik door naar de kinderboerderij. Toen ik net binnen was zag ik een auto achter mijn auto parkeren en die man stapte uit met z'n 2 kinderen. Al snel kwam ik hem tegen dus ik zei nog (half grappend): je bent me toch niet gevolgd hé? Weer bleef hij me volgen en praten over normale dingen. Het voelde opdringerig en hijgerig maar het ging me ook te ver om het direct af te kappen. Na een tijdje begon hij echter over die one night stand, dat het zo geil was en dat hij er veel aan dacht en dat het zeker voor herhaling vatbaar was. Ik heb dit toen heel direct en duidelijk afgekapt, gezegd dat ik dit echt niet wilde, geen behoefte aan verder contact, en ben (weer eerder dan gepland) weggegaan met mijn kinderen.

Eenmaal thuis parkeert er precies dezelfde auto weer achter mijn auto in de straat. Ik kreeg appjes van een voor mij onbekend nummer maar dat was hij weer, blijkbaar had hij mijn nummer nog. Weer dat het zo geil was etc. Ik werd op dat moment echt heel erg bang en heb geappt dat ik dit niet wil, dat ik dit heel onprettig vind en er bang van werd en dat hij mij met rust moest laten. Hij blokkeerde me, de auto reed weg en het leek weer rustig.

Een paar weken terug kwam ik hem opeens tegen in de horeca van de zwemles (waar de ouders wachten tijdens de les). Wéér komt hij elke keer naar me toe, ik kap het af en ga elders zitten. Ik probeer het nu ook vooraf te ontwijken door helemaal voorin te gaan zitten en wat te praten met andere moeders. Ik overweeg zelfs een andere zwemles of andere dag maarja dat is eigenlijk geen optie nu zoon juist richting afzwemmen voor A gaat.

Maar ineens besef ik me: dit is toch te gek voor woorden? Ik ga wekelijks met spanning naar die zwemles, ga noodgedwongen voorin zitten en sociaal doen met de 'kletsmoeders' voorin terwijl ik 9 van de 10 keer liever achterin even een boek lees of wat voor m'n studie doe. Ik zeg keer op keer letterlijk "ik heb geen behoefte aan contact", "ik wil dat je met met rust laat" en die vent blijft maar doorgaan. Ook merk ik dat ik mezelf bijv. ga verwijten dat ik niet DIRECT keihard heb opgetreden toen hij alleen al kwam aanrijden bij die kinderboerderij ipv er half grappend iets over te zeggen, tegelijkertijd denk ik: je hebt daarna tientallen keren gezegd dat je dit niet wilt dus verwijt jezelf dit niet.

Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Het is gewoon belachelijk dat hij dit niet accepteert.
Pelle schreef:
05-03-2026 20:51
Goed gedaan. Fijn dat de andere moeder je bijviel en dat de andere moeders nu ook op de hoogte zijn. Maar ik snap dat het spannend was. Je mag trots zijn op jezelf.

Helemaal eens met bovenstaande.
En wat heb je dat goed gedaan WorkWorkWork!
En nu niet gaan stressen over volgende week - dat is nog niet nu. Geniet maar gewoon lekker van je overwinning. Volgende week is volgende week. :yes:
Courage schreef:
05-03-2026 23:40
Helemaal eens met bovenstaande.
En wat heb je dat goed gedaan WorkWorkWork!
En nu niet gaan stressen over volgende week - dat is nog niet nu. Geniet maar gewoon lekker van je overwinning. Volgende week is volgende week. :yes:
En inderdaad ja! Heel goed gedaan!
Work ik kan goed geloven dat dit een grote impact op jou heeft gehad. Maar je hebt dat goed gedaan! En die dame die tussenkwam ook.
Begrijp ook dat je onrustig bent omdat je nog niet weet hoe hij hierop gaat reageren. Laat ons hopen dat hij je nu gewoon met rust laat, dat zit er trouwens dik in.
Dit is interessant voor omstanders, wat moet je doen als je ziet dat iemand geïntimideerd wordt: https://fairspace.co/nl/doe-mee-met-5d/
Goed gedaan TO! Fijn dat een moeder je te hulp schoot.
Wel apart dat vanuit het personeel niemand kwam helpen. Je had ze niet voor niks vantevoren ingelicht. Daar kan je misschien nog met ze over in gesprek. Ze zijn tenslotte verantwoordelijk voor de veiligheid in hun gebouw.
Boudica schreef:
06-03-2026 09:53
Goed gedaan TO! Fijn dat een moeder je te hulp schoot.
Wel apart dat vanuit het personeel niemand kwam helpen. Je had ze niet voor niks vantevoren ingelicht. Daar kan je misschien nog met ze over in gesprek. Ze zijn tenslotte verantwoordelijk voor de veiligheid in hun gebouw.
Het personeel is geen beveiliging hè, maar gewoon kantinepersoneel.
Ik snap wel dat ze er bij een woordenwisseling niet tussen duiken.
Nyx• schreef:
06-03-2026 10:54
Het personeel is geen beveiliging hè, maar gewoon kantinepersoneel.
Ik snap wel dat ze er bij een woordenwisseling niet tussen duiken.
Niet mee eens, TO had een gesprek met ze gehad schreef ze, en ze zouden het personeel inlichten zodat die alert konden zijn.
Ik vind dat ze de man hadden moeten aanspreken. Het gebeurt onder hun dak, ze hebben huisregels neem ik aan.
Ik vind het ook heel sterk van je TO, goed gedaan. Ik weet niet hoe oud het personeel daar is, maar als dat echt jonge mensen zijn snap ik wel dat ze zich er niet in hebben gemengd (nu).
Sukkel schreef:
05-03-2026 22:53
Ik geef eerlijk toe dat ik niet vooraan heb gestaan bij die demonstraties. Achteraan ook niet overigens.
Feit is wel dat ik me door de aandacht die het onderwerp krijgt recentelijk pas gerealiseerd heb hoe groot het probleem is en dat zo veel meisjes en vrouwen hier daadwerkelijk veel mee te maken krijgen.
Ik was vroeger altijd die sukkel (duh) die na het stappen met de meisjes mee naar huis fietste zodat ze veilig thuis kwamen. Ik heb soms heel de stad door gefietst. En niet zelden twee keer :facepalm:
Wanneer mogelijk probeer ik me ook altijd zodanig op te stellen dat het weinig uitnodigend is om vervelend te doen. Maar ja...kan niet overal tegelijk zijn.

Toch denk ik dat wij het moeten hebben van mannen zoals jij. Mannen die de vrouwen veilig houden door tijdens die enge momenten de rol van partner op zich te nemen.

Je ziet het wel bij TO en Crocodile dat die vunslappen zichzelf niet echt door wat de vrouw in kwestie zegt laat tegen houden, nog steeds opdringerig blijft doen ook al is die man zelf getrouwd. Ook al schiet een andere vrouw te hulp, dan nog word je als vrouw uitgemaakt voor hysterisch wijf, alsof zijn gedrag door jou als vrouw komt, en kan het nare gevolgen hebben de volgende keer.

Zo'n figuur zal zijn gekrenkte ego willen 'herstellen'. Ik snap wel dat je tegen de volgende keer op ziet dan, want dan sta je daar weer als alleenstaande. En het lijkt wel of dat maakt dat ze je als 'prooi' zien, want je bent alleen, hebt (op dat moment) geen partner (bij je), dus moet je blijkbaar maar blij zijn met hun aandacht ook al zit je niet op hun te wachten, heb je geen aanleiding tot hun gedrag gegeven en heb je de vunslap al duidelijk aangegeven dat hij je met rust moet laten.

Die vunslappen lijken alleen te willen luisteren naar andere mannen vrees ik. Om treurig van te worden vind ik dat.
Ah de klassieker: een vrouw hysterisch noemen als ze haar grenzen aangeeft. En daarmee haar gedrag als verkeerd labelen want dat van de man is volkomen normaal. Die wilde “alleen een praatje maken”.

Varianten zijn:
Haaibaai
Kenau
Feeks
Kreng
Zuur mens
Zuurpruim
Kattig
Bitch
Bazig
Bemoeial
Zeikwijf
Moeilijke vrouw
Overgevoelig
Dramatisch
Overspannen
Onvriendelijk

Er bestaat ook een subtielere categorie woorden. Die lijken milder, maar doen hetzelfde werk: ze verschuiven de aandacht van de inhoud naar het karakter van de vrouw.

Kort lontje
Niet zo fel
Je hoeft niet zo vijandig te doen
Je reageert wel heel heftig
Doe eens rustig
Je maakt er een punt van
Op haar teentjes getrapt
Je kan het ook gewoon zeggen

Met de afsluiting: hij mag toch wel een kansje wagen.
Je vergeet ongesteld volgens mij :-)

Het is treurig idd, maar het stemt mij hoopvol dat ik met volle overtuiging kan zeggen dat de mannen in mijn omgeving alle echte kerels zijn; klein hartje, bang voor hun vriendin, gewoon zoals het hoort.
Ik durf er mijn auto om te verwedden dat geen van de mannen in mijn directe omgeving respectloos en overschrijdend gedrag vertonen.
Laten we de gedachte koesteren dat dit voor de meesten geldt....toch?
Boudica schreef:
06-03-2026 10:57
Niet mee eens, TO had een gesprek met ze gehad schreef ze, en ze zouden het personeel inlichten zodat die alert konden zijn.
Ik vind dat ze de man hadden moeten aanspreken. Het gebeurt onder hun dak, ze hebben huisregels neem ik aan.
Ze zijn hier niet in getraind hè. Misschien stonden ze wel te wachten op gekrijs, of bevroren ze zelf, je weet het niet.
Ik vind het iig een onrealistische verwachting dat dergelijk personeel weet hoe ze in dit soort situaties moeten handelen.
Dan is een vriendin inzetten veel effectiever, zoals ook al bleek.
Mariejan schreef:
06-03-2026 11:09
Ah de klassieker: een vrouw hysterisch noemen als ze haar grenzen aangeeft. En daarmee haar gedrag als verkeerd labelen want dat van de man is volkomen normaal. Die wilde “alleen een praatje maken”.

Varianten zijn:
Haaibaai
Kenau
Feeks
Kreng
Zuur mens
Zuurpruim
Kattig
Bitch
Bazig
Bemoeial
Zeikwijf
Moeilijke vrouw
Overgevoelig
Dramatisch
Overspannen
Onvriendelijk

Er bestaat ook een subtielere categorie woorden. Die lijken milder, maar doen hetzelfde werk: ze verschuiven de aandacht van de inhoud naar het karakter van de vrouw.

Kort lontje
Niet zo fel
Je hoeft niet zo vijandig te doen
Je reageert wel heel heftig
Doe eens rustig
Je maakt er een punt van
Op haar teentjes getrapt
Je kan het ook gewoon zeggen

Met de afsluiting: hij mag toch wel een kansje wagen.
Pot
Lesbi
Etc
Sukkel schreef:
05-03-2026 22:28
Het blijft een moeilijke discussie dit...

Mijn hart zegt dat je als vrouw (ik ben een man) ten alle tijden gewoon jezelf moet kunnen zijn. Je moet je gewoon sexy kleden als je je er goed bij voelt. Mannen moeten maar gewoon leren afstand te houden als ze duidelijk wordt gemaakt dat interesse ongewenst is.

Maar mijn verstand zegt (en weet) dat dit zinloos is bij sommige kerels. Die voelen zich echt niet aangesproken door zaken als "wij eisen de nacht op". Die kijken niet verder dan hun eigen plezier op de korte termijn. Die kunnen zich dan bv niet voorstellen dat een meisje echt niet op ze zit te wachten of denken in het geheel niet aan wat de ander wil of niet wil. Ongeacht wat de gevolgen voor de ander zullen zijn.

En nu ga ik iets zeggen waarvan ik hoop dat jullie niet direct in de gordijnen vliegen...want ik wil niet aan victim blaming doen (kunnen we daar geen Nederlandse term voor verzinnen?)
Maar ik denk dat je als vrouw gewoon altijd op je hoede moet zijn voor (seksuele) roofdieren. Nooit alleen 's nachts over straat, enfin, we kennen het riedeltje. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik dat normaal vindt, maar het is wel de realiteit. Hoe treurig we dat met zijn allen ook vinden; ik denk dat er niets aan te doen is. Een appel op fatsoenlijk gedrag is aan dovemans oren gericht vrees ik. Iemand die iets slechts in de zin heeft laat zich niet tegenhouden door terechtwijzingen als daar geen consequenties aan zitten. En aangezien de consequenties bijna altijd te laat komen kan je ze dit niet voor de voeten gooien.

Als ik lees wat ladidadidaidiedia zegt schaam ik mij bijna om een man te zijn...dat het zo erg speelt is natuurlijk een grove schande. Ik heb alleen geen idee wat er aan te doen is. Ik kan gelukkig met droge ogen zeggen dat ik me op geen enkele manier herken in het gedrag wat jullie benoemen.

In het geval van situaties die dreigend en concreet zijn zou ik zeggen; schakel je netwerk in, neem een man mee, breng iedereen op de hoogte dat dit speelt...
ik weet het anders ook niet.
Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het meeste seksuele misbruik vindt plaats achter de voordeur of met een bekende.
Bovendien zijn vrouwen al altijd alert. We staan altijd aan. Eerlijk gezegd vind ik het al geen doen, 's avonds laat buiten altijd maar de omgeving scannen, je sleutels in je hand, doen of je loopt te bellen, hartslag in je keel en kurkdroge mond als er iemand achter je loopt.
Hoeveel meer moet je nog op je hoede zijn?
Het is een goed bedoeld advies, maar het is tijd dat er eens echt iets gaat veranderen. Want vrouwen krijgen het op deze manier (jezelf zo klein en onzichtbaar mogelijk maken) niet voor elkaar om veiliger te worden.
Ik denk dat het meer vruchten afwerpt om mannen (en ook vrouwen) niet meer weg te laten komen met rare opmerkingen en grapjes.
Want dat is de voedingsbodem voor al het vrouwonvriendelijke gedrag.
Mannen hebben weinig respect voor vrouwen omdat ze geleerd krijgen om 'vrouwelijke eigenschappen' bij henzelf af te wijzen.
Je bent tenslotte geen wijf of homo en daar wil je ook niet mee geassocieerd worden.
Het is gewoon pure dominantie om een vrouw op te jagen en lastig te vallen, het heeft weinig met seks te maken. Het is geldingsdrang van de sterksten om bevestiging van die rol te krijgen.

Pas als vrouwen hetzelfde respect krijgen als mannen, van mannen én vrouwen, kan er wat veranderen.
Ik zie op de socials ontzettend veel vrouwen die van zich laten horen over dit onderwerp. En helaas ook ontzettend veel hele smerige reacties van mannen. De reacties van mannen zijn zó ontzettend gemeen en intimiderend, je vraagt je echt af wat vrouwen hen misdaan hebben dat ze zo gehaat worden door mannen. Ik vind het beangstigend.
Want ik lees weleens dat er gezegd wordt dat vrouwen die zich uitspreken, mannenhaatsters zijn. Maar dan denk ik; mannen mogen juist van geluk spreken dat wij jullie nog steeds niet haten ondanks alles wat jullie ons hebben aangedaan.
Ik zou willen dat alle mannen die aan onze kant staan, zich durfden uit te spreken naar hun vrienden, collega's, sportmaten, broeders.
Maar helaas zitten de meesten van hen ook vast in het patriarchaat. Je zou weleens uitgelachen kunnen worden door je vrienden.
Sukkel schreef:
06-03-2026 11:21

Het is treurig idd, maar het stemt mij hoopvol dat ik met volle overtuiging kan zeggen dat de mannen in mijn omgeving alle echte kerels zijn; klein hartje, bang voor hun vriendin, gewoon zoals het hoort.
Ik durf er mijn auto om te verwedden dat geen van de mannen in mijn directe omgeving respectloos en overschrijdend gedrag vertonen.
Ik wil je positieve gedachten niet verpesten, maar ik zou daar geen auto om gaan verwedden.
Yejii schreef:
06-03-2026 11:39
Ik wil je positieve gedachten niet verpesten, maar ik zou daar geen auto om gaan verwedden.
een fiets met twee lekke banden dan :-)
Yejii schreef:
06-03-2026 11:34
Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het meeste seksuele misbruik vindt plaats achter de voordeur of met een bekende.
Bovendien zijn vrouwen al altijd alert. We staan altijd aan. Eerlijk gezegd vind ik het al geen doen, 's avonds laat buiten altijd maar de omgeving scannen, je sleutels in je hand, doen of je loopt te bellen, hartslag in je keel en kurkdroge mond als er iemand achter je loopt.
Hoeveel meer moet je nog op je hoede zijn?
Het is een goed bedoeld advies, maar het is tijd dat er eens echt iets gaat veranderen. Want vrouwen krijgen het op deze manier (jezelf zo klein en onzichtbaar mogelijk maken) niet voor elkaar om veiliger te worden.
Ik denk dat het meer vruchten afwerpt om mannen (en ook vrouwen) niet meer weg te laten komen met rare opmerkingen en grapjes.
Want dat is de voedingsbodem voor al het vrouwonvriendelijke gedrag.
Mannen hebben weinig respect voor vrouwen omdat ze geleerd krijgen om 'vrouwelijke eigenschappen' bij henzelf af te wijzen.
Je bent tenslotte geen wijf of homo en daar wil je ook niet mee geassocieerd worden.
Het is gewoon pure dominantie om een vrouw op te jagen en lastig te vallen, het heeft weinig met seks te maken. Het is geldingsdrang van de sterksten om bevestiging van die rol te krijgen.

Pas als vrouwen hetzelfde respect krijgen als mannen, van mannen én vrouwen, kan er wat veranderen.
Ik zie op de socials ontzettend veel vrouwen die van zich laten horen over dit onderwerp. En helaas ook ontzettend veel hele smerige reacties van mannen. De reacties van mannen zijn zó ontzettend gemeen en intimiderend, je vraagt je echt af wat vrouwen hen misdaan hebben dat ze zo gehaat worden door mannen. Ik vind het beangstigend.
Want ik lees weleens dat er gezegd wordt dat vrouwen die zich uitspreken, mannenhaatsters zijn. Maar dan denk ik; mannen mogen juist van geluk spreken dat wij jullie nog steeds niet haten ondanks alles wat jullie ons hebben aangedaan.
Ik zou willen dat alle mannen die aan onze kant staan, zich durfden uit te spreken naar hun vrienden, collega's, sportmaten, broeders.
Maar helaas zitten de meesten van hen ook vast in het patriarchaat. Je zou weleens uitgelachen kunnen worden door je vrienden.
Je hebt gelijk hoor, het moet ook veranderen en normaal worden. Maar ik weet niet hoe...als ik dat toch eens wist zou ik het direct in gang zetten.
Ik weet niet of het een bepaalde type man is dit zich zo gedraagt...zijn ze afgewezen? gefrustreerd? Je hebt een soort sneue rukkers en die noemen zichzelf Incels en die zeggen vrouwen echt te haten omdat vrouwen hen het recht op seks en liefde ontzeggen. Volstrekt belachelijk, maar die zijn in het verleden al meermaals over gegaan tot geweld met meerdere doden tot gevolg. Ik durf niet te zeggen dat de reguliere vervelende eikel ook gevoed wordt door haat of dat het onmacht is of het gevoel miskend en/of afgewezen te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je je zo gedraagt als je gelukkig en tevreden bent met je leven.
Ik ken dus niemand die zo is en wil dat eigenlijk ook wel zo houden, maar kan me dus niet inleven in hun motivatie voor dergelijk gedrag.
Ja, het is een bepaald type man die zich zo gedraagt heb ik ervaren. Figuren die geen respect hebben voor vrouwen, doordat ze vrouwen als minderwaardig zien. De types die vrouwen rare bijnamen geven (ipv de vrouw bij haar naam te noemen). Je haalt ze er zo uit, want ze kijken alleen naar het uiterlijk bij vrouwen. Ze luisteren zelden, want je dient als vrouw naar hun te luisteren (in de zin van gehoorzamen zelfs) menen die types. Als je dan wat te zeggen hebt als vrouw doet zo'n figuur alles wat je uit af als gezeur.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 06-03-2026 12:30
4.11% gewijzigd
Gun mij dan eens de ruimte om een domme vraag te stellen: waar komen jullie dit soort figuren tegen? Vooral binnen relaties/daten of ergens anders?
Ik heb hier nu twee voorbeelden gelezen en vraag me af hoe, wanneer en waar zoiets dan toch ontstaat.
Sukkel schreef:
06-03-2026 12:23
Gun mij dan eens de ruimte om een domme vraag te stellen: waar komen jullie dit soort figuren tegen? Vooral binnen relaties/daten of ergens anders?
Ik heb hier nu twee voorbeelden gelezen en vraag me af hoe, wanneer en waar zoiets dan toch ontstaat.
Ze zijn overal.
Sukkel schreef:
06-03-2026 12:12
Je hebt gelijk hoor, het moet ook veranderen en normaal worden. Maar ik weet niet hoe...als ik dat toch eens wist zou ik het direct in gang zetten.
Ik weet niet of het een bepaalde type man is dit zich zo gedraagt...zijn ze afgewezen? gefrustreerd? Je hebt een soort sneue rukkers en die noemen zichzelf Incels en die zeggen vrouwen echt te haten omdat vrouwen hen het recht op seks en liefde ontzeggen. Volstrekt belachelijk, maar die zijn in het verleden al meermaals over gegaan tot geweld met meerdere doden tot gevolg. Ik durf niet te zeggen dat de reguliere vervelende eikel ook gevoed wordt door haat of dat het onmacht is of het gevoel miskend en/of afgewezen te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je je zo gedraagt als je gelukkig en tevreden bent met je leven.
Ik ken dus niemand die zo is en wil dat eigenlijk ook wel zo houden, maar kan me dus niet inleven in hun motivatie voor dergelijk gedrag.
als een vrouw vermoord wordt, is dat vrijwel altijd door haar partner, vader, broer
Niet door een incel
Sukkel schreef:
06-03-2026 12:23
Overal!
Leraar op school, vriend van je ouders, collega's, mannen op straat, in de kroeg
In de trein
Die leuke mannen in jouw omgeving zijn ook onderdeel van het probleem, die zijn (vooral in een groep) ook grensoverschrijdend.

Ik ken geen vrouwen (=NUL) die niet iets volstrekt grensoverschrijdens heeft meegemaakt met een man

En dat begint al vroeg, eigenlijk nog voor je echt de puberteit in gaat.
Sukkel schreef:
06-03-2026 11:21

Nou, ik zou niet met jouw vrienden in een auto stappen of een boswandeling maken
daar ben ik mee bekend, maar dat zegt niets over hoe ze in het leven staan en waarom ze overgaan tot zo'n misdrijf. Ik ben ook geregeld gedumpt, maar mijn exen leven nog allemaal en zijn niet bang van mij. Waarom gaat de ene naar de kroeg om zich helemaal kapot te zuipen als ie gedumpt wordt en waarom gaat de ander over tot geweld? Wat zit daar achter?
Is daar al eens onderzoek naar gedaan?
Lalaloepsie schreef:
06-03-2026 12:24
Ze zijn overal.
Overal!! En al op heel jonge leeftijd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven