Relatie vol problemen

05-05-2019 12:34 129 berichten
Eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik dit hier wil schrijven. Maar ik denk dat ik steun zoek en even moet horen dat ik niet gek ben. Ik heb wel een aantal dingen aan vriendinnen verteld maar het hele verhaal kent eigenlijk niemand. Man en ik zijn 13 jaar bij elkaar, we hebben een kindje van bijna 2. Ik ben bijna 30, man is 33. We hebben samen veel mee gemaakt, vooral op het gebied van ziekte en ellende (kanker / depressie / overlijden ouder / zware baan). Nu lijkt het er op dat het na 13 jaar echt over is. Man is altijd al een moeilijke man geweest. Heeft een sterke mening en wil dat alles zo gaat zoals hij wilt. Ik ben zelf ook koppig en ook ik wil graag 'mijn zin' (zoals mijn man het verwoord).

2 jaar geleden is mijn man begonnen over een open relatie. Ik wilde dit niet. Hij zegt dat hij deze drang naar vrijheid heeft omdat we te jong een kindje hebben gekregen (omdat ik dat graag wilde). Hij was eigenlijk nog niet klaar voor een kindje. Nu komt het er in de praktijk op neer dat hij zijn zin doordrukt en het toch heeft gedaan. En hij is eerlijk. De korte samenvatting is dat hij een vrouw heeft ontmoet en hier meerdere malen mee heeft afgesproken. Hij noemt haar (over de app) 'intelligent' en 'mooi' en zegt hij dat er 'erg veel gevoel is'. Ik heb gezegd dat als hij haar nog een keer zou zien, het voorbij zou zijn tussen ons. Maar hij is vervolgens wel nog met haar gaan afspreken. Overigens is er lichamelijk niks gebeurd (zegt hij, maar dat blijkt ook uit de apps). Hij heeft gezegd dat hij geen relatie heeft en de kinderstoel uit de auto verwijderd zodat ze hem niet zou zien. En als ik dit zo typ snap ik alleen maar nog minder van mezelf. Waarom ben ik hier in godsnaam nog? Maar nu heeft hij dus een verhaal aan haar verteld dat hij nog met zijn ex (ik dus) in zijn hoofd zit en dat ze er maar mee moeten kappen... Ondertussen appen ze nog wel (onder andere over hoe rot zij zich voelt omdat het toch een beginnende relatie was). Ik voel me zo enorm vernederd en aan de kant gezet. Hij heeft het ook nog over mij gehad met haar, over hoe jaloers ik wel niet ben, aan het begin van de relatie was ik dat (toen ik een tiener was), inmiddels al lang niet meer...

Hij zegt bijna dagelijks dat hij liever geen relatie heeft, dat trouwen een fout was en een kind krijgen ook. Ik ben vooral ook erg teleurgesteld in mezelf. Ik had allang weg moeten zijn... Oh ja, de apps heb ik gelezen, daar heb ik om gevraagd en hij gaf openheid. Nogmaals, hij is heel eerlijk en zegt ook wanneer ze appt. Hij lijkt gewoon niet te beseffen hoeveel pijn hij mij doet. Ik voel me echt respectloos behandeld. Word onzeker. Hij zegt ook dingen als 'je bent niet weg te krijgen'. Dat ik bekrompen en beklemmend ben. En dat zijn fout is dat hij eigenlijk te eerlijk is. Hij vergelijkt mij ook met haar. 'Jij wordt boos als je verdrietig bent, zij wordt stil. Daarom voel ik me tot haar aangetrokken.', bijvoorbeeld.

Nu heb ik het enorm moeilijk met het aanvragen van de scheiding. Ook al weet ik dat we beiden niet gelukkig worden van de situatie waarin we nu zitten. Hij wil dus echt single zijn en wordt ongelukkig van een relatie (althans op dit moment en met mij). Maar ik ben bang om mijn kindje straks te moeten missen. En ik ben ook bang voor ruzie. En rationeel weet ik het allemaal echt wel. En ik zal me echt wel weer goed gaan voelen (al kan ik me dat de afgelopen weken niet voorstellen). Maar waarom is het zo ontzettend moeilijk om gewoon door te zetten en verder te gaan met mijn leven? Ik wil dit allemaal helemaal niet. Ik vind mijn man ook geen leuk persoon meer. Ik herken hem gewoon echt niet meer terug. Ik heb alles eigenlijk al geprobeerd. Nu ben ik vooral gewoon heel erg verdrietig. Hij wil ook geen hulp in de vorm van relatietherapie of eens praten met een psycholoog/huisarts.
Mijn hemel, wát een nare, gemene, geslepen, manipulatieve, gewetenloze, godvergeten kut-kerel is jouw (ex-)man. Laat hem NIET onder jouw huid kruipen, TO! Hij probeert misbruik te maken van iets dat jij wel hebt en hij niet: een geweten. Sta erboven. Luister niet naar wat hij zegt. Hoor gewoon :blabla: , blijf ademen, recht je schouders en realiseer je wat iedereen hier zegt: jou treft geen enkele blaam. Alleen maar heel veel complimenten voor jou. Je bent een geweldige vrouw en je verdient zoveel beter dan dit!!! Laat hem in zijn eigen sop gaarkoken. Ga niet in gesprek en al helemaal niet in discussie. Maak een lijstje van zaken die jij wilt bereiken en focus je daarop. En zorg dat je al het andere van je af laat glijden. Ene oor in, andere oor uit.
:rose: :rose: :rose:
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 19:34
Reden: jou, zonder w
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow TO, ik lees nu dit topic en echt, mijn nekharen gaan overeind staan bij zoveel slachtofferig gedrag (van hem dan hè). Het enige waar hij mee bezig is, is het verhaal zo spinnen dat hij jou de schuld kan geven van alles.

Goed dat je de scheiding hebt aangevraagd. Je krijgt een moeilijke tijd voor je kiezen maar houd je schouders recht en je blik op de toekomst. Uiteindelijk komt het goed.
Momenteel heb ik het heel erg zwaar. Hij eist inderdaad co-ouderschap (in ieder geval op papier, in de praktijk wil hij wel dat kind meer bij mij is, althans dat zegt hij en geloof ik ook wel) en hij is bezig met mij van alles te betichten. Zo moet ik in therapie want ik heb borderline (omdat ik een aantal malen uit mijn plaat ben geschoten). Hij haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Het ene moment doet hij weer alsof alles goed moet komen en het volgende moment zegt hij weer dingen die zo onlogisch zijn...

Waarom zou ik in hemelsnaam ergens alleen op de bank gaan zitten terwijl hij en kind ergens anders zijn, daar kan ik toch net zo goed bij blijven? Wat moet ik daar nou tegen zeggen? Ik heb gewoon echt even geen weerwoord tegen dit alles en ben emotioneel helemaal gebroken. Het stomme is dat ik ook echt 'bang' ben om alleen te zijn. Bang dat het tegen valt. Bang voor de gevolgen. Bang dat hij doordraait.

En als ons kind er bij is doen we heel normaal tegen elkaar en merk je bijna niks van dit alles. En dat voelt zo raar. Maar ook zo normaal en vertrouwd. En dan twijfel ik toch :-(.
Nicole, je bent dapperder dan je je nu voelt. Je weet dat dit de juiste beslissing is. Volhouden nu. Twijfels en angsten kun je en moet je in dit geval overwinnen. Je twijfelt, want als het 'normaal' voelt zit je even niet in de scheidingsstress. Maar je weet het ook wel: als je bij hem blijft schuif je dit probleem alleen maar voor je uit. Dan begint hij uiteraard vanzelf weer met zijn 'open relatie' en god-weet-niet-wat voor een andere gekkigheid.

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. De realiteit is altijd vriendelijker dan waar jij bang voor bent.

Laat je niet gek maken. Leg alle afspraken goed vast en laat hem maar dreigen, zuigen en moeilijk doen. Jij bent echt beter af zonder hem. Je bent ook nog maar 30. Als je nu doorpakt heb je nog een heel leven voor je waarin je het heel fijn kan hebben.

Sterkte, je kunt het!
pluk de nacht
nicole27 schreef:
27-05-2019 11:42
Even een update, afgelopen vrijdag heb ik de scheiding aangevraagd. We moeten nu natuurlijk van alles invullen. Het is zo zwaar. Opeens is hij natuurlijk wel bereid tot het niet hebben van een open relatie. Dat hij dat wilde en zo heeft door gedrukt kwam alleen maar doordat ik in het verleden altijd chagrijnig was als we iets leuks deden. Hij heeft niks verkeerds gedaan. Hij wilde het alleen maar leuk hebben.

Hij had meer verwacht van een kind van gescheiden ouders (want het is toch niet leuk om tussen huizen te moeten pendelen). Hij was er ook drie jaar lang toen ik kanker had en nu hij een 'mindere periode' heeft laat ik hem in de steek. Ik heb hem niet gesteund tijdens dit gevoel van niet vrij zijn en deze depressie.

Ik weet echt even niet meer wat te doen nu. Ik voel me enorm gestrest en alsof het allemaal mijn schuld is en ik ons huwelijk en kind in de steek laat...
:yes: heldin! Goed gedaan. En nu doorpakken.
Als jullie erin slagen om normaal te doen waar kind bij is dan is dat een heel goed teken, het teken dat jij over voldoende zelfbeheersing beschikt en dat hij kennelijk toch eigenlijk ook weet wat wel en niet kan. Vertrouw in jezelf.

Je hoeft nergens inhoudelijk op in te gaan overigens hè, om te voorkomen dat hij bezig blijft met je beschuldigen ergens van. Zeg gewoon neutralig "zozo, vind jij dat nounou... kijk eens de lunchtrommel en denk aan de gymkleding" kus kind "veel plezier" en je moet echt weg nu "dag hoor" en 'zwaai zwaai'.
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
29-05-2019 17:05
Je hoeft nergens inhoudelijk op in te gaan overigens hè, om te voorkomen dat hij bezig blijft met je beschuldigen ergens van. Zeg gewoon neutralig "zozo, vind jij dat nounou... kijk eens de lunchtrommel en denk aan de gymkleding" kus kind "veel plezier" en je moet echt weg nu "dag hoor" en 'zwaai zwaai'.
Dit! Niet happen als hij voor de zoveelste keer probeert om je een schuldgevoel te bezorgen of bang te maken. Het is allemaal manipulatie wat ik lees. En manipulatie werkt alleen als jij erin meegaat. Ontwikkel een denkbeeldig laagje Tefal en laat al die shit zo weer van je afglijden.
pluk de nacht
Precies, het is heel moeilijk, maar laat hem maar praten.
Je kan best zeggen; Ik hoor allemaal wel wat je zegt, maar ik ga er niet op in.
Inderdaad. Een opbouwend gesprek over jullie huwelijk is inmiddels een gepasseerd station. Daar had hij maanden geleden aan moeten beginnen. Hou alles oppervlakkig en laat je niet gek maken.
nicole27 schreef:
29-05-2019 16:32
Momenteel heb ik het heel erg zwaar. Hij eist inderdaad co-ouderschap (in ieder geval op papier, in de praktijk wil hij wel dat kind meer bij mij is, althans dat zegt hij en geloof ik ook wel) en hij is bezig met mij van alles te betichten. Zo moet ik in therapie want ik heb borderline (omdat ik een aantal malen uit mijn plaat ben geschoten). Hij haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Het ene moment doet hij weer alsof alles goed moet komen en het volgende moment zegt hij weer dingen die zo onlogisch zijn...
Huh? Misschien ben ik nu te inhoudelijk hoor, maar hier snap ik niks van. Ben je al bij een advocaat geweest? Kun je al samen naar afspraken kijken? En kun je niet gewoon ergens verblijven met je kind (alleen dan wel gelijk afspraken maken voor wie haar wanneer heeft)? Vooral dat laatste lijkt me voor je emotioneel welbevinden wel echt stukken beter.
nicole27 schreef:
05-05-2019 12:40
Hij zegt dat hij niet wil scheiden. Hij wil immers alleen maar gewoon een open relatie. En als ik dat niet wil dan moet ik dus de scheiding aanvragen. Of hem dwingen trouw te zijn en dan worden we beiden ongelukkig. Zijn woorden 😔

Ja en jij wilt geen open relatie, dus dan zit er maar 1 ding op toch? En hoezo moet jij je kindje missen? Hij wilde toch geen kind.
annemariem schreef:
29-05-2019 17:10
Dit! Niet happen als hij voor de zoveelste keer probeert om je een schuldgevoel te bezorgen of bang te maken. Het is allemaal manipulatie wat ik lees. En manipulatie werkt alleen als jij erin meegaat. Ontwikkel een denkbeeldig laagje Tefal en laat al die shit zo weer van je afglijden.
Dit!!! :worship:
Sterkte TO :hug:
nicole27 schreef:
27-05-2019 11:42
Even een update, afgelopen vrijdag heb ik de scheiding aangevraagd. We moeten nu natuurlijk van alles invullen. Het is zo zwaar. Opeens is hij natuurlijk wel bereid tot het niet hebben van een open relatie. Dat hij dat wilde en zo heeft door gedrukt kwam alleen maar doordat ik in het verleden altijd chagrijnig was als we iets leuks deden. Hij heeft niks verkeerds gedaan. Hij wilde het alleen maar leuk hebben.

Hij had meer verwacht van een kind van gescheiden ouders (want het is toch niet leuk om tussen huizen te moeten pendelen). Hij was er ook drie jaar lang toen ik kanker had en nu hij een 'mindere periode' heeft laat ik hem in de steek. Ik heb hem niet gesteund tijdens dit gevoel van niet vrij zijn en deze depressie.

Ik weet echt even niet meer wat te doen nu. Ik voel me enorm gestrest en alsof het allemaal mijn schuld is en ik ons huwelijk en kind in de steek laat...
Ehm...jij stemde niet in met een open relatie en hij deed het toch...dat heet gewoon vreemdgaan. Dat hij jou nou beschuldigd van hem in de steek laten tijdens ‘een mindere periode’ is een schoolvoorbeeld van gaslighting. Laat je niet gek maken, houd je koppie erbij en neem een goede advocaat (en ajb geen mediator).
Een belangrijke vraag aan TO, voel jij jezelf nog veilig? Niet alleen lichamelijk maar ook fysiek gezien? Zo niet, dan wil ik je adviseren te gaan kijken naar een blijf-van-mijn-lijf-huis of soortgelijke opvang.

Regel voor jezelf de nodige hulp want je zult het nodig hebben. De belangrijkste stap naar een ander leven heb je gezet. Makkelijk zal het niet worden, wel beter. Veel sterkte.
Nee, hij draait de zaken om hoor.
Boeien wat hij vindt, het boeide hem toch ook niet wat jij vond of voelde toen hij afsprak met die andere vrouw, jou zijn ex noemde etc etc.
Ben je even vergeten hoeveel pijn hij je daarmee deed?

Hij voelt dat je nu zwak bent en maak daar gebruik/misbruik van.
justagirly wijzigde dit bericht op 30-05-2019 22:35
11.19% gewijzigd
TO, als jullie co-ouderschap afspreken moet hij zich daar ook aan houden. Als hij nu al aangeeft jullie kind minder dan de helft van de tijd te willen dan moet je dat ook vastleggen. Zodat hij ook op de juiste manier voor zijn deel van de kosten verantwoordelijk kan worden gehouden.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Inderdaad, verdeling kind moet je vastleggen zoals het zal ZIJN.

Niet met zijn vreemde ideeën meegaan hoor! Voor jezelf opkomen!!
nicole27 schreef:
05-05-2019 12:40
Hij zegt dat hij niet wil scheiden. Hij wil immers alleen maar gewoon een open relatie. En als ik dat niet wil dan moet ik dus de scheiding aanvragen. Of hem dwingen trouw te zijn en dan worden we beiden ongelukkig. Zijn woorden 😔
Hij heeft het goed voor elkaar zeg! Hij heeft een vrouw thuis die voor hem kookt, schoonmaakt, zorgt en zijn kindje opvoed. Tegelijkertijd heeft hij haar getraind om een voetveeg te zijn zodat hij buiten de deur zijn pleziertjes kan halen én dat zijn vrouw zich hier nog schuldig over voelt ook!.
Je ziet toch wel in dat hij verkeerde dingen doet maar tegelijkertijd alle schuld bij jou neerlegt? JIJ moet hem dwingen om trouw te zijn, JIJ moet maar accepteren dat hij vreemd gaat, JIJ moet de scheiding maar aanvragen zodat JIJ de boeman bent en HIJ niet.

sorry maar wat een lul van een vent. Wees een voorbeeld voor je kind en ga bij hem weg.
Bij die vent zit geen steekje los, maar een compleet breiwerk :bonk:
De scheidingspapieren zijn gestuurd naar de tussenpartij. De reden dat het uiteindelijk zo in een stroomversnelling is geraakt is dat hij afgelopen weekend meermaals met een ander heeft staan zoenen. Eenmaal thuis heeft hij dit wel gezegd. Maar het is dus mijn schuld omdat ik de stappen om te scheiden al had gezet. Is het zo gek dat ik hier woest door ben geworden? Ik voel me zo enorm verdrietig en kan alleen maar huilen. Hij geeft van alles de schuld aan mij. Hij zegt dat ik alleen maar ruzie maakte en nooit heb geprobeerd een compromis te zoeken. Dat klopt ook grotendeels, want ik wilde het gewoon niet. Maar ik voel me zo enorm aan de kant gezet. En ik heb nu een enorm schuldgevoel. Heb echt het gevoel dat het allemaal aan mij ligt omdat een open relatie niet bespreekbaar was tussen ons. Alsof ik degene ben die ons huwelijk heeft opgeblazen. Omdat ik er nooit normaal over heb kunnen praten. Altijd alleen met veel emotie en verdriet en vooral boosheid. Het voelt voor mij alsof hij mij dumpt voor een beetje vrijheid. En hij blijft maar zeggen dat ik toch de scheidingspapieren heb opgestuurd. En ik het toch heb aangevraagd...
Ik twijfel echt of ik de juiste keuze maak? Moet ik zijn eerlijkheid niet belonen? We hebben wel al die jaren zoveel gedeeld en ik kon op hem vertrouwen, tenminste op zijn eerlijkheid. Moet ik het niet nog een kans geven omwille van ons kindje? Een compromis vinden om ons kindje een gezin te geven? Bestaan er überhaupt betrouwbare leuke mannen?
Hallo Nicole,

Ik lees nog steeds mee en ben snel even ingelogd om te reageren.

Belonen omdat hij je probeert jaloers te maken?
Waarmee wil je hem belonen: weer over je grenzen gaan en een open relatie accepteren (waarschijnlijk wil hij trouwens niet dat jij ook een andere relatie ernaast heb)?

Mijn ex deed dit ook: een dag later een afspraak maken met een andere vrouw (waar hij ooit vreemd mee was gegaan), ook zodat ik het wist. Het was toch uit en nu had hij eindelijk tijd om daar iets mee te doen. Enige reden: mij jaloers maken. Toen dat na 4,5 maand niet bleek te lukken, heeft hij haar meteen gedumpt.

Mij sterkte het in het besef dat ik echt een juiste keuze maakt. Je wilt geen man die iedere keer over je grenzen gaat als hij zijn zin niet krijgt. Ik vergelijk mijn ex met een verwend kind: ik krijg mijn zin niet, dus dan ga ik iets anders doen, zodat ik het alsnog krijg. Jouw ex doet hetzelfde. Visualiseren als een stampvoetende kleuter heeft mij toch wat interne glimlachjes opgeleverd en relativering. Ook nu is hij jaloers op iedereen die te dicht bij mij komt (iemand anders “ zit” aan zijn speelgoed).

En ja, na 10 maanden kan ik zeggen er zijn leuke, betrouwbare mannen. Ik zoek niet, date niet echt, maar dat heb ik al wel ontdekt.

Alsjeblieft zet je scheiding door en doe net of je gek bent als hij over dit soort dingen begint. Heel diep ademen, verstand op nul (of op je kind die je een normale, niet gemanipuleerde situatie wenst) en het gaat over.

Heel veel sterkte en bespaar je enkele jaren van ellende (want die komen er als jij nog blijft). Vertel dit gezoen van hem met je familie en/ of vrienden, zoek steun voor je beslissing.

Het is niet altijd makkelijk, maar het wordt beter (maar dat duurt echt wel even).

Heel veel sterkte!
nicole27 schreef:
04-06-2019 06:47
Ik twijfel echt of ik de juiste keuze maak? Moet ik zijn eerlijkheid niet belonen? We hebben wel al die jaren zoveel gedeeld en ik kon op hem vertrouwen, tenminste op zijn eerlijkheid. Moet ik het niet nog een kans geven omwille van ons kindje? Een compromis vinden om ons kindje een gezin te geven? Bestaan er überhaupt betrouwbare leuke mannen?
Ja, je maakt de juiste keuze en nee je moet hem niet belonen of nog een kans geven. Hoeveel kansen heeft hij gehad?

Hij gaat meteen lopen zoenen met iemand anders? Dat klinkt echt niet als normaal gedrag voor een volwassen man die je in je leven wil hebben.

Dit is exact wat hij wil, dat jij gaat twijfelen. Maar hij behandelt je als stront en dat kan hij alleen als jij dat laat gebeuren.

Het is zo moeilijk om los te komen, dat snappen we allemaal. Maar als je nu terug gaat wordt het alleen maar erger. Heel veel sterkte, zoek familie en vrienden op als je het even niet meer trekt.

En ja, er zijn zeker nog lieve, betrouwbare, leuke, vrijgezelle mannen. Het is even zoeken, maar volgens mij moet je eerst even jezelf terugvinden..

:hug:
Dit is helemaal geen leuke man voor jou. Waarom luister je nog naar hem?

Vertrouw op jezelf. Echt, je maakt de goede keuze. Komop!
ja er bestaan leuke mannen en deze is er niet eentje van, hoe sneller je hem achter je laat hoe sneller je weer gelukkiger zal zijn

ik zou al medelijden hebben met de volgende bij voorbaat
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven