Realitycheck nodig: Financiën..

28-07-2019 18:56 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toch lastig om een topic te openen voor iets waar ik me behoorlijk voor schaam, vandaar dat ik het hier vraag, en het er niet met vriendinnen over heb.

Ik woon een half jaar samen met mijn vriend, we kennen elkaar nou 3 jaar. Ik ben bij hem ingetrokken. Mijn vriend heeft 2 inmiddels volwassen dochters, met 1 heeft hij minder contact. Ik heb geen kinderen.

We hebben een samenlevingscontract met testament op laten maken. Nou is het zo dat mijn vriend erg vermogend is. Hij heeft met zijn 2 broers de bedrijven van zijn vader overgenomen. Groot eigen vermogen en zeer groot vermogen in familie.

Huis betreft een luxe villa, super natuurlijk dat we hier samen van kunnen genieten. Ik betaal minimaal mee, gwl en mijn verzekering. Ongeveer 1/8 Van mijn salaris. Zodat ik zelf ook fijn kan sparen. Voorstel van mijn vriend. We betalen beide boodschappen etc. Dit gaat gewoon heel soepel. Hij trakteert mij vaker op luxere etentjes, ik hem op wat simpelers. Goede balans. We hebben het super samen, zijn gek op elkaar en mijn vriend behandeld me echt als een prinses, op een positieve manier :)

En nou komt het, ik wéét hoe goed ik het heb, en toch wringt er ergens iets. Echt een hersenspinsel. Hij heeft in zijn testament opgenomen dat zijn kinderen zijn enige erfgenamen zijn. Hij is mijn enige erfgenaam. Als hem iets overkomt mag ik 2 jaar hier blijven wonen, gaat de hele inboedel naar mij en erf ik een behoorlijk bedrag. (Legaat). Hij wil dat ik een leuk huis kan kopen en zo hypotheekvrij kan wonen. Dit bedrag is ruim 8 keer mijn vermogen. Top geregeld van hem!!

En toch blijft door mijn hoofd malen, mijn familie erft niks van mij.. Mijn nichtjes zouden het ook goed kunnen gebruiken. Maar mijn vriend was er wel stellig in dat hij mijn erfgenaam wilde worden. Anders vond hij, terecht, de verhoudingen echt te scheef.

En, dit zit me nog het meest dwars, ergens voel ik me een soort van achtergesteld. Dat ik hier dan weg zou moeten. Plaats moet maken voor zijn meiden... Weg uit het huis wat nou wel mijn thuis is.

Ik voel me ergens zo stom dat die gedachten er zijn. Vraag me af wat anderen van de situatie denken. Of ze zich in mijn gevoel zouden kunnen vinden?

In real life durf ik het niemand te vragen, dan zou ik me schamen. En misschien heb ik gewoon even een keiharde realitycheck nodig...
Gaat ie op korte termijn dood dan?
En waarom niet minder erfen, maar naast hem je eigen familie ook in je testament zetten?

Als ik eigen spaargeld bijeen hark en geen / nauwelijks huur of hypo moet betalen zou ik helemaal geen heel huis én inboedel moeten hebben van hem.
Een klein bedrag zou welkom zijn, maar meer hoeft voor mij niet.

En ik zou de tijd willen hebben om wel een ander huis te zoeken, maar dat zou voor mij ook geen 2 jaar hoeven duren. (Op 6 maanden tot een jaar kan je ook iets vinden.)

Als hij al zo vermogend is, waarom zou hij dan jouw geld nog nodig hebben bovendien?
Het is niet dat hij er een boterham minder voor moet eten.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 28-07-2019 20:05
18.51% gewijzigd
Je zegt dat je geen erfgenaam bent, maar wel een legaat krijgt. Dan ben je toch wel een erfgenaam?

Jij kunt vermogen opbouwen, omdat je door vriend weinig vaste lasten hebt en kunt sparen.

Natuurlijk ben jij degene die over je eigen vermogen mag bepalen. Jij kunt dus zonder zijn toestemming bijv een nichtje kunnen toevoegen. Daar tegenover staat dat hij ook zijn testament kan aanpassen. Tijd voor een goed gesprek samen.
Dat het grootste gedeelte van zijn erfenis naar zijn kinderen gaat, vind ik hartstikke logisch. Dat jouw gehele vermogen naar hem gaat, vind ik ook wat moeilijker. Vooral omdat hij het bepaald niet nodig heeft. Dan zou ik het ook liever naar familieleden laten gaan die het wel goed kunnen gebruiken.
Maar heb je het er al wel eens met hem over gehad?
Ik vind je gevoel niet reëel. Ook al ben je juridische niet zijn erfgenaam, jij zult na zijn dood meer ontvangen van hem dan jij aan hem nalaat.

Je bent op latere leeftijd in zijn leven gekomen. Je hebt gewoon niet recht op meer.

Jouw neefjes/nichtjes staan veel verder van jou af dan zijn kinderen van hem.

Nog 2 jaar in het huis kunnen blijven wonen en dan genoeg vermogen om een eigen huis hypotheekvrij te kunnen kopen is een topregeling.

Ik zou maar snel ophouden met me tekortgedaan voelen.
Verstandig dat de erfenis duidelijk is geregeld, ook naar zijn dochters toe.

Ik vind dat hij je financieel zeer goed bedeelt, mocht hem iets overkomen.

Daarom zou ik ook voorstellen om zelf minder te erven, en je nichtjes in jouw nalatenschap te laten delen.

Een andere mogelijkheid is je nichtjes bij leven geld te schenken.

Mocht jullie tegelijkertijd iets overkomen, erven nu zijn dochters ook jouw nalatenschap.
De toekomst is niet meer wat het was
Ik begrijp niet wat hij scheef vindt aan het al dan niet erven na overlijden en begrijp ook niet waarom jullie zo bezig zijn met elkaars overlijden.
Dood is dood en hij heeft geld zat.
Leeft zijn vorige vrouw nog (de Agatha Christie in mij wordt wakker)
Hillegonda1 schreef:
28-07-2019 20:07
Ik vind je gevoel niet reëel. Ook al ben je juridische niet zijn erfgenaam, jij zult na zijn dood meer ontvangen van hem dan jij aan hem nalaat.

Je bent op latere leeftijd in zijn leven gekomen. Je hebt gewoon niet recht op meer.

Jouw neefjes/nichtjes staan veel verder van jou af dan zijn kinderen van hem.

Nog 2 jaar in het huis kunnen blijven wonen en dan genoeg vermogen om een eigen huis hypotheekvrij te kunnen kopen is een topregeling.

Ik zou maar snel ophouden met me tekortgedaan voelen.
Ik lees de OP heel anders. Volgens mij voelt ze zich helemaal niet tekortgedaan, maar zou ze liever iets anders met haar eigen testament doen.
Ik snap je probleem niet. Je wordt prima verzorgt achtergelaten en je voelt je achtergesteld? Omdat zijn kinderen (logischerwijs) het meest erven? Jullie kennen elkaar DRIE jaar!

Je weet zelf ook wel waarom je het niet durft uit te spreken.
Blabla
anoniem_63d7ddcace0a9 wijzigde dit bericht op 29-07-2019 19:39
98.47% gewijzigd
Ik snap wel dat hij wederkerig wil, dat als hij haar behoorlijk wat nalaat dat andersom ook moet gelden.
Kun je wel zeggen dat hij het niet nodig heeft, maar dat is altijd zo makkelijk om voor een ander te bepalen; dat betekent niet dat de emotionele waarde van wederkerigheid niet op zou gaan.

Door haar legaat gaat er een hap uit het erfdeel dat zijn dochters krijgen, daar mag tegenover staan dat als zij eerder gaat de dochters weer profijt hebben van haar erfdeel.
Zanahoria schreef:
28-07-2019 20:10
Ik lees de OP heel anders. Volgens mij voelt ze zich helemaal niet tekortgedaan, maar zou ze liever iets anders met haar eigen testament doen.
Ja plus dat ze haar huidige villa moet verlaten voor twee kinderen die het ws gaan verkopen, tenminste dat lees ik tussen de regels door.
Zijn villa.
Ik vind het logisch dat iemand zijn kinderen hoofderfgenaam maakt als hij geen relatie meer heeft met hun moeder.

Als hij jou genoeg geld wil nalaten voor een eigen huis dan mag je niet klagen natuurlijk!
Als jouw ouders nog leven zou ik hen jouw hoofderfgenaam maken overigens.
Oh en wellicht zijn jullie al weer lang en breed uit elkaar voordat één van jullie overlijdt. Dan kun je fluiten naar zijn riante erfenis.
Stomme geld ook, als je dood bent heb je er niks meer aan, kan jou het dan bommen wat er mee gebeurt. Ik ben daar heel simpel in. Als hij eerder gaat blijf je prima achter, kun je daarna je nichtjes erfgenaam maken.
die ik wilde bestaat al...
Ik vind dat je een goede deal hebt
Vind het eigenlijk nogal wat dat je iemand die je pas 3 jaar kent al deels erfgenaam maakt terwijl je ook kinderen hebt.
Je maakt al een denkfout door te denken dat het jouw huis is waar je woont.
Je hebt de mazzel dat je het nu goed hebt.
Jullie kennen elkaar niet zo lang, dus het is begrijpelijk dat je vriend jou niet alles wil nalaten. De kans is aanwezig dat jullie relatie niet voor eeuwig is. Je vriend is verstandig en ik vrees dat jij je onterecht een beetje rijk hebt gerekend.
Je vriend heeft het prima geregeld voor je, dus je moet voorzichtig zijn met je ‘Rupsje Nooitgenoeg’ gedrag.
Je kunt nu toch sparen en je krijgt ook nog geld wanneer hij dood gaat: genoeg om een huis te kopen. Waarom moet hij ook nog voor de rest van jouw familie betalen? Jij kan toch van je spaargeld iets bij leven voor je familie doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou sowieso nichtjes nu al schenken want als ze van jou erven betalen ze veel belasting. :idee:
Mocht hij eerder overlijden, dan zou je altijd kunnen besluiten om een gedeelte van het vermogen dat je erft te gebruiken om een schenking te doen aan je nichtjes - in plaats van ze tot erfgenaam te benoemen in jouw testament.

Dat zijn kinderen het huis erven als hij overlijdt, daar zul je je ben ik bang gewoon overheen moeten zetten. Hij laat je goed verzorgd achter, je zult niet op straat eindigen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
attribuutje schreef:
28-07-2019 20:21
Stomme geld ook, als je dood bent heb je er niks meer aan, kan jou het dan bommen wat er mee gebeurt. Ik ben daar heel simpel in. Als hij eerder gaat blijf je prima achter, kun je daarna je nichtjes erfgenaam maken.
Of dit, ook een prima optie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jij bouwt vermogen op omdat hij alles voor jou betaalt. Dankzij hem dus eigenlijk. Jullie hebben geen kinderen en zijn pas drie jaar samen.

Overigens bepaal jij zelf, en dus niet hij, wie er van jou erft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven