Partner met ASS: kinderwens
vrijdag 27 december 2019 om 19:41
Ik ben op zoek naar ervaringen met een partner met autisme. En dan vooral de ervaringen met gezinsuitbreiding.
Ik weet dat geen enkele situatie gelijk is maar ik zit toch met een tweestrijd.
Mijn man heeft ASS en we hebben hier na de geboorte van ons eerste kindje veel mee geworsteld omdat er vooral veel onbegrip zat tussen ons. Dit gaat intussen hartstikke goed en we hebben het heerlijk met z'n drietjes.
Maar... Ik wil zo graag een groter gezin, ik weet alleen niet hoe verstandig dit is. Ik zie de voordelen van het houden zoals het nu is maar ik zou zo graag nog een kindje willen.
Als ik erover nadenk lijkt het aan de ene kant een slecht idee om alles op het spel te zetten, vooral omdat er altijd een kans is dat je een kindje met een ernstige vorm van autisme krijgt. En ik weet niet wat het effect op mijn man gaat zijn.
Ik ben niet opzoek naar het antwoord, wat ik zou moeten doen. Maar meer ervaringen of verhalen van mensen in een soortgelijke situatie.
Ik weet dat geen enkele situatie gelijk is maar ik zit toch met een tweestrijd.
Mijn man heeft ASS en we hebben hier na de geboorte van ons eerste kindje veel mee geworsteld omdat er vooral veel onbegrip zat tussen ons. Dit gaat intussen hartstikke goed en we hebben het heerlijk met z'n drietjes.
Maar... Ik wil zo graag een groter gezin, ik weet alleen niet hoe verstandig dit is. Ik zie de voordelen van het houden zoals het nu is maar ik zou zo graag nog een kindje willen.
Als ik erover nadenk lijkt het aan de ene kant een slecht idee om alles op het spel te zetten, vooral omdat er altijd een kans is dat je een kindje met een ernstige vorm van autisme krijgt. En ik weet niet wat het effect op mijn man gaat zijn.
Ik ben niet opzoek naar het antwoord, wat ik zou moeten doen. Maar meer ervaringen of verhalen van mensen in een soortgelijke situatie.
vrijdag 27 december 2019 om 20:08
Tja, niemand heeft een glazen bol, maar ik kan me voorstellen dat door de drukte die twee kinderen met zich meebrengt, jouw man meer last krijgt van zijn ASS. En inderdaad het risico dat het kind ook ASS krijgt. Maar ik weet niet veel van ASS, wel van het hebben van twee kinderen. Dat vond ik druk, zeker toen ze klein waren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 27 december 2019 om 20:09
Er zijn zoveel soorten ASS'ers, je kunt hier weinig over zeggen als je niet jullie specifieke situatie kent. Ik voorspel je dat er straks forummers komen die allemaal een soort Rain Man-achtige types in gedachten hebben en die gaan je het dan absoluut afraden.
Zijn jullie als ouders in staat om langdurig en regelmatig jullie eigen behoeftes ondergeschikt te maken aan de behoeftes van jullie kind? Kunnen jullie omgaan met de drukte en de prikkels van het kind? Dat zijn de belangrijkste dingen, wat mij betreft. Meer kinderen is meer drukte en meer prikkels, maar iedereen gaat daar anders mee om.
Zijn jullie als ouders in staat om langdurig en regelmatig jullie eigen behoeftes ondergeschikt te maken aan de behoeftes van jullie kind? Kunnen jullie omgaan met de drukte en de prikkels van het kind? Dat zijn de belangrijkste dingen, wat mij betreft. Meer kinderen is meer drukte en meer prikkels, maar iedereen gaat daar anders mee om.
vrijdag 27 december 2019 om 20:10
Zelf geen kinderen maar ik heb wel in mijn naaste omgeving iemand met een zwaar autistisch kind. Daar is communicatie niet mee mogelijk helaas, en ik zie wat de weerslag is op het gezin en op het kind dat geen autisme heeft. Dat gezegd hebbende kan iedereen een zwaar gehandicapt kind krijgen.
Wat ik zie bij gezinnen met één kind is dat de ouders het zorgen af kunnen wisselen, er is soms tijd om even op adem te komen voor de andere volwassene. Met twee kinderen is het meestal zo dat de ene ouder voor het ene kind zorgt en de andere voor het andere kind. Denk je dat je man dit aan kan?
Ik zou zelf zeggen koester wat je nu hebt. Maar een wens voor een tweede kan heel sterk zijn. Ik hoop dat je er samen met je man uitkomt.
Wat ik zie bij gezinnen met één kind is dat de ouders het zorgen af kunnen wisselen, er is soms tijd om even op adem te komen voor de andere volwassene. Met twee kinderen is het meestal zo dat de ene ouder voor het ene kind zorgt en de andere voor het andere kind. Denk je dat je man dit aan kan?
Ik zou zelf zeggen koester wat je nu hebt. Maar een wens voor een tweede kan heel sterk zijn. Ik hoop dat je er samen met je man uitkomt.
vrijdag 27 december 2019 om 20:25
Het hangt een beetje van de belastbaarheid van je man af. Heb je daar een volwaardige partner aan in het hele zorg- en regelgebeuren? Mijn ex (met ASS) heeft twee kinderen met autisme, maar die kan er niet meer bij werken en trekt zich ook regelmatig terug uit het gezinsgebeuren. Vooral wanneer hun jonge kind het op zijn heupen krijgt en de boel kort en klein slaat. Best knap om je dan als partner te handhaven en liefdevol de boel te sussen. Zijn oudste kind (die van ons samen) trekt dat ook heel slecht, maar zij kan hier op adem komen.
De kans is vrij groot dat je kind ASS heeft. Bij mijn ex is het twee van de drie, maar ik ken ook gezinnen waar alle kinderen het hebben.
De kans is vrij groot dat je kind ASS heeft. Bij mijn ex is het twee van de drie, maar ik ken ook gezinnen waar alle kinderen het hebben.
vrijdag 27 december 2019 om 20:32
Ik heb zelf een vorm van ASS en zie mezelf maar met 1 kind en zeker niet meer. De prikkels, rekening houden met, geduld, overspanning, enz enz. Dat betekent niet dat ik minder van een kind houd dan een ouder zonder ASS, ik zou werkelijk alles overhebben voor mij kind. Maar twee zou ik gewoon niet kunnen overzien. Nog een persoontje leren kennen met al zijn leuke en minder leuke eigenschappen, dat dan weer passen in mijn leven, partners leven en het leven van het kind dat er al is.. Ik zou dat niet trekken. Dat is even heel kort verteld vanuit iemand met een vorm van ASS. Maar dat kan dus per persoon heel verschillend zijn; ik ben inderdaad ook benieuwd wat jouw man zelf wil?
vrijdag 27 december 2019 om 20:41
Jij wil een groter gezin.
Maar wat wil hij? Heeft hij een even sterke kinderwens?
Een extra kind, dat is qua drukte voor hem eigenlijk x 3 van wat het nu is.
Met de stevige kans dat kind ook ASS heeft.
Ben je er klaar voor om het straks toch alleen te doen als 2 of 3 kinderen ('t zou ook een tweeling kunnen zijn) toch te zwaar blijkt voor man?
Met de mogelijkheid dus dat er een handicap mee gemoeid is?
Misschien zit hij wel net omdat het nu eindelijk redelijk loopt niet te wachten op een 2de kind.
Ga dus vooral héél lang in gesprek, laat hem er héél lang over nadenken en dring niets op omdat jouw eierstokken nu éénmaal rammelen.
Maar wat wil hij? Heeft hij een even sterke kinderwens?
Een extra kind, dat is qua drukte voor hem eigenlijk x 3 van wat het nu is.
Met de stevige kans dat kind ook ASS heeft.
Ben je er klaar voor om het straks toch alleen te doen als 2 of 3 kinderen ('t zou ook een tweeling kunnen zijn) toch te zwaar blijkt voor man?
Met de mogelijkheid dus dat er een handicap mee gemoeid is?
Misschien zit hij wel net omdat het nu eindelijk redelijk loopt niet te wachten op een 2de kind.
Ga dus vooral héél lang in gesprek, laat hem er héél lang over nadenken en dring niets op omdat jouw eierstokken nu éénmaal rammelen.
vrijdag 27 december 2019 om 20:58
Natuurlijk is iedere autist verschillend. Ik kan enkel een eigen ervaring delen: Ik kom uit een gezin met vader met ASS. Die man is niet gelukkiger geworden van kinderen, had ik het idee. Het ging wel omdat hij voor zijn werk vaak lang van huis was. Het eerste kind was heel makkelijk en ging prima, na de tweede met (hoog functionerend) autisme werd het een stuk moeilijker. De twee lagen heel vaak in de knoop met elkaar en hadden grote ruzies. En dat is zo gebleven tot vader zich niet meer met haar opvoeding bemoeide. Het was gewoon te veel voor hem. En als hij niet in het buitenland had gewerkt, was het wrs veel erger geweest. Moeder wist alles heel goed te redden en te sussen, wat ontzettend knap van haar was.
Edit: omdat dit misschien nogal negatief klinkt. Het is niet zo dat hij het liefst geen kinderen had gehad. Hij houdt heel veel van ze, heeft veel voor ze over, en zou ze (hoewel ze soms te druk waren) niet kunnen missen.
Edit: omdat dit misschien nogal negatief klinkt. Het is niet zo dat hij het liefst geen kinderen had gehad. Hij houdt heel veel van ze, heeft veel voor ze over, en zou ze (hoewel ze soms te druk waren) niet kunnen missen.
kit_kat wijzigde dit bericht op 03-01-2020 19:45
13.57% gewijzigd
vrijdag 27 december 2019 om 21:00
Een vriendin van mij heeft ASS. De overgang can geen naar 1 kindje viel haar heel zwaar maar met veel hulp hebben ze een ritme weten te vinden. Toen het eenmaal liep werd ze weer zwanger, gepland. Kindje is nu bijna 2 en deze jaren waren heel zwaar en is het eigenlijk nog steeds. Haar man houdt het huishouden draaiende en zij probeert haar hoofd bovenwater te houden terwijl ze veel hulp krijgt van schoonouders.
1e kindje is een makkelijk jongetje, 2e kindje laat erg moeilijk gedrag zien en verwacht wordt dat hij ASS heeft. Moeder weet niet hoe ze hiermee om moet gaan en kan hem niet op de juiste manier begeleiding waardoor de gedragsproblemen nu steeds forser worden.
Elke gezin en elk kind is anders. Als je de wens hebt zou ik er goed overna denken of je de zorg van 2 kinderen alleen kan dragen. In het slechtste geval een kindje met ASS. Ik denk niet dat je er vanuit kan gaan dat jouw man hierin kan ondersteunen en alles wat wel lukt is dan mooi meegenomen.
Ga er in ieder geval wel vanuit dat het voor je man de eerste tijd weer heel moeilijk zal zijn.
1e kindje is een makkelijk jongetje, 2e kindje laat erg moeilijk gedrag zien en verwacht wordt dat hij ASS heeft. Moeder weet niet hoe ze hiermee om moet gaan en kan hem niet op de juiste manier begeleiding waardoor de gedragsproblemen nu steeds forser worden.
Elke gezin en elk kind is anders. Als je de wens hebt zou ik er goed overna denken of je de zorg van 2 kinderen alleen kan dragen. In het slechtste geval een kindje met ASS. Ik denk niet dat je er vanuit kan gaan dat jouw man hierin kan ondersteunen en alles wat wel lukt is dan mooi meegenomen.
Ga er in ieder geval wel vanuit dat het voor je man de eerste tijd weer heel moeilijk zal zijn.
vrijdag 27 december 2019 om 21:06
Zonder het aspect van ASS er bij, hoor en zie ik veel om me heen dat twee erg jonge kinderen erg zwaar kan zijn (voor de meesten erg zwaar is als er een peuter en een baby is). Bij mensen met meer tijd er tussen gaat het over het algemeen wat makkelijker die eerste jaren (kleuter op school als de baby komt). Misschien is dat zowiezo iets om mee te nemen mochten jullie besluiten er voor te gaan.
Lastige beslissing hoor!
Lastige beslissing hoor!
vrijdag 27 december 2019 om 21:18
Zoals anderen al vragen ben ik ook benieuwd hoe je man hier zelf naar kijkt. Ik denk dat hij best een beetje kan inschatten wat de impact van een tweede kind gaat zijn gezien hij nu heeft gezien wat de impact van één kind is. Als hij duidelijk zijn grenzen stelt dan zal je jouw wens moeten laten varen denk ik. Je gaat anders het risico lopen dat je er echt alleen voor komt te staan met twee kinderen en ik weet niet of dat het toekomstperspectief is dat je voor ogen hebt. Waarin beperkt de ASS man? Dat kan ook van invloed zijn. Als hij vooral moeite heeft met de prikkelverwerking dan geven twee kinderen aanzienlijk meer prikkels dan één kind. Als het zich echter met name op sociaal gebied manifesteert en hij daar inmiddels handvatten voor heeft dan gaat een tweede kind alweer veel minder voor extra beperkingen zorgen.
Nou, ik kan wel veel slechtere gevallen bedenken dan een kind met ASS hoor.Tess1981 schreef: ↑27-12-2019 21:00Een vriendin van mij heeft ASS. De overgang can geen naar 1 kindje viel haar heel zwaar maar met veel hulp hebben ze een ritme weten te vinden. Toen het eenmaal liep werd ze weer zwanger, gepland. Kindje is nu bijna 2 en deze jaren waren heel zwaar en is het eigenlijk nog steeds. Haar man houdt het huishouden draaiende en zij probeert haar hoofd bovenwater te houden terwijl ze veel hulp krijgt van schoonouders.
vrijdag 27 december 2019 om 21:31
Ik vraag me dan echt af: waarom? Waarom per sé nog een kind?Tess1981 schreef: ↑27-12-2019 21:00Een vriendin van mij heeft ASS. De overgang can geen naar 1 kindje viel haar heel zwaar maar met veel hulp hebben ze een ritme weten te vinden. Toen het eenmaal liep werd ze weer zwanger, gepland. Kindje is nu bijna 2 en deze jaren waren heel zwaar en is het eigenlijk nog steeds. Haar man houdt het huishouden draaiende en zij probeert haar hoofd bovenwater te houden terwijl ze veel hulp krijgt van schoonouders.
vrijdag 27 december 2019 om 21:35
Dat vragen wij ons ook af en ik vind het heel moeilijk om te zien allemaal. Alle zeilen worden bijgezet maar hoe groter ze worden, hoe moeilijker het zal zijn.appelientjex schreef: ↑27-12-2019 21:31Ik vraag me dan echt af: waarom? Waarom per sé nog een kind?
vrijdag 27 december 2019 om 21:49
Zou het er bij eentje laten. Goed kans dat je kind ook ASS heeft en niet blij wordt van de meeste aspecten van het leven in deze overprikkelende maatschappij. En voor je man is één kind ook beter te handelen dan twee die elkaar constant opjutten en dubbel zoveel drukte veroorzaken (ze krijgen dan beiden vriendjes over de vloer e.d. en met één is die ook wel 'ns elders spelen en heb je even rust)
vrijdag 27 december 2019 om 21:50
Ik vind het egoistisch om als je zelf al weet dat je ASS hebt, een kind op de wereld te zetten dat waarschijnlijk ook ASS zal hebben. Deze maatschappij is niet geschikt voor mensen die snel overprikkeld zijn.Tess1981 schreef: ↑27-12-2019 21:00Een vriendin van mij heeft ASS. De overgang can geen naar 1 kindje viel haar heel zwaar maar met veel hulp hebben ze een ritme weten te vinden. Toen het eenmaal liep werd ze weer zwanger, gepland. Kindje is nu bijna 2 en deze jaren waren heel zwaar en is het eigenlijk nog steeds. Haar man houdt het huishouden draaiende en zij probeert haar hoofd bovenwater te houden terwijl ze veel hulp krijgt van schoonouders.
vrijdag 27 december 2019 om 21:53
kunnen ze tegenwoordig niet met ivf de juiste cellen eruit halen zodat je kind geen ass krijgt?
vrijdag 27 december 2019 om 22:02
Ik wist niet dat ASS op één specifiek gen zaticequeen2000 schreef: ↑27-12-2019 21:53kunnen ze tegenwoordig niet met ivf de juiste cellen eruit halen zodat je kind geen ass krijgt?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 27 december 2019 om 22:02
Nee, dat gaat niet. En als dat wel zou kunnen, dan blijft de andere reden staan, dat ik niet in staat ben een kind op te voeden.icequeen2000 schreef: ↑27-12-2019 21:53kunnen ze tegenwoordig niet met ivf de juiste cellen eruit halen zodat je kind geen ass krijgt?
vrijdag 27 december 2019 om 22:04
nee tuurlijk niet alle respect daarvoor maar was meer in het spreken algemeen voor mensen met ass die wel kinderen zouden willen, dacht dat dat kan met een bepaalde methode...