Ruzie om huishouden

15-10-2017 22:26 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.

Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop.. 😉Mijn vriend zal het echter worst wezen. Het enige wat hij (heel soms uit zichzelf) doet is stofzuigen of de vaatwasser in- of uitruimen. De andere 'taken' blijven voor mij over. En dat zijn er heel wat. Van koken tot alle boodschappen, wassen en strijken en schoonmaken. Als ik hem vraag iets te doen wordt het altijd één groot drama.

Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.

Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.

Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?

Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
Echt, kap nou eens met de schoonmoeders de schuld geven van dit wangedrag . Je bevestigt daarmee alleen maar dat het huishouden doen een vrouwelijke aangelegenheid is.

A) is er 9 van de 10 keer een schoonvader die blijkbaar al die jaren te lamlendig was om zijn zoon een schop onder zijn hol te geven op huishoudelijk gebied. Waarschijnlijk omdat ie zelf precies hetzelfde gedrag vertoont. B) Al is er geen schoonvader, dan nog kan een volwassen kerel zelf bedenken dat onderbroeken gewassen moeten worden en een kattenbak stinkt.

Mijn lijn: we gaan het vanaf nu anders doen. We maken afspraken waar we allebei mee kunnen leven. Met deze status quo kan ik namelijk niet leven. En kan of wil je je niet houden aan onze afspraken, dan heeft deze relatie geen toekomst. No way dat ik de rest van mijn leven hoofd huishoudelijke zaken ben.
Alle reacties Link kopieren
dus hij doet zelden iets iets in huis en komt zo zijn beloftes niet na... en dan strijk jij zijn kleding als beloning?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2017 08:20
Nee hoor, wat jij voorstelt werkt soms wel even maar zelden op de lange duur. Zo'n man gaat stofzuigen om van het gezeik van zijn vrouw af te zijn.

Ik zou niet willen dat mijn man stofzuigt om van het gezeik af te zijn. Ik zou willen dat hij stofzuigt omdat hij vindt dat de helft het huishouden zijn verantwoordelijkheid is
Ik denk dat de meeste mannen helaas het huishouden nog steeds anders zien dan wij het zien helaas.
made@kate schreef:
16-10-2017 08:24
Echt, kap nou eens met de schoonmoeders de schuld geven van dit wangedrag . Je bevestigt daarmee alleen maar dat het huishouden doen een vrouwelijke aangelegenheid is.

A) is er 9 van de 10 keer een schoonvader die blijkbaar al die jaren te lamlendig was om zijn zoon een schop onder zijn hol te geven op huishoudelijk gebied. Waarschijnlijk omdat ie zelf precies hetzelfde gedrag vertoont. B) Al is er geen schoonvader, dan nog kan een volwassen kerel zelf bedenken dat onderbroeken gewassen moeten worden en een kattenbak stinkt.

Mijn lijn: we gaan het vanaf nu anders doen. We maken afspraken waar we allebei mee kunnen leven. Met deze status quo kan ik namelijk niet leven. En kan of wil je je niet houden aan onze afspraken, dan heeft deze relatie geen toekomst. No way dat ik de rest van mijn leven hoofd huishoudelijke zaken ben.

Aan de ene kant eens, aan de andere kant niet.

Die schoonmoeders en -vaders zijn zelf vaak opgegroeid in gezinnen waar mannen niets hoefden bij te dragen in het huishouden. Die getinte hebben ze doorgezet in hun eigen huishouden. Vaak zijn dat vrouwen die het huishouden zien als hun levensvervulling, die laten geeneens toe dat hun man of zijn iets doet.

Zo er al een schuldige is, is dat toch vaak eerder schoonmoeder dan schoonvader denk ik.

Mijn man is ook zo opgevoed, helaas. Maar die heeft de eerste drie maanden van ons samenwonen wel heel veel geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het grote probleem zijn dat hij niet wil.
Mijn man kwam ook van hotel mama. Wij zijn inderdaad samen gaan zitten om de taken op te schrijven (inzichtelijk maken) en verdelen. Het eerste jaar was dat voor ons beide flink wennen.

Nu (ruim 10 jaar later) hebben we kinderen, een hulp om de week voor de grote klussen en we laten de boodschappen bezorgen. De rest van de taken hebben we eerlijk verdeeld. We werken en zorgen ook samen. En dat gaat nu niet meer rigide, maar heel natuurlijk.

Het grote verschil is dat mijn man wel graag wilde meedraaien en zijn verantwoordelijkheid wilde nemen, alleen in het begin niet goed wist hoe. Heb wel als eis gesteld dat dit goed zou lopen, voordat we kinderen kregen.
SilverShadow schreef:
15-10-2017 22:30
Mannen "zien" over het algemeen niet dat er iets in huis gedaan moet worden. Stof kan er duimendik liggen, uitpuilende wasmand en een vieze kattenbak. Zolang ze er zelf geen hinder van ondervinden, is het er niet.
Maak lijstjes met taken die gedaan moeten worden, heel kinderachtig misschien maar is het enige wat werkt. Als jij vraagt of hij morgen het huishouden wil doen, pakt hij de vaatwasser uit misschien maar de rest ziet hij echt niet.
Ze hebben ruzie omdat hij dus helemaal niks wil doen. Ook niet als TO dingen vraagt en er afspraken over wil maken. Of heb je de OP niet gelezen?
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
16-10-2017 08:24
Echt, kap nou eens met de schoonmoeders de schuld geven van dit wangedrag . Je bevestigt daarmee alleen maar dat het huishouden doen een vrouwelijke aangelegenheid is.

A) is er 9 van de 10 keer een schoonvader die blijkbaar al die jaren te lamlendig was om zijn zoon een schop onder zijn hol te geven op huishoudelijk gebied. Waarschijnlijk omdat ie zelf precies hetzelfde gedrag vertoont. B) Al is er geen schoonvader, dan nog kan een volwassen kerel zelf bedenken dat onderbroeken gewassen moeten worden en een kattenbak stinkt.

Mijn lijn: we gaan het vanaf nu anders doen. We maken afspraken waar we allebei mee kunnen leven. Met deze status quo kan ik namelijk niet leven. En kan of wil je je niet houden aan onze afspraken, dan heeft deze relatie geen toekomst. No way dat ik de rest van mijn leven hoofd huishoudelijke zaken ben.
Hij heeft altijd samengewoond met zijn moeder, die de noodzaak van schoonmaken ook niet echt inziet. Hij hoefde daar werkelijk niets. Is het dan zo raar dat ik vind dat mijn schoonmoeder hem zijn verantwoordelijkheden had moeten laten nemen? Ik had vroeger thuis ook mijn vaste taakjes (net als mijn broer) waardoor ik al vroeg zelfstandig was. Heb vóór hem 8 jaar lang op kamers/in eigen woningen gewoond.
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij op dat mannen weer worden afgeschilderd als halve onnozelen die het allemaal niet zo goed snappen.
Dat wij vrouwen ze als kleuters aan het handje mee moeten nemen om ze uit te leggen hoe het huishouden werkt.

Sommige mensen (mannen EN vrouwen) missen nu eenmaal die schoonmaak en opruim norm. Als ze daarbij ook nog een egoistisch karakter hebben en van huis uit zijn verwend dan krijg je zulke figuren als TO haar vriend.
Neem mijn man; hij mist die opruim en schoonmaak norm, is van nature best egoistisch en hoefde vroeger thuis niets te doen. Een drama dus en een strijd die ik al opgegeven heb.
Onze dochter is dus exact zo. Die kamer van haar...verschrikkelijk. Zij maakt net als haar vader overal in huis stapeltjes. Papiertjes, knutseltjes, boekjes, poppetjes.... haar kamer noemen we de werkplaats. Opruimen? Ze ziet het gewoon niet. Ik geef haar eens i de zoveel tijd een vuilniszak en ze mag niet eerder spelen/ipad/wat dan ook voordat die kamer opgeruimd is. Strijd!

Onze zoon daarentegen wordt later dus niet zo'n man die niet opruimt. Hij maakt troep met zijn vriendjes maar ruimt alles weer op "waar het hoort". En dat doet hij met alles; bord naar aanrecht brengen, iets pakken en netjes terugleggen, etc etc.
yourlocalhero schreef:
16-10-2017 08:34
Ik denk dat de meeste mannen helaas het huishouden nog steeds anders zien dan wij het zien helaas.

Ja, inderdaad anders. Dat maakt de manier waarop vrouwen het zien niet beter. Dus hoezo helaas?

Als vrouwen nou eens zouden luisteren naar hoe mannen er over denken zouden we al meer tot elkaar kunnen komen. Het grote struikelblok in geschillen over het huishouden is vaak dat degene met de hoogste eisen denkt dat zijn/haar manier de enige juiste is.

Door dat los te kunnen laten kun je zo veel winnen.
Ik zou gewoon de taken eerlijk gaan verdelen, misschien kan kunnen jullie een schoonmaakrooster maken. Eentje die per week de taken omdraait. Ik zou daar nog best een dikke vette ruzie voor over hebben. Wil hij echt niet zou ik daar zelfs de relatie voor laten klappen. Echt niet dat ik iemands huishoudster wil zijn.

Of wil hij met liefde een schoonmaker betalen, geheel uit eigen zak? Dan zou ik dat doen. Eentje die echt alle grote klussen komt doen elke week. Dus zeg 1x in de week een uurtje of 5/6 minimaal.
Suy schreef:
16-10-2017 09:01
Het valt mij op dat mannen weer worden afgeschilderd als halve onnozelen die het allemaal niet zo goed snappen.
Dat wij vrouwen ze als kleuters aan het handje mee moeten nemen om ze uit te leggen hoe het huishouden werkt.

Sommige mensen (mannen EN vrouwen) missen nu eenmaal die schoonmaak en opruim norm. Als ze daarbij ook nog een egoistisch karakter hebben en van huis uit zijn verwend dan krijg je zulke figuren als TO haar vriend.
Neem mijn man; hij mist die opruim en schoonmaak norm, is van nature best egoistisch en hoefde vroeger thuis niets te doen. Een drama dus en een strijd die ik al opgegeven heb.
Onze dochter is dus exact zo. Die kamer van haar...verschrikkelijk. Zij maakt net als haar vader overal in huis stapeltjes. Papiertjes, knutseltjes, boekjes, poppetjes.... haar kamer noemen we de werkplaats. Opruimen? Ze ziet het gewoon niet. Ik geef haar eens i de zoveel tijd een vuilniszak en ze mag niet eerder spelen/ipad/wat dan ook voordat die kamer opgeruimd is. Strijd!

Onze zoon daarentegen wordt later dus niet zo'n man die niet opruimt. Hij maakt troep met zijn vriendjes maar ruimt alles weer op "waar het hoort". En dat doet hij met alles; bord naar aanrecht brengen, iets pakken en netjes terugleggen, etc etc.
En sommige mannen doen alsof ze debiel zijn zodat ze gewoon geen huishouden hoeven te doen. Omdat ze gewoon nog steeds denken dat het een vrouwentaak is.
Het is eigenlijk heel simpel. Jullie wonen daar samen, jullie hebben allebei andere normen van wat er in het huishouden gedaan moet worden en hij vindt het aandeel "afwasmachine en stofzuigen" voldoende voor hem. Jullie werken allebei fulltime.
Dan is de oplossing dus dat hij voor de rest van zijn aandeel een schoonmaker inhuurt, van zijn geld. En als ik jou was zou ik ook je taken tot 2 dingen beperken - bijvoorbeeld de was en de boodschappen. Dan huur jij ook een schoonmaker in van jouw geld voor de rest. En dan ga je samen wat leuks doen.
Alle reacties Link kopieren
AliciaPG schreef:
16-10-2017 09:01
Hij heeft altijd samengewoond met zijn moeder, die de noodzaak van schoonmaken ook niet echt inziet. Hij hoefde daar werkelijk niets. Is het dan zo raar dat ik vind dat mijn schoonmoeder hem zijn verantwoordelijkheden had moeten laten nemen? Ik had vroeger thuis ook mijn vaste taakjes (net als mijn broer) waardoor ik al vroeg zelfstandig was. Heb vóór hem 8 jaar lang op kamers/in eigen woningen gewoond.
Schoonmoeders hebben helemaal niks met jouw issue te maken.
Er zijn mannen die thuis niks hoefden te doen en nu veel in het huishouden doen, er zijn ook mannen die thuis dingen moesten doen en het huishouden niet zo nodig vinden.
Er zijn mannen die al jaren op zichzelf wonen en een ramp qua huishouden zijn en er zijn mannen die zó bij mama vandaan een net huishouden draaien.

Vice versa voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard is het het fijnste als de ander ook van een superschoon huishouden houdt maar dat is in jullie geval nergens uit gebleken dus je moet er een andere draai aan geven. Hij zal het alleen voor jou moeten doen.

Een goede manier om iemand iets voor je te laten doen is zorgen dat hij er zelf ook plezier aan beleeft. Complimentjes, vleierij, onverwachte cadeautjes zijn goede middelen.

Bij jullie is de onmin al tever voortgeschreden om hem met liefde in de juiste richting te krijgen: degene die voor de wens van een ander capituleert is de grote verliezer.

Wat dus nog zou kunnen is een gesprek met onderling begrip (en niet zoals jij dat vermoedelijk doet: mijn manier is de beste) en geld of geschenkjes als beloning. Bijvoorbeeld: als jij deze week elke dag de vaatwasser in- en uitruimt mag jij dat boek kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
16-10-2017 09:04
En sommige mannen doen alsof ze debiel zijn zodat ze gewoon geen huishouden hoeven te doen. Omdat ze gewoon nog steeds denken dat het een vrouwentaak is.
Ja, die zijn er ook. Die moet je mijden, want meestal is dat niet het enige waar ze zo'n strikte man-vrouwscheiding in maken.
Alle reacties Link kopieren
linjmh schreef:
15-10-2017 22:46
Een lijstje maken van ALLES wat je moet doen om een huishouden draaiend te maken.
Lijsten aan vriend geven en zeggen dat hij mag kiezen 50/50 of 33/33/huishoudster.
Is ie nou helemaal simpel. En niets doen en geen huishoudster “wat da willienie”
Ik gok dat hij kiest voor 50/50 en dan verzaakt.
Ik heb bij mn ex daarna alle taken alleen voor mij gedaan. Mijn was, mijn boodschappen, etc etc.
Toen viel t kwartje. En hielp ie bij zn moeder ook ineens met vanalles.
Precies! Tijd schrijven en onder zn neus duwen. Dan ziet hij heus wel in dat het huishouden jullie beider verantwoordelijkheid is.

Aan de andere kant: hij hoeft ook niet voor 100% aan jouw criteria voor schoon en netjes te voldoen. Jij zou de lat een beetje lager kunnen leggen, ook voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-10-2017 09:06
Uiteraard is het het fijnste als de ander ook van een superschoon huishouden houdt maar dat is in jullie geval nergens uit gebleken dus je moet er een andere draai aan geven. Hij zal het alleen voor jou moeten doen.

Een goede manier om iemand iets voor je te laten doen is zorgen dat hij er zelf ook plezier aan beleeft. Complimentjes, vleierij, onverwachte cadeautjes zijn goede middelen.

Bij jullie is de onmin al tever voortgeschreden om hem met liefde in de juiste richting te krijgen: degene die voor de wens van een ander capituleert is de grote verliezer.

Wat dus nog zou kunnen is een gesprek met onderling begrip (en niet zoals jij dat vermoedelijk doet: mijn manier is de beste) en geld of geschenkjes als beloning. Bijvoorbeeld: als jij deze week elke dag de vaatwasser in- en uitruimt mag jij dat boek kopen.
Een gesprek met onderling begrip kan ik helemaal inkomen, maar dan een beloning achteraf? Dan is er toch helemaal geen onderling begrip meer? Dat is een kind conditioneren.
Mevrouw75 schreef:
16-10-2017 09:07
Ja, die zijn er ook. Die moet je mijden, want meestal is dat niet het enige waar ze zo'n strikte man-vrouwscheiding in maken.
Precies.

Dat zijn vaak ook de zorgontrekkers mochten er kinderen komen. Eisen dat vrouw minder gaat werken want hij kan echt niet parttime werken. Maar geen verantwoordelijkheid wil nemen mocht het misgaan. Partneralimentatie vinden ze vaak belachelijk. Dat soort types.
Blijken er echt veel van te zijn. En ook nog veel vrouwen die daar intrappen en in mee gaan.
En dat voorbeeld dan weer meegeven aan hun kinderen.

Cirkeltje rond.
Alle reacties Link kopieren
Spring zodra hij je in bed aanraakt eruit. Want je bedenkt je net dat de keuken niet gepoetst is, er hoognodig stofgezogen moet worden, er gestreken moet worden en er zit ooo nog natte was in de machine!
Alle reacties Link kopieren
Geld of geschenkjes als beloning? :blob:
Dat wil ik ook!
Mevrouw75 schreef:
16-10-2017 09:10
Een gesprek met onderling begrip kan ik helemaal inkomen, maar dan een beloning achteraf? Dan is er toch helemaal geen onderling begrip meer? Dat is een kind conditioneren.
Weer eens.

Echt wat een bizarre kijk op mannen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-10-2017 09:10
Een gesprek met onderling begrip kan ik helemaal inkomen, maar dan een beloning achteraf? Dan is er toch helemaal geen onderling begrip meer? Dat is een kind conditioneren.
Als je iets wil bereiken en de ander werkt niet mee en je wil geen ultimatum stellen met een scheiding als dreigement dan moet je iets daarvoor doen. Hopelijk dat hij gaat denken: mijn vrouw alleen voor alles laten opdraaien en mij voor een klusje te moeten betalen is ook niet zo tof en gaat hij weer zijn best doen. Schuldgevoel, mits niet té erg, kan ook helpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
16-10-2017 09:16
Als je iets wil bereiken en de ander werkt niet mee en je wil geen ultimatum stellen met een scheiding als dreigement dan moet je iets daarvoor doen. Hopelijk dat hij gaat denken: mijn vrouw alleen voor alles laten opdraaien en mij voor een klusje te moeten betalen is ook niet zo tof en gaat hij weer zijn best doen. Schuldgevoel, mits niet té erg, kan ook helpen.
Nou sorry maar als ik mijn man moet vlijen en cadeautjes moet gaan geven om gewoon zijn deel te moeten doen zou ik echt de relatie verbreken. Ik wil geen relatie met een kind. TO is niet getrouwd dus een scheiding is niet nodig.
Suy schreef:
16-10-2017 09:01
Het valt mij op dat mannen weer worden afgeschilderd als halve onnozelen die het allemaal niet zo goed snappen.
Dat wij vrouwen ze als kleuters aan het handje mee moeten nemen om ze uit te leggen hoe het huishouden werkt.

Sommige mensen (mannen EN vrouwen) missen nu eenmaal die schoonmaak en opruim norm. Als ze daarbij ook nog een egoistisch karakter hebben en van huis uit zijn verwend dan krijg je zulke figuren als TO haar vriend.
Neem mijn man; hij mist die opruim en schoonmaak norm, is van nature best egoistisch en hoefde vroeger thuis niets te doen. Een drama dus en een strijd die ik al opgegeven heb.
Onze dochter is dus exact zo. Die kamer van haar...verschrikkelijk. Zij maakt net als haar vader overal in huis stapeltjes. Papiertjes, knutseltjes, boekjes, poppetjes.... haar kamer noemen we de werkplaats. Opruimen? Ze ziet het gewoon niet. Ik geef haar eens i de zoveel tijd een vuilniszak en ze mag niet eerder spelen/ipad/wat dan ook voordat die kamer opgeruimd is. Strijd!

Onze zoon daarentegen wordt later dus niet zo'n man die niet opruimt. Hij maakt troep met zijn vriendjes maar ruimt alles weer op "waar het hoort". En dat doet hij met alles; bord naar aanrecht brengen, iets pakken en netjes terugleggen, etc etc.
Goed omschreven!
Mijn kleuter heeft een nette kamer en maakt s ochtends zijn bed op.
Heeft laatst uit zichzelf een stapel gemaakt met kleding die hij niet lekker vond zitten want hij vind de kast te vol.
Maakt ook regelmatig een doos met speelgoed wat naar de creche mag of hij weg wil geven.
Oudste heeft een nieuwe kamer, nieuwe kasten. Ik dacht dat ze het wel leuk zou vinden om dat in te richten, de 'leuke' dingen dan als speelgoed.
Ze maakt een leuke opstelling met haar lipgloss
(maar dan niet in een door haar uitgezocht kastje maar iets zelfgeknutseld, uur mee bezig. Kastjes etc nog leeg)
zet een pot slijm op een kleedje, en gaat bijna in tranen tussen de dozen zitten.
Ze ziet het echt niet.
En dan daarna helemaal opgetogen als ik alles heb uitgepakt. Ze wil het wel graag netjes maar ze ziet het gewoon niet.
Kan niks weggooien ook.
Van dat kun je niet naar miep proper, hoogstens naar miep-kan-er-mee-door.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
16-10-2017 09:18
Nou sorry maar als ik mijn man moet vlijen en cadeautjes moet gaan geven om gewoon zijn deel te moeten doen zou ik echt de relatie verbreken. Ik wil geen relatie met een kind. TO is niet getrouwd dus een scheiding is niet nodig.
Prima oplossing voor jou toch? :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven