Ruzie met schoonvader

18-09-2020 01:16 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb vanavond ruzie gehad met mijn schoonvader... ik wil het even van me afschrijven omdat ik er wakker van lig, en misschien helpt het wel om mijn gedachten te ordenen.
Dus, mijn schoonouders waren op bezoek vanavond. Op een bepaald ogenblik heb ik een kleine 'discussie' met mijn man over hoe laat hij was opgestaan, want we verwachtten een pakketje waarbij er gezegd is dat we niet thuis waren. Ik zeg dus dat hij meestal om 9u nog niet beneden is (ik was zelf gaan werken). Blijkbaar moet er iets geweest zijn met mijn intonatie of zo, want mijn man heeft dit gehoord'als verwijt. Zijn vader ook, en hij spreekt mij erover aan. Ik heb gezegd dat er geen enkele intentie was om een verwijt te maken, maar hij is er over blijven doordrammen, en de situatie is geëscaleerd. Ik heb allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd gekregen, ik weet zelfs niet meer wat allemaal. Ik heb ook gereageerd, ik heb mij niet laten doen, maar heb wel geprobeerd om respectvol te blijven. Zo vond hij onder andere dat IK had moeten zeggen om het pakketje niet bij ons te laten leveren (was voor iemand anders die vandaag niet thuis was), omdat ik weet dat hij ´s morgens moeilijk uit zijn bed kan. Ik ben echter van mening dat het zijn eigen verantwoordelijkheid is, hij is een volwassen man! Ik heb vooral geprobeerd om duidelijk te maken dat het echt niet als verwijt bedoeld was, maar dat was voor mijn schoonvader niet voldoende. Het bleef dus maar duren. Ik ben trouwens ook van mening dat dit tussen mijn man en mij was, en dat hij daar geen zaken mee had...
Mijn man gaf zijn vader gelijk omdat hij het ook als verwijt heeft opgenomen. Toen mijn schoonouders vertrokken zijn, hebben we nog lang gepraat en heeft mijn man ook wel (een beetje) kunnen toegeven dat zijn vader grof is geweest.
Nu ben ik er ook van overtuigd dat er veel meer achter zit, ik verwachtte al een aantal weken problemen met mijn schoonouders, omdat ze vinden dat ze onze kinderen niet voldoende zien. Maar dit had ik toch echt niet zien aankomen!
Ik ben nu eigenlijk erg boos op hem. Ik vond hem erg onrespectvol, en ik vind ook dat hij een heel negatief beeld heeft van mij... ik wil mij er echter over zetten voor mijn man en voor de kinderen (volgend weekend vieren we de verjaardag van onze zoon met hen), maar dat is zoooooo moeilijk. Ik ga 'normaal' doen, maar ook niet hartelijk of zo, wat ik wel altijd probeerde.
Moest iemand al een gelijkaardige situatie meegemaakt hebben, of wat tips hebben (of alleen al wat medeleven 😋), is dat zeker welkom!
Alle reacties Link kopieren
Dit bespreken met zijn ouders erbij was niet de beste keuze maar het is aan zijn ouders erbuiten te blijven. Het is al helemaal stom als ze dit gebruiken om ander gal te spuwen. Ja, zijn paps ging te ver. En je man had jouw kant moeten kiezen en zijn ouders buiten het gesprek moeten laten.

Voor nu besloten dat mijn ouders een eventuele partner lang niet hoeven te zien. De kans op druk op relatie is me te groot door enigszins vergelijkbare situatie.

Hopelijk blijft/wordt het contact met zijn ouders te doen voor je. Kan je man bemiddelen?
Alle reacties Link kopieren
Dus je man moest om 9 uur beneden zijn, omdat jij aan iemand hebt beloofd dat je man wel even een pakje voor diegene zal aannemen, toch? Maar je man is kennelijk nooit zo vroeg op?
Het klinkt een beetje alsof jij wil dat hij vroeger opstaat en dat op een nogal passief-agressieve manier kenbaar maakt. Kan dat kloppen?
Ik ben ook geen vroege opstaander en mijn partner zal dan ook nooit een afspraak voor mij maken om 9 uur. Ik weet dat 9 uur voor heel veel mensen een normale tijd is, maar voor mij is dat nu eenmaal niet zo en mijn partner accepteert dat volledig. Mijn vrienden ook trouwens, die weten dan weer dat ze mij rustig om 3 uur 's nachts kunnen bellen als ze met een lekke band staan of zoiets. Ik stap fluitend in de auto om ze te helpen.
Ik kan er helemaal naast zitten, maar misschien is je man ook zo'n type en vindt je schoonvader dat je daar weinig respect voor toont.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was ook erg aangedaan door de hele situatie. Hij zal sowieso een beetje bemiddelen vermoed ik, maar ik ga sowieso serieus op mijn tong moeten bijten, want ik ben nog erg kwaad maar wil vooral dat het niet (meer) escaleert. Ik heb geen invloed op het gedrag van mijn schoonvader, alleen op mijn eigen gedrag. Dit zal ik zeker in gedachten moeten houden 😅.

@Athan: nee hoor. Mijn man heeft het zelf voorgesteld, ik denk dat we er geen van beiden bij hebben stilgestaan dat ze hier om 9u zouden kunnen staan (waar ik ook wat mijn twijfels bij heb, ze zouden ook een briefje in de bus gestoken hebben maar er stak niets in de bus... ik ben er dus niet zeker van dat ze effectief zijn geweest...). Ik geloof hem trouwens wel als hij zegt dat hij beneden was. Wat misschien wel klopt is dat ik er soms last van heb dat hij zo laat opstaat, want ik wil ook af en toe graag blijven liggen maar daar zijn onze kinderen het niet mee eens 😁. Ik meen het echter ook wel dat er op het moment dat ik het zei niets verwijtends achter zat. En ja, het kan dat ze dat allemaal wel zo hebben gehoord, en daar heb ik dus op gezegd dat dat zeker niet mijn intentie was, en dat het me speet dat ze het zo hebben gehoord. Maar dat was niet voldoende voor mijn schoonvader, dat vond hij allemaal maar politiek gezwets (en hij loopt echt niet hoog op met politici - de vergelijking was dus ook meteen een rechtstreekse aanval...). Mijn man begreep het uiteindelijk wel, wat voor mij het belangrijkste is!

En ja, ik zit er ook een beetje mee dat de mensen hun pakje nu niet hebben. Het is ook helemaal niet duidelijk of ze het morgen opnieuw aanbieden of niet, maar eigenlijk hebben ze het morgen voor 9u30 nodig. Dus tja, ik zal morgenvroeg even bellen en hopen dat ik het snel opgelost krijg...
Door het te schrijven kom ik tot het besluit dat ze dat stuk misschien gehoord hebben, de zucht dat ik het morgen ga moeten oplossen, bovenop al de rest (heb ik niet gezegd hè, alleen gedacht).
Maar dan nóg ben ik van mening dat dat iets is tussen mijn man en mij, en schoonvader had er eventueel een opmerking over kunnen geven, maar hij is er gewoon te ver in gegaan. Is misschien de aard van het beestje, maar hij is mijn grens echt wel over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je het zo escaleren? Ik had iets gezegd in de trant van: "schoonvader, dit is echt even iets tussen mij en man en daar wil ik het graag bij laten". En dan klaar.

Als je van mening bent dat er meer frustraties spelen kun je daar misschien op een ander moment een gesprek over voeren?
...
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dan ben ik het wel met je eens. Je schoonvader heeft zich nergens mee te bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Waar bemoeit die man zich mee?

Mijn schoonpa dacht maar één keer dat hij mij in mijn eigen huis eens even wat kon gaan vertellen over mijn zaken. Maar hij zou de kans niet krijgen als schoonmoeder er ook was :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je man aanspreken op deze manier waar anderen bij zijn vind ik nogal sfeer bepalend en negatief tegen over je man, ook wanner je het niet zo bedoeld. IK vraag mij altijd af waarom moet zo een discussie terwijl er bezoek is. Stel dat hij negatief is over jou waar anderen bij zijn, dan voelt dat toch ook niet goed.

Het zijn daarbij ook nog eens zijn ouders, dus niet raar dat ze voor hem opkomen. Ik denk dat je schoonouders zich tgv jouw gedrag niet welkom voelen. Zou jij je welkom voelen in een omgeving waar dit soort discussies tussen een paar worden gevoerd? Wil je daar voor ze gezelligheid bij zijn?

Je blijft maar door zeuren over een pakket dat niet eens van jou is. Daar gaat het toch niet om. Desnoods zeg je tegen de buur dat je man in de tuin de bel mogelijk niet heeft gehoord. Daarbij kan de bezorger ook een fout hebben gemaakt. Ik maak zo vaak mee dat er niet eens is aangebeld op een dag dat ik thuis was en het ineens voor de deur staat of bij een buur. Je gaat er zonder dat je weet wat er is gebeurd al vanuit da je man iets verkeerd heeft gedaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mijn man gaf zijn vader gelijk omdat hij het ook als verwijt heeft opgenomen. Toen mijn schoonouders vertrokken zijn, hebben we nog lang gepraat en heeft mijn man ook wel (een beetje) kunnen toegeven dat zijn vader grof is geweest.
.
Mijn man was ook erg aangedaan door de hele situatie


Ja wat is het nou?


Verder, waarom bespreek je zoiets met anderen erbij?

Je schoonvader had 1 reactie kunnen geven, maar bij het doordrammen had ik hem toch echt wel kort duidelijk gemaakt zich niet te bemoeien met mijn zaken. En einde discussie

Kun je niet via track en trace kijken waar het pakket is en of ze zijn geweest.?
En is het zo een belangrijk pakketje dat je er zo “mee zit” dat het er nog niet is?

Jullie zijn al x jaren samen, en je kent je schoonvader even bijna zo lang. Dan weet je onderhand toch hoe hij is en kan doen lijkt me. Het verbaast mij dan (bij dit en vergelijkbare topics) dat zo iets topic waardig is voor mensen. Volgens mij spelen er dan andere dingen dat het incident(je) wat beschreven wordt.
Afgezien dat je schoonvader te ver gaat, dat je een bericht krijgt dat de post je niet thuis heeft aangetroffen, zegt helemaal niets. Ik heb het vaker meegemaakt dat ik een bericht kreeg dat ik niet thuis zou zijn geweest op moment van bezorgen. Maar dan was ik wel thuis. Soms komt het de bezorger niet uit en bezorgen ze het zomaar een dag later, ondanks dat bericht.
Alle reacties Link kopieren
Hier kan ik kort over zijn: zijn vader heeft zich niet niet mee te bemoeien en bij de eerste inmenging had je hem kort moeten afkappen: dat gaat je niet aan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Werkt je man op andere tijden of waarom is hij niet op om 9 uur doordeweeks?
Alle reacties Link kopieren
Als je eenmaal verzuimd hebt om dit aan hem duidelijk te maken gaat hij steeds een stap verder; hij denkt dan dat zijn inmenging gewenst is. Jij wijst hem immers niet terug.

Ik zou geen excuus maken. Ik zou alleen zeggen dat zijn inmenging niet en nooit gewenst is. Of hij dat voortaan na wil laten. Verder niet. Het is aan hem of hij weer vrienden wil worden en wat hij daarvoor moet doen is afstand houden. Wil hij geen vrienden zijn dan ga ik fluitend door met mijn leven. Wat kan mij dat schelen?

En ik zou ook dringend aan mijn man verzoeken ons huwelijksleven privé te houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je schoonvader had zich niet moeten bemoeien. Maar voor jou geldt: ga geen gespreksonderwerpen op tafel gooien als je vindt dat de mensen in huis daar niet over mee mogen praten. Bespreek het dan een andere keer. Vind het onfatsoenlijk om iets te bespreken waarbij je verwacht dat bezoek hun mond houdt. Breng het dan niet ter sprake.
Daarnaast proef ik enige irritatie van jou richting je man dat hij mogelijk is kunnen blijven liggen/uitslapen terwijl jij dat niet kunt (hoezo niet? Zijn in het weekend de kinderen alleen van jou en niet van hem?). Irritatie kan nogal doorklinken in een gesprek, ook al is dat niet zo bedoeld van jou. Bespreek met hem wat jou écht irriteert aan wat er gebeurd is, grote kans dat dat iets anders is dan dit pakketje.
Alle reacties Link kopieren
Al die comments over de schoonvader die zich niet heeft te moeien.
De discussie werd gevoerd waar hij bij was. De actoren wisten dus heel goed dat Sv het kon horen.
En het ging over zijn zoon. Sja, dan kan het gebeuren dat hij zich even moeit. Ook al ‘hoort’ dat niet.

Maar, een boel verwijten zijn natuurlijk niet nodig.

Ts, in je reactie lees ik dat er onderliggend toch een klein beetje zit van ‘ja hij blijft wel wat lang liggen, ik zou dat graag ook een doen’
En mss heeft sv net die nuance opgepikt.
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
18-09-2020 06:56
Al die comments over de schoonvader die zich niet heeft te moeien.
De discussie werd gevoerd waar hij bij was. De actoren wisten dus heel goed dat Sv het kon horen.
En het ging over zijn zoon. Sja, dan kan het gebeuren dat hij zich even moeit. Ook al ‘hoort’ dat niet.

Maar, een boel verwijten zijn natuurlijk niet nodig.

Ts, in je reactie lees ik dat er onderliggend toch een klein beetje zit van ‘ja hij blijft wel wat lang liggen, ik zou dat graag ook een doen’
En mss heeft sv net die nuance opgepikt.
Eens met deze post
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Slechte nacht achter de rug...
Bedankt voor jullie reacties, werpt verschillende blikken op de situatie.
De reden dat we het erover hadden is dat de betrokkenen vroegen of hun pakketje geleverd was, waardoor ik aan het bekijken was wat er gebeurd was, en dit dus ter sprake kwam.
Ik had totaal niet ingeschat dat dit zo ging escaleren. Ik probeer inderdaad 'moeilijke discussies' (maar dit viel voor mij niet onder moeilijke discussie...) te voeren wanneer er geen anderen aanwezig zijn.

Mijn schoonvader kan over het algemeen enorm doordrammen in alles, maar het is meestal niet op mij gericht. Zelfs mijn schoonmoeder probeert hem te stoppen maar slaagt er niet in. Ik heb het verschillende keren proberen af te kappen, aangegeven dat dit tussen mijn man en mij is, maar dat hielp niet. Ik wou eigenlijk gewoon naar boven om het hele gedoe te stoppen maar heb dat niet gedaan voor mijn man... ik heb nog discussies gehad met mijn schoonvader, maar dit was van een ander kaliber. Hij is er vaak van overtuigd dat wat hij zegt DE waarheid is, en ik probeer meer perspectief in de dingen te brengen. Hij is ook enorm negatief en pessimistisch ingesteld, hij ziet altijd het slechte in de mensen en situaties. Ik ga eigenlijk op een veel positievere manier door het leven. En dat botst dus soms. Hij behandelt mijn man ook soms zoals een klein kind, en ook dat vind ik vervelend. Vb een situatie waarvoor we de verzekering moeten bellen, dan belt hij verschillende keren om te zeggen wat we moeten doen en hoe, alhoewel we dat ook perfect zelf kunnen. Betrokkenheid is zeker goed, maar hij gaat erover.
Ik besef dat ik erg negatief over hem ben, maar ik toon dit niet. Gisteren kon ik echter niet meer zwijgen omdat hij rechtstreeks in de aanval ging.

Iemand vroeg hoe de reactie van mijn man nu eigenlijk was... in eerste instantie was hij het eens met zijn vader - dat het verwijtend was. Toen zijn ouders vertrokken zijn en we het erover hadden, vond hij het nog steeds verwijtend maar kon hij ook zien dat zijn vader erover is gegaan. Tijdens de ruzie zelf, ook al was hij het eens met zijn vader, was hij erg aangedaan door wat er gebeurde. Voor mij kunnen de drie echt wel samengaan - en dat is ook wat er gebeurd is.

Tot slot, ondertussen besef ik wel dat de irritatie waarschijnlijk wel doorklonk in mijn stem, ook al was dat niet mijn intentie. Hier heb ik mij dan ook voor geëxcuseerd. Ik blijf echter van mening dat dit niet de zaak van mijn schoonvader was, en dat hij (of iemand anders trouwens) mij zo niet mag behandelen, voor geen enkele reden.

pfffff, ik zit er toch enorm mee in mijn maag. Ideaal zou zijn voor mij om hen even niet te zien, maar dat kan niet wegens verjaardag van zoon.

We zien wel wat er de komende dagen zal gebeuren...
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dan ook over zoiets in discussie waar je schoonouders bij zijn? Nee hij heeft zich inderdaad niet mee te bemoeien, maar het is dan natuurlijk ook niet echt een slimme zet om dat in hun bijzijn te bespreken, doe dat dan onder 4 ogen...
En als je schoonvader had je toch gelijk kunnen afkappen? Gewoon direct zeggen dat het iets tussen jou en je man is en daarmee de discussie eindigen.
Alle reacties Link kopieren
Je schoonvader is niet de enige drammer in de familie.

Je bent zelf ook iemand die niet in ziet dat je de sfeer op een negatieve manier beinvloed, daar je achter nog je gelijk gaat proberen te halen omdat je partner geen naar gevoel mag hebben over jouw gedrag en opmerkingen.

Een gevoel is geen feit. Jouw vriend kan het als verwijtend ervaren, ook zonder dat jij het zo bedoelt. Jij gaat nog drammen dat hij niet mag voelen wat hij voelt.

Ik heb je geloept en ik kan mij best voorstellen dat je partner af en toe zijn hart lucht bij zijn ouders. Ik denk dat het een beetje de druppel is geweest en men dacht: nu zeggen we er eens iets van.

IPv dat jij zegt: dit was niet het moment, sorry, ga je nog door ook met gelijk halen. Je bent 50/50 samen met je schoonvader verantwoordelijk voor hoe het is gegaan. De ander is niet 100% verantwoordelijk en nu mag je partner het fixen. Hij is best vaak de kop van jut en nu ook nog waar anderen bij zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Pff, ik heb zo'n hekel aan mannen die bij de minste niet-positieve feedback hun hand omhoog houden en impliciet zeggen: 'Verwijt! Mag niet, er mag op geen enkele manier geïmpliceerd worden dat ik minder dan perfect ben en ik mag nergens verantwoordelijk voor gehouden worden, want dat impliceert dat ik me wellicht niet verantwoordelijk heb opgesteld en dat is dús een verwijt - kortom: verwacht niks van me, vraag niks van me en loop op je tenen om me heen, anders claim ik dat je me iets verwijt - en dan hoef ik - net als anders trouwens - NIKS meer, want verwijten, die mogen niet."

En in dit geval kreeg je het op één opmerking van zowel je man als je schoonvader.
Als dit is hoe het altijd gaat zou ik me afvragen of je er nog wel zin in hebt, die typisch mannelijke karaktertrek. Je kunt het hem elk geval niet verwijten, althans, niet effectief.
Dus het pakketje was voor schoonvader?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
18-09-2020 07:31
Je schoonvader is niet de enige drammer in de familie.

Je bent zelf ook iemand die niet in ziet dat je de sfeer op een negatieve manier beinvloed, daar je achter nog je gelijk gaat proberen te halen omdat je partner geen naar gevoel mag hebben over jouw gedrag en opmerkingen.

Een gevoel is geen feit. Jouw vriend kan het als verwijtend ervaren, ook zonder dat jij het zo bedoelt. Jij gaat nog drammen dat hij niet mag voelen wat hij voelt.

Ik heb je geloept en ik kan mij best voorstellen dat je partner af en toe zijn hart lucht bij zijn ouders. Ik denk dat het een beetje de druppel is geweest en men dacht: nu zeggen we er eens iets van.

IPv dat jij zegt: dit was niet het moment, sorry, ga je nog door ook met gelijk halen. Je bent 50/50 samen met je schoonvader verantwoordelijk voor hoe het is gegaan. De ander is niet 100% verantwoordelijk en nu mag je partner het fixen. Hij is best vaak de kop van jut en nu ook nog waar anderen bij zijn.
Ik zie to helemaal niet als drammer. Waar haal je dat weg? Ik zie in een vorig stukje een luie passieve man die graag zijn vrouw voor alles op laat draaien. Denk dat to zich ergerde en vermoedde dat man weer in bed was blijven liggen zoals meestal ipv het pakje aan te pakken. Als ik overal voor op moet draaien en man is een luie donder dan zou ik mij ook ergeren.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
18-09-2020 07:40
Dus het pakketje was voor schoonvader?
Nee voor een buur ofzo
viva-amber wijzigde dit bericht op 18-09-2020 07:49
0.37% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
18-09-2020 07:45
Ik zie to helemaal niet als drammer. Waar haal je dat weg? Ik zie in een vorig stukje een luie passieve man die graag zijn vrouw voor alles op laat draaien. Denk dat to zich ergerde en vermoedde dat man weer in bed was blijven liggen zoals meestal ipv het pakje aan te pakken. Als ik overal voor op moet draaien en man is een luie donder dan zou ik mij ook ergeren.
Waarom belooft TO aan buren om dingen te doen die zij zelf niet oppakt maar die ze bij haar partner in zijn mik schuift?
Daarnaast weten we helemaal niet wat er gebeurd is, er wordt maar vanuit gegaan dat hij niet wakker was, maar dat weten we helemaal niet. Misschien is er wel niet aangebeld of stond hij niet op dat moment op een plek waar de bel niet te horen was.
Het punt is dat er bij voorbaat al wordt uitgegaan dat hij iets fout heeft gedaan, terwijl het helemaal niet zeker is dat dat zo is.
Daarnaast waarom moet je over zoiets als dit ruzie zoeken wanneer er bezoek bij is? Kan het bespreken niet wachten tot ze weg zijn?

Eerlijk gezegd, wanneer mensen zich steeds niet welkom voelen door ongastvrij en negatief gedrag, dan blijven ze op een dag weg.
viva-amber wijzigde dit bericht op 18-09-2020 07:55
8.16% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ach jee, hier ook vervelende schoonfamilie. Vooral schoonmoeder.
Altijd wat op mij aan te merken en haar zoon (beide eigenlijk) verafgodend op een voetstuk plaatsen. (Mijn man 45!).
En als er dan wat mis gaat is het mijn schuld.
Nooit haar gebrek aan opvoeding.
Ze is niet de slimste op probeert zich daar achter te verstoppen en anders gaat ze huilen.
Voor de lieve vrede laat ik het maar. Ik weet dat ik de vloer met haar kan aanvegen, maar wat schiet ik ermee op, behalve voir mijn eigen gevoel (op korte termein).
Niks.
En jij ook niet.
Smile and wave :hello:
de wereld wacht om ontdekt te worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven