Roken

10-07-2021 08:24 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon één jaar in mijn nieuwe huis. De buren zijn zware rokers. Ze gaan vaak buiten roken. Op zich logisch, vooral als er zo veel mensen roken. Het probleem is dat in de zomer hangt een geur naar rook in mijn huis en ik kan ook niet lekker in mijn tuin zitten. Ik heb wel eens gedacht om wat ervan te zeggen, maar tja, het is buiten in hun eigen tuin. Maar ik heb er wel last van, de ene keer meer dan de andere. Ik vind het heel lastig. Ik wil de relatie met de buren niet verstoren en ik vind dat ze eigenlijk in hun recht staan. Wat vinden jullie van deze situatie?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
chrisjoh schreef:
10-07-2021 11:49
Prima verwoord .zo kan het ook. Maar er zijn te veel mensen die n roker bij voorbaat al in het ongelijk stellen .
Nogmaals ik rook niet .😅

Eens. Je hebt al vaak een soort van achterstand. Ik snap het op zich wel hoor. Je zult me nooit horen zeggen dat ik rook lekker vind ruiken (m.u.v. appeltjes pijptabak :heart:), dat een ander zeurt als ze last van mijn rook(geur) hebben en zult me nooit zien roken op plekken waar dat niet mag, of waar ik het zelf zeer ongewenst / ongepast vind (denk aan ingangen van ziekenhuizen, werkplaatsen etc.). En eigenlijk ken ik alleen dit soort rokers.
Niet binnen roken want het stinkt en daar hebben we last van. Dan maar liever buiten roken, dan heeft de buurvrouw er last van. Veel beter :puh:
For whom the bell tolls
merano schreef:
10-07-2021 09:55
Als die mensen rook dan zo lekker vinden, waarom niet gewoon binnen roken?. Kunnen ze zelf lekker lang genieten van de lucht, in plaats van hun buren. ;-)
Goed argument :lol:

Verhuizen is voor mij geen optie. Al zo het wel mogelijk zijn (huizenmarkt en zo), wil ik het ook niet. Ik zit verder goed hier. Leuke buurt, het huis is gewoon perfect en dat roken is niet dagelijks en ik heb er alleen in de zomer last van. Nee, verhuizen is niet aan de orde. Ik grap wel eens: ze zijn zware rokers, dus veel te leven hebben ze misschien niet.
Ik rookte en mijn bovenbuurvrouw had daar last van. Heel dom, nooit bij stil gestaan. Blij dat ze er wat van gezegd heeft, aan de andere kant van de tuin had ze er geen last van.

Nu al 10 maanden gestopt! :proud:
koettie wijzigde dit bericht op 10-07-2021 14:00
9.18% gewijzigd
Heksie schreef:
10-07-2021 13:52
Goed argument :lol:

Verhuizen is voor mij geen optie. Al zo het wel mogelijk zijn (huizenmarkt en zo), wil ik het ook niet. Ik zit verder goed hier. Leuke buurt, het huis is gewoon perfect en dat roken is niet dagelijks en ik heb er alleen in de zomer last van. Nee, verhuizen is niet aan de orde. Ik grap wel eens: ze zijn zware rokers, dus veel te leven hebben ze misschien niet.

Be careful what you wish for: gerookt vlees houdt langer :P
GenieInABottle schreef:
10-07-2021 11:30

TO, op en af roker hier. Maar als je mijn buuf was, dan zou ik het fijn vinden als je me dit zou vertellen. Misschien zou ik me er inderdaad niet bewust van zijn, en overlast is never mijn intentie. Dan zouden we iig samen in oplossingen kunnen denken.
Als je mijn buurvrouw zou zijn, zou ik waarschijnlijk er wat van zeggen. Met mijn buren en als nieuwkomer, is het volgens mij niet verstandig. Ik zou het prettig vinden als ze niet bij de voordeur roken, omdat dan in de slaapkamer van mijn dochter en mijn slaapkamer komt. Misschien zeg ik het een keer als het uitkomt. Ik denk dat ze ook niet veel kunnen doen en daarom zeg ik er ook niets van. Het is hun (kleine) tuin. Ze komen bij elkaar om het gezellig te hebben. Dan is hoort drank en tabak erbij. Misschien dat ik veel minder last ervan zou hebben als ik voor de bbq uitgenodigd word :-D . Ik zal het misschien zo voortellen.
Jupiter1995 schreef:
10-07-2021 08:45
Ik heb de indruk dat als ex-roker de geur van rook minder erg is dan als nooit-roker. Ik kan echt misselijk worden van de geur van rook, maar mensen die ik ken die ooit gerookt hebben (en al tig jaar gestopt zijn) vinden het veel minder vies.
Niet mee eens. Ex-rokers kunnen juist extreme anti-rokers worden. En ik herken het wel als ex-roker, ik vind het nu zo enorm vies.
GenieInABottle schreef:
10-07-2021 13:55
Be careful what you wish for: gerookt vlees houdt langer :P
@(
Mijn bedoeling was zeker niet de discussie rokers/niet rokers te starten. We zijn allemaal mensen en dan heb je leuke mensen, minder leuke mensen en vervelende mensen. Om te zeggen dat alle rokers (of een grote deel ervan) zo of zus zijn, of de niet rokers vind ik kortzichtig. Ik heb van alles meegemaakt, en voor elke mening kan ik een voorbeeld geven, van de vervelende roker, de begripvolle roker, de intransigente niet roker en de begripvolle niet roker.

Zo, dat gezegd, dames (en heren), geen discussie meer erover aub.
Heksie schreef:
10-07-2021 13:58
Als je mijn buurvrouw zou zijn, zou ik waarschijnlijk er wat van zeggen. Met mijn buren en als nieuwkomer, is het volgens mij niet verstandig. Ik zou het prettig vinden als ze niet bij de voordeur roken, omdat dan in de slaapkamer van mijn dochter en mijn slaapkamer komt. Misschien zeg ik het een keer als het uitkomt. Ik denk dat ze ook niet veel kunnen doen en daarom zeg ik er ook niets van. Het is hun (kleine) tuin. Ze komen bij elkaar om het gezellig te hebben. Dan is hoort drank en tabak erbij. Misschien dat ik veel minder last ervan zou hebben als ik voor de bbq uitgenodigd word :-D . Ik zal het misschien zo voortellen.

Heb je er ook zoveel last van als ze achter roken, of is het dan minder? Als dat minder is, dan zou ik me echt niet bezwaard voelen als ik jou was. Maar als je inschat dat ze minder vriendelijk reageren, dan is het wellicht niet handig. Stom en niet leuk en zo.
Per ongeluk een paar keer een emmer sop naar buiten gooien als ze staan te roken met een "oeps, ik had het niet door. Maar nu snap ik wel waar de muffe lucht vandaan komt. Als jullie vanaf nu achter roken, dan leeg ik mijn emmer in de goot". :A:
GenieInABottle schreef:
10-07-2021 14:13
Heb je er ook zoveel last van als ze achter roken, of is het dan minder? Als dat minder is, dan zou ik me echt niet bezwaard voelen als ik jou was. Maar als je inschat dat ze minder vriendelijk reageren, dan is het wellicht niet handig. Stom en niet leuk en zo.
Per ongeluk een paar keer een emmer sop naar buiten gooien als ze staan te roken met een "oeps, ik had het niet door. Maar nu snap ik wel waar de muffe lucht vandaan komt. Als jullie vanaf nu achter roken, dan leeg ik mijn emmer in de goot". :A:
Dan heb ik er minder last van. Ik ben geen antiroker of zo. Er zijn momenten dat ik er minder goed tegen kan. Als ik in bed lig, dan vind ik het heel vervelend. En voor mijn dochter ook niet fijn. In de tuin ruikt het even zoveel, maar als ik in de tuin zit, voel ik me wel okay en heb ik dus er minder last van.
Heksie schreef:
10-07-2021 08:47
Het zijn sigaretten en het is in de avond. De buurvrouw heeft veel volwassen kinderen. Ze komen tegen etenstijd op bezoek en ze zitten dus buiten met partners te roken.
Bah, hier zou ik wel iets van zeggen.

Rokers zullen helaas nooit begrijpen hoeveel last een niet-rokers kan hebben van hun smerige gewoonte
Frankly my dear, I don"t give a damn
Palmbomen-zijn-cool schreef:
10-07-2021 11:23
Net zoals dat je mensen niet kunt verbieden te barbecuen, hond hond te laten blaffen, hun kinderen te laten spelen met geluid, etc.

Dat heb je nu eenmaal. Ik woon in een bovenwoning en als mijn buren roken op hun balkon komt het ook zo mijn slaapkamer binnen. Leuk? Nee. Maar jammer dan. Ik ga er echt niets van zeggen.
Iedere dag de BBQ aan met overlast is ook buitengewoon asociaal.

Hond mag geen overlast veroorzaken. Een keertje blaffen kan, maar overlast mag dus niet en daar niets aan willen doen is ook buitengewoon asociaal.

Geluid is niet direct overlast. Maar ook daar geldt weer, als jouw kinderen overlast veroorzaken, dan moet je daar wat aan doen.

Roken is een buitengewoon smerige gewoonte en terecht dat de acceptatie daarvan voorbij is.
Wij hebben hetzelfde probleem, hoewel niet elke avond. Mijn man is laatst naar de buren toegegaan om te vragen of ze wilden stoppen met roken in hun tuin omdat wij er last van hadden. Hoewel ik degene met astma ben en hij het alleen maar smerig vindt, vond ik dat je dat toch niet van die mensen kunt vragen. Maar ze hebben hun excuses aangeboden en roken niet meer in de tuin.

Vind het wel heel flexibel van ze.

Maar goed, als ik jou was zou ik het inderdaad dus gewoon accepteren. Ieder huisje heeft z’n kruisje.
GenieInABottle schreef:
10-07-2021 11:30
Ga jij eens terug in je kooitje! Heel veel rokers zijn zich juist heel bewust van het gegeven dat anderen er last van hebben. Lezen ze allemaal in het nieuws, wordt steeds duidelijk gemaakt door discussie over waar wel en niet, rookhokken verdwijnen en ga maar door. Ik ken meer rokers die rekening houden met hun omgeving, dan rokers die zich er niets van aan trekken.
Ik ken meer niet rokers die toch door blijven zeuren (de rupsjes nooit genoeg), dan niet rokers die eens bedenken hoeveel de rokers al hebben 'ingeleverd' en daar gewoon blij mee zijn.

TO, op en af roker hier. Maar als je mijn buuf was, dan zou ik het fijn vinden als je me dit zou vertellen. Misschien zou ik me er inderdaad niet bewust van zijn, en overlast is never mijn intentie. Dan zouden we iig samen in oplossingen kunnen denken.
En dat is fijn, dat er inmiddels zoveel bewustzijn is. Maar dat bewustzijn is bij de buren van TO kennelijk nog niet ingedaald.

Om de oplossings- / compromisbereidheid bij de buren te testen kan TO voorstellen dat ze om en om doen. De ene week mogen de buren bepalen hoe het ruikt in beide tuinen en huizen en zeurt TO niet, de andere week bepaalt TO en roken de buren niet. Lijkt me de meest eerlijke deal.

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, want dan kunnen de buren een week niet roken. En dan heb je precies helder waarom "Roken? We lossen het samen wel op" meestal niet werkt. ;-)
merano wijzigde dit bericht op 12-07-2021 10:59
Reden: Hel post vetgedrukt was nou ook weer niet nodig ;-)
0.10% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Als je het op de manier uitlegt zoals in je bericht, kan je best het gesprek aangaan. Wellicht realiseren ze zich helemaal niet de overlast en zijn ze best bereid om te kijken of ze er iets aan kunnen doen, bijvoorbeeld net op een andere plek (met de wind mee?) te roken. Je klinkt heel redelijk, dus even aankaarten om het bespreekbaar te maken kan echt wel.
Gatver. Zou ik ook niet blij van worden om ramen en deuren gesloten te moeten houden omdat je anders die lucht in je huis hebt hangen.

Misschien zijn ze wel heel schappelijk als je het bij ze neerlegt. Juist misschien als je je dochter benoemt en waarom zij er last van heeft.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
10-07-2021 11:23
Net zoals dat je mensen niet kunt verbieden te barbecuen, hond hond te laten blaffen, hun kinderen te laten spelen met geluid, etc.

Dat heb je nu eenmaal. Ik woon in een bovenwoning en als mijn buren roken op hun balkon komt het ook zo mijn slaapkamer binnen. Leuk? Nee. Maar jammer dan. Ik ga er echt niets van zeggen.
Ik sta er ook zo in, hier komt het zelfs de woon en slaapkamer binnen. Verschrikkelijk vind ik het, maar ik ga er niks van zeggen. En toch vind ik het vrij bizar, dat ik in ziekmakende lucht moet zitten omdat roken zo sociaal geaccepteerd is. Dat ik als iemand wiens ouder is overleden aan longkanker, en waarbij longkanker flink in de familie zit binnen moet zitten in de zomer of niet normaal op een terras kan zitten met mijn kinderen als ik het zo veel mogelijk wil vermijden. Ik vind het echt de omgekeerde wereld.
merano schreef:
12-07-2021 10:29
En dat is fijn, dat er inmiddels zoveel bewustzijn is. Maar dat bewustzijn is bij de buren van TO kennelijk nog niet ingedaald.

Om de oplossings- / compromisbereidheid bij de buren te testen kan TO voorstellen dat ze om en om doen. De ene week mogen de buren bepalen hoe het ruikt in beide tuinen en huizen en zeurt TO niet, de andere week bepaalt TO en roken de buren niet. Lijkt me de meest eerlijke deal.

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, want dan kunnen de buren een week niet roken. En dan heb je precies helder waarom "Roken? We lossen het samen wel op" meestal niet werkt. ;-)

Het om en om over tijd en indeling hiervan van anderen beslissen, werkt in geen enkele situatie. Maar goed, ik vind dan ook dat je het in het belachelijke trekt. Roken mag en een ander mag dat smerig vinden. Net als dat met heel veel andere dingen is.

En ja, ik ben er dus wel van overtuigd dat je hier goed samen een middenweg in kunt vinden. Zeker als TO aangeeft dat ze veel minder last heeft als er achter gerookt wordt. Ik zou ze, als nieuweling, een avond uitnodigen voor borrelen in de tuin en het daar aangeven / bespreken zonder verwijt.
Als het gaat om een rookuurtje in de zomer zeg ik: live and let live.
Dan ga je dat uurtje even niet buiten zitten en doe je de ramen en deuren dicht, zoals je in de winter ook doet.

Gut, na al die jaren waarin continu geklaagd werd dat het zo verschrikkelijk was om op bezoek te gaan bij X of Y omdat die altijd binnen rookten (en zelfs als ze dat dan tijdens het bezoek niet deden gingen hun kleren ervan stinken), krijgen de rokers nu dus de klacht dat ze maar binnen moeten roken?

Het gaat wel steeds verder, dat antiroken.
Mensen veroorzaken altijd wel een beetje overlast.
Mijn vriend is een behoorlijke roker, maar hij rookt dus in onze schuur vanwege de buren. Mind you, dit doet hij uit zichzelf. Niet dat ik nou vind dat rokers in hun eigen schuur moeten gaan roken, maar er zijn echt wel rokers die zeer goed begrijpen dat het een ongezonde (voor veel mensen) onsmakelijk gewoonte is waar ze niet om gevraagd hebben. ik vind dat mijn vriend soms wat doorschiet want hij rookt altijd in de schuur ook als er niemand verder buiten is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven