Raad gevraagd

16-07-2022 20:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een nieuw account aangemaakt voor dit topic, ivm herkenbaarheid. Mocht je dit verhaal/mij herkennen, reageer dan direct naar mij ipv hier.

Ik zit in een situatie waarvan ik niet meer weet wat wijsheid is. Hebben jullie raad?

De situatie: wij hebben een kind van 8 maanden. We zijn een paar keer met kind bij opa en oma op bezoek geweest. Tijdens deze bezoeken ben ik geschrokken van het gedrag van hun hond (Duitse Dog). Context: Hond is een herplaatser. Heeft geen respect voor persoonlijke ruimte, staat niet onder appel en opa en oma kunnen hond (fysiek) niet in bedwang houden. Hond heeft enige tijd geleden een alpaca aangevallen en deze, door meermaals ingrijpen van mensen, op een haar na niet gedood. Jaagt loslopend ook paarden op en kan heftig op andere honden reageren.

Tijdens de bezoeken aan opa en oma reageerde hond heftig op oma die kind vasthield en verzorgde. Leek op jaloezie. Vertoonde zeer onrustig gedrag, bleef op en af lopen, was opgewonden, aan het hijgen, wilde zeer dringend snuit "in" kind duwen. Even ruiken mag natuurlijk, maar heel dichtbij het gezichtje heb ik afgehouden. Opa heeft hond een tijd vastgehouden. Hij had moeite om de hijgende, trekkende, opgewonden hond bij zich te houden. uiteindelijk is hond losgebroken en op kind gedoken. Er is verder niets gebeurd, maar man en ik zijn hier wel van geschrokken.
Na uitgebreid overleg hebben we een conclusie getrokken: Wij willen niet dat de hond losloopt/erbij is als wij met kind op visite komen. Opa en oma hebben een groot huis met meerdere huiskamers en een grote tuin. Afzonderen is geen probleem. Behalve dan dat hond dat niet leuk vindt...

Het probleem: opa en oma willen de hond niet afzonderen. Zij zien geen risico en verwachten dat de hond zeer ongelukkig zou worden (voor een uur, of 2). Opa heeft deze week een bijzondere verjaardag gevierd, maar daar zijn wij dus niet bij aanwezig geweest. Omdat het voor hen belangrijker is dat de hond los loopt, dan dat dochter en kleinkind erbij zijn.

En dat doet pijn. Ik voel me tekortgedaan, niet serieus genomen, gekwetst, onbelangrijk. Het valt me ontzettend tegen hoe onbelangrijk de veiligheid van kleinkind voor hen is en dat "belang" van de hond voor gaat... dus, raad gevraagd. Hoe om te gaan met deze situatie? Ik ben er na jaren van moeizaam contact en in bochten wringen wel een beetje klaar mee... Hoeveel moet je faciliteren of goed vinden om contact tussen kleinkind en opa/oma te stimuleren? Ik weet 't ff niet meer...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dus zelf 2 honden en de grootste dierenvriend. Mijn honden zijn braaf en luisteren. Maar nooit ga ik een risico nemen. Je weet toch nooit hé! De hond van je ouders is erg jaloers en aan het gedrag is wel te merken dat je moet oppassen!
Alle reacties Link kopieren Quote
PeterpanKapiteinhaak schreef:
16-07-2022 22:10
@attraverso: wij zetten zelf de hond zonder morren apart, als visite of hun kinderen er bang van zijn. Kleine moeite...

@marianneke: dat is wel een optie, maar partner werkt vaak in het weekend. Dus dan zou ik oppas moeten regelen en dat gaat niet altijd (bijv omdat diegene die op kan passen ook op verjaardag zit).

S-groot: gedrag van de hond wordt gebagatelliseerd. Liefste beest op aarde, zou nooit iets doen. Ze zien totaal niet dat bezoek het lastig vind als hond weer eens op de bank klimt en plek opeist (terwijl daar dus mensen zitten) of mensen op het terras bang voor hem zijn.

Diana jouw laatste alinea is waar ik mee tob. Zo lastig om te bepalen wanneer je er genoeg van hebt. Loyaliteit van kinderen naar ouders is iets heel bijzonders.

Het zijn overigens mijn ouders, niet mijn schoonouders. Partner is supportive en probeert vaak te sussen om zaken niet te laten escaleren. Maar op dit punt is hij duidelijk en wil hij geen risico lopen.

Ik was er al bang voor. Het gaat ook niet eens direct om mogelijke agressie, opdringerig gedrag is gevaarlijk genoeg in geval van een DD tov kinderen.

Wees duidelijk en standvastig, gewoon echt je gezonde grens blijven trekken. Je kunt die ren voorstellen en kijken of het dan goed gaat, zoniet dan is het klaar. Eén enthousiaste poothaal of een speels hapje en je kind heeft schade.
Leer ook van de les die Lucifee op de pijnlijke manier geleerd heeft: niet soebatten maar heel duidelijk die grens trekken en het daarbij houden.


polydox schreef:
16-07-2022 22:08
Het is een Duitse dog hė. Grote kans dat die er zo uit is.

Dus? Ik schreef dat namelijk al: als hij eruit dreigt te klimmen stap je op.
Alle reacties Link kopieren Quote
PeterpanKapiteinhaak schreef:
16-07-2022 22:10
@attraverso: wij zetten zelf de hond zonder morren apart, als visite of hun kinderen er bang van zijn. Kleine moeite...

@marianneke: dat is wel een optie, maar partner werkt vaak in het weekend. Dus dan zou ik oppas moeten regelen en dat gaat niet altijd (bijv omdat diegene die op kan passen ook op verjaardag zit).

S-groot: gedrag van de hond wordt gebagatelliseerd. Liefste beest op aarde, zou nooit iets doen. Ze zien totaal niet dat bezoek het lastig vind als hond weer eens op de bank klimt en plek opeist (terwijl daar dus mensen zitten) of mensen op het terras bang voor hem zijn.

Diana jouw laatste alinea is waar ik mee tob. Zo lastig om te bepalen wanneer je er genoeg van hebt. Loyaliteit van kinderen naar ouders is iets heel bijzonders.

Het zijn overigens mijn ouders, niet mijn schoonouders. Partner is supportive en probeert vaak te sussen om zaken niet te laten escaleren. Maar op dit punt is hij duidelijk en wil hij geen risico lopen.
Vooral iets frustrerends. Maar de loyaliteit aan jouw parter en kind lijkt mij veel belangrijker.

Maar als jij wel aandacht wilt blijven besteden aan hen, dan hoef je daar niet langs voor te gaan. Je kunt ook wekelijks even telefoneren of regelmatig berichtjes sturen met foto's van kleinkind.
Ik woon vrij ver van mijn ouders af, dus beiden spreek ik dus vooral telefonisch. De ene keer 10 minuten en de andere keer één uur. Ik ga dus niet heel vaak langs. Dat maakt mij geen slechte dochter of zo, want ik besteed wel tijd aan ze en ben wel oprecht geïnteresseerd. Wel zijn mijn ouders omgekeerd ook geïnteresseerd in mij, dat maakt het ook leuk om contact te hebben.

Kijk eens kritisch naar het contact? Zijn ze oprecht geïnteresseerd in jouw doen en laten? Word jij blij van het contact? Moet jij altijd investeren in het contact? En hoe voel je je daar bij? Als je je niet verplicht voelde, hoeveel contact zou je dan met ze hebben? En misschien wil je dat ze een goede band met jouw kind krijgen, maar hebben ze daar behoefte aan? En ook, zijn er geen andere mensen in jouw omgeving die leuker zijn, waar je een betere band mee hebt, is het niet fijner als kind een goede band heeft met die mensen, die er wel voor je zijn?

Je kiest je familie niet zelf, die krijg je gewoon cadeau. Maar net als met een gewoon cadeau, mag je er voor kiezen om er niet blij mee te zijn of het cadeau weg te doen.

Wat je ook kunt doen, is henzelf initiatief laten tonen. Willen ze wel contact prima? Zo niet ook goed. Dan weet je dat elk contact in ieder geval oprecht is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja, zij kunnen natuurlijk nooit toegeven dat de hond gevaarlijk kan zijn of dat ze hem niet onder controle hebben - niet zonder gezichtsverlies.

Het is een grote hond, als die een kind aanvliegt, brrr.... En dan moet je zeker de rest van je leven aanhoren hoe het de schuld van je kind was.

Je doet het juiste.
Je zegt niet tegen je ouders dat de hond gevaarlijk is - dat zullen ze nooit toegeven. Maar de feiten (herplaatser, je weet niet wat er mee gebeurd is, dominant/niet normaal gedrag, en de hond is zo groot dat zij hem niet kunnen bedwingen) - dat zijn de feiten. En die zijn ruim genoeg om daar geen kind heen te brengen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
16-07-2022 22:26
Dus? Ik schreef dat namelijk al: als hij eruit dreigt te klimmen stap je op.
Het gaat over een Duitse dog. Een gigantisch beest. Die niet gewend is om opgesloten te zitten.
Verloren geld die aankoop want daar kan je heel je bezit op verwedden dat hij het dingetje gewoon omver duwt binnen 1,5 seconden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het huis van ouders groot genoeg is om de hond af te zonderen zonder dat hij in een berging van 3 vierkante meter moet zou ik mijn eigen geld écht niet gaan steken in zo'n ren.

Die de ouders waarschijnlijk ook weer niet accepteren.
En die dus niet eens veilig is voor een onopgevoed bakbeest van minstens 50 kilo.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
S-Groot schreef:
16-07-2022 22:26

Dus? Ik schreef dat namelijk al: als hij eruit dreigt te klimmen stap je op.
Dan kan je beter iets aanraden wat enige kans van slagen heeft. Bijv overdekte kennel in de tuin en dan in de tuin gaan zitten gedurende de zomer, of grootouders om en om bij hond en kind. Maar ik vermoed dat ze nergens voor willen gaan. Blijkbaar kunnen ze wel zonder hond weg, dus extreme verlatingsangst zal hij niet hebben, of er moet oppas komen, dus denk dat het meer niet willen dan niet kunnen is.
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 16-07-2022 23:05
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
S-groot: gedrag van de hond wordt gebagatelliseerd. Liefste beest op aarde, zou nooit iets doen. Ze zien totaal niet dat bezoek het lastig vind als hond weer eens op de bank klimt en plek opeist (terwijl daar dus mensen zitten) of mensen op het terras bang voor hem zijn.

Zoals de huisarts zei, toen hij op bezoek kwam bij mijn vader, en vader zei dat hond echt niets deed, toen dokter echt hond in de gaten hield: Je wil niet weten hoeveel mensen ik in de spreekkamer krijg wegens een hond die echt nooit iets doet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Die hond heeft al een alpaca aangevallen. Hoe ver willen ze eigenlijk gaan? Die hond kan toch best in een andere kamer zitten met eten, drinken, speeltjes? Wat als blijkt dat kind in toekomst bijv allergisch is voor honden. Hem ook gewoon laten rondlopen als jullie op bezoek zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verdrietig voor je dat jullie zo ontzettend niet serieus worden genomen.

Ik ben niet bekend met dit ras, heb het even opgezocht. Wat een gruwelijk groot risico nemen je ouders met deze niet-sociale hond.

Je beslissing is de juiste. Hou voet bij stuk, hoe verdrietig dat ook zal voelen. Jij hoeft je kind (en jullie zelf!!) geen risico te laten lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ik op aansla is “Ik ben er na jaren van moeizaam contact en in bochten wringen wel een beetje klaar mee... Hoeveel moet je faciliteren of goed vinden om contact tussen kleinkind en opa/oma te stimuleren?”. Hoe verhoudt dit zich tot wat je vertelt?

Jullie kind is 8 maanden oud, maar je bent al jaren bezig je in bochten te wringen. Is dit discussiepunt nummer zoveel? Is dit een druppel bij welke partij dan ook? Heeft het alleen maar met de hond te maken?
Niet dat het iets afdoet aan wat al gezegd is over kiezen voor de veiligheid van je kind, maar ik heb door die tekst het idee dat er meer speelt dan alleen het gedeelte kind/hond. En dat zou zomaar een misschien best grote rol kunnen spelen in het geheel…
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat kind en die hond zijn absoluut onveilig bij elkaar. Er zijn meerdere opties om contact met je ouders te hebben zonder die combinatie erbij. Zo moeilijk is het toch niet om elkaar te zien zonder hond+kind samen erbij? Zelf zou ik overigens passen voor zulk stupide gedrag van ouders, maar dat terzijde.
TO wat verdrietig dat je ouders het zo ongelooflijk laten afweten m.b.t. jou en je kindje. Je maakt de enige, ENIGE juiste keuze. Veel sterkte gewenst met het verwerken hiervan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pfff, het is een hond. Een dier dat in de roedel waar hij in woont zich gewoon hoort aan te passen aan de baas. En dus kan hij best even apart. Dat gedoe met mensen die hun hond op gelijke voet plaatsen. Het gaat verdorie om hun kleinkind.

Hier zijn de kinderen in de familie al 6 en 12 jaar maar de 2 herders gaan elk familiebezoek achter stroomdraad (in de wei) of in de gang. Ze zijn niet agressief maar jong en ‘gezellig’ bij bezoek. Dat is onhandig bij visite, en ook al vinden de meesten de honden prima, ze gaan toch gewoon even apart. Krijgen ze niks van.

Misschien goed voor to om te bedenken dat de ouders hier de keus maken. To stelt de voorwaarden voor haar kind, en tot nu toe vindt iedereen die verstandig, dus het is aan je ouders nu.
ippy schreef:
17-07-2022 00:24
dus het is aan je ouders nu.

Spijker op z'n kop. Dit topic gaat eigenlijk over hoe TOs ouders hun hond boven haar en haar baby stellen. Vreselijk triest, maar wel de waarheid schijnt. En TO heeft het over zich al langer aanpassen, dus dit is ook niet nieuw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt nu jouw eigen kind en die moet je beschermen. Dat gaat boven het contact goed houden met je ouders. Zij hebben geen controle over hun hond en dus is het niet te vertrouwen met jouw kind.

Volg je gevoel! Geef je grenzen aan en wees duidelijk. Als je ouders dan niet meebewegen dan zijn zij de reden waarom het niet meer loopt, niet jij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar To en ook heel bijzonder dat je ouders hier zo aan vast houden. Ik snap dat het je heel verdrietig maakt. Je ziet wel vaak dat oudere mensen veel minder flexibel kunnen denken. Het is bijna niet mogelijk maar zou proberen om het niet in belangrijk vinden te zien maar als een gebrek van hen.

En uiteraard daar niet meer komen met kind.

Mijn labrador ( ja een labrador) kan ook niet met kinderen. Nog geen incident geweest gezien oplettendheid en dat ik zag hoeveel stress hij kreeg toen onze oudste ging kruipen. Iom gedragstherapeut is hij verhuisd naar mijn schoonouders. Brak mijn hart maar hij heet t ontzettend goed daar.
Als de kinderen daar zijn dan ligt hij in een andere kamer idd. Hij is nu heel oud maar vroeger nam ik m mee als ik kind bracht om op te passen. Dan deed ik hem in ons huis.

Ik hou van honden maar hiermee moet je geen risico nemen hoor
where ever you go, go with your heart
Vannelle schreef:
17-07-2022 00:01
Waar ik op aansla is “Ik ben er na jaren van moeizaam contact en in bochten wringen wel een beetje klaar mee... Hoeveel moet je faciliteren of goed vinden om contact tussen kleinkind en opa/oma te stimuleren?”. Hoe verhoudt dit zich tot wat je vertelt?

Jullie kind is 8 maanden oud, maar je bent al jaren bezig je in bochten te wringen. Is dit discussiepunt nummer zoveel? Is dit een druppel bij welke partij dan ook? Heeft het alleen maar met de hond te maken?
Niet dat het iets afdoet aan wat al gezegd is over kiezen voor de veiligheid van je kind, maar ik heb door die tekst het idee dat er meer speelt dan alleen het gedeelte kind/hond. En dat zou zomaar een misschien best grote rol kunnen spelen in het geheel…

Helaas ook herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom kan de hond niet in een aparte ruimte wanneer er bezoek is?

Of buiten in de tuin aan een grote lijn. Het lijkt mij sowieso een goede waakhond en geen huisdier.

Nodig opa en oma bij jullie thuis uit en laat ze niet oppassen. Zij kunnen de verantwoording niet aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar dat opa en oma dat niet willen doen! Jullie hebben dit echt gevraagd en krijgen een nee? Al is het in hun ogen de liefste hond op aarde, als je vraagt of hij even apart mag ivm angst moet dat toch kunnen? Hier heeft oom een hond en die is van dezelfde categorie als wat jij beschrijft (maar voor oom een hele lieve en betrouwbare hond) en zelfs oom vindt het zo leuk om de neefjes en nichtjes op visite te krijgen dat hij met plezier de hond dan even afgezonderd houdt. De hond vindt dat idd niet leuk maar krijgt daar wat lekkers om op te knagen en mag na ons bezoek heerlijk mee naar het bos zodat de dag weer helemaal goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
. Hond heeft enige tijd geleden een alpaca aangevallen en deze, door meermaals ingrijpen van mensen, op een haar na niet gedood. Jaagt loslopend ook paarden op en kan heftig op andere honden reageren.

En toch mocht hij gewoon blijven leven, mag hij loslopen en hoeft hij geen muilkorf op?

Bizar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
17-07-2022 08:20
En toch mocht hij gewoon blijven leven, mag hij loslopen en hoeft hij geen muilkorf op?

Bizar.
Dit. Echt belachelijk.
Ik zou niet meer langs gaan tot ze de hond afzonderen van jullie en je kind. Kind daar uiteraard ook niet laten logeren of zonder toezicht laten.
Wat bizar dat die mensen er zo makkelijk over doen. Alsof het niks is.
Voor mij zou het simpel zijn, hond in een andere kamer of thuis laten als ze bij jullie langs gaan. Zo niet, dan geen contact meer.
Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met dit soort honden.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt gelijk hoor dianaf, ik vind partner en kind ook belangrijker. Je post staat vol goede vragen, dat helpt. Dankjewel!

Polydox er is geen sprake van verlatingsangst, opa en oma kunnen en gaan gewoon van huis.

Nlies ik kan me de ervaring van jouw huisarts goed voorstellen. Spijker op z'n kop...

Poker ik weet niet of ze daar rekening mee zouden houden eerlijk gezegd.

Viva amber omdat de hond daar heel ongelukkig van zou worden.

Ik ben nu inderdaad op het punt aangekomen dat ik me afvraag of dit de druppel is. Als het zoveel moeite kost terwijl wij geen prioriteit zijn, waarom dan al die moeite? Je kiest idd je eigen familie niet uit, misschien is zonder elkaar wel makkelijker voor iedereen.

Fijn trouwens dat iedereen zo eensgezind is. Dacht bijna dat ik gek geworden was!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze zien vermoedelijk de hond als hun kind en inderdaad gedraagt een hond zich vaak als een kind van drie, dus je hebt er zijn hele leven wat aan. Hij wordt nooit volwassen en blijft altijd bij jou.

Vaak best intelligente mensen die hun verstand wegstoppen om zo met hun surrogaat-kind te kunnen blijven leven, en het valt ook helemaal niet mee hoor, om zo zonder enige taak in de wereld te staan als je kinderen volwassen zijn en jij niemand meer hebt. Dat is een niet te onderschatten leed. Je kleinkind is niet van jou en blijft niet bij jou en wordt ook snel ouder.

Je zou een deskundige in kunnen schakelen die de hond daar komt beoordelen en dit met jullie samen bespreekt. En in tussentijd zou ik gewoon niet meer met je kind daarheen gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee hoor je bent niet gek, je kunt toch beter te voorzichtig zijn trouwens. Als ze je dat verwijt zouden maken dan haal je je schouders maar op... altijd nog beter dan achteloos. Ik heb een beetje een vergelijkbaar probleem met mijn ouders en die passen dus nooit op. Bezoekjes zijn nu spruit ruim 2 is nog niet veel beter overigens, vergt nog veel energie en aanpassing van ons en dus gaan we maar zelden. Het heeft me overigens laten inzien dat dit zich niet tot de hond beperkt maar gewoon een signaal is dat hun leven zo belangrijk is dat wij daaraan ondergeschikt zijn en overigens ook dat ze gevaar over het algemeen niet herkennen dus al was de hond er niet meer dan nog wéét ik dat. Dikke kans dat het binnenkort afgelopen is voor de hond trouwens, deze heeft ook al eens een schaap en een andere hond aangevallen en de muilkorf die hij verplicht om moet heb ik nog niet veel gezien dus dat kan zo maar weer misgaan. Als ze dan weer een grote hond nemen denk ik dat ik maar eens goed uit mijn vel ga springen.
Lorem Ipsum

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven