problemen over gezamenlijke geldzaken

28-07-2008 11:56 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Ik wil jullie even iets voorleggen en hoor graag jullie mening erover, want ik heb oprecht geen idee of ik nu 'gelijk' heb of dat ik niet moet zeuren... wat objectieve input kan ik wel gebruiken!

Ik woon inmiddels een jaar samen met mijn vriend en dat gaat allemaal leuk en prima. We hebben echter 1 ding waar we standaard ruzie over krijgen, en dat is geld. Het lijkt wel of we het daar absoluut niet eens over kunnen worden.

In het begin studeerde ik nog en werkte hij. Toen betaalde ik 650 aan onze gezamenlijke rekening en hij 750. Nu werk ik, hebben we dezelfde inkomsten en betalen beide 750 per maand. Ik hou daarvan aanzienlijk minder over dan hij, het scheelt zeker een paar honderd euro.

Laatst heeft hij 'ineens' 250 e minder overgemaakt, omdat hij dat had voorgeschoten aan boodschappen - iets wat nogal koud op mijn dak kwam vallen en wat ik ook een groot bedrag vindt. Daardoor kwamen we natuurlijk niet uit en moest hij weer voorschieten (ik kan dat nl niet), waardoor we langzaam in een soort vicieuze cirkel terecht komen met terugbetalen, inhouden, voorschieten, etc.

Daarnaast gaat hij 3 weken op vakantie straks en wil hij daarom alleen de huur betalen. Ik vind dat belachelijk, het geld kan namelijk ook gewoon op de rekening blijven staan - zo bouwen we iets op. Ook wil hij het gebruik van dingen die we samen betalen splitten - maw als ik het meer gebruik dan betaal ik ook meer en andersom. Ik vind dat we dat soort dingen samen doen en dat het dus niet uitmaakt wie wanneer iets meer verbruikt dan de ander.

Waar het probleem zit is het volgende: puur 'zakelijk' gezien heeft hij gelijk. Ik voel me er echter heel vervelend bij zoals het nu gaat. Ik vind dat we samenwonen en dus ook samen leven en betalen, en dat we niet alles zo hoeven uit te pluizen. Misschien vooral omdat het voor mij moeilijker is om het geld op te brengen dan voor hem. Ik heb bovendien het gevoel dat we echt fundamenteel anders denken over gedeelde financiën en dat zit me dwars.

Wat vinden jullie? Zeur ik of herkennen jullie het gevoel? Hebben jullie een idee hoe ik het moet aanpakken? Ik heb er al met hem over gepraat, maar hij blijft bij zijn standpunt en uiteindelijk wordt het dan weer ruzie.
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 28 juli 2008 @ 12:40:

Ik vind overigens VIER maanden reizen wel iets anders dan DRIE weken vakantie....Ja, maar dan nog... als ze zelf ergens iets had gehuurd was de huur ook 4 maanden door blijven lopen... TO is ook niet geheel smetteloos in deze discussie.
Maar to heeft zelf nog dingen af te lossen.. daarom houdt ze minder geld over p.m
We zijn gaan samenwonen, na een maand ben ik gaan reizen en ik ben nu inmiddels een jaar weer terug, vandaar. In onze huur zit gas/water/licht e.d., dus dat heb ik toen doorbetaald. Nu hebben we ook dingen als gemeentebelastingen, greenwheels, krantabonnementen, etc etc, die hadden we eerst nog niet.

Nogmaals voor de duidelijkheid: in mijn OP staat idd dat we dezelfde inkomsten hebben - klopt niet, ik bedoelde meer dat we allebei werken en inkomsten hebben ipv 1 wel en 1 niet. Excuses voor de verwarring...

Verder, goed punt dat het misschien niet genoeg is. Het zou het wel moeten zijn, maar komt dus niet uit. Ik kan alleen echt niet meer opbrengen dan dit.

Ik vind jullie reacties erg kritisch en dat vind ik heel fijn. Soms is het prettig om gewoon van die onomwonden antwoorden te krijgen. Veel dingen weet ik eigenlijk ook wel, maar probeer ik te negeren ;). Zit op mijn werk nu stiekem te forummen, soms te lachen en soms ineens met tranen in mijn ogen door jullie reacties. Pfff.... lastig, zulke eye-openers.
Haha, nee ik ben zeker niet geheel 'smetteloos', daarom is het ook zo moeilijk.

Ik krijg een rotgevoel van dit geldgedoe, maar strikt zakelijk klopt het wel wat hij doet. Dat is ook het hele probleem.
quote:Jaz schreef op 28 juli 2008 @ 12:44:

We zijn gaan samenwonen, na een maand ben ik gaan reizen en ik ben nu inmiddels een jaar weer terug, vandaar. In onze huur zit gas/water/licht e.d., dus dat heb ik toen doorbetaald. Nu hebben we ook dingen als gemeentebelastingen, greenwheels, krantabonnementen, etc etc, die hadden we eerst nog niet.

Wat zegt je vriend als je met dit argument komt?
.
quote:Jaz schreef op 28 juli 2008 @ 12:48:

Ik krijg een rotgevoel van dit geldgedoe, maar strikt zakelijk klopt het wel wat hij doet. Dat is ook het hele probleem.

Nou dat valt dus nogal mee. Je schrijft zojuist dat jij die 4 maanden gewoon huur en g/w/e hebt doorbetaald.

De andere vaste lasten (abonnementen etc.) zijn jullie pas daarna aangegaan, en die betaal je pas vanaf ingang van het abonnement.

Alleen de gemeentelijke belastingen (die heb je nl. vanaf dag 1 dat je ergens woont) had je ook moeten betalen als je het helemaal "eerlijk" had willen spelen.

Jouw vriend heeft dus niet helemaal gelijk.

Verder vind ik de manier waarop hij er mee omgaat erg onprettig, ik zou daar nogal op afknappen.
Sorry maar zo zou ik echt niet willen samenwonen. Als alles telkens op een weegschaal moet...

Zoals jij het in je laatste post uitlegt vind ik dat je gelijk hebt wat betreft de vaste lasten. Telefoon, abbonementen etc. lopen wel gewoon door als je er drie weken niet bent. Als jij ook weg zou gaan moesten jullie dit toch ook gewoon betalen?

Onze finacieen zijn een zooitje (we doen alles samen en komen er dan soms ineens achter dat het weer eens op is ) maar dat heb ik nog 100 keer liever dan dit gezeur. Ook mijn stufilening betalen we samen en de benzine ik begruik door de 600 km die ik wekelijks voor mijn werk rijd is voor ons samen. (hij fietst naar zijn werk).

Ik zou inderdaad maar eens kijken wat ik in de huishouden doe, wie het meest toiletpapier gebruikt, wie de wasmachine het meest laat draaien en wie welke lampen aan en uit doet.

Ik kan me niet voorstellen dat je het nog leuk hebt samen als je zo met het geld om moet gaan...
quote:Miss Moneypenny schreef op 28 juli 2008 @ 12:40:

[...]

Ik meen te begrijpen dat ze hetzelfde inkomen hebben, maar dat TO nog een en ander moet afbetalen (stufi?). Daardoor houdt ze minder over.

Tsja, leningen komen naar mijn inzicht toch echt voor je eigen rekening...

Ahhh dat verklaart het, dit had ik gemist (dank voor de opheldering).

Ik vind ook dat leningen voor rekening van de TO zijn, omdat zíj dit geld geleend heeft, niet hij.
Peas on earth!
quote:Jaz schreef op 28 juli 2008 @ 12:44:

Ik vind jullie reacties erg kritisch en dat vind ik heel fijn. Soms is het prettig om gewoon van die onomwonden antwoorden te krijgen. Veel dingen weet ik eigenlijk ook wel, maar probeer ik te negeren ;). Zit op mijn werk nu stiekem te forummen, soms te lachen en soms ineens met tranen in mijn ogen door jullie reacties. Pfff.... lastig, zulke eye-openers.

Ach, droppie toch... Als het je troost: man en ik hebben in het begin ook issues gehad met geldzaken. We vonden het heel lastig om te bedenken wat we wel samen betaalden en wat niet, en vaak deelden we zaken heel strikt in tweeen. In de loop der tijd zijn we er gelukkig een stuk makkelijker in geworden: we kijken nu gewoon wie er nog geld heeft. Maar nogmaals: het heeft wel even geduurd voordat we er een goede weg in vonden.

Ik zou je echt willen aanraden om er met je vriend over te praten. Laat dit niet door hem wegwuiven: als jij je bij de huidige gang van zaken onprettig voelt, moet dat voor hem reden genoeg zijn om een gesprek te hebben. Ooit zul je dit namelijk moeten oplossen, en liever nu dan later.

Bedenk voor jezelf wat jij prettig zou vinden. Betalen naar rato lijkt me al een heel goede verandering. Bereken samen wat je nodig hebt, en betaal alle huishoudelijke aanschaffingen van de gezamenlijke pot, of je er nu allebei gebruik van maakt of niet. Hij profiteert ook van een gestofzuigd huis, of hij het apparaat nu gebruikt of niet.

Laat je niet kisten meid! Samen meningsverschillen oplossen maakt je relatie alleen maar sterker!
quote:Miss Moneypenny schreef op 28 juli 2008 @ 12:43:

[...]

Ja, maar dan nog... als ze zelf ergens iets had gehuurd was de huur ook 4 maanden door blijven lopen... TO is ook niet geheel smetteloos in deze discussie.

Nee, ben ik helemaal met je eens hoor. Ik schreef volgens mij ook dat het lastig verweren is voor TO als zij eerder ook is gaan reizen en niet meedeelde in de kosten.

Bedoelde alleen te zeggen dat vier maanden reizen wel een vershcil is met drie weken. Als je het bijvoorbeeld hebt over boodschappengeld, gas/licht/water-verbruik. Persoonlijk zou ik hier niet mee bezig zijn (maar persoonlijk zou ik, nu ik samenwoon, ook niet vier maanden alleen gaan reizen ) en gewoon delen in de kosten, maar het ging mij meer om de nuance, én de vraag: waar stopt het dan? Moet je al gaan rekenen als de een een weekje weg gaat, of een weekend?
Peas on earth!
quote:Jaz schreef op 28 juli 2008 @ 12:48:

Strikt zakelijk???? We hebben het toch over een relatie? Die is toch niet "strikt zakelijk"? Anders kan je alles wat je in huis doet ook wel "strikt zakelijk" noteren....

Wat ik met trouwens afvraag: Die 250 euro boodschappen is dat in 1 keer betaald? Of in 1 maand? Want ik vind het ook veel. Als hij die 250 euro voorgeschoten heeft in de loop van enkele maanden vind ik niet dat hij dit zomaar ineens kan inhouden.
quote:Jaz schreef op 28 juli 2008 @ 11:56:

Hai allemaal,

Ik wil jullie even iets voorleggen en hoor graag jullie mening erover, want ik heb oprecht geen idee of ik nu 'gelijk' heb of dat ik niet moet zeuren... wat objectieve input kan ik wel gebruiken!

Ik woon inmiddels een jaar samen met mijn vriend en dat gaat allemaal leuk en prima. We hebben echter 1 ding waar we standaard ruzie over krijgen, en dat is geld. Het lijkt wel of we het daar absoluut niet eens over kunnen worden.

Het valt mij op dat vele onderwerpen hier op de Relatiepijler beginnen met dit soort zinnen: het gaat allemaal leuk en prima, hij is leuk/lief etc. waarna dan Het Probleem volgt.

Ik vind dit eerlijk gezegd helemaal niet klinken alsof het leuk en prima gaat....
Toen ik met mijn ex samenwoonde stortten we iedere maand een bedrag op onze gezamenlijke rekening waar we alle vaste lasten en boodschappen van betaalden. Met mijn huidige man hebben we van het begin af aan alles op 1 hoop gegooid en dat voelt eigenlijk veel prettiger. Je kiest in mijn opinie voor elkaar en dat houdt ook in dat je alles samen deelt. In het begin verdiende ik meer dan hem en nu is het omgekeerd omdat ik minder ben gaan werken maar dat maakt verder niet uit.
.
Aha, je laatste berichten verduidelijken alles heel goed. Dank!

Wat mij betreft ben jij heel zuiver geweest tijdens je reis. Jij hebt gedeeld in de kosten die jullie tóen hadden (behalve die gemeentelijke belasting vermoed ik).

Persoonlijk vind ik het zuiverder om beiden naar rato bij te dragen aan de vaste lasten. Ik verdien meer dan mijn vriend en ik stort daarom per maand ook meer. Ik kan meer missen, en door meer te storten houd ik naar verhouding iets minder over (maar nog steeds net iets meer dan mijn vriend, gaat maar om een klein verschil). Ik vind dat zelf eerlijk.

Misschien is het belangrijk om voor Het GeldGesprek eerst eens een gesprek te hebben over jullie communicatie. Jij ervaart een probleem, wil daarover in gesprek en stuit op een vriend die in feite zegt: 'zo is het nu eenmaal'. Probeer eens een voorbeeld te vinden waarbij jíj zo op hem zou reageren en wat hij daarvan zou vinden. Probeer het te hebben over samenleven=samen bepalen. Het kan niet alleen je vriend zijn die bepaalt.
Peas on earth!
Als je vindt dat de maandelijke bijdragen niet toereikend zijn, en je kan zelf echt niet meer bijleggen, dan moet je gaan schrappen in jullie uitgaven.

Daarbij is nog steeds een rato verdeling van toepassing, wat mij betreft. Als hij meer verdient, kan hij ook wat meer bijdragen.
Toen ik vroegah op vakantie ging kreeg ik extra vakantiegeld van mijn ouders. Mijn moeder ging dan in de bieb in zo'n boekje van het CBS kijken wat een kind per dag kost aan eten, wassen, douchen etc. Dat bedrag kreeg ik dan mee op vakantie omdat ze die kosten thuis uit konden sparen het was best veel, iets van 6 gulden per dag ofzo. Toen was ik een jaar of 16 en ging ik met een vriendin en haar ouders naar Turkije. Van het grootste deel van het geld kocht ik kadootjes voor broer en ouders Maar ik kreeg ook altijd het landelijk gemiddelde aan zakgeld, kleedgeld etc. etc.

Maar misschien een idee om te kijken wat een dag thuis zitten gemiddeld kost ofzo. Of de boodschappen niet door laten betalen maar de andere vaste lasten wel?
Nou ja dus als een van de twee vrachtwagenchauffeur is en nooit thuis is......of zeeman of zo dan draait de vrouw alleen op voor de vaste lasten thuis??????????

Dat is dan hetzelfde als op vakantie gaan...

Oja mijn vriendinnnen komen nog weleens logeren en die douchen dus ik moet eigenlijk meer waterkosten betalen.....

Zucht waar gaat dit over????

Als het zo moet woon ik liever alleen.
Wij hebben hier in huis ook een best zakelijke verdeling van het geld.

In ons samenlevingscontract staat dat de gezamelijke uitgaven naar rato van inkomen verdeeld moeten worden.

Dit betekend dat mister M. meer betaald dan ik. Dit betekend ook dat het huis (hypotheek) iets meer van hem is dan van mij, want hij betaald er meer aan.

De boodschappen betalen we naar gelang een van beiden geld bij zich heeft (of een pinpas) en verrekenen we later met elkaar (delen door 2, want eten doe je toch). Wij splitsen echter de boodschappen níet naar gebruiker, dus ik betaal mee aan zijn bier, en hij betaald mee aan mijn chocolade.

Ik betaal mijn eigen schuld (stufi) en hij de zijne.

In de praktijk komt het er regelmatig op neer dat hij mij een beetje sponsort want sommige dingen zijn duur, en hij wil toch gewoon het liefst leuke dingen met mij doen al kan ik die niet altijd betalen.

Verder ben ik wel blij met onze regeling want mister M. is niet goed met geld en op deze manier weet ik zeker dat de vaste lasten altijd betaald worden en hoef ik niet boos te worden als hij een aankoop heeft gedaan voor zijn hobby waarvan ik me afvraag of dat nou echt nodig was
c
Ook wij hebben aparte rekeningen waarvan eentje voor de vaste lasten en een gezamenlijk spaarrekening. Ook bij ons is vastgelegd in een samenlevingsovereenkomst dat er naar rato betaald moet worden. Eerst verdiende vriend meer dan ik, dat is nu andersom dus ik betaal automatisch meer aan de vaste lasten. Van de vaste lasten rekening wordt alles betaald denk aan hypotheek g/w/l, maar ook verzekeringen abonnementen enz, maar ook wel de leuke dingen zoals bios,uiteten enz.

Mochten wij niet uitkomen, dan legt diegene met het meeste geld op zijn rekening (op dat moment) bij, dit hoef ik dus niet altijd te zijn.

Vriend is twee keer op uitzending is geweest, maar heeft hij gewoon meebetaald aan alles, tuurlijk heb je minder lasten aan boodschappen enzo, maar dat geld hebben we gewoon apart gezet.

Bij ons werken aparte rekeningen heel goed, zo kan hij iets leuks kopen voor zichzelf en ik ook.

Natuurlijk moet je naar geld zakelijk kijken, maar je hebt wel gezamelijk een relatie en dan is het ook een beetje geven en nemen om het leuk te houden. Ik vindt persoonlijk dat je vriend een beetje doordraaft, wat het er niet leuker op maakt. Wat al eerder is gezegt maak een overzichtelijk lijst van wat er precies binnenkomt en uitgaat en baseer daar je maandelijkse kosten op en kijk dan naar de verdeling die aangebracht kan worden, zodat beide partners nog iets voor zichzelf overhouden
Kitty, uit een soortgelijke situatie is onze verdeling van de dagelijkse boodschappen gekomen.

Mister M. is regelmatig lange periodes van huis, en het zou raar zijn als hij dan aan mijn inkopen zou moeten bijdragen.

Het belangrijkste hier is: we zijn allebei tevreden met de regeling.

TO is niet tevreden met de regeling met haar vriend, en zal dus een pittig gesprek aan moeten gaan over de financiën.

Ik zou eerst even alles op een rijtje zetten (inkomsten, uitgaven, de verdeling daarvan) en ook meteen even bespreken hoe de financiën in de toekomst er uit zouden moeten zien (samen sparen voor een huis? samen sparen voor grote uitgaven/wasmachines etc. die stuk gaan?)
@kaetje: neehoor, dat was niet in 1 keer 250 euro, dat zou wel erg veel zijn ;) Kennelijk heeft hij dat een paar keer gedaan - ik wist er echter niets van af tot hij erover begon. Ik denk dat het over een paar maanden is genomen, maar ik vind het ook weer zoiets om bonnetjes te gaan vragen e.d.
quote:Jaz schreef op 28 juli 2008 @ 13:20:

@kaetje: neehoor, dat was niet in 1 keer 250 euro, dat zou wel erg veel zijn ;) Kennelijk heeft hij dat een paar keer gedaan - ik wist er echter niets van af tot hij erover begon. Ik denk dat het over een paar maanden is genomen, maar ik vind het ook weer zoiets om bonnetjes te gaan vragen e.d.

Maar als hij geen boodschappen meer kon betalen van de gezamelijke rekening dan kon jij daar toch ook geen geld meer van af halen? Dan wisten jullie allebei toch al dat er niet meer genoeg op stond?

Wie is bij jullie verantwoordelijk voor de financiën?

Waarom heeft hij niet meteen aangegeven dat er niet genoeg saldo meer was?

Maakt op zich allemaal niet zoveel uit hoor, maar het wordt wel tijd dat jullie eens goed naar jullie financiën gaan kijken want zoals jullie het tot nu toe hebben aangepakt werkt dus duidelijk niet. Als je nu goede afspraken maakt ben je er voor altijd vanaf en nooit meer gezeik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven