Ruzie om huishouden

15-10-2017 22:26 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.

Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop.. 😉Mijn vriend zal het echter worst wezen. Het enige wat hij (heel soms uit zichzelf) doet is stofzuigen of de vaatwasser in- of uitruimen. De andere 'taken' blijven voor mij over. En dat zijn er heel wat. Van koken tot alle boodschappen, wassen en strijken en schoonmaken. Als ik hem vraag iets te doen wordt het altijd één groot drama.

Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.

Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.

Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?

Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
Alle reacties Link kopieren
Hij hoeft geen schoonmaakster omdat hij er al een heeft.
Ik zou er toch gewoon 1 inhuren misschien snapt hij dan dat er niet met jou te sollen valt.

Wat een luilak zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens iemand in mijn omgeving die net zo is. Als hij thuiskomt en zijn vriendin heeft niet gekookt (omdat ze vindt dat het zijn beurt is), loopt hij de deur uit en gaat hij bij z'n moeder eten. Hij zegt zelfs over de toekomst tegen haar: 'Dan hebben we kinderen die jíj kan opvoeden en waar jij voor kan zorgen.' Met andere woorden: hij gaat niks doen.

Maar het zal wel liefde zijn.
"Een schoonmaakster nemen wil hij niet".
Zolang hij zelf geen / nauwelijks een klop doet qua poetswerk heeft hij niets te willen.

Ik zou hem dus meedelen dat hij een maand de tijd heeft om zijn leven te beteren.
Ofwel poetst hij vanaf nu mee het huis, ofwel ga jij volgende maand zonder overleg op zoek naar een poetsvrouw.

En ja, hij mag daarvan de helft betalen.
Als jij al je uren qua "huishouden" zou doorfactureren is ie waarschijnlijk zowat failliet.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 00:03
11.17% gewijzigd
Ff voor de zekerheid, TO je bent toch niet iemand met een hagelwitte Jan de Bouvrie-inrichting waarop je werkelijk alles ziet en die na 15 seconden alweer toe is aan een dweilbeurt he? (Ik ken iemand die zo belachelijk pietlutterig is dat zij alles al vies vindt terwijl de rest van de bevolking zoekt naar n pluisje of vlekje met een loep)
Alle reacties Link kopieren
Hi Alicia,

Herkenbaar. Maar ik woon alweer drie jaar samen dus het kan werken!

In het begin dacht ik ook echt dat ik gek werd. Ik deed werkelijk alles want 'hij zag het niet'. Ik moest er altijd om vragen en dat vond ik vreselijk vermoeiend en bovendien nogal onzin. Hij woonde al een paar jaar op zichzelf. Later bleek dat hij altijd een huishoudster had. Zo eentje die een keer per week alles deed (schoonmaken, strijken, zelfs vuilnis weggooien).

Heb het opgelost door een gesprek aan te gaan. Het was me het gekibbel en de discussie en irritatie niet waard. Gezegd dat ik ook werk en we samen voor een compleet huis kozen dus ook samen verantwoordelijk zijn om al die etages te onderhouden.

Hij gooit alle vuilnis weg en stofzuigt, hij strijkt voor ons beiden en doet 1x per week de hoofdboodschappen. Ik doe nog steeds het meeste zoals badkamer, toilet en keuken schoonmaken, wassen, was vouwen, vaatwasser en stoffen/dweilen. Ergens kies ik daar ook zelf voor omdat hij er in mijn ogen al gauw de kantjes af loopt en hij mij wel erg poetserig vindt. (Ik vind een schoon huis gewoon fijn ;-) ) Ik accepteer dat het is zoals het is en als ik een was aan zet en de deur uit moet vraag ik hem de was op te hangen of bijvoorbeeld de vaatwasser uit te ruimen. Door er geen issue van te maken en duidelijke taken te verdelen en hem gewoon eens om een gunst te vragen voelen we ons er allebei beter bij.

Succes!
Probeer anders een tijdje om wat taken samen te doen.

Samen koken.
De een stofzuigen, de ander erna dweilen.

En taken die je niet echt samen kan doen, tegelijkertijd.
Dus bijvoorbeeld op zaterdagochtend poets Jij de badkamer, terwijl hij wat anders nuttigs doet.

Andere tips:

Boodschappen laten thuisbezorgen of hem op laten halen bij een pick up point.

Robotstofzuiger aanschaffen.

Sowieso stoppen met strijken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.

:rofl:


Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.

Maar wel lekker makkelijk om zijn moeder de schuld te geven van jullie problemen. Oh en zoals Amand terecht al opmerkte/hintte: jullie hebben een flink relatieprobleem aangezien jullie telkens knallende ruzie hebben zonder dat er ook maar íets verandert :lightbulb: . Maar nee, het ligt natuurlijk aan zijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
16-10-2017 02:19

Maar wel lekker makkelijk om zijn moeder de schuld te geven van jullie problemen. Oh en zoals Amand terecht al opmerkte/hintte: jullie hebben een flink relatieprobleem aangezien jullie telkens knallende ruzie hebben zonder dat er ook maar íets verandert :lightbulb: . Maar nee, het ligt natuurlijk aan zijn moeder.
+1, je houdt het zelf in stand door 'het zelf maar te doen'. Hij 'moet' iets doen, het duurt naar jouw mening te lang voor hij het doet, dan doe je het zelf maar.. Waarom zou hij nou iets doen/veranderen?

Waarom gelijk een huis gekocht? Waarom niet eerst even een half jaartje gehuurd zodat je erachter kan komen of je daadwerkelijk wel met elkaar samen kunt wonen?
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Waarom maken jullie ruzie over het huishouden?
Je vriend is niet volwassen om zelf de verantwoordelijkheid bij zichzelf te leggen maar bij een ander.
Jij legt zijn verantwoordelijkheid weer bij zijn moeder.
Maak geen ruzie en geef hem de werklust met daarop zijn klusjes.
Blijf zelf volwassen en zakelijk en maak er niet te veel woorden aan vuil.
Alle reacties Link kopieren
AliciaPG schreef:
15-10-2017 22:41
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik word echt ongelukkig van een vies huis:)
Is maar tijdelijk hè. Beter nu vier weken afzien in de vorm van een vies huis, dan de rest van je leven als huishoudster moeten functioneren. Weet je hoe minderwaardig dat is!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat dat als jullie visite krijgen? Dan heb jij alles dan maar weer gedaan?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
16-10-2017 06:44
Hoe gaat dat als jullie visite krijgen? Dan heb jij alles dan maar weer gedaan?
Juist dan ook niets doen! Vervelend natuurlijk maar ik zou het erop aan laten komen. Ook hij zal zich niet prettig voelen, ook zal hij dat waarschijnlijk ontkennen. En misschien wordt het wel een leuk onderwerp van gesprek...
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vroeger had zo een man die kon zijn lege bierflesje bij wijze van "opruimen" zo onder de bank rollen, maar o wee als er visite kwam, dan kon hij ineens wel zijn handjes laten wapperen...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik werd gister nog door vriend toegesproken dat ik níet mocht helpen met de vuilnis buiten zetten want ik had al gekookt en de was gedaan. Iets met eerlijk verdelen inderdaad. Overigens ziet hij het ook niet altijd allemaal maar is hij nooit te beroerd iets te doen als ik het vraag. Zeer fijn.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Geef hem vaste taken in de week?
Alle reacties Link kopieren
Een hulp is ook niet alles, je zal dan nog steeds (afhankelijk van wat de hulp doet) de vaatwasser moeten in-uitruimen, een doekje over de tafel/door de keuken, boodschappen doen, koken, vuilnisbak verschonen, was opvouwen, strijken, opruimen, bedden verschonen etc. En vriend zal nog steeds niks doen want ‘we hebben toch een hulp’.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dit probleem ook in het begin van onze relatie. Hebben toen samen een lijst opgesteld met alle huishoudelijke klussen (ook autowassen, vuilnis buiten zetten etc.). Ieder van ons heeft toen een cijfer van 1 tot 10 aan elke klus gegeven. 10 = rotklus, 1 = leuk om te doen. Toen de taken verdeeld op basis van elk zo min mogelijk rotklussen en ongeveer gelijk aantal punten in totaal. Hij wilde voor bepaalde klussen een huishoudster, ik niet, die klussen ben ik gaan doen. Verschil in opvatting over wat wanneer gedaan moet wordenbis altijd gebleven. Inmiddels doet hij veel meer uit zichzelf en incidenteel ook klussen die ik zou doen. Zo is het goed vol te houden.
Love is the meaning of life
Ik ben zelf niet zo van het huishoudelijke maar als je lief je vraagt om iets te doen weiger je niet .
Vanwege die omgangsvormen zou het bij mij snel zijn afgelopen.
Komen zijn ouders weleens bij jullie?
Die week voorafgaand elders gaan logeren. Mag hij ze in zijn rommel/vuilnisbelt ontvangen en daarna komt er vast wel een werkster.

Mijn man vertelde laatst dat hij mijn huishoudelijke pogingen meer is gaan waarderen toen ik drie weken in het buitenland zat ooit.
Hij komt uit een strak huishouden en had altijd commentaar.
Ik doe 70% van het huishouden maar 30% snap ik niet of zie ik niet (kippig en sloom).
Hij zag toen ineens dat die 30 % nog best meeviel (daar focuste hij zich op qua ergernis) en daarna nooit meer klachten.
Jij werkt full time en ik zou natuurlijk voor 50-50 gaan. Wat hij niet wil doen mag hij professioneel laten uitvoeren.
Anders maar huis verkopen en gaan latten.
Wat een diva zeg.
Als je wilt dat deze puber zich niet meer als je kind gedraagt, stop dan met hem bemoederen.


Ga SAMEN zitten, maak SAMEN een lijst van alles wat gedaan moet worden. Bepaal SAMEN de norm van schoon genoeg en bepaal SAMEN de frequentie van de klussen.

Verdeel dan SAMEN de klussen.

Gevolg kan nu zijn dat jij ook water bij de wijn moet doen. Als jij vindt dat je de wc dagelijks moet poetsen en hij vindt eens per veertien dagen genoeg dan kom je misschien uit op wekelijks. Maar dan heeft hij wel invloed op hoe en wanneer taken gedaan worden. Ik zou ook gaan steigeren als iemand anders beslist dat ik nu al weer moet stofzuigen.
yourlocalhero schreef:
16-10-2017 07:13
Geef hem vaste taken in de week?

Hij is haar kind niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit topic onderaan al mijn berichten willen linken.

Voor al die twintigers die maar thuis blijven wonen, meteen in een volledig ingericht (koop)huis gaan samenwonen, ipv op kamers.

En moeders; leer uw zonen verantwoordelijkheid!

On topic: met een man die zegt "de badkamer schoonmaken doe ik gewoon niet", zou ik mijn leven niet willen delen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
SilverShadow schreef:
15-10-2017 22:30
Mannen "zien" over het algemeen niet dat er iets in huis gedaan moet worden. Stof kan er duimendik liggen, uitpuilende wasmand en een vieze kattenbak. Zolang ze er zelf geen hinder van ondervinden, is het er niet.
Maak lijstjes met taken die gedaan moeten worden, heel kinderachtig misschien maar is het enige wat werkt. Als jij vraagt of hij morgen het huishouden wil doen, pakt hij de vaatwasser uit misschien maar de rest ziet hij echt niet.
Mijn man ziet dat wel hoor.

En lijstjes met taken maken? Ik weet niet of dat werkt met een man die botweg weigert om iets te doen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2017 07:23
Hij is haar kind niet!

Vaak wel iets wat werkt...en ik ben het totaal met je eens...ik vind het ook iets vreselijks maarja.
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
15-10-2017 22:31
Hoe moeilijk het ook is, maar ik zou als ik jou was ook een week of twee/drie helemaal niets meer doen. Ook zijn zooi niet wassen.

En vooral ook de vuile vaat laten staan.

Echt, dat niks doen van hem gaat dan niet lang meer duren.
Dacht je dat?
yourlocalhero schreef:
16-10-2017 08:10
Vaak wel iets wat werkt...en ik ben het totaal met je eens...ik vind het ook iets vreselijks maarja.
Nee hoor, wat jij voorstelt werkt soms wel even maar zelden op de lange duur. Zo'n man gaat stofzuigen om van het gezeik van zijn vrouw af te zijn.

Ik zou niet willen dat mijn man stofzuigt om van het gezeik af te zijn. Ik zou willen dat hij stofzuigt omdat hij vindt dat de helft het huishouden zijn verantwoordelijkheid is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven