samenlevingscontract/gp/trouwen

06-03-2010 15:19 32 berichten
Hoi,

Mijn partner en ik zijn 6 jaar bij elkaar en wonen in een koophuis dat op mijn naam staat. (oa) Omdat hij ook meebetaalt aan de hypotheek, vinden we het wel tijd worden om eens wat dingetjes goed te regelen. Zoals bv dat het huis naar hem gaat mocht ik overlijden. Op dit moment hebben we helemaal niets geregeld.

Eigenlijk willen we nog niet trouwen. Dus dan zouden een samenlevingscontract of een geregistreerd partnerschap (gp) overblijven. Maar ik begrijp dat een gp bijna identiek is aan een huwelijk, met uitzondering van minder gedoe bij ontbinden, en meer gedoe bij kinderen krijgen. Kinderen zitten er in principe voorlopig nog niet in, maar zeg nooit nooit.

Een samenlevingscontract is dan wellicht meer wat we zoeken, maar ik lees daar toch ook veel negatieve verhalen over in de trant van 'wassen neus' en 'nog steeds niet alles goed geregeld'. Ook schijnt het dat je daar dan ook meteen een testament bij moet laten opstellen, en de kosten blijken hoog (in vergelijking met een gp/trouwen op een gratis ochtend bij het gemeentehuis )

Ik heb op internet gezocht naar wat al die samenlevingsvormen inhouden, maar de teksten zijn zo taai om doorheen te komen. En ik begrijp ook niet alles. Zijn er hier mensen die dezelfde afweging hebben moeten maken? Wat is het geworden? Wat gaf de doorslag? Zijn er dingen die je gauw over het hoofd ziet, waar specifieke aandacht voor nodig is?

(Ik heb gezocht of hier al een topic over was, maar kon niks vinden. Als ik iets over het hoofd heb gezien, hoor ik het graag!)
Alle reacties Link kopieren
quote:wishmeluck schreef op 06 maart 2010 @ 15:35:

Gratis trouwen bestaat eigenlijk niet. Je bent altijd kosten kwijt aan trouwboekje en verklaring huwelijkse bevoegdheid. (zo'n ¤ 55,- samen maar verschilt misschien ook per gemeente) en minimaal mooie kleding.

Afgezien van dat mooie kleding natuurlijk niet hoeft (is al eerder gezegd) ben je ook niet verplicht een trouwboekje te kopen. Wij zijn gratis op een maandagochtend getrouwd en stelden geen prijs op zo'n boekje (want: wat doe je daar nou eigenlijk ooit mee?) en hoefden dat dus ook niet te betalen.

Capiman en ik stonden een tijd geleden voor precies hetzelfde dilemma. Omdat ik van heel dichtbij heb meegemaakt hoe mensen totaal onverwacht kunnen overlijden en ik niet wilde dat hij mijn huis uitgezet zou worden als er iets met mij zou gebeuren wilde ik iets geregeld hebben toen hij bij mij introk. Met een samenlevingscontract zou hij de eerste zoveel jaar alsnog hoge successsierechten moeten betalen (dat wordt pas minder als je minimaal een bepaalde tijd een gezamenlijke huishouding voert). GP en huwelijk verschilden niet zoveel qua rechten en plichten, behalve dan dat het bij een GP iets makkelijker is om het te laten ontbinden. Maar als ik dat leidend zou laten zijn bij mijn keuze voor GP of trouwen dan kan ik er maar beter helemaal niet aan beginnen! We zijn dus getrouwd. Gratis, op maandagochtend, met alleen kosten voor de notaris (die we ook bij de andere opties gehad zouden hebben) voor de huwelijkse voorwaarden en twee gelijkluidende testamenten voor het geval we tegelijk zouden overlijden.
quote:Courage schreef op 06 maart 2010 @ 17:08:

Inderdaad, voor 300,= moet je alles kunnen regelen.

Er is een heel belangrijk verschil tussen samenlevingsovereenkomst en GP/huwelijk. Ik begrijp niet waarom dat zo onbekend is c.q. dit nooit een overweging lijkt te zijn.

Het verschil is dat je bij SC geen zorgplicht hebt nadat je uit elkaar bent gegaan. Tenzij daar iets over in je SC staat. Bij GP en huwelijk komt de staat bij je aankloppen als je ex-partner de bijstand in gaat. Dan mag je minimaal 5 jaar meebetalen aan diens bijstand.Dat hangt af van de duur van het huwelijk/GP
Gewist. .

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Wat een liefdesonderwerp.
Ik heb altijd begrepen dat er bij een samenlevingscontract al na 6 maanden dezelfde vrijstellingen als bij echgenoten/gergistreerde partners gelden.

Copy/paste

Hebben de samenwoners echter een notariële samenlevingsovereenkomst, staan zij bij de gemeente ingeschreven op hetzelfde adres en doen zij samen aangifte voor de Inkomstenbelasting als fiscale partners (en hebben dit laatste ook steeds gedaan als dat mogelijk was), dan kunnen zij al na zes maanden in aanmerking komen voor het lage echtgenotentarief en de hoge echtgenotenvrijstelling voor de successiebelasting.

Zo heeft dat vorig jaar ook de notaris aan ons uitgelegd.

Op andere websites lees ik dat je de vijf jaar voor het overlijden fiscaal partner geweest moest zijn. Weet iemand hoe het echt zit?
Hoi Eefje,

Afgelopen november heb mijn vriend en ik een samenlevingcontract met testament laten opstellen,het huis staat op zijn naam, dit dus in het geval wanneer hij zou overlijden zou ik het huis krijgen.

Mocht je een samenlevingscontract zonder testament opstellen dan betaal je veel meer sucessierechten (60 of 80 % ) en nu,mocht het gebeuren zeg maar.... dan betaal je 10 of 15 %.

Een testament is er ook voor dat wanneer je partner overlijdt dat je het gedeelte van je partners opgebouwde pensioen krijgt.

Hoop dat je er iets aan hebt! Ik zou zeker iets vast laten leggen dit is alleen maar een gerustellend idee voor jezelf.
Ik vind het zelf ook heel lastig. Vriend en ik willen een huis gaan kopen binnenkort en daarna aan kinderen beginnen.

Maar ik wil absoluut niet dat als we uit elkaar gaan, dat ik allimentatie aan hem moet betalen (ik verdien meer), partnerallimentatie dan. Ik vind dit gewoon onzin, kunnen toch beiden voor onszelf zorgen? kinderallimentatie wel natuurlijk mocht er sprake van zijn, dat is heel wat anders.

Maar als ik het goed begrijp, kan ik dus niet trouwen (ook niet op huwelijkse voorwaarden) en ook geen geregistreerd partnerschap?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven