partner mist ex als persoon

20-02-2022 22:08 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
even mijn verhaal kwijt als dat mag. Mijn partner is de laatste tijd vaak verdrietig. Hij mist vroege, ook zijn ex mist hij soms, de persoon wie ze was, niet perse gebeurtenissen. Hij is heel blij met me en houd van me en wil met niet kwijt, maar heeft vaak van die mis momenten. Zijn ex en hij hebben een dochtertje van 6. Ze zijn inmiddels ruim 3 jaar uit elkaar, na 15 jaar samen. Ze zijn ook lang samen geweest en hebben heel veel meegemaakt samen. Logisch dat je dat niet zomaar 123 kan loslaten.

Ook van de tijd dat hij alleen samen met dochter was mist hij soms, zeker als ze hier is om het weekend. Volgens zijn moeder gaat het gemis nooit over. maar ik voel me er eigenlijk best rot onder. Weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik weet dat hij van me houd, maar ik heb het gevoel dat ik altijd op een tweede plek sta met zijn ex, of gedeelde eerste, net hoe je het bekijkt. Ik weet niet zo goed wat het betekend. Hij weet dat zijn ex en hij geen goede match waren en dat wij veel beter bij elkaar passen.

Het besef is bij hem nu eindelijk na een jaar ook gekomen dat een samengesteld gezin anders is dan een kerngezin. Vroeger zei hij dat hij alles vanzelf zou willen zien gaan, nu zegt hij dat het een stiefkind en stiefmama niet natuurlijk met elkaar om kunnen gaan, zoals moeder en dochter kunnen. Ook dat is een gemis voor zowel hem als mij, maar iets waar je mee om kan gaan. Gelukkig gaat het heel goed tussen stiefkind en mij. Hebben echt een hele goede band, maar ja inderdaad het is anders dan de band tussen moeder en dochter.

Nu willen we binnenkort een kindje van ons samen, maar ik ben bang dat ook dat weer meer gemis naar vroeger gaat opleveren. Naar alle herinneringen die hij met zijn ex en dochter heeft. Het is gewoon heel moeilijk om een partner te hebben die regelmatig dingen uit het verleden mist en zeker omdat hij zegt dat het nooit over zal gaan. Ik ben blij dat hij het zegt en ben daarom bang om het er verder over te hebben wat het met mij doet, omdat hij dan straks niets meer tegen me verteld hierover. Hij doet overigens genoeg leuke dingen alleen met zijn dochter en zeg hem dat hij dat ook vaker mag doen als hij dat mist, maar dat is het niet. Contact met zijn ex verloopt inmiddels redelijk voor de regeling met het kind, daarbuitenom is er geen contact.
kataravrouw schreef:
25-02-2022 17:14
Als goed [ stief ] ouder paar staat het belang van de kinderen zeker altijd boven aan.
Maar niet, zoals ik zo vaak in topics over stiefkinderen enz lees, dat een stiefouder er maar aan moet wennen altijd op plaats 2 te moeten staan. Ouders maar ook stiefouders zouden elkaar moeten steunen in het opvoeden, zeker in een samengesteld gezin is dat een hele uitdaging.
Daarom is het ook zo belangrijk dat voor je als stiefouders samen gaat wonen goede afspraken maakt samen over de regels in huis bijvoorbeeld of welke grenzen er gehanteerd gaan worden. Dat er duidelijkheid is voor elk gezinslid.
En niet dat een stiefouder geen mening mag hebben of zich maar klakkeloos moet aanpassen aan de stiefkinderen of ex van partner. Dat gaat mij echt te ver.
Natuurlijk moeten er afspraken gemaakt worden en hoeft een stiefouder zich niet alleen maar klakkeloos aan te passen.
Maar de kinderen horen wél op plaats 1 te staan. En daar zal de stiefouder inderdaad mee moeten leren leven. Kun je dat niet, dan kies je voor een partner die (nog) geen kinderen heeft.
LuciFee2022 schreef:
25-02-2022 17:30
Nou, dat moet een stiefouder dus wel. En de rest wat je tikt geeft nu al meerdere keren aan dat je niet snapt of wil snappen wat anderen daarmee bedoelen.
Of jij snapt het niet, kan ook natuurlijk.
kataravrouw schreef:
25-02-2022 17:14
Als goed [ stief ] ouder paar staat het belang van de kinderen zeker altijd boven aan.
Maar niet, zoals ik zo vaak in topics over stiefkinderen enz lees, dat een stiefouder er maar aan moet wennen altijd op plaats 2 te moeten staan. Ouders maar ook stiefouders zouden elkaar moeten steunen in het opvoeden, zeker in een samengesteld gezin is dat een hele uitdaging.
Daarom is het ook zo belangrijk dat voor je als stiefouders samen gaat wonen goede afspraken maakt samen over de regels in huis bijvoorbeeld of welke grenzen er gehanteerd gaan worden. Dat er duidelijkheid is voor elk gezinslid.
En niet dat een stiefouder geen mening mag hebben of zich maar klakkeloos moet aanpassen aan de stiefkinderen of ex van partner. Dat gaat mij echt te ver.
Wat je schrijft is helemaal waar maar staat echt los van wat de mensen bedoelen met dat een kind boven een partner staat en altijd zal blijven staan. Volgens mij bergijp je niet wat mensen er mee bedoelen.

Mijn man en ik zijn echt een team, ik heb kinderen uit een eerdere relatie en we hebben samen een kind. We hebben goede afspraken, liggen compleet op 1 lijn. Mijn partner behandeld mijn kinderen alsof het zijn eigen kinderen zijn wat ook inhoudt dat hij ze ook wel eens aanspreekt enz.
Maar zowel mijn kinderen als ons gezamelijke kind staan echt boven hem. Hoeveel ik ook van hem hou, de liefde voor je kind is echt anders.
kataravrouw schreef:
25-02-2022 17:34
Of jij snapt het niet, kan ook natuurlijk.
Nee, helaas voor jou.
Maar goed, is TO er nog? Of is wat mensen tikken weer niet wat ze wilde horen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven