Poll: ruzie of niet?

17-07-2009 20:49 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic heb ik de volgende vraag:

is ruzie goed voor de relatie of niet?

En met ruzie bedoel ik dan niet een meningsverschil wat rustig uitgepraat wordt, maar een knallende ruzie, waarin beide partners echt kwaad zijn en eventueel met stemverheffingen en borden gooien (naar de vloer dan) etc.

En hebben jij en je partner vaak echte ruzie?

Ruzie binnen de relatie is:

Totaal aantal stemmen: 47

goed voor de relatie, zo laat je elkaar zien dat je de ander (9%)
goed voor de relatie, dan kunnen alle frustraties eruit (21%)
slecht voor de relatie, want tijdens ruzies wordt er vaak al (40%)
tijdverspilling (19%)
anders, namelijk.......... (11%)
shit, poll niet goed gelukt,

Optie 1: zo laat je elkaar zien dat je de ander belangrijk vind

Optie 3: want tijdens ruzie wordt er vaak alleen maar met verwijten gestrooid
Knallende ruzie met stemverheffing en boos weglopen oke, met borden gooien gaat wat mij betreft te ver. Zodra er agressie om de hoek komt kijken, vind ik het te ver gaan. Is te bedreigend en dat zijn altijd dingen waar je later spijt van krijgt (is mijn ervaring).
Ruzie is niet goed voor je relatie. Constructief reuzie maken is nl hartstikke moeilijk.

Beter om ruzie te voorkomen door respectvol met elkaar om te gaan, soms een beetje water bij de wijn, goed te praten en elkaar de ruimte geven.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
ruzie maken is niet goed, het is beter om goed naar iemand te luisteren en er ook echt wat mee te doen, voordat het te laat is
Mmm ruzie kan wel een hoop duidelijk maken. Maar dat kun je ook uitspreken voordat het ruzie wordt. En ik ben dan meer voor de meningsverschil ruzie soort dan voor het servies door de woonkamer versie! Die laatste is geen ruzie meer maar een strijd om de winst. En dit type ruzies maakt ook meer kapot in je relatie dan goed is. Zeker schelden, schreeuwen en dergelijke zijn geen positieve dingen!

Een meningsverschil is stukken beter, kun je er samen over praten en dan werk je samen aan de relatie. Het kan zelfs de band verstevigen.
Zolang er niet met spullen wordt gegooid, niet wordt gescholden en niet opzettelijk wordt gekwetst zie ik niet in waarom een ruzie zo nu en dan verkeerd zou zijn.
In ruzies komt naar voren hoeveel respect er is voor elkaar. Knallende ruzie kan prima. Zodra er vernederingen of kwetsende dingen worden gezegd is het destructief voor je relatie
Echt ruzie als in schreeuwen/verwijten maken en gooien met spullen vind ik één van de meest destructieve dingen voor een relatie. Een keer boos zijn op de ander of een meningsverschil hebben vind ik normaal. Of het goed is weet ik niet, maar het is niet raar als dat voorkomt.

Waar is het respect voor elkaar? Er is vast een manier te vinden om op een goede en rustige manier om te gaan met meningsverschillen of boosheid. Als iemand tegen mij schreeuwt dan luister ik daar per definitie niet naar. Niet als een onbekende dat doet, niet als mijn kind dat doet, dus al helemaal niet als iemand dat doet die beweert mij lief te hebben.

Meestal is iets niet eens een ruzie waard, en als er een punt is dat het wel waard is om je eigen huisraad of dat van de ander stuk te maken moet je je afvragen of je wel verder kunt in die relatie. Maar oplossen kun je dat beter op een andere manier.

M.a.w. De manier waarop je je frustraties uit vind ik belangrijker dan wel of geen ruzie hebben. En als dat op een verkeerde manier gebeurt is dat zeker wel slecht.
Elkaar laten zien dat je de ander belangrijk vindt, doe je door te luisteren, ook als je een meningsverschil hebt. Niet door te schreeuwen.
Gelukkig hebben wij heel weinig ruzie, meestal gaat het ook om iets kleins en lok ik het uit met PMS

Schreeuwen en met dingen gooien doen we zelden. Ik weet dat ik dan hele onredelijke niet relevante dingen ga roepen. Slaat nergens op, dus ja, je kunt beter dingen uitpraten dan gaan schreeuwen.

Soms gaan we even een kwartiertje zitten mokken en dan schiet uiteindelijk 1 van de 2 in de lach of gaat koffie zetten voor de ander.
Stellen die af en toe flink ruzie maken schijnen wel een gepassioneerder relatie te hebben dan stellen die dat niet doen, maar om nou maar te gaan rellen om het rellen met als oogmerk vooral geen broer-zus relatie te krijgen...?

Het moet ook bij je karakter passen of het wel of niet goed voor je relatie is.

Af en toe heb je toch wel onenigheid en om dan altijd maar vriendelijk en beleefd te blijven is ook een beetje onnatuurlijk als je het liefst zou willen roepen "waarom doe je nou zo" of weet ik wat je wil roepen, mits het geen aanvallen op de persoon zijn maar op het gedrag.

Zodra er dingen worden gezegd die heel kwetsend zijn/op de ziel trappen en/of minachting tonen gaat er een doos van Pandora open oftewel wil je je relatie niet kapot maken dan is het aan te raden om je nooit schuldig te maken aan deze uitingen van frustratie.

Overigens is liefdeskiller nummer 1 onverschilligheid...

(Deze wijsheid heb ik uit het boek De liefde en waar de hartstocht vandaan komt van Bas Kast en uitzendingen van Sex Sense op Discovery Channel )
Wij hebben nooit ruzie en ik vind het ook niet goed voor een relatie. In een relatie kun je gewoon normaal met elkaar praten en overleggen als je het ergens niet mee eens bent of een andere mening hebt. Schelden en stemverheffingen zijn daar niet voor nodig. De ruzie wordt onthouden, waar het om ging ben je na een dag al weer vergeten. Niet nuttig dus.
...
quote:tijgermeisje schreef op 17 juli 2009 @ 22:15:

Stellen die af en toe flink ruzie maken schijnen wel een gepassioneerder relatie te hebben dan stellen die dat niet doen, maar om nou maar te gaan rellen om het rellen met als oogmerk vooral geen broer-zus relatie te krijgen...?

Het moet ook bij je karakter passen of het wel of niet goed voor je relatie is.

Af en toe heb je toch wel onenigheid en om dan altijd maar vriendelijk en beleefd te blijven is ook een beetje onnatuurlijk als je het liefst zou willen roepen "waarom doe je nou zo" of weet ik wat je wil roepen, mits het geen aanvallen op de persoon zijn maar op het gedrag.

Zodra er dingen worden gezegd die heel kwetsend zijn/op de ziel trappen en/of minachting tonen gaat er een doos van Pandora open oftewel wil je je relatie niet kapot maken dan is het aan te raden om je nooit schuldig te maken aan deze uitingen van frustratie.

(Deze wijsheid heb ik uit het boek De liefde en waar de hartstocht vandaan komt van Bas Kast en uitzendingen van Sex Sense op Discovery Channel )

Ehm, waarom doe je nou zo ís een aanval op de ander.

En tussen onverschilligheid en een normale discussie zit een wereld van verschil. Normaal ruzie kunnen maken heeft te maken met volwassenheid, onverschilligheid heeft te maken met het ontbreken van gevoelens tav een bepaald persoon of bepaalde situatie.

En misschien zijn mijn vriend en ik de uitzondering, maar wij hebben nooit ruzie, maar onze relatie stroomt over van de passie.
quote:tijgermeisje schreef op 17 juli 2009 @ 22:15:

Dit is nou precies het argument van mijn vriend. Hij vind dat, op het moment dat er nooit ruzie is er dus eigenlijk geen wezenlijke interesse bestaat in de andere persoon, dat het dus diegene niet uitmaakt wat de ander doet. Hij is dan ook een persoon met zeer duidelijk aanwezig karakter bij mensen om wie hij veel geeft zoals zijn ouders, zusje en mij. Bij alle andere personen is hij aanwezig, maar niet zo fel.

Ik ben meer een persoon die ruzie maken tijdverspilling vind, het leven is al te kort en er is al genoeg ellende om dan ook nog eens ruzie te gaan zitten maken met elkaar. Ga ook vaak discussies uit de weg omdat ik vind dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening en wie ben ik om die te willen veranderen? Ik denk er vaak het mijne van, om het zo maar te zeggen.

Nu merk ik wel, dat ruzie maken in mijn vorige relaties niet aan de orde was, hier werd altijd gewoon gepraat in geval van een meningsverschil, en verder niet. Nu waren die relaties op zich prima, maar ik merk wel dat de relatie met mijn huidige vriend veruit de meest passionele is en dat ik me ook meer gezien voel en ik het idee heb dat ik hem ook meer zie. Alleen ik vind die ruzies niet prettig en ik heb het idee dat deze ´passie´ dan ook wel eens zat zou kunnen worden.

Vandaar mijn vraag hoe jullie hiertegenaan kijken.
Een beetje ruzie kan goed kan zijn; als je laat zien dat je boos bent geef je je eigen grenzen aan. Het is een signaal aan de ander dat je dit niet meer pikt. Maar goed, dat kan je ook op een rustige manier zeggen natuurlijk.

Ruzie maken vind ik dus niet nodig, het is veel constructiever om het uit te praten. Dan zoek je samen naar een oplossing in plaats van met de ander te vechten om wie er gelijk heeft.

Mijn vriend en ik maken bijna nooit ruzie, en ik ben het er zeker niet mee eens dat dat zou betekenen dat we geen interesse in elkaar hebben (integendeel) zoals Schuiltje's vriend beweert. Voor sommige mensen zal dat wel gelden, maar wij praten liever dingen rustig uit dan het uit te gaan vechten. We respecteren elkaar en weten hoe we onze problemen op moeten lossen en ruzies kunnen voorkomen.

Ik heb ook gemerkt dat de meeste ruzies ontstaan door communicatie problemen; de een doet iets wat de ander verkeerd opvat, waardoor er te heftig wordt gereageerd, enz.

Als je het rustig uitpraat is er vaak geen reden om boos te worden en ruzie te maken.

Nouja, tenzij je natuurlijk een partner hebt die niet voor rede vatbaar is en geen respect voor je heeft (maar zo'n partner kan je beter niet hebben).
@Madhe: Waarom ben je zo vind ik op de persoon en waarom doe je zo gaat m.i. toch echt om gedrag. Wat betreft een uitzondering zijn, het gaat hier om statistische gemiddelden dus geen absoluut feit in de zin van als dit dan ook dat.

@Schuiltje: Waarschijnlijk zijn jullie van huis uit een heel ander soort omgang met conflicten gewend.

Jouw vriend ziet ruzie niet als iets slechts/iets om te vermijden, maar ziet er n bepaalde waarde in, kan ik me wel voorstellen, "vechten is hechten" enzo, maar als hij het alternatief onverschilligheid vindt dan mist hij toch wel een paar grijstinten.

Je schrijft "ik denk er dan het mijne van", hoeft niet persé onverschillig te zijn, ik denk meer aan inslikken, lieve vrede willen bewaren, misschien n tikje passief-agressief? (hm waarom denk ik nou aan mijn moeder...) Naja slaat natuurlijk nergens op om met zulke termen te smijten n.a.v. een paar berichtjes, maar dat waren zo wat dingen die in me opkwamen.

Dat je de ruzies niet prettig vindt zou ik zeker met je vriend bespreken, wat ie dr mee doet daar gaat het dan even niet om maar dat hij dat wèl van je weet! Straks zit het je tot hier en heeft hij al die tijd geen flauw benul gehad hoe de aversie tegen ruzie zich bij jou al die tijd in stilte opgestapeld heeft.
Ik vind het wel logisch dat je met iemand waar je zoveel tijd mee doorbrengt, waar je zo veel mee deelt, wel eens ruzie maakt. Je bent nu eenmaal 2 verschillende personen, waarbij de verwachtingen en ideeen niet altijd hetzelfde zijn. Natuurlijk kun je de meeste onenigheden gewoon voorkomen/oplossen door goed met elkaar te communiceren. Bovendien kunnen wij veel van elkaar hebben, accepteren de ander zoals die is en hébben we niets belangrijks om ruzie over te maken. Maar af en toe eens ruzie, ja dat komt voor. Moe, even niet lekker in je vel. Het komt gelukkig weinig voor - echt niet altijd wanneer we moe zijn -, maar ja, het gebeurt wel eens. Soms gaat het nergens over, soms wel. Iets wat je gewoonlijk normaal kunt bespreken, maar dat dan ineens een beetje escaleert.

Het is dan niet leuk natuurlijk, maar onnuttig zou ik het ook niet noemen. Het is ook een kans om weer eens 'af te stemmen'. Bovendien kun je met iemand waar je heel close mee bent 'veilig' ruziemaken, je doet dat niet met een vreemde. Wij kunnen er achteraf ook grapjes over maken, het is nooit iets dat tussen ons in blijft staan/taboe-onderwerp blijft.

Dus eigenlijk: mits de ruzie gezond gevoerd wordt, kan het inderdaad heel constructief zijn. Kun je je daarna nog closer (of in elk geval nét zo close) voelen dan ervoor. Het hoeft in elk geval absoluut niet ongezond te zijn. Stellen die nooit ruziemaken hebben echt niet per definitie een betere relatie dan stellen die wél eens ruzie hebben.
Wij hebben nooit ruzie. Nooit gehad ook. Wel verschillen van mening, maar die worden gewoon uitgepraat.

Met respect.

Zodra mijn man het nodig zou vinden tegen mij te schreeuwen, of nog erger schelden of met iets gooien kan hij ala minute zijn koffers gaan pakken.

Als ik ergens niet tegen kan is het zulk respectloos gedrag.
Ruzie is slecht voor 'n relatie, althans voor mij komen er scheurtjes in die steeds groter worden door ruzie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven