Ruzie om huishouden

15-10-2017 22:26 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

Mijn vriend en ik hebben een paar maanden geleden een huis gekocht waar we heel fijn wonen. Mijn vriend vertikt het echter om het huishouden te doen. We hebben er vaak knallende ruzie om.

Ik houd van netjes en opgeruimd, zonder vieze luchtjes en kattenbakkorrels op de vloer. Dat wil echter niet zeggen dat ik de hele dag met de stofdoek rondloop.. 😉Mijn vriend zal het echter worst wezen. Het enige wat hij (heel soms uit zichzelf) doet is stofzuigen of de vaatwasser in- of uitruimen. De andere 'taken' blijven voor mij over. En dat zijn er heel wat. Van koken tot alle boodschappen, wassen en strijken en schoonmaken. Als ik hem vraag iets te doen wordt het altijd één groot drama.

Het ligt ook een beetje aan mijzelf: als hij iets niet schoonmaakt, doe ik het zelf maar weer. Niet goed, maar ik wil er niet elke keer ruzie om maken. Intussen frustreert het me verschrikkelijk, want ik werk net als hij fulltime.

Mijn vriend is een paar jaar jonger dan ik en heeft nooit op zichzelf gewoond. Zijn moeder deed álles voor hem, iets wat ik haar best kwalijk neem, want nu zit ik met de gebakken peren. Hij heeft nooit geleerd zijn verantwoordelijkheid te nemen en zegt letterlijk dat hij de badkamer niet schoon gaat maken. Wél verwacht hij van mij dat ik voor hem was, strijk en kook.

Een schoonmaakster nemen wil hij niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. De volgende stap is denk ik dat ik alleen maar voor mezelf ga koken en mn eigen was doe. Misschien dat hij dan in gaat zien dat de verhouding erg scheef ligt?

Wat zouden jullie doen?
Groetjes Alicia
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
15-10-2017 22:33
Het was niet zo handig van je om gelijk samen te gaan wonen in een koophuis zonder goede afspraken te hebben. Wist je van tevoren niet dat hij zo'n smeerlap is?

In feite heb je 3 opties:

1. Alles zelf doen en blijven praten in de hoop dat hij het ooit leert
2. Toch een huishoudster nemen
3. In een zwijnenstal leven

Sterkte.
En optie 4: in het kanaal ermee.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Even een praktische tip voor de kattenbakkorrels all over the place: koop een grote grove mat voor onder de bak, dan lopen ze de korrels daar op uit ipv het hele huis.
Is het niet het idee om taken te splitsen? Jij sorteert was en zet hem aan. Hij ruimt de wasmachine vervolgens uit.
Jij maakt het boodschappenlijstje, hij haalt de boodschappen en jij kookt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Zelf doe ik alles graag zelf; behalve als ik ziek of moe ben dan slooft hij zich uit; daarentegen doet hij andere dingen waar ik niet goed in ben. Iets vragen zou in mijn geval overigens onmiddelijk resultaat geven (vooral omdat ik dat zelden doe).

Met opzet zou ik niet iemand als partner gekozen hebben die me meteen op de eerste dag samenwonen een corveelijst presenteert, maar velen hier (dat weet ik zeker) vinden dit de relatie van hun dromen. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Is een corveelijst overigens al besproken? Dan stellen jullie een lijst taken op die jullie allebei belangrijk vinden en die wordt dan netjes verdeeld. Dingen die niet in die lijst kunnen (wegens gebrek aan overeenstemming) doen jullie zelf.

Dit is de laatste optie die ik kan bedenken. Of de therapeut om de relatie te redden als jullie toch heel veel van elkaar houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
O ja, ook nog een tip: investeer in een robotstofzuiger.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem erop wijzen dat je er met z'n tweeën woont en dingen dus samen aan moet pakken. Dit voordat je ineens out of the blue voor jezelf gaat koken, alleen je eigen kleding wast etc. Maar het hem zo duidelijk maken dat hij wel doorheeft dat dat gaat gebeuren als hij niets gaat uitvoeren.

Pikstraf werd ook ergens genoemd in de reacties. Heb je ook jezelf mee en maakt het allemaal even nog ongezelliger, maar als er niets anders op zit, gewoon doen. Einde van de dag ben jij afgebrand doordat je veel hebt moeten doen en hij heeft 's avonds alleen maar TV liggen kijken...


En als niets werkt, wijs hem hier maar op: https://youtu.be/-_kXIGvB1uU
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
En verder, kijk ook even naar wat hij wel doet. Huishouden is meer dan schoonmaken.

Ik doe hier veel wekelijkse schoonmaakklussen, man daarentegen doet veel onderhoud aan huis, aan fietsen (5 stuks waarvan drie van pubers) aan de tuin. Ik strijk graag zijn overhemden, zodat als mijn band dan eens lek is hij die dezelfde dag nog maakt.

Dus als je gaat rekenen wie hoeveel tijd aan het huishouden besteedt tel dan ook die dingen mee.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 10:16
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-10-2017 09:06
Bijvoorbeeld: als jij deze week elke dag de vaatwasser in- en uitruimt mag jij dat boek kopen.
Dit meen je niet he, nee toch?!
Alle reacties Link kopieren
Blijken van woede helpen de relatie ook niet vooruit. Hoewel ik me woede kan voorstellen. Als er woede is dan moet er iemand capituleren. Dat zie ik niet gauw gebeuren want verliezer wil niemand zijn. En als je aan sommige mensen toegeeft grijpen ze meteen je hele hand en dan verlies je controle.

Al dit soort mogelijke motieven en patronen kunnen uitgezocht worden tijdens een therapie. Het kan nooit kwaad om jezelf te leren kennen. En de ander.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
16-10-2017 09:39
O ja, ook nog een tip: investeer in een robotstofzuiger.
Doet zo'n ding ook de hoekjes en de plinten eigenlijk? Geen idee..... zou er ook best 1 willen.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
16-10-2017 10:05
Dit meen je niet he, nee toch?!
Ik heb nieteens een vaatwasser. Missschien is dit wat te expliciet gesteld, maar dingetjes in het vooruitzicht stellen of tenminste suggereren dat het zou kunnen maakt de ander toch wel ijveriger.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
16-10-2017 10:11
Ik heb nieteens een vaatwasser. Missschien is dit wat te expliciet gesteld, maar dingetjes in het vooruitzicht stellen of tenminste suggereren dat het zou kunnen maakt de ander toch wel ijveriger.

Wil je een vent die zijn deel doet of een aap die een kunstje doet?

Mijn god, wat respectloos, zelfs mijn kinderen voed ik op zonder dit soort flauwekul.

Ik zie mijn kinderen en man gewoon als volwaardig lid van ons huishouden, niet als dombo's die ik kunstjes moet/kan leren.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 10:22
14.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
16-10-2017 10:09
Doet zo'n ding ook de hoekjes en de plinten eigenlijk? Geen idee..... zou er ook best 1 willen.
Ik zag een dweilrobot bij de Lidl. Nee een wisrobot voor drie tientjes. Soort Swiffer denk ik.

Ook een prima oplossing: je gaat flink wat geld besteden aan huishoudhulpjes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2017 10:19
Wil je een vent die zijn deel doet of een aap die een kunstje doet?

Mijn god, wat respectloos, zelfs mijn kinderen voed ik op zonder dit soort flauwekul.

Ik zie mijn kinderen en man gewoon als volwaardig lid van ons huishouden, niet als dombo's die ik kunstjes moet/kan leren.
Voor opvoeding is het te laat dus laat dat idee maar varen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waarom vraag je uberhaupt nog aan hem of hij een schoonmaakster wil?
Hij vertikt het zijn handen te laten wapperen en dan heb je wat mij betreft geen inzeg meer over hoe het huishouden gebeuren moet.
Het is dus ook nog eens een enorme krent want een schoonmaakster kost haast niks tegenwoordig.
Mijnheer heeft liever een vriendin als sloof lekker makkelijk en kostenbesparend.
Dat jij je daarvoor laat lenen joh.
retrostar schreef:
16-10-2017 10:25
Voor opvoeding is het te laat dus laat dat idee maar varen.

Dat bedoel ik dus ook. Je kunt zo'n man niet meer opvoeden, die moet zelf gaan inzien dat hij van de bank moet komen. Zonder straffen en belonen want dat is een opvoedingsmanier, eentje waar ik bij kinderen ook al geen voorstander van ben.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 10:48
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd denk ik dat dit op niks gaat uit lopen. Heeft niks met opvoeding of "het niet zien" of hogere vulgrens te maken. Ervan uitgaande dat jij niet zo iemand bent die 24 uur per dag poetst en een huis als een showroom heeft. Dit heeft gewoon alles met egoisme te maken. Je vriend zegt gewoon glashard: "dat doe ik niet en ik wil ook geen schoonmaker". Blijkbaar wil jij jou als zijn slaaf ofzo. Uitmaken gaat misschien wat ver, maar stop wel gelijk met alles voor hem doen. Was en strijk zijn kleding niet meer en kook alleen voor jezelf. Als dat kan, verschoon alleen jouw helft van het bed. Heb je een dubbele wastafel in de badkamer? Maak alleen de jouwe schoon. Kun je elders (op je werk? sport?) douchen, doe het dan daar en kijk niet meer naar de badkamer.

Waarschijnlijk zal dat nog niet zijn ogen openen, want dan brengt hij zijn was naar zijn moeder, die jou dan vervolgens nog eens een slechte partner voor haar zoon vindt ook en en het graag liefdevol doet voor hem. Kan hij gelijk een hapje mee eten als hij daar toch is. Dus ik denk niet dat je het gaat winnen, maar voor de vorm moet je het geprobeerd hebben. Jammer dat je gelijk samen een huis hebt gekocht en niet eerst even bent gaan samenwonen in jouw huis op proef. Dan had je hem er nu uit kunnen gooien.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-10-2017 10:34
die moet zelf gaan inzien dat hij van de bank moet komen.
Die heeft daar t o t a a l geen zin in joh. En ik ken TO niet maar als iemand vindt dat ik voortdurend dingen moet gaan doen die heel laag op mijn prioriteitenlijstje staan dan ga ik me ook anti voelen. Ligt eraan hoe het gebracht wordt. "Zo hoort en en ik doe het op de goede manier" valt erg slecht. Ik zou denken dat ik weer bij moeders thuis ben komen wonen en ik was juist zo blij toen ik zelf alles mocht gaan bepalen in mijn eigen huishoudentje. Als hij me enthousiast zou kunnen maken dan geef ik het wel een klein kansje maar anders echt niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn partner en ik doen de meeste klussen in huis samen omdat we van elkaar houden. Als er bezoek komt en ik graag wil dat er nog een keer gestofzuigd word terwijl dat die week al gedaan is, pakt hij opgewekt de stofzuiger terwijl ik de boodschappen uitpak die we samen hebben gedaan. Dat doet hij omdat hij van mij houdt en mij graag ontspannen en gelukkig ziet. En visa versa. Het hoort ook bij volwassen zijn dat je beseft dat er in het leven nu eenmaal dingen gedaan moeten worden die je niet leuk vindt. Beter die taken gewoon doen dan ook nog eens energie en tijd verspillen aan mopperen of ruzie maken over die taken. Daarnaast gaan wij beiden erg relaxed met het huishouden om. Geen rigide schema’s of vaste schoonmaak dagen. Wij maken schoon als het echt nodig is. Zo niet, dan gaan wij samen lekker iets leuks doen.

Verder : ik las iets over pikstraf. Lijkt me geen goede oplossing maar beseft jou partner dat het heel erg onaantrekkelijk en niet sexy is als hij jou Wat betreft de taakverdeling zo laat vallen ? Dat dit gedrag op jou gevoel en emoties werkt ? Het zou niet vreemd zijn als jij je hierdoor ongeliefd gaat voelen en je na verloop van tijd je gevoel en interesse voor hem verliest. Realiseert hij dit zich ?
Alle reacties Link kopieren
Bblientje schreef:
16-10-2017 10:31
Waarom vraag je uberhaupt nog aan hem of hij een schoonmaakster wil?
Hij vertikt het zijn handen te laten wapperen en dan heb je wat mij betreft geen inzeg meer over hoe het huishouden gebeuren moet.
Het is dus ook nog eens een enorme krent want een schoonmaakster kost haast niks tegenwoordig.
Mijnheer heeft liever een vriendin als sloof lekker makkelijk en kostenbesparend.
Dat jij je daarvoor laat lenen joh.
Dit dus!

Zelf geen poot uit willen steken, maar wel bepalen dat een schoonmaakster er niet gaat komen.
Daarmee zegt hij dus impliciet dat jij het maar moet doen, TO! En spreekt ook nog uit dat hij niets gaat doen.

Van de andere kant: hoe flexibel ben je er zelf in? Is "in het weekend" schoonmaken ergens in het weekend? Of wil je dat dan per se op zaterdag doen, zodat je de rest van het weekend 'vrij' hebt? En wat als het zaterdag mooi weer is en de voorspelling voor zondag is helemaal ruk? Kies je van voor genieten van het mooie weer, of moet het op zaterdag gebeuren?

En nog even over de 'pikstraf': zo moet je het natuurlijk nooit verkopen! Je kan alleen best zeggen dat je geen energie meer hebt aan het einde van de werk- en schoonmaakdag. Omdat je dus alles in het huis nog moest doen. En je begrijpt dat hij nog genoeg energie heeft omdat hij geen poot heeft uitgestoken.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
paulaner schreef:
16-10-2017 09:24
En optie 4: in het kanaal ermee.
Dit dus.
(Waar is Elle trouwens?)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Best wel lastig om met zo'n groot kind samen te wonen maar ja, hij is zoooooooooooooooo lief he.

Ik zou heel snel weer alleen gaan wonen in ieder geval, misschien kan je hem in een kindertehuis plaatsen ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-10-2017 11:17
Dit dus.
(Waar is Elle trouwens?)
Elle heeft permaban geloof ik.
Maar haar advies (het kanaal) zou wel een goeie zijn hier.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf erbij dat als iemand wil, maar niet (nog niet) kan, diegene kan oefenen en baat heeft bij lijstjes en begrip.
Als iemand niet wil, houdt het op. En moet jij bedenken of jij dan nog wel wil. Voor mij zou 'niet willen' een breekpunt zijn.

Alles wat jij niet wilt doen, moet ik doen. Als ik zoveel moet doen, word ik niet gelukkig. Als jij wilt dat ik gelukkig ben, moeten we dit dus samen doen. Als jij niet wilt dat ik gelukkig ben, is dat geen basis voor een relatie.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
16-10-2017 11:17
Dit dus.
(Waar is Elle trouwens?)
Geen idee, daarom gooi ik hem er maar in, (kan zijn dat een ander dat al deed, maar ik had geen zin m alles door te lezen)

Er is ook nog een optie 5 trouwens.

Maak een liefdesbaby. B)
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven