partner mist ex als persoon

20-02-2022 22:08 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
even mijn verhaal kwijt als dat mag. Mijn partner is de laatste tijd vaak verdrietig. Hij mist vroege, ook zijn ex mist hij soms, de persoon wie ze was, niet perse gebeurtenissen. Hij is heel blij met me en houd van me en wil met niet kwijt, maar heeft vaak van die mis momenten. Zijn ex en hij hebben een dochtertje van 6. Ze zijn inmiddels ruim 3 jaar uit elkaar, na 15 jaar samen. Ze zijn ook lang samen geweest en hebben heel veel meegemaakt samen. Logisch dat je dat niet zomaar 123 kan loslaten.

Ook van de tijd dat hij alleen samen met dochter was mist hij soms, zeker als ze hier is om het weekend. Volgens zijn moeder gaat het gemis nooit over. maar ik voel me er eigenlijk best rot onder. Weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik weet dat hij van me houd, maar ik heb het gevoel dat ik altijd op een tweede plek sta met zijn ex, of gedeelde eerste, net hoe je het bekijkt. Ik weet niet zo goed wat het betekend. Hij weet dat zijn ex en hij geen goede match waren en dat wij veel beter bij elkaar passen.

Het besef is bij hem nu eindelijk na een jaar ook gekomen dat een samengesteld gezin anders is dan een kerngezin. Vroeger zei hij dat hij alles vanzelf zou willen zien gaan, nu zegt hij dat het een stiefkind en stiefmama niet natuurlijk met elkaar om kunnen gaan, zoals moeder en dochter kunnen. Ook dat is een gemis voor zowel hem als mij, maar iets waar je mee om kan gaan. Gelukkig gaat het heel goed tussen stiefkind en mij. Hebben echt een hele goede band, maar ja inderdaad het is anders dan de band tussen moeder en dochter.

Nu willen we binnenkort een kindje van ons samen, maar ik ben bang dat ook dat weer meer gemis naar vroeger gaat opleveren. Naar alle herinneringen die hij met zijn ex en dochter heeft. Het is gewoon heel moeilijk om een partner te hebben die regelmatig dingen uit het verleden mist en zeker omdat hij zegt dat het nooit over zal gaan. Ik ben blij dat hij het zegt en ben daarom bang om het er verder over te hebben wat het met mij doet, omdat hij dan straks niets meer tegen me verteld hierover. Hij doet overigens genoeg leuke dingen alleen met zijn dochter en zeg hem dat hij dat ook vaker mag doen als hij dat mist, maar dat is het niet. Contact met zijn ex verloopt inmiddels redelijk voor de regeling met het kind, daarbuitenom is er geen contact.
Hoelang was hij vrijgezel tot hij jou leerde kennen?
Dacht hij misschien de jaren dat het uit was, dat ze wel weer samen zouden komen?
Is er iets veranderd waardoor hij nu pas de relatie aan het verwerken gaat?
Waarom denk je überhaupt aan kinderen maken als een relatie helemaal niet loopt zoals je zou willen? Steek je hoofd niet in het zand en fiks dit eerst met elkaar.
Je vriend heeft zijn vorige relatie nog niet verwerkt. Zou echt wachten voordat je kinderen met hem besluit te maken. Voor hetzelfde geldt gaat hij naar haar terug.

Laat hem eerst duidelijk zijn gevoel onderzoeken..
Het klinkt alsof hij nog niet over de relatie heen is, misschien wel over zijn ex en de liefde voor haar maar niet over de gehele relatie inclusief kind.

Hoe het was gaat het niet meer zijn, blijven verlangen/missen van het verleden staat denk ik een toekomst in de weg.

Mijn vriend heeft eenzelfde situatie maar mist vooral zoon wel eens en vind het wel eens lastig dat kind met moeder en partner ook nieuwe dingen beleven. Gunt het hem wel en realiseert dat het andersom net zo is. Dat mag en hoort denk ik soms bij zo’n situatie maar vind dit klinken alsof hij het niet achter zich heeft gelaten en naar de toekomst kan kijken.
P80 schreef:
20-02-2022 22:19
Je vriend heeft zijn vorige relatie nog niet verwerkt. Zou echt wachten voordat je kinderen met hem besluit te maken. Voor hetzelfde geldt gaat hij naar haar terug.

Laat hem eerst duidelijk zijn gevoel onderzoeken..
Teruggaan zal niet lukken. Ex is inmiddels getrouwd en hebben zelf een kind gekregen. Daar ben ik dus niet zo bang voor. Wachten met kids ga ik nu zeker doen, wist niet dat het op dit moment nog zo speelde dat gemis. Hij kwam er gisteravond ineens weer mee dat hij dat de nog steeds vaak heeft.
Doreia* schreef:
20-02-2022 22:12
Hoelang was hij vrijgezel tot hij jou leerde kennen?
Dacht hij misschien de jaren dat het uit was, dat ze wel weer samen zouden komen?
Is er iets veranderd waardoor hij nu pas de relatie aan het verwerken gaat?
Hij heeft het nooit verwerkt. Toen zijn ex al met een andere man was bleven ze elkaar zien. Totdat ex zwanger werd en ging trouwen. Toen kwam ik in beeld. Doordat hij de dingen met mij beleefd denkt hij terug aan vroeger.
Het is natuurlijk niet zo heel gek dat hij de tijd als gezin, dat hij toen vormde met zijn ex en hun dochter mist.
Hij zal haar natuurlijk best missen als hij haar maar om het weekend ziet, want dat lijkt me erg weinig.
Maar wat bedoel je met dat hij de tijd met haar alleen mist? Hebben ze wel tijd samen?

Ik zou die kinderplannen nog maar even in de ijskast zetten. Zo te horen is hij van de ene in de andere relatie gestapt en heeft hij de breuk niet fatsoenlijk verwerkt.
Wolffie98 schreef:
20-02-2022 22:23
Hij heeft het nooit verwerkt. Toen zijn ex al met een andere man was bleven ze elkaar zien. Totdat ex zwanger werd en ging trouwen. Toen kwam ik in beeld. Doordat hij de dingen met mij beleefd denkt hij terug aan vroeger.
Wat bedoel je “bleven ze elkaar zien”? Als vrienden? Als fwb? In wat voor vorm?
Persoonlijkheidsdingetje, heeft hij iets met loslaten?
Alle schoolschriftjes van de basisschool nog, rommeltjes in huis die elk een bijzondere unieke en vooral onmisbare herinnering zijn?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Wolffie98 schreef:
Dit klinkt niet best.
Ik kan me goed voorstellen waarom jij je op de tweede plaats voelt staan. Waarschijnlijk omdat dat ook zo is. Ik denk dat zijn mijmeren over vroeger betekent dat hij nog lang niet over die relatie heen was toe hij iets met jou begon. En dat lijkt hij nog steeds niet te zijn. Hij zal best graag bij je zijn, maar ik heb sterk het gevoel dat hij meteen naar zijn ex zou rennen zodra zij hem terug zou willen. Niet fijn voor jou en ook niet eerlijk van hem om jou zo hiermee te confronteren. Ik zou ook nog maar even wachten met kinderen....
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Als het goed is sta je sowieso op de tweede plaats, na zijn dochter.
Klinkt niet heel goed, zet je kinderwens maar in de ijskast met deze man. Geef hem de ruimte om te verwerken. Persoonlijk zou ik daar niet op gaan wachten.
Wolffie98 schreef:
En toen was het definitief over en sloeg dat in als de bliksem.
Zeker nog geen kinderen. Eerst afwachten of je relatie dit verwerken van zijn vorige relatie overleefd....
Het klinkt alsof je de beste optie bent, omdat zijn ex niet beschikbaar is. Dit is niet leuk om te horen. Het lijkt alsof hij de relatie nog niet verwerkt heeft.
Ik zou er denk ik een keer klaar mee zijn. Hij blijft maar achterom kijken, terwijl hij juist naar voren moet kijken of anders naast zich, naar jou!
Cursus mindfullness zou hem misschien in het hier kunnen plaatsen.
Dus hij is 3 jaar uit elkaar, tegelijk was hij eigenlijk maar half uit elkaar want zag haar nog en kon geen afscheid nemen, ...

En nu hebben jullie amper 1 jaar een samengestelde relatie en zijn jullie al over kinderen bezig.

Terwijl hij de vorige relatie nog niet eens heeft afgesloten.

Zet effe 7 passen achteruit en laat hem eerst die relatie van 15+ jaar afsluiten en verwerken.
En kijk dan over een half jaar ofzo of je misschien toch geen rebound bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Mij klinkt dit echt heel vreemd in de oren. Ik ben ook gescheiden en heb ook wel mijn ex gemist maar vanaf het moment dat ik met mijn nieuwe vriend samen was veranderde dat. Ik ging juist meer zien dat het beter was en dat wat ik nu heb veel beter is (en ik denk ook dat hij en zijn nieuwe vriendin dat gevoel hebben). Hoe leuker ik mijn vriend vond hoe blijer ik werd dat de relatie met mijn ex over was. En hij is niet eens een eiken ofzo. We pasten gewoon echt niet bij elkaar.

Dat jouw vriend zo doet zegt mij echt dat je tweede keuze bent. En misschien dat ex hem niet terugwil maar ooit komt er een moment dat hij wel klaar is met haar en dan komt er misschien wel iemand anders die wel op nummer 1 staat. Ik zou me hier echt niet voor lenen. Ik zou hem echt duidelijk vragen wat hij nou wil... zou hij zijn ex terug willen als hij de kans was? Zo ja, dan kunnen jullie beter aan uit elkaar gaan. Zo nee dan moet ie stoppen met janken en zijn grote mannen broek aandoen en jou laten zien dat hij blij is met jou voor hij straks om nog een vrouw kan janken.
Wolffie98 schreef:
20-02-2022 22:21
Teruggaan zal niet lukken. Ex is inmiddels getrouwd en hebben zelf een kind gekregen. Daar ben ik dus niet zo bang voor. Wachten met kids ga ik nu zeker doen, wist niet dat het op dit moment nog zo speelde dat gemis. Hij kwam er gisteravond ineens weer mee dat hij dat de nog steeds vaak heeft.
Klinkt alsof hij je aan het voorbereiden is op genoegen nemen met wat kruimels.
Het is logisch dat iemand verdriet heeft maar deze manier van uiten bij jou is bijzonder tactloos en weinig inlevend naar jou toe.
Ik zou voor nu afscheid nemen van serieuze plannen met diegene, of een pauze inlassen. Wat zijn reden ook is, hij gaat asociaal met je om.
Jullie zijn nog niet eens een jaar samen en dan nu al denken aan een kind?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Surebaby schreef:
20-02-2022 23:54
Het is logisch dat iemand verdriet heeft maar deze manier van uiten bij jou is bijzonder tactloos en weinig inlevend naar jou toe.
Ik zou voor nu afscheid nemen van serieuze plannen met diegene, of een pauze inlassen. Wat zijn reden ook is, hij gaat asociaal met je om.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Persoonlijk heb ik sowieso wat moeite met omgaan met mensen die enorm aan het verleden blijven hangen, maar wat jouw partner doet is ook erg oneerlijk naar jou toe. Naast dat hij blijft hangen aan iets wat nooit meer terug komt, zadelt hij jou ook nog eens op met een rot gevoel en onzekerheid, waar jij verder helemaal niets mee kunt. Een leuke partner die echt voor jou gaat, doet zoiets niet.
Ik zou me werkelijk doodergeren aan zo'n vent. Wat een huilstruik. En buitengewoon respectloos naar jou toe. Moet je hem niet eens duidelijk maken dat het nu wel klaar is met dat gejammer?
For whom the bell tolls
Heb je trouwens een idee dat jij hier een aandeel in hebt, dat je hem ruimte biedt om te zwelgen in zelfmedelijden?
Als jij een beetje de minder geïnteresseerde koude schouder toedraait, kan hij zich dan ook concentreren op andere dingen als het gezwelg niet meer lukt?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Surebaby schreef:
20-02-2022 23:54
Eens. Ik heb ook een keer zo'n situatie meegemaakt. Hij bleef maar praten over zijn ex. Ik werd het op den duur zat. Ik zou het afkappen. Je bent partner en geen rouwverwerkingstherapeut van elkaar.
"Wees gewoon jezelf....maar in jouw geval dringend een ander"
Waarom zo snel kinderen? En waarom zo snel een tweede leg in een niet goed lopend samengesteld gezin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven