Ruzie om huishouden

15-10-2017 22:26 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.

Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop.. 😉Mijn vriend zal het echter worst wezen. Het enige wat hij (heel soms uit zichzelf) doet is stofzuigen of de vaatwasser in- of uitruimen. De andere 'taken' blijven voor mij over. En dat zijn er heel wat. Van koken tot alle boodschappen, wassen en strijken en schoonmaken. Als ik hem vraag iets te doen wordt het altijd één groot drama.

Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.

Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.

Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?

Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-10-2017 22:30
Ja lekker dom van je. Dit had je kunnen weten (ik neem aan dat je weleens bij je vriend over de vloer kwam voor jullie gingen samenwonen). De enige manier om hier korte metten mee te maken is hem zijn eigen eten te laten koken/boodschappen te laten doen etc etc. Je bent zijn huishoudster niet! Maar als je het steeds voor hem gaat doen dan leert ie het nooit he.
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik word echt ongelukkig van een vies huis:)
AliciaPG schreef:
15-10-2017 22:39
Nee, hiervoor had ik mijn eigen koopwoning. Daar deed hij ook weinig tot niets, hoewel hij er wel vaak was. Vind ik op zich niet heel raar, het was tenslotte mijn huis. Voordat we dit huis kochten heeft hij me plechtig beloofd dat we het huishouden samen zouden gaan doen..
En heb je hem al herinnerd aan die belofte?

Dat ie niet ziet dat het vuil is ... dat kan ik trouwens nog wel geloven.
Maar hij weet toch dat zijn kleren zichzelf niet wassen, dat het eten niet vanzelf van de supermarkt naar de koelkast loopt, dat de borden niet vanzelf proper raken en terug in de kast, ...
AliciaPG schreef:
15-10-2017 22:41
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik word echt ongelukkig van een vies huis:)
Liever even ongelukkig van een vies huis dan de rest van je leven ongelukkig omdat jij alles moet doen. En dan zeker ook nog als er kinderen komen. Wat een heerlijk vooruitzicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me echt niets voorstellen bij hoe jullie relatie in elkaar zit, TO. Je maakt knallende ruzie over het huishouden maar er verandert niets? Terwijl jullie het van tevoren besproken hebben? Wat moet je met deze man? Ik snap er echt niks van.
AliciaPG schreef:
15-10-2017 22:41
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik word echt ongelukkig van een vies huis:)
Als het goed is, is een vies huis van tijdelijke aard.
Als je dit nu niet bij de kop pakt, ben je levenslang zijn huishoudster.

Enne.. plechtig beloven? Hoe oud zijn jullie eigenlijk?
Dat doen kinderen van 8 ook als ze vragen om een huisdier. 'Ik zal écht voor hem zorgen mama!'
Plechtig beloven komt niet vanuit hemzelf. Het schoon willen houden van je woning moet uit jezelf komen. Anders wordt het nooit wat.

Trek het komende half jaar hiervoor uit en maak daarna de balans op.
SilverShadow schreef:
15-10-2017 22:43
Liever even ongelukkig van een vies huis dan de rest van je leven ongelukkig omdat jij alles moet doen. En dan zeker ook nog als er kinderen komen. Wat een heerlijk vooruitzicht.
Ik zou op dit moment gewoon niet aan kinderen denken met deze man.

Kan je straks ook nog alle kinderzorgen erbij nemen.
Want hij belooft weer veel en doet niets.
Een lijstje maken van ALLES wat je moet doen om een huishouden draaiend te maken.
Lijsten aan vriend geven en zeggen dat hij mag kiezen 50/50 of 33/33/huishoudster.
Is ie nou helemaal simpel. En niets doen en geen huishoudster “wat da willienie”
Ik gok dat hij kiest voor 50/50 en dan verzaakt.
Ik heb bij mn ex daarna alle taken alleen voor mij gedaan. Mijn was, mijn boodschappen, etc etc.
Toen viel t kwartje. En hielp ie bij zn moeder ook ineens met vanalles.
Ik zou het er niet meer op kunnen hoor, wat onsexy. Hij wil gewoon echt dat jij het huishouden doet. Ieuw!

Waar je dus in ieder geval mee moet stoppen is het zelf doen. En dan nogmaals is gesprek gaan met de insteek 'ik ga vanaf nu de helft doen en als je nu niet om tafel komt om te bespreken als een volwassene dan heb je geen inspraak in welke helft'

En dan afspraken maken. Wil hij niet praten? Hang een huishoudschema op de koelkast waarop jouw gekozen taken staan en laat de rest liggen. Ik zou jouw taken uitkiezen op voor jezelf leefbaar houden en hem last bezorgen. Dat is dus je eigen was, de kattenbak, badkamer en het bed verschonen. Het opruimen en poetsen, stofzuigen, boodschappen, koken, keuken en dergelijke mag hij doen. Als hij dat teveel vindt noem je het compenseren voor de tijd dat jij dat al deed. Als je daarvoor een paar weken maaltijdsalades voor jezelf moet kopen dan zij dat maar zo.

Kinderachtig? De pot verwijt de ketel.

Keihard aanpakken en zeker geen kinderen krijgen voor dit op orde is want voor je het weet ben je gescheiden met kinderen onder het motto 'als ik het toch allemaal alleen moet doen dan liever met een kind minder'.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-10-2017 22:46
Ik zou op dit moment gewoon niet aan kinderen denken met deze man.

Kan je straks ook nog alle kinderzorgen erbij nemen.
Want hij belooft weer veel en doet niets.
Eens! Eerst moet hij maar eens volwassen worden.
honingbijtje schreef:
15-10-2017 22:48
Ik zou het er niet meer op kunnen hoor, wat onsexy. Hij wil gewoon echt dat jij het huishouden doet. Ieuw!
Pikstraf, moet je eens kijken hoe snel hij de kattenbak doet. Ik vind je vent een droplul.
Alle reacties Link kopieren
linjmh schreef:
15-10-2017 22:46
Een lijstje maken van ALLES wat je moet doen om een huishouden draaiend te maken.
Lijsten aan vriend geven en zeggen dat hij mag kiezen 50/50 of 33/33/huishoudster.
Is ie nou helemaal simpel. En niets doen en geen huishoudster “wat da willienie”
Ik gok dat hij kiest voor 50/50 en dan verzaakt.
Ik heb bij mn ex daarna alle taken alleen voor mij gedaan. Mijn was, mijn boodschappen, etc etc.
Toen viel t kwartje. En hielp ie bij zn moeder ook ineens met vanalles.
Goeie! Dat lijstje gaat er komen en krijgt een prominente plek op de koelkast
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt hij dan als jij zegt, verdikkeme dat hadden we toch afgesproken?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
15-10-2017 22:57
Wat zegt hij dan als jij zegt, verdikkeme dat hadden we toch afgesproken?
Dan zegt hij: 'Ik doe het ook heus wel. Als ik tijd heb.' Of iets van die strekking.

Uiteindelijk is het 2 dagen later nog niet gebeurd, terwijl hij die tijd écht wel heeft gehad.
AliciaPG schreef:
15-10-2017 22:41
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik word echt ongelukkig van een vies huis:)
Als je me eerst gelijk geeft en daarna een 'maar' erin gooit, geef je me dus geen gelijk.
Zolang je het blijf doen 'want een vies huis is irritant' blijft dit loterijlot dit gedrag vertonen dus aan jou wat zwaarder weegt.
Of je laat de boel even de boel tot het kwartje bij hem valt OF je gaat alles doen in het huishouden en er verder niet over zeiken.
Lekker egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
AliciaPG schreef:
15-10-2017 23:04
Dan zegt hij: 'Ik doe het ook heus wel. Als ik tijd heb.' Of iets van die strekking.

Uiteindelijk is het 2 dagen later nog niet gebeurd, terwijl hij die tijd écht wel heeft gehad.
Oh en nog 1: 'Jij weet niet wat ik allemaal doe als jij werk. Ik doe best wel wat, maar dat zie jij nooit als je thuiskomt'

Nou, ik zie wel degelijk dat er dan ook nog niks gebeurd is.. 😁
AliciaPG schreef:
15-10-2017 23:10
Oh en nog 1: 'Jij weet niet wat ik allemaal doe als jij werk. Ik doe best wel wat, maar dat zie jij nooit als je thuiskomt'

Nou, ik zie wel degelijk dat er dan ook nog niks gebeurd is.. 😁
Vraag je dan niet heel geïnteresseerd: Oh ja?
Wat dan?
AliciaPG schreef:
15-10-2017 23:10
Oh en nog 1: 'Jij weet niet wat ik allemaal doe als jij werk. Ik doe best wel wat, maar dat zie jij nooit als je thuiskomt'

Nou, ik zie wel degelijk dat er dan ook nog niks gebeurd is.. 😁
Dit zegt een puber van 14 ook.... En jij bent zijn moeder al geworden als hij deze opmerkingen naar je maakt.
Man wat onaantrekkelijk!

Terug van ouder kind, naar volwassene volwassene.
Samen om tafel en samen erover hebben. Niet jij die praat als de moeder en hij die praat als het kind, maar gelijkwaardig.

Hoi vriend, zullen we vanavond even de gang van zaken omtrent het huishouden bespreken?

En aan het begin van het gesprek:
Nou, ik wilde even samen overleggen hoe we het huishouden nu definitief gaan inplannen. Welke ideeën heb jij daarover?
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 23:16
42.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie hierover niks afgesproken en doorgenomen voordat je gelijk een heel huis met m kocht? Je kent m dus niet goed genoeg..
Je zou n schoonmaakster op zijn kosten kunnen huren. Misschien leert hij het dan wel (af).
anoniem_354426 wijzigde dit bericht op 15-10-2017 23:15
25.63% gewijzigd
Even advocaat van de duivel: doet hij het niet of doet hij het niet op het moment dat jij vindt dat het moet gebeuren?

Wat zegt hij dan dat hij overdag heeft gedaan? Hij zal je vast wel details geven toch?
AliciaPG schreef:
15-10-2017 23:10
Oh en nog 1: 'Jij weet niet wat ik allemaal doe als jij werk. Ik doe best wel wat, maar dat zie jij nooit als je thuiskomt'

Nou, ik zie wel degelijk dat er dan ook nog niks gebeurd is.. 😁
Ik zou hem dan voor de fun es laten opsommen wat ie allemaal gedaan heeft :-D.

Ik gok dat ie niet veel verder komt dan "de vuilzak buitenzetten" of "de vaatwas leeggemaakt".
Alle reacties Link kopieren
AliciaPG schreef:
15-10-2017 23:10
Oh en nog 1: 'Jij weet niet wat ik allemaal doe als jij werk. Ik doe best wel wat, maar dat zie jij nooit als je thuiskomt'

Nou, ik zie wel degelijk dat er dan ook nog niks gebeurd is.. 😁
Grappig.
Misschien ziet hij het écht niet: niet wat er moet gebeuren of wat er is gedaan.

...en denkt hij dus zelfs dat hij jou zo kan foppen
(en dan ook hoopt dat jij een schuldgevoel krijgt om dat jij degene bent die al zijn werk niet zag...)
Alle reacties Link kopieren
Hij doet het niet? Rond de tafel gaan zitten en een schema maken. Dag per dag. Doet hij nog niets, mag hij alleen gaan wonen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Koken, strijken, boodschappen zijn toch dingen waarbij je duidelijk ziet of het gedaan is of niet?
Als ik jou was zou ik nu een tijdje hard zijn.
Je bent nu aan het begin van het samenwonen dus de patronen vormen zich.
Hij is nu van hotel mama naar hotel "AliciaPG" gegaan.
Voor hem uiteraard een zeer goede situatie. Zolang zijn bord gevuld is 's avonds, de kasten vol lekkers steken en zijn kledingkast zich spontaan vult met propere kleren en het huis zichzelf opruimt gaat hij geen motivatie hebben om zich aan te passen. Waarom zou hij?
Bijgevolg ga je hem moeten laten ondervinden dat als hij niets doet hij geen eten, propere kleren, deftig huis meer heeft.
Lastig voor jou maar nu eenmaal iets waar je door moet.
Alle reacties Link kopieren
Och, ik had ook zo'n ex. Ik heb er wat om gestreden, uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan (hij stak niet alleen weinig energie in het huis, hij liet de hele relatie versloffen).

Ik weet alle fasen nog:

1) Doe ik niet. (Knallende ruzie)

2) Goed, omdat jij het wil. Zeg maar wat ik moet doen. (Drie dagen later was het nog niet gedaan)

3) Laat me dit wel op m'n eigen moment doen, wil je? (Nog een paar dagen wachten)

4) Tja, als je me niet af en toe een schop onder m'n kont geeft, begin ik er niet aan. (Nog altijd niet gedaan)

5) Als je zo kwaad wordt, doe ik het helemaal niet meer. (Nog steeds niets gedaan)

Ik kon lijstjes maken, vriendelijk vragen, boos worden... hij deed het gewoon niet. Ik was een maand met een vriendin op reis geweest en kwam terug in gang met opgestapelde pizzadozen (met resten), een stinkende vriend, volle wasmand, en een huishouden waar een maand niks aan was gedaan. Hij vertikte het gewoon. Was ook een onwijs moederskindje.

Net als fatsoenlijk de hond uitlaten ('Ik ga écht niet iedere dag een half uur met 'm wandelen'). Relatie heeft het niet overleefd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven