Relatie vol problemen

05-05-2019 12:34 129 berichten
Eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik dit hier wil schrijven. Maar ik denk dat ik steun zoek en even moet horen dat ik niet gek ben. Ik heb wel een aantal dingen aan vriendinnen verteld maar het hele verhaal kent eigenlijk niemand. Man en ik zijn 13 jaar bij elkaar, we hebben een kindje van bijna 2. Ik ben bijna 30, man is 33. We hebben samen veel mee gemaakt, vooral op het gebied van ziekte en ellende (kanker / depressie / overlijden ouder / zware baan). Nu lijkt het er op dat het na 13 jaar echt over is. Man is altijd al een moeilijke man geweest. Heeft een sterke mening en wil dat alles zo gaat zoals hij wilt. Ik ben zelf ook koppig en ook ik wil graag 'mijn zin' (zoals mijn man het verwoord).

2 jaar geleden is mijn man begonnen over een open relatie. Ik wilde dit niet. Hij zegt dat hij deze drang naar vrijheid heeft omdat we te jong een kindje hebben gekregen (omdat ik dat graag wilde). Hij was eigenlijk nog niet klaar voor een kindje. Nu komt het er in de praktijk op neer dat hij zijn zin doordrukt en het toch heeft gedaan. En hij is eerlijk. De korte samenvatting is dat hij een vrouw heeft ontmoet en hier meerdere malen mee heeft afgesproken. Hij noemt haar (over de app) 'intelligent' en 'mooi' en zegt hij dat er 'erg veel gevoel is'. Ik heb gezegd dat als hij haar nog een keer zou zien, het voorbij zou zijn tussen ons. Maar hij is vervolgens wel nog met haar gaan afspreken. Overigens is er lichamelijk niks gebeurd (zegt hij, maar dat blijkt ook uit de apps). Hij heeft gezegd dat hij geen relatie heeft en de kinderstoel uit de auto verwijderd zodat ze hem niet zou zien. En als ik dit zo typ snap ik alleen maar nog minder van mezelf. Waarom ben ik hier in godsnaam nog? Maar nu heeft hij dus een verhaal aan haar verteld dat hij nog met zijn ex (ik dus) in zijn hoofd zit en dat ze er maar mee moeten kappen... Ondertussen appen ze nog wel (onder andere over hoe rot zij zich voelt omdat het toch een beginnende relatie was). Ik voel me zo enorm vernederd en aan de kant gezet. Hij heeft het ook nog over mij gehad met haar, over hoe jaloers ik wel niet ben, aan het begin van de relatie was ik dat (toen ik een tiener was), inmiddels al lang niet meer...

Hij zegt bijna dagelijks dat hij liever geen relatie heeft, dat trouwen een fout was en een kind krijgen ook. Ik ben vooral ook erg teleurgesteld in mezelf. Ik had allang weg moeten zijn... Oh ja, de apps heb ik gelezen, daar heb ik om gevraagd en hij gaf openheid. Nogmaals, hij is heel eerlijk en zegt ook wanneer ze appt. Hij lijkt gewoon niet te beseffen hoeveel pijn hij mij doet. Ik voel me echt respectloos behandeld. Word onzeker. Hij zegt ook dingen als 'je bent niet weg te krijgen'. Dat ik bekrompen en beklemmend ben. En dat zijn fout is dat hij eigenlijk te eerlijk is. Hij vergelijkt mij ook met haar. 'Jij wordt boos als je verdrietig bent, zij wordt stil. Daarom voel ik me tot haar aangetrokken.', bijvoorbeeld.

Nu heb ik het enorm moeilijk met het aanvragen van de scheiding. Ook al weet ik dat we beiden niet gelukkig worden van de situatie waarin we nu zitten. Hij wil dus echt single zijn en wordt ongelukkig van een relatie (althans op dit moment en met mij). Maar ik ben bang om mijn kindje straks te moeten missen. En ik ben ook bang voor ruzie. En rationeel weet ik het allemaal echt wel. En ik zal me echt wel weer goed gaan voelen (al kan ik me dat de afgelopen weken niet voorstellen). Maar waarom is het zo ontzettend moeilijk om gewoon door te zetten en verder te gaan met mijn leven? Ik wil dit allemaal helemaal niet. Ik vind mijn man ook geen leuk persoon meer. Ik herken hem gewoon echt niet meer terug. Ik heb alles eigenlijk al geprobeerd. Nu ben ik vooral gewoon heel erg verdrietig. Hij wil ook geen hulp in de vorm van relatietherapie of eens praten met een psycholoog/huisarts.
Alle reacties Link kopieren
nicole27 schreef:
04-06-2019 06:47
Ik twijfel echt of ik de juiste keuze maak? Moet ik zijn eerlijkheid niet belonen? We hebben wel al die jaren zoveel gedeeld en ik kon op hem vertrouwen, tenminste op zijn eerlijkheid. Moet ik het niet nog een kans geven omwille van ons kindje? Een compromis vinden om ons kindje een gezin te geven? Bestaan er überhaupt betrouwbare leuke mannen?
Een compromis ten aanzien van een open relatie kan niet. Je kunt het niet een beetje met een ander doen.
Zijn eerlijkheid vindt ik niet zo bijzonder. Als je geen bal geeft om de mensen om je heen kun je makkelijk eerlijk zijn. Het klinkt eerder weinig empathisch.
Hij geeft duidelijk aan dat het leven met jou en kind in een monogame relatie hem niet trekt. Laat hem dus gewoon gaan. Want ook voor je kind is het geen doen om op te groeien met een vader die de hele tijd liever ergens anders is.
Zorg dat je een goede advocaat en dergelijke hebt wat zijn voorstel voor co-ouderschap lijkt mij financieel gedreven. Maar wie weet, onder andere omstandigheden vindt hij alsnog zijn draai als vader.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Omwille van je kind zou ik de scheiding van deze mankleuter met volle vaart doorzetten. Een beetje zoenen en neuken met andere vrouwen terwijl hij weet dat jij daar kapot aan gaat is belangrijker dan het welzijn van zijn vrouw en kind? Bah.

En ja, er zijn zat leuke mannen die zich niet tot dit soort infantiel gedrag verlagen. Maar daar gaat het nu niet om. Eerst voor jezelf en je kind zorgen. Sterkte.
nicole27 schreef:
04-06-2019 06:42
De scheidingspapieren zijn gestuurd naar de tussenpartij. De reden dat het uiteindelijk zo in een stroomversnelling is geraakt is dat hij afgelopen weekend meermaals met een ander heeft staan zoenen. Eenmaal thuis heeft hij dit wel gezegd. Maar het is dus mijn schuld omdat ik de stappen om te scheiden al had gezet. Is het zo gek dat ik hier woest door ben geworden?

NEEN! Dit is een normale en gezonde reactie.

Lieve Nicole, ik weet niet of je op dit moment hulp hebt in je omgeving, maar alsjeblieft: zoek iemand om mee te praten. Een goede psycholoog, een wijze tante of vriendin, iemand die jou kan helpen dingen in het juiste perspectief te zien. Ik lees wat je schrijft en de manier waarop je praat zegt me dat je behoorlijk gemanipuleerd bent (en wordt) door je toekomstige ex. Ga niet terug, zet de scheiding door of ga op zijn minst even weg om de situatie op pauze te zetten. Maar ga er even uit. Je moet echt even terug bij jezelf komen en je kracht verzamelen.

Succes :hug:
pluk de nacht
En ja, leuke, goede mannen bestaan. Je gaat ze zelf ook zien als je besluit dat jij het niet meer voor minder dan dat doet.
pluk de nacht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven