Ruzies nav verbouwing

11-10-2009 12:15 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Al enige tijd zijn wij aan het verbouwen. Ik merk dat ik dat niet meer trek zo langzamerhand. Het is nu ca 4 jaar aan de gang en het wordt me teveel. Ik merk aan alles dat de rek eruit is qua 'even wachten met zus want eerst moet dit en dan dat', het gereedschap, de onaffe kamers, de tijdelijke oplossingen.

Gevolg: ruzies over het geld, het tempo, wie doet wat in huis, het gevoel dat we allebei inleveren op van alles en nog wat. Net ook weer. Ik zit echt met tranen in mijn ogen.

Wie heeft er tips voor ons (en niet in de categorie Help mijn man is klusser!) of voor mij hoe hiermee om te gaan.

Mijn man is superrationeel: hij zegt dat we hier gezamenlijk voor gekozen hebben en dat ik het dus maar moet nemen zoals het komt. Deze situatie en mijn niet-happy zijn is daar een consequentie van. Daar moet ik mee leren leven. Hij vindt dat hij zijn best doet en daarmee uit. Hij werkt echter fulltime, heeft alleen de weekenden en doet dan een dagdeel en soms 2 iets in huis.

Wat vinden jullie? Ik denk dat hij óók gelijk heeft hoor, daar niet van. Alleen ik word er zelf zo ongelukkig en verdrietig van.
Ojeeeeeee wat een herkenbaar verhaal. Ik heb ook zo'n verbouwing gehad, die maar door bleef gaan. De ene klus haalde de andere aan en inderdaad zaten we op een gegeven moment in een enorm dal. Ik was er helemaal klaar mee dat overal zand en puin te vinden was en mijn vriend wilde niet dat ik hielp want het was allemaal heel ingewikkeld en dat kon ik toch niet (niet zo aardig, inderdaad).

We hebben toen inderdaad een overzicht gemaakt van wat er moest gebeuren en hoeveel tijd dat zou kosten. Toen zag ik dat we nog zeker twee jaar aan de bak konden. Niet fijn. We hebben veel vrienden gevraagd om een paar weekenden te helpen, want als je alleen of met z'n tweeën werkt, lijkt het ook allemaal niet op te schieten. En we hebben eerst een woonkamer, keuken en een slaapkamer helemaal afgemaakt.

Daarna hebben we toch maar een klusjesman gevraagd om bepaalde klussen te doen. Mijn vriend hielp dan mee, het hielp hem ook om het tempo erin te houden en inderdaad van negen tot vijf door te buffelen. En hij vond het fijn dat hij toezicht kon houden, hij wilde zeker weten dat het werk zo werd uitgevoerd als hij het hebben wilde. Behoorlijk perfectionistisch, net als jouw vriend dus.

Mijn tips zijn:

- overzicht maken van wat er moet gebeuren en wanneer

- vrienden vragen om te helpen met klussen

- hulp inhuren en met die hulp meewerken, dan ga je meer dan twee keer zo snel

En misschien vindt jouw vriend het wél een goed idee als je meewerkt, samen is het gezelliger en ga je sneller.

(Sorry, maar de verbouwing die ik beschrijf was een van de redenen dat onze relatie het niet heeft gered, dus de vriend die ik beschrijf is nu een hartstikke leuke ex geworden - met een huis wat nog steeds niet af is. Maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te gaan. In mijn nieuwe huis blijk ik trouwens een enorme kluskoningin te zijn. Ja nogal wiedus, ik heb alles al een keer langs zien komen, inclusief nieuwe bedrading en plafonds en tegelwerk en... dus je kunt zelf meer dan je denkt).
Taakverdeling is helemaal niets mis mee, maar is wel bij veel vrouwen (ik zeg niet dat het bij jou zo is) zo dat ze wel erg makkelijk zeggen dat ze bepaalde dingen niet kunnen.

En je moet het samen ook maar kunnen, klussen in dezelfde ruimte. Ik wil ze de kost niet geven die er slaande ruzie krijgen. Mijn man en ik kunnen onwijs goed met zn tweeen in een kleine ruimte klussen (nee dames... klussen is in dit topic ook echt gewoon klussen!). Met zn tweeen in een toiletruimte van 1 m2, hij sluit de dingen aan en ondertussen voeg ik de wanden of de vloer... heel knus hoor!
Is net als samen koken Bianca, sommige stellen kunnen dat heel goed en anderen gaan al met pannen kletteren als een van de twee kritisch kijkt.
Hier hangt het erg van de hoeveelheid vierkante meters af. In een wc - dat gaat niet lukken! Dan gaan er denk ik toch andere dingen gebeuren...

Ik kan wel heel goed bewonderen maar dat is de laatste tijd iets naar de achtergrond verschoven omdat er niet meer zoveel te bewonderen viel. Maar hopelijk trekt het na jullie advies weer aan! Nu eerst maar 's een kopje thee...
Laat je man dit topic lezen! Dan weet ie gelijk hoe jij je erbij voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven