relatie = hard werken??

11-08-2008 16:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Meiden,

Ik wil gewoon even een klankbord,

Ik ben na een relatie van 20 jaar met een kind mijn huidige relatie tegen gekomen, Hij is 9 jaar jonger dan ik maar geen verschil was vervelend.

Nu 2.5 jaar later vind ik dat het heel hard werken is om elkaar te accepteren en willen we allebij dat de ander verandert.

Dat kan niet de bedoeling zijn van een relatie toch?

Natuurlijk gaat geen een relatie vanzelf maar iedere week een discussie over van alles en nog wat en van elkaar weglopen

Ik word er gewoon niet goed van.

Wat vinden jullie, hoort een relatie vanzelf te gaan met wat bijsturing of is hard werken om het op de rit te krijgen normaal?
Het kan soms wel hard werken zijn, maar dat is dan ook SOMS. Op een gegeven moment moet je ook kijken of je elkaar nog wel accepteert natuurlijk. Het is niet de bedoeling dat je elkaar alleen maar wil veranderen want dat werkt gewoon niet. je kan je zelf aanpassen, maar niet veranderen en dat kan je ook niet van een ander verwachten natuurlijk!

Maar wat het aler belangrijkste is: wat willen jullie zelf?
Je zult toch wel met elkaar moeten kunnen communiceren. Wat ik zelf heb gemerkt is dat je de ander vrij moet laten, niet bekritiseren, en je niet aan elkaar moet ergeren. Je kunt proberen elkaar een beetje te veranderen, maar het belangrijkste is toch wel dat je lekker jezelf kunt zijn. Ik zou zelf niet weten wat ik zou willen veranderen aan mijn partner. Je eigen wensen duidelijk voor ogen hebben, en die van de ander ook, dat is heel belangrijk. Dan kun je zien in hoeverre je datgene te bieden hebt wat de ander nodig heeft. Harde eisen gaan stellen heeft geen zin, dat veroorzaakt ruzie. Communicatie dus!!
Kun je ook wat voorbeelden geven? Ik heb de indruk dat vooral jouw partner ergens problemen mee heeft, klopt dat?
Een zekere basis in de vorm van aantrekkingskracht, vertrouwen en respect moet er zijn. Voor het andere moet je hard werken.

Als je wil dat iemand veranderd vind ik dat niet respectvol. Als je openstaat voor verandering juist weer wel.

pfff vermoeiend!
Nee, want zoals Eleonora altijd zegt: werken doe je op je werk. Ik kan het daar alleen maar mee eensch zijn.
Ja hoor OPvoeding bijvoorbeeld. Hij vind dat ik mijn kind verwen

en hij is een romanticus dus denkt dat we overal wel uit kunnen komen als we maar lief doen aaarrrggghhhh soms wil je niet lief doen dan wil je dwars zijn en jezelf zijn. niet iedereen is altijd lief

@vicky ja communicatie is heel belangrijk dat doen we ook maar over analyseren dat is bij hem schering en inslag en soms weet je gewoon niet waarom je in een bepaalde bui zit.
Jullie willen allebei dat de ander verandert? En wie moet de ander dan worden als hij/zij niet zichzelf mag zijn?

Ik snap dat er relaties zijn waar wel eens wat dingen kunnen zijn waarin je niet meteen op 1 lijn zit, en dat je dan met elkaar moet leren leven.....maar als het na 2,5 jaar (nog steeds) heel hard werken is om elkaar te accepteren....

Naar mijn bescheiden mening zou het in een relatie op minst redelijk vanzelf moeten gaan, en zou af een toe een klein bijsturinkje geen probleem mogen zijn.
Nee, een relatie is niet hard werken. Vind ik. Werken doe je bij de baas, thuis ben je vrij en jezelf en hoef je niet op je tenen te lopen.

Niet gezegd dat je niet je bést hoeft te doen voor elkaar. Maar water bij wijn gooien, compromissen sluiten, geven en nemen, dat kan een keer gebeuren maar moet geen dagelijks recept zijn. Tenminste, niet als je een ontspannen relatie wenst.

Er zijn mensen die floreren bij noeste arbeid en die niet gelukkig zijn als ze niet moeten pezen voor hun liefde.

Ik heb een paar van dat soort relaties gehad, ik koos blind mannen die eigenlijk niet bij me pasten en deed me voor als een hippe, vlotte, open minded meid, terwijl ik eigenlijk een vriend voor het leven zoek die genoeg heeft aan mij, lief is en zeker geen kwajongen die rottigheid uithaalt en dan ook nog van je verwacht dat je zijn kapotte knie verbindt en hem een liefdevol standje geeft maar verder het 'boys will be boys' principe aanhangt.

Op die manier werken, struggelen voor begrip, aandacht, warmte, liefde, nee hoor, daar heb ik geen zin meer in.

Jammer dat je in de val bent gestapt van het willen veranderen van je partner en hij die jou wil veranderen. terwijl je op elkaar gevallen bent zoals je bent. Waarom moet dat nu allemaal anders dan? Heel bot om te zeggen maar het is een onhaalbare zaak. Je kunt een ander mens niet naar jouw wens boetseren. Dan is hij/zij zichzelf niet meer en dát is wel het ergste wat je in een relatie kan gebeuren; jezelf kwijtraken, ten faveure van de ander.
Ik weet niet wat 'normaal' is, maar in mijn relatie gaat het in elk geval behoorlijk vanzelf.
quote:fleurtje schreef op 11 augustus 2008 @ 16:40:

Nee, want zoals Eleonora altijd zegt: werken doe je op je werk. Ik kan het daar alleen maar mee eensch zijn.Psies, Bloem, en in mijn (weer eens te lange)vorige posting heb ik dat stokpaard dan ook weer even fluks van stal gehaald, koren op mijn spreekwoordelijke molen!
quote:eleonora schreef op 11 augustus 2008 @ 16:47:

[...]

Psies, Bloem, en in mijn (weer eens te lange)vorige posting heb ik dat stokpaard dan ook weer even fluks van stal gehaald, koren op mijn spreekwoordelijke molen! Heb je die frituurpan al geregeld....
@ elenora, ik werk niet echt hard op mijn werk hahaha maar dat is wat anders

Het raakt me wat je zegt, dank je wel...dit is ook een jongentje en dat wil hij blijven, ik ben een vrouw die af en toe bij een sterke man meisje wil zijn,

net zei een vriendin tegen me, je relatie staat scheef en die krijg je niet meer recht.... ik denk dat ze gelijk heeft
quote:fleurtje schreef op 11 augustus 2008 @ 16:48:

[...]

Heb je die frituurpan al geregeld....Meid, die staat er al zowat en er staat ook nog een enorme, ordinair grote plasma TV, ik verwacht je dus bij opening in mijn B&B.....
quote:crucial schreef op 11 augustus 2008 @ 16:49:

@ elenora, ik werk niet echt hard op mijn werk hahaha maar dat is wat anders

Het raakt me wat je zegt, dank je wel...dit is ook een jongentje en dat wil hij blijven, ik ben een vrouw die af en toe bij een sterke man meisje wil zijn,

net zei een vriendin tegen me, je relatie staat scheef en die krijg je niet meer recht.... ik denk dat ze gelijk heeft

Je vriendin ziet het vast heel helder, ze kent je.

Jammer he, als ze gelijk heeft?

(f)
quote:crucial schreef op 11 augustus 2008 @ 16:32:

Natuurlijk gaat geen een relatie vanzelf maar iedere week een discussie over van alles en nog wat en van elkaar weglopen

Ik word er gewoon niet goed van.Gaat het hier telkens om dezelfde thema's ? Weglopen van elkaar om vervolgens later weer aardig tegen elkaar te doen hoor je heel vaak. Echter blijft het probleem dan sidderen en blijft het terugkomen.Relatie moet je zeker bij werken maar vooral hierbij veel praten in deze situaties i.p.v. weglopen. Soms wel beter, maar is dan wel de weg van de minste weerstand
quote:eleonora schreef op 11 augustus 2008 @ 16:52:

[...]

Meid, die staat er al zowat en er staat ook nog een enorme, ordinair grote plasma TV, ik verwacht je dus bij opening in mijn B&B.....En wanneer is dat? Dan kan ik dat B&B gebruiken om weer es aan mijn relatie te werken
@ eleonora...Yep Yep!!
@Eleonora: als ik je posting lees denk ik: helemaal waar! Maar soms heb ik de neiging de ander te willen veranderen simpelweg omdat ik hem dan leuker zou vinden. Wou dat ik dat niet had, want ik ben het ermee eens dat jezelf veranderen omwille van de ander (en niet uit eigen behoefte) vreselijk is! Maar is het dan volgens jou een teken dat je niet bij elkaar past als je dingen aan elkaar wilt veranderen? Dat je beter op zoek kan gaan naar iemand die je helemaal voor lief neemt, zoals ie is? of moet je je veranderingsdrift leren onderdrukken/veranderen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ik bij wie dan ook die veranderdrift niet zou hebben. Heb hem bij mezelf ook heel sterk, echt irritant want met mezelf moet ik zeker de rest van mijn leven door!

Heb jij, nu je niet meer met een man bent waarvoor je moet vechten, bv geen enkele behoefte kleine dingen die je ziet te veranderen? Of ga je daar nu anders mee om?
@junglejulia, ja vaak wel, we lossen ze ook wel op maar op een of andere manier zijn we er goed in om elkaar kleiner te maken in plaats van groter

en dan moet je niet denken dat het ordinaire ruzies en verwijten zijn het zit meer in gedrag en subtiele dingen.

Ik wil gewoon graag een gezin met een krachtige zelfstandige maar ook zelfbewuste zekere man ( zeker te veel gevraagd??) hahah en ik wil niet 2 jongentjes opvoeden

Het voelt gewoon niet gelijkwaardig....en ik weet niet hoe ik dat wel voor elkaar krijg
quote:balanszoeker schreef op 11 augustus 2008 @ 16:56:

Heb jij, nu je niet meer met een man bent waarvoor je moet vechten, bv geen enkele behoefte kleine dingen die je ziet te veranderen? Of ga je daar nu anders mee om?

Ik ben Eleonora niet maar wil hier ook graag iets over zeggen.

Ik ben nu, na een slecht eerste huwelijk, ook getrouwd met een lieve man, en ik voel helemaal geen behoefte ook maar iets aan hem te veranderen.

Hij kan bijv. wel eens iets beloven (bijv. dat hij iets zal repareren,...) en het dan vergeten. Zo is hij nu eenmaal. Dat wil ik niet veranderen, ik ga hem gewoon nog eens herinneren aan wat hij beloofde te doen. Uiteindelijk zal hij het wel doen.

Dezelfde karaktereigenschap die maakt dat hij vergeetachtig is, maakt immers ook dat hij heerlijk relaxt is, en mij ook alle tijd gunt om de dingen te doen die ik moet doen. Hij zet mij nooit onder druk.

Ik heb liever een relaxte, vergeetachtige man dan een drukke, nerveuze man.
@Reiger, jij mag natuurlijk ook reageren . Wat lief hoe je op je man reageert. En wat een goede houding, vind het mooi wat je zegt! Alles heeft natuurlijk ook zijn keerzijde, achter elk irritatieding schuilt eigenlijk een kwaliteit (dat is in ieder geval een conclusie die ik er voor mezelf even uit trek). Kijk, als ik mijn vriend neem: soms vind ik hem te sloom in zijn reacties of te weinig 'peper in zijn reet' hebben. Maar wat erachter zit waardeer ik, namelijk zijn rust. En dat hij mij ook niet wil veranderen, hij kan zo veel accepteren! Dat vind ik echt een kwaliteit aan hem, maar ik focus me soms veel te veel op het negatieve daarvan (want het kan ook doorslaan!).

Ik lees wel uit jouw reactie dat je eerst een negatief/moeilijk huwelijk hebt gehad. Kan dat meespelen in dat je nu makkelijker bent in dingen accepteren, omdat je het 'klappen van de zweep' kent? Of denk je dat het puur met de match tussen jou en je partner te maken heeft dat je niks aan hem veranderen wil?
quote:balanszoeker schreef op 11 augustus 2008 @ 17:18:

negatieve daarvan (want het kan ook doorslaan!).

Ik lees wel uit jouw reactie dat je eerst een negatief/moeilijk huwelijk hebt gehad. Kan dat meespelen in dat je nu makkelijker bent in dingen accepteren, omdat je het 'klappen van de zweep' kent? Of denk je dat het puur met de match tussen jou en je partner te maken heeft dat je niks aan hem veranderen wil?Jazeker speelt dat slechte huwelijk mee! Daardoor besef ik nu goed hoe enorm ik het getroffen heb met mijn man, die me accepteert zoals ik ben, die alles voor me over heeft. We passen ook wel goed bij elkaar, maar mijn eerdere ervaring (een man die me voortdurend bekritiseerde en op alles wat ik deed en was iets aan te merken had) helpt me om de kleine dingetjes waarin we verschillen te accepteren en er de goede kanten van in te zien.
Als het werken zou zijn zou ik er ook voor betaald willen krijgen .... en snipperdagen willen hebben .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hmm snipperen in een relatie...

Is dat zo van: "schat vanavond even niet, ik heb hoofdpijn"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven