Ruzie om huishouden
zondag 15 oktober 2017 om 22:26
Hallo lezers,
Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.
Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop..
Mijn vriend zal het echter worst wezen. Het enige wat hij (heel soms uit zichzelf) doet is stofzuigen of de vaatwasser in- of uitruimen. De andere 'taken' blijven voor mij over. En dat zijn er heel wat. Van koken tot alle boodschappen, wassen en strijken en schoonmaken. Als ik hem vraag iets te doen wordt het altijd één groot drama.
Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.
Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.
Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.
Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop..
Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.
Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.
Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
maandag 16 oktober 2017 om 12:18
Hahahahahaha. Dat je dit pikt. Met zo iemand zou ik NOOIT samenwonen, laat staan een huis kopen. Tenzij hij 75% procent of meer van de vaste lasten betaalt of een schoonmaakster betaalt voor zijn aandeel in het huishouden.
In jouw geval zou ik echt helemaal niets voor hem wassen en strijken.
Oh nee, in jouw geval zou ik uit elkaar gaan. Want ik ben geen clown (lees: fulltime buiten de deur werkende huisslaaf).
In jouw geval zou ik echt helemaal niets voor hem wassen en strijken.
Oh nee, in jouw geval zou ik uit elkaar gaan. Want ik ben geen clown (lees: fulltime buiten de deur werkende huisslaaf).
maandag 16 oktober 2017 om 12:24
Dit. Kan me er echt helemaal niets bij voorstellen. Dat je hier ook maar één dag mee akkoord gaat.

maandag 16 oktober 2017 om 12:30

Verder zijn er heel veel goede tips voorbij gekomen.
Ik hoop dat jouw vriend in gaat zien dat hij ook zijn schoonmaakdeel zal moeten doen als hij jou als vriendin wil houden.
Sterkte!

maandag 16 oktober 2017 om 13:02
Exact dit.Bblientje schreef: ↑16-10-2017 10:31Waarom vraag je uberhaupt nog aan hem of hij een schoonmaakster wil?
Hij vertikt het zijn handen te laten wapperen en dan heb je wat mij betreft geen inzeg meer over hoe het huishouden gebeuren moet.
Het is dus ook nog eens een enorme krent want een schoonmaakster kost haast niks tegenwoordig.
Mijnheer heeft liever een vriendin als sloof lekker makkelijk en kostenbesparend.
Dat jij je daarvoor laat lenen joh.
Je hebt een vriend die verwacht dat jij het hotel wel even runt, zelf letterlijk weigert iets op te pakken en vervolgens zegt dat jij geen hulp mag inhuren voor de dingen die hij jou in de schoenen schuift. Raak alsjeblieft niet zwanger van dit heerschap tenzij je alleenstaande moeder wilt zijn, dat word je dan namelijk.. Met of zonder relatie.....
maandag 16 oktober 2017 om 13:25
Dat per week de taken omdraaien, lijkt me niet verstandig. Want dan kan zij nog elke 2 weken zijn zooi opruimen als hij het niet doet.Fee-de-Goede schreef: ↑16-10-2017 09:03Ik zou gewoon de taken eerlijk gaan verdelen, misschien kan kunnen jullie een schoonmaakrooster maken. Eentje die per week de taken omdraait. Ik zou daar nog best een dikke vette ruzie voor over hebben. Wil hij echt niet zou ik daar zelfs de relatie voor laten klappen. Echt niet dat ik iemands huishoudster wil zijn.
maandag 16 oktober 2017 om 13:27
happyapple schreef: ↑16-10-2017 13:25Dat per week de taken omdraaien, lijkt me niet verstandig. Want dan kan zij nog elke 2 weken zijn zooi opruimen als hij het niet doet.
Of het grondig doen als hij het wel doet maar enorm met de Franse slag.
maandag 16 oktober 2017 om 13:45
Dat staat in de OP, dat hij heeft gezegd dat hij de badkamer niet gaat schoonmaken. Dus daar heb je je antwoord?Fee-de-Goede schreef: ↑16-10-2017 09:03Ik zou gewoon de taken eerlijk gaan verdelen, misschien kan kunnen jullie een schoonmaakrooster maken. Eentje die per week de taken omdraait. Ik zou daar nog best een dikke vette ruzie voor over hebben. Wil hij echt niet zou ik daar zelfs de relatie voor laten klappen. Echt niet dat ik iemands huishoudster wil zijn.
TO, wat doet hij wél? Tuin onderhouden, fietsbanden plakken? Onderhoud van de auto('s)?
Of ligt hij 's avonds op de bank terwijl jij de hele hut onder handen neemt?
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!

maandag 16 oktober 2017 om 14:09
AliciaPG schreef: ↑16-10-2017 09:01Hij heeft altijd samengewoond met zijn moeder, die de noodzaak van schoonmaken ook niet echt inziet. Hij hoefde daar werkelijk niets. Is het dan zo raar dat ik vind dat mijn schoonmoeder hem zijn verantwoordelijkheden had moeten laten nemen? Ik had vroeger thuis ook mijn vaste taakjes (net als mijn broer) waardoor ik al vroeg zelfstandig was. Heb vóór hem 8 jaar lang op kamers/in eigen woningen gewoond.
Gaat je nog ver brengen in je relatie(s) en het leven, deze houding (niet de verantwoordlijkheid dáár leggen waar hij hoort, namelijk bij jou en hem).
maandag 16 oktober 2017 om 14:28
Mijn man en zijn broers hoefden van hun moeder ook nooit iets in huis te doen, maar dat was voor geen van drie een reden om na hun huwelijk op hun lauweren te rusten.
Wij doen al 35 jaar het huishouden samen. Er is nog nooit een onvertogen woord over gevallen.
We hebben elk zo onze eigen taken en die doen we (min of meer) op vaste tijdstippen. Dat werkt voor ons het beste.
TO, ik denk dat je vriend gewoon ontzettend lui is.
Onacceptabel dat in een gelijkwaardige relatie de een alles doet en de ander niets. Getuigt niet van respect voor jou.
Neemt niet weg dat jij misschien de lat erg hoog legt qua schoon en netjes zijn van jullie huis.
Schop hem uit zn stoel en neem zelf wat gas terug!
Wij doen al 35 jaar het huishouden samen. Er is nog nooit een onvertogen woord over gevallen.
We hebben elk zo onze eigen taken en die doen we (min of meer) op vaste tijdstippen. Dat werkt voor ons het beste.
TO, ik denk dat je vriend gewoon ontzettend lui is.
Onacceptabel dat in een gelijkwaardige relatie de een alles doet en de ander niets. Getuigt niet van respect voor jou.
Neemt niet weg dat jij misschien de lat erg hoog legt qua schoon en netjes zijn van jullie huis.
Schop hem uit zn stoel en neem zelf wat gas terug!

maandag 16 oktober 2017 om 19:34
Ja, dat is heel raar. Je vent is volwassen toch? Er komt een dag in ieders leven dat je je opvoeder niet meer de schuld kan geven van je eigen gedrag. Hij ruikt die kattenbak toch ook neem ik aan. Hij ziet dat de wasmand vol zit. En dat de afwas huizenhoog opstapelt. En toch doet ie niks. Dat heeft niks met opvoeding te maken. Alles met het boeit me niet.AliciaPG schreef: ↑16-10-2017 09:01Hij heeft altijd samengewoond met zijn moeder, die de noodzaak van schoonmaken ook niet echt inziet. Hij hoefde daar werkelijk niets. Is het dan zo raar dat ik vind dat mijn schoonmoeder hem zijn verantwoordelijkheden had moeten laten nemen? Ik had vroeger thuis ook mijn vaste taakjes (net als mijn broer) waardoor ik al vroeg zelfstandig was. Heb vóór hem 8 jaar lang op kamers/in eigen woningen gewoond.

maandag 16 oktober 2017 om 19:57
Dit lijkt me echt één van de slechtste adviezen. Omdat dit aspect van de relatie slecht is, manipuleer je hem maar en creëer je daarmee in een ander aspect van de relatie óók problemen. Seks zal ook niet meer leuk zijn, omdat het gewoon als manipulatiemiddel wordt gebruikt.
Wat dacht je van gewoon om de tafel en praten nondeju? En verder sluit ik me dan aan bij Amand: ik kan me niet indenken dat jullie gruwelijke horrorruzies maken en er dan gewoon níets verandert! Dat accepteer je toch niet?
maandag 16 oktober 2017 om 20:06
Eens met je, dan ga je het idd als pressiemiddel gebruiken. Creeer je daar ook ellende, in dat deel van de relatie.intothewild schreef: ↑16-10-2017 19:57Dit lijkt me echt één van de slechtste adviezen. Omdat dit aspect van de relatie slecht is, manipuleer je hem maar en creëer je daarmee in een ander aspect van de relatie óók problemen. Seks zal ook niet meer leuk zijn, omdat het gewoon als manipulatiemiddel wordt gebruikt.
Wat dacht je van gewoon om de tafel en praten nondeju? En verder sluit ik me dan aan bij Amand: ik kan me niet indenken dat jullie gruwelijke horrorruzies maken en er dan gewoon níets verandert! Dat accepteer je toch niet?
Wat niet betekent dat je geen zin mag hebben in seks, want 's avonds is TO moe van werk + huishouden en vriend heeft genoeg energie over van werken + TV kijken.
Ik vind het, en dat is eigenlijk nog veel belangrijker dan het onderwerp waar we het over hebben, getuigen van enorm weinig respect voor jou vanuit je vriend. Hij laat je niet alleen alles doen, maar bepaalt ook nog dat er geen hulp mag komen.
Wie is hij om dat te bepalen? Hoe scheef kunnen de verhoudingen liggen?
hightower wijzigde dit bericht op 16-10-2017 20:08
15.63% gewijzigd
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
maandag 16 oktober 2017 om 20:18
Ik mag toch hopen dat jij deretrostar schreef: ↑16-10-2017 09:06Uiteraard is het het fijnste als de ander ook van een superschoon huishouden houdt maar dat is in jullie geval nergens uit gebleken dus je moet er een andere draai aan geven. Hij zal het alleen voor jou moeten doen.
Een goede manier om iemand iets voor je te laten doen is zorgen dat hij er zelf ook plezier aan beleeft. Complimentjes, vleierij, onverwachte cadeautjes zijn goede middelen.
Bij jullie is de onmin al tever voortgeschreden om hem met liefde in de juiste richting te krijgen: degene die voor de wens van een ander capituleert is de grote verliezer.
Wat dus nog zou kunnen is een gesprek met onderling begrip (en niet zoals jij dat vermoedelijk doet: mijn manier is de beste) en geld of geschenkjes als beloning. Bijvoorbeeld: als jij deze week elke dag de vaatwasser in- en uitruimt mag jij dat boek kopen.

Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
maandag 16 oktober 2017 om 22:55
Hij wil dat jij voor hem wast, strijkt en kookt? En je moet ook alle boodschappen doen? Vanaf morgen zijn wasgoed in elk geval niet meer wassen en strijken. En om de dag koken en de andere dagen (zijn beurt) gewoon niets doen. Zorg dat je buiten de deur ergens warm eet en 's avonds neem je nog wat brood ofzo.
Dat om te beginnen. Zijn spullen verder niet opruimen maar op een berg in een rommelkamer/zolder/kast gooien, elke keer als er wat slingert.
Ik zou er dan voor kiezen dat je wel de keuken schoonmaakt als je niet tegen een vieze keuken kan - en misschien jullie bed verschoont elke week. Dan heb je jouw bijdrage wel gedaan.
Maar: kijk dan wel eerlijk naar alle andere taken: de tuin, de auto, de administratie, klusjes in huis - als hij daarvan juist wel een groot aandeel of alles doet, mag daar van jouw kant misschien wat meer huishoudelijks tegenover staan. Hoe is de totale verdeling?
Dat om te beginnen. Zijn spullen verder niet opruimen maar op een berg in een rommelkamer/zolder/kast gooien, elke keer als er wat slingert.
Ik zou er dan voor kiezen dat je wel de keuken schoonmaakt als je niet tegen een vieze keuken kan - en misschien jullie bed verschoont elke week. Dan heb je jouw bijdrage wel gedaan.
Maar: kijk dan wel eerlijk naar alle andere taken: de tuin, de auto, de administratie, klusjes in huis - als hij daarvan juist wel een groot aandeel of alles doet, mag daar van jouw kant misschien wat meer huishoudelijks tegenover staan. Hoe is de totale verdeling?
Beter een half motto....

dinsdag 17 oktober 2017 om 00:35
Omg..ja misschien hem een sticker geven of een snoepje. ..het is je vent!! Niet je kleuter. ..wat lachwekkend