Roken
zaterdag 10 juli 2021 om 08:24
Ik woon één jaar in mijn nieuwe huis. De buren zijn zware rokers. Ze gaan vaak buiten roken. Op zich logisch, vooral als er zo veel mensen roken. Het probleem is dat in de zomer hangt een geur naar rook in mijn huis en ik kan ook niet lekker in mijn tuin zitten. Ik heb wel eens gedacht om wat ervan te zeggen, maar tja, het is buiten in hun eigen tuin. Maar ik heb er wel last van, de ene keer meer dan de andere. Ik vind het heel lastig. Ik wil de relatie met de buren niet verstoren en ik vind dat ze eigenlijk in hun recht staan. Wat vinden jullie van deze situatie?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
zaterdag 10 juli 2021 om 08:31
Ik denk niet dat een ventilator het probleem verhelpt. Het is niet dat de rook binnenkomt. Het is dat er zoveel gerookt wordt, dat de lucht in de tuin en in de straat hangt. Je kan het vergelijken met naast een cafetaria wonen: de frituurgeur hangt in de buurt.
zaterdag 10 juli 2021 om 08:33
Ja, ze zitten dan vlakbij het huis, maar de tuin is ook niet zo groot. Ze kunnen hooguit 2 meter verder zitten. Soms staan ze bij de voordeur.puntillita schreef: ↑10-07-2021 08:30Je kunt informeren waar ze roken in de tuin. Is dat vlakbij jouw huis? Meeste buren zullen er geen probleem mee hebben om met lekker weer even een paar meter verder weg te gaan staan. Ze realiseren zich waarschijnlijk niet eens dat je last hebt.
zaterdag 10 juli 2021 om 08:40
Als je in huis de rook ruikt, komt hij binnen. Je kan enkel iets ruiken wanneer je er deeltjes van in je neus krijgt.
Gaat dit wel over gewone sigaretten en sigarettenrook? Ze staan er toch niet 24/7 te roken?
zaterdag 10 juli 2021 om 08:42
Ik zou er niets van zeggen .ze roken in hun eigen tuin.ze gaan denk ik niet voor jou huis staan roken .
Na ja je moet het natuurlijk zelf weten .maar ik persoonlijk zou denken .mens zeur niet zo .
Zelf rook ik al 22 jaar niet meer . Maar het heeft mij nog nooit gestoord om in de buurt van n roker te zitten .
Na ja je moet het natuurlijk zelf weten .maar ik persoonlijk zou denken .mens zeur niet zo .
Zelf rook ik al 22 jaar niet meer . Maar het heeft mij nog nooit gestoord om in de buurt van n roker te zitten .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
zaterdag 10 juli 2021 om 08:45
Ik heb de indruk dat als ex-roker de geur van rook minder erg is dan als nooit-roker. Ik kan echt misselijk worden van de geur van rook, maar mensen die ik ken die ooit gerookt hebben (en al tig jaar gestopt zijn) vinden het veel minder vies.chrisjoh schreef: ↑10-07-2021 08:42Ik zou er niets van zeggen .ze roken in hun eigen tuin.ze gaan denk ik niet voor jou huis staan roken .
TO, ik kan me goed voorstellen hoe vervelend dat is. Je kunt misschien wel vragen of ze niet heel dicht bij je voordeur kunnen roken? Als je het aardig vraagt, hoeft die relatie niet meteen verpest te zijn lijkt me
zaterdag 10 juli 2021 om 08:47
Het zijn sigaretten en het is in de avond. De buurvrouw heeft veel volwassen kinderen. Ze komen tegen etenstijd op bezoek en ze zitten dus buiten met partners te roken.Attraverso schreef: ↑10-07-2021 08:40Als je in huis de rook ruikt, komt hij binnen. Je kan enkel iets ruiken wanneer je er deeltjes van in je neus krijgt.
Gaat dit wel over gewone sigaretten en sigarettenrook? Ze staan er toch niet 24/7 te roken?
zaterdag 10 juli 2021 om 08:48
Ja, dat denk ik ookPalmbomen-zijn-cool schreef: ↑10-07-2021 08:42Accepteren is het enige wat er op zit denk ik. Je kunt mensen niet verbieden om in hun eigen tuin te roken.
zaterdag 10 juli 2021 om 08:51
Dat dus. Ik heb er niet altijd zo veel last van. Ik heb migraine, en rook maakt het nog erger. Mijn oudste heeft autisme en heeft veel last van geuren. Ik ben gek op kaarsen, maar ik moest voor haar daarmee stoppen, bijvoorbeeld. Daar kan ze er niets aan doen.Jupiter1995 schreef: ↑10-07-2021 08:45Ik heb de indruk dat als ex-roker de geur van rook minder erg is dan als nooit-roker. Ik kan echt misselijk worden van de geur van rook, maar mensen die ik ken die ooit gerookt hebben (en al tig jaar gestopt zijn) vinden het veel minder vies.
zaterdag 10 juli 2021 om 09:10
Het is inderdaad zo dat je rokers (helaas) niet kan verbieden te roken in de eigen tuin, maar je kan natuurlijk wel aangeven dat je er last van hebt en vragen of ze elders in de tuin willen staan.
Beetje afhankelijk van wat voor type mensen het zijn. Type: ik sta in mijn recht dus fuck you, of type mijn pleziertje hoeft niet jouw ergernis te zijn.
Er zijn er meer van het eerste type natuurlijk, dus even goed inschatten.
Beetje afhankelijk van wat voor type mensen het zijn. Type: ik sta in mijn recht dus fuck you, of type mijn pleziertje hoeft niet jouw ergernis te zijn.
zaterdag 10 juli 2021 om 09:18
En omdat jij die stank niet erg vindt zeurt TO?chrisjoh schreef: ↑10-07-2021 08:42Ik zou er niets van zeggen .ze roken in hun eigen tuin.ze gaan denk ik niet voor jou huis staan roken .
Ik vindt sigarettenlucht verschrikkelijk. Misselijkmakend.
zaterdag 10 juli 2021 om 09:43
Oh wauw, dit is wel heel erg. Je kan het ze niet verbieden maar is er iets te bedenken wat jullie (de buren en jij) kunnen doen om het te verminderen. Als de straat blauw staat dan ben je vast niet de enige die last heeft.
zaterdag 10 juli 2021 om 09:48
Omdat jij sigaretten rook misselijkmakend vies vind .zeur ik.Attraverso schreef: ↑10-07-2021 09:18En omdat jij die stank niet erg vindt zeurt TO?
Ik vindt sigarettenlucht verschrikkelijk. Misselijkmakend.
Rekening houden met mensen die n long of hart probleem hebben vind ik heel normaal.
Beetje tolerantie zou het allemaal iets makkelijker maken .het is momenteel al zo.n kak wereld .regel zus regel zo .niet roken .drank gaat ook in de ban,. suiker vette hap. En dan lees ik ook nog regelmatig dat de buren barbecuen ook zo iets waar over geklaagd wordt .
Ik barbecue zelf nooit dus ik praat niet voor mij zelf .maar wat mag er in hemels naam wel .zonder dat iemand zeurt .
chrisjoh wijzigde dit bericht op 10-07-2021 10:23
0.49% gewijzigd
zaterdag 10 juli 2021 om 09:55
Als die mensen rook dan zo lekker vinden, waarom niet gewoon binnen roken?. Kunnen ze zelf lekker lang genieten van de lucht, in plaats van hun buren. 
En serieus: Ik heb geen idee wat je eraan kunt doen, want rokers snappen nou eenmaal niet dat anderen last van ze hebben. En als ze het wel snappen willen ze het niet horen, want dan kunnen ze niet meer roken.
Als dit mijn buren waren zou ik geloof ik overwegen te verhuizen.
En serieus: Ik heb geen idee wat je eraan kunt doen, want rokers snappen nou eenmaal niet dat anderen last van ze hebben. En als ze het wel snappen willen ze het niet horen, want dan kunnen ze niet meer roken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zaterdag 10 juli 2021 om 11:23
Net zoals dat je mensen niet kunt verbieden te barbecuen, hond hond te laten blaffen, hun kinderen te laten spelen met geluid, etc.DS1971 schreef: ↑10-07-2021 09:10Het is inderdaad zo dat je rokers (helaas) niet kan verbieden te roken in de eigen tuin, maar je kan natuurlijk wel aangeven dat je er last van hebt en vragen of ze elders in de tuin willen staan.
Dat heb je nu eenmaal. Ik woon in een bovenwoning en als mijn buren roken op hun balkon komt het ook zo mijn slaapkamer binnen. Leuk? Nee. Maar jammer dan. Ik ga er echt niets van zeggen.
zaterdag 10 juli 2021 om 11:30
merano schreef: ↑10-07-2021 09:55Als die mensen rook dan zo lekker vinden, waarom niet gewoon binnen roken?. Kunnen ze zelf lekker lang genieten van de lucht, in plaats van hun buren.
Ga jij eens terug in je kooitje! Heel veel rokers zijn zich juist heel bewust van het gegeven dat anderen er last van hebben. Lezen ze allemaal in het nieuws, wordt steeds duidelijk gemaakt door discussie over waar wel en niet, rookhokken verdwijnen en ga maar door. Ik ken meer rokers die rekening houden met hun omgeving, dan rokers die zich er niets van aan trekken.
Ik ken meer niet rokers die toch door blijven zeuren (de rupsjes nooit genoeg), dan niet rokers die eens bedenken hoeveel de rokers al hebben 'ingeleverd' en daar gewoon blij mee zijn.
TO, op en af roker hier. Maar als je mijn buuf was, dan zou ik het fijn vinden als je me dit zou vertellen. Misschien zou ik me er inderdaad niet bewust van zijn, en overlast is never mijn intentie. Dan zouden we iig samen in oplossingen kunnen denken.
zaterdag 10 juli 2021 om 11:49
Prima verwoord .zo kan het ook. Maar er zijn te veel mensen die n roker bij voorbaat al in het ongelijk stellen .GenieInABottle schreef: ↑10-07-2021 11:30Ga jij eens terug in je kooitje! Heel veel rokers zijn zich juist heel bewust van het gegeven dat anderen er last van hebben. Lezen ze allemaal in het nieuws, wordt steeds duidelijk gemaakt door discussie over waar wel en niet, rookhokken verdwijnen en ga maar door. Ik ken meer rokers die rekening houden met hun omgeving, dan rokers die zich er niets van aan trekken.
Ik ken meer niet rokers die toch door blijven zeuren (de rupsjes nooit genoeg), dan niet rokers die eens bedenken hoeveel de rokers al hebben 'ingeleverd' en daar gewoon blij mee zijn.
TO, op en af roker hier. Maar als je mijn buuf was, dan zou ik het fijn vinden als je me dit zou vertellen. Misschien zou ik me er inderdaad niet bewust van zijn, en overlast is never mijn intentie. Dan zouden we iig samen in oplossingen kunnen denken.
Nogmaals ik rook niet .
zaterdag 10 juli 2021 om 11:53
Precies. En denk dan ook even aan hetgeen jij zelf doet wat irritant kan zijn. Hard praten, graag harde muziek luisteren, ruzie maken met je partner met de deur open, etc.
Iedereen doet wel iets irritants.