Realitycheck nodig: Financiën..

28-07-2019 18:56 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toch lastig om een topic te openen voor iets waar ik me behoorlijk voor schaam, vandaar dat ik het hier vraag, en het er niet met vriendinnen over heb.

Ik woon een half jaar samen met mijn vriend, we kennen elkaar nou 3 jaar. Ik ben bij hem ingetrokken. Mijn vriend heeft 2 inmiddels volwassen dochters, met 1 heeft hij minder contact. Ik heb geen kinderen.

We hebben een samenlevingscontract met testament op laten maken. Nou is het zo dat mijn vriend erg vermogend is. Hij heeft met zijn 2 broers de bedrijven van zijn vader overgenomen. Groot eigen vermogen en zeer groot vermogen in familie.

Huis betreft een luxe villa, super natuurlijk dat we hier samen van kunnen genieten. Ik betaal minimaal mee, gwl en mijn verzekering. Ongeveer 1/8 Van mijn salaris. Zodat ik zelf ook fijn kan sparen. Voorstel van mijn vriend. We betalen beide boodschappen etc. Dit gaat gewoon heel soepel. Hij trakteert mij vaker op luxere etentjes, ik hem op wat simpelers. Goede balans. We hebben het super samen, zijn gek op elkaar en mijn vriend behandeld me echt als een prinses, op een positieve manier :)

En nou komt het, ik wéét hoe goed ik het heb, en toch wringt er ergens iets. Echt een hersenspinsel. Hij heeft in zijn testament opgenomen dat zijn kinderen zijn enige erfgenamen zijn. Hij is mijn enige erfgenaam. Als hem iets overkomt mag ik 2 jaar hier blijven wonen, gaat de hele inboedel naar mij en erf ik een behoorlijk bedrag. (Legaat). Hij wil dat ik een leuk huis kan kopen en zo hypotheekvrij kan wonen. Dit bedrag is ruim 8 keer mijn vermogen. Top geregeld van hem!!

En toch blijft door mijn hoofd malen, mijn familie erft niks van mij.. Mijn nichtjes zouden het ook goed kunnen gebruiken. Maar mijn vriend was er wel stellig in dat hij mijn erfgenaam wilde worden. Anders vond hij, terecht, de verhoudingen echt te scheef.

En, dit zit me nog het meest dwars, ergens voel ik me een soort van achtergesteld. Dat ik hier dan weg zou moeten. Plaats moet maken voor zijn meiden... Weg uit het huis wat nou wel mijn thuis is.

Ik voel me ergens zo stom dat die gedachten er zijn. Vraag me af wat anderen van de situatie denken. Of ze zich in mijn gevoel zouden kunnen vinden?

In real life durf ik het niemand te vragen, dan zou ik me schamen. En misschien heb ik gewoon even een keiharde realitycheck nodig...
VivaYfke schreef:
28-07-2019 20:29
Ik zou sowieso nichtjes nu al schenken want als ze van jou erven betalen ze veel belasting. :idee:
Als haar relatie onverhoopt uitgaat en zijzelf blijft leven heeft ze dat geld wellicht voor zichzelf nodig.
Die nichtjes zullen eigen ouders hebben die in hun onderhoud kunnen voorzien mag ik hopen.
Ik vind het vrij goed geregeld als ik het zo lees...

Je betaalt nu nagenoeg niets mee, maar woont in een mooi huis. Je kunt nu dus volop sparen.
Mocht hij komen te overlijden, mag je nog twee jaar in het huis wonen én krijg je een zal geld mee om zelf een woning te kopen.

Ik denk dat je idd een realitycheck nodig hebt.
Ik vraag me af of die nichtjes überhaupt verwachten dat ze iets zullen erven als TO doodgaat. Als een tante van mij overlijdt, verwacht ik in elk geval niks. Dat geld gaat dan gewoon naar haar kinderen en/of echtgenoot.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je kan je testament gewoon aanpassen zonder goedkeuring van je vriend. Maar goed, ik snap dat je dat niet wil.

Ik heb ook geen kinderen en heb naast mijn vriend mijn zus als erfgenaam opgegeven. Dat was toen we gingen samenwonen en het voor mij niet ok voelde om mijn vermogen (redelijk veel) helemaal achter te laten bij mijn vriend die ik pas 2 jaar kende ipv bij mijn familie. Inmiddels zijn we jaren verder en merk ik dat dat verschuift en dat het logischer voelt dat alles naar hem en zijn kinderen gaat. Oftewel, dingen veranderen in dd loop van de tijd, misschien voor je vriend ook wel.
vitamined schreef:
28-07-2019 20:33

Je betaalt nu nagenoeg niets mee, maar woont in een mooi huis. Je kunt nu dus volop sparen.
Mocht hij komen te overlijden, mag je nog twee jaar in het huis wonen én krijg je een zal geld mee om zelf een woning te kopen.

+1
Dat zijn kinderen erfgenamen zijn, snap ik, waar ik moeite mee zou hebben, is als ik mijn nichtjes geen erfenis na zou mogen laten.
Susan schreef:
28-07-2019 20:35
Ik vraag me af of die nichtjes überhaupt verwachten dat ze iets zullen erven als TO doodgaat. Als een tante van mij overlijdt, verwacht ik in elk geval niks. Dat geld gaat dan gewoon naar haar kinderen en/of echtgenoot.
Dit ja.
Ah, daar hebben we weer een stiefmoeder die vindt dat ze meer recht heeft op het vermogen van haar vriendje van 3 jaar ipv zijn eigen kinderen. Regel even je eigen geld ipv het van hem te willen. Sowieso vind ik dat hij je al zeer ruim achterlaat. Maar waarom stiefmoeders altijd vinden dat de liefde voor haar in geld meer waard is dan de liefde voor eigen kinderen?

Dat hij je dwingt hem in jouw testament op te nemen, dat snap ik dat je daar over valt. Ik zou tegen hem zeggen dat het jullie beiden volledig vrij staat je nalatenschap in te richten zoals het goed voelt. Dat hij jou geld wil nalaten, betekent nog niet dat jij alles aan hem moet nalaten.

Tijd voor een goed gesprek dus.
hevig schreef:
28-07-2019 20:43
Dat zijn kinderen erfgenamen zijn, snap ik, waar ik moeite mee zou hebben, is als ik mijn nichtjes geen erfenis na zou mogen laten.

Dat kan ze gewoon doen hoor, ik vermoed alleen dat vriend het dan wel heel erg eenrichtingsverkeer vindt worden en ook wat aanpassingen gaat doen.
Met als gevolg dat TO zich nog meer benadeeld voelt uiteraard.

Die nichtjes hebben toch ook ouders en grootouders?
Het vermogen dat je opbouwt komt omdat hij vrijwel alles betaalt. Als hij komt te overlijden, zit je prima. Ik kan me ook voorstellen dat het geld wat je door hem hebt kunnen sparen niet naar voor hem vreemden gaat. Ik zou persoonlijk bij leven die kinderen wat toestoppen.
Dus je vind dat je na zijn dood in het huis zou moeten mogen blijven wonen en dit vermogen, wat een huis gewoon is, niet naar zijn kinderen zou moeten gaan en dat hij na jou dood niks van jou zou moeten krijgen maar dat dit naar jouw nichtjes (verder verwijderd dan kinderen) zou moeten gaan. Je hebt inderdaad een realitycheck nodig. Wat hij voorstelt is heel royaal.
Wat polydox zegt, jouw vermogen wordt indirect opgebouwd door zíjn geld. Hij wil het jou zo makkelijk mogelijk maken, maar hij wil niet via jou jouw nichtjes financieel steunen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Misschien is een tweetrapstestament iets voor jou. Jouw nalatenschap gaat dan eerst volledig naar je vriend (met bijvoorbeeld een clausule dat hij het niet weg mag schenken) en wat er bij zijn overlijden (of faillissement of opname in een verpleegtehuis of bejaardentehuis) nog van over is gaat naar jouw familie. Er kleven zeker ook nadelen aan (administratie).
Dit is wel echt een probleem zoeken waar er geen problemen zijn. Mens, geniet van je ‘villa’ & spaar de rest van je salaris zodat je jezelf gewoon kan onderhouden mocht het uit gaan. Dit is echt een luxeprobleem.
Wat een gedoe met 1 jaar samen wonen. En voor je nichtjes kan je eventueel zelf een spaarpotje maken voor bv studie.
Je woont net aan een jaar samen!
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 28-07-2019 21:10
0.33% gewijzigd
2019 schreef:
28-07-2019 21:07
Wat een geoe met 1 jaar samen wonen. En voor je nichtjes kan je eventueel zelf een spaarpotje maken voor bv studie.
Je woont net aan een jaar samen!
een half jaar.
wij slapen nooit.
Volgende vraag, hebben jullie elkaar leren kennen via badoo? :proud:
polydox schreef:
28-07-2019 20:51
Het vermogen dat je opbouwt komt omdat hij vrijwel alles betaalt. Als hij komt te overlijden, zit je prima. Ik kan me ook voorstellen dat het geld wat je door hem hebt kunnen sparen niet naar voor hem vreemden gaat. Ik zou persoonlijk bij leven die kinderen wat toestoppen.
Dit!
2019 schreef:
28-07-2019 21:09
Volgende vraag, hebben jullie elkaar leren kennen via badoo? :proud:
Zoekfunctie: knap en rijk :)
Hatchi schreef:
28-07-2019 21:14
Zoekfunctie: knap en rijk :)
:proud:
het feit dat jij zoveel kan sparen komt omdat hij zo vrijgevig is om jou zo weinig te laten meebetalen. Zelfs na zijn dood wordt er nog ontzettend goed voor je gezorgd.
Ik vind het niet gek dat hij zijn eigen vermogen terug zou willen als jij komt te overlijden en niet de zakken van voor hem onbekenden (jouw nichtjes) wil gaan spekken.

en het enige wat jij kan zien is dat zijn dochters die minstens 18 jaar in zijn leven zijn meer krijgen dan jij terwijl jullie elkaar net 3 jaar kennen? Kijk eens naar wat je wel krijgt.

ik vind dat je zeurt.
vitamined schreef:
28-07-2019 20:33

Dat vind ze dus ook prima. Nergens staat dat ze meer wil dan dit. Volgensmij is het zo dat ze het vervelend vindt dat hij haar enige erfgenaam is.
appelientjex wijzigde dit bericht op 28-07-2019 21:26
7.98% gewijzigd
appelientjex schreef:
28-07-2019 21:25
Dat vind ze dus ook prima. Nergens staat dat ze meer wil dan dit.
Ze voelt zich achtergesteld. Dat zegt ze letterlijk.
Realitycheck; iedereen kan geld gebruiken, niet alleen jouw nichtjes.

Jouw vriend heeft geluk gehad op het gebied van financien. Deels, want hij moet vast hard genoeg werken om het bedrijf draaiend te houden en het gaat waarschijnlijk samen met een flinke dosis verantwoordelijkheid. Jij hebt ook geluk gehad, want jij hebt hem en ik neem maar even aan dat het je daarom te doen is. Geld is leuk en aardig, maar niet het belangrijkste in het leven.

Goed. Dat hij van jou erft is op zich natuurlijk prima. Wat je zelf kunt doen; zorg dat je ouders een testament maken waarin ze hem uitsluiten (koude uitsluiting heet dat geloof ik). Daarmee voorkom je dat je straks erft van je ouders én dat hij dat ook van jou zou erven. Het deel van je ouders komt dan legaal aan je nichtjes toe, ongeacht wat er in jouw testament staat.

Misschien dat je daar wat mee kunt??

Verder; je kunt nu leuk sparen. Als je een goed contact hebt met je nichtjes, zou je hen op verjaardagen wat extra kunnen geven. Of bijvoorbeeld iets groots betalen, studieboeken of een rijbewijs.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vitamined schreef:
28-07-2019 21:26
Ze voelt zich achtergesteld. Dat zegt ze letterlijk.
Ja omdat ze het niet terecht vindt dat hij wel haar enige erfgenaam is, en zij niet zijn enige erfgenaam. Ze wil zelf ook meer mensen toevoegen. Zo lees ik het althans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven