samenwonen: wie heeft gelijk?

22-12-2008 07:35 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds anderhalf jaar wonen we samen in een groot huis met een groot erf eromheen. Ik wilde mijn deel meekopen maar kon niet de helft betalen (hij heeft veel meer geld dan ik), en het was qua belasting onvoordelig als ik meekocht, dus hij kocht het en ik betaal iedere maand een bijdrage.

Sinds we er wonen heeft hij erg veel uren in het werk op het erf gestoken, straatjes gelegd, 2 hectare grond gesnoeid, stukken grond opgehoogd etc. uren en uren. Hij houdt ervan om bezig te zijn maar het was veel werk.

We hebben er veel ruzie over gehad omdat hij dingen deed zonder te overleggen. Hij houdt ervan als het goed onderhouden is, ik houd van wild. zonder te overleggen had hij dan de vijverkant kaalgemaakt met een bosmaaier op zoek naar een stroompunt, ik genoot erg van de wilde grassen, mint, bloemen etc die daar stonden. Of hij haalde een vierkant uit een stukje bos om daar rijtjes aardbeien in te planten. Haalde een prachtige grote oude eik weg omdat die licht van de appelbomen weghaalde. Maakte zoveel plekken kaal waar ik genoot van de weelde, bv hoog gras tussen de bomen. Haalde struiken weg omdat hij ze niet mooi vond daar. haald eomheining weg omdat hij die oud vond. Alle mooie wilde plekjes waar ik van genoot en waarop ik viel toen 'we' het huis kochten zijn zo langzamerhand weg.

Het erge vind ik dat hij niet overlegt. Het geeft me het gevoel dat het alleen zijn huis is en ik er niet echt wonen mag. Hij vindt dat onzin, het heeft gewoon een praktisch nut wat hij doet. En overleggen kost volgens hem tijd en hij is bang dat ik dan toch per definitie nee zal zeggen. Als ik binnen iets wil veranderen, bv plakplastic op de ramen plakken omdat ik het koord gevaarlijk vindt voor ons kind en gordijnen daar niet mooi vind, dan mag ik zoiets niet doen want hij vindt het niet mooi. 1 keer heb ik zelf met een vriend een aantal dingen verplaatst om het huis geschikter voor mijn kind te maken en werd hij vreselijk kwaad ('het is míjn huis!'). Ook wil ik, bv, van mijn eigen geld een ander keukenblad kopen omdat ik deze (roze) erg lelijk vind maar dat mag ik niet omdat hij het onzin vindt iets dat nog goed is te vervangen en hij rekening houdt met de mogelijkheid dat het uit zou gaan en hij dan aan me herinnerd wordt dmv het keukenblad.

Hij aan de andere kant voelt zich enorm lullig dat hij zoveel tijd en energie in het erf heeft gestoken en ik het niet waardeer. Ik heb eens gezegd dat het alleen maar lelijker is geworden en dat heeft hem enorm gekwetst. Hij verwijt me dat ik niet zie dat het straks alleen maar mooier zal zijn. En hij baalt van mijn gezeik als hij een dag hard heeft staan werken. ik begrijp dan weer niet dat hij geniet van werk waarvan hij weet dat er maar 1 is die er blij mee is en de ander zich rot voelt. Ik geniet er toch ook niet van eten voor ons te koken waarvan ik weet dat hij het vies vindt?

Voor mij zou het verschil zijn als het in overleg kon, misschien vind ik het dan nog steeds niet mooi maar dan heb ik er in elk geval mee ingestemd en ben ik erop voorbereid. Nu schrik ik me steeds rot als een mooie plek waar ik van genoot ineens kaal blijkt met een grote bult snoeiafval ernaast. dat ik geen inspraak heb geeft me het gevoel dat ik in zijn huis woon, ipv dat we samen wonen. Ik heb geleerd (lukt niet altijd) er maar niets meer van te zeggen want de ruzies die we erom hadden zijn erger dan het verlies van het erg. Maar gisteren lukte dat niet en zei ik dat ik iets lelijk vond en hadden we weer dikke ruzie.

dit is de eerste keer dat ik samenwoon. Wie heeft hier gelijk? Zou hij zich aan moeten passen en overleggen voordat hij iets doet, of moet ik niet zeiken en blij zijn met een man die zo hard werkt en zo'n duur huis betaalt?
quote:nanoxx schreef op 22 december 2008 @ 09:24:

[...]

ik ook. Maar ik ben onzeker of ik gelukkig kan zijn met een man die te weinig rekening met me houdt. Daarom wil ik mbv jullie meningen inschatten óf hij te weinig rekening met me houdt of dat ik me aanstel.

en nee, het is niet het enige waar hij de neiging heeft te doen wat hij wil zonder overleg (hij verandert bv zonder overleg de verwarmingsinstellingen terwijl ik het vaak al koud heb zoals ze stonden), maar wel het meest duidelijke voorbeeld.

Dat is juist wat ik probeer te zeggen. Het maakt niet uit of wij vinden dat hij weinig/veel rekening met je houdt. Het gaat er om of dat JIJ er mee kunt leven zoals hij doet. Als jij er geen problemen mee hebt dat hij zo handelt, is het toch prima? Pas als jij je er rot onder voelt (en dat lijkt me zo te zijn) is het een probleem. Ook als wij zouden zeggen dat jij je aanstelt...

Dus, probeer met hem in overleg te gaan en een situatie te creeren waarbij beiden zich prettig voelen!
Wat ontzettend jammer dat jullie een totaal andere smaak hebben , hij zich ondergewaardeerd voelt en jij jezelf ondergesneeuwd voelt .

Waarom maken jullie niet gezellig samen plannen voor de tuin en het huis , ipv de ander voor voldongen feiten te stellen en dan te balen dat de ander het niet net zo prachtig vindt ?

Er zijn bijvoorbeeld zat boeken over wilde tuinen ( ook een wilde tuin heeft onderhoud nodig ) . Zo te horen is jullie tuin groot genoeg om een stukkie van dit en een stukkie van dat te maken . En een mengelmoesje zou natuurlijk helemaal mooi zijn . Dus haal eens wat boeken , ga er samen gezellig voor zitten met een kladblok en een potlood ....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wanda, TO geeft geen bijdrage aan de hypotheek, maar aan de energie, eten en een schuur. dat lijkt me wel volkomen terecht. Tjah, ik zou zelf echt nooit een koophuis kopen waarbij ik niet mee zou kunnen betalen, maar goed, daar is het nu te laat voor. Jullie voeden samen een kind op, het moet dan toch wel kunnen om eens samen op de bank te gaan zitten en een goed gesprek aangaan over dit soort dingen?
quote:JC_79_ schreef op 22 december 2008 @ 09:47:

. Tjah, ik zou zelf echt nooit een koophuis kopen waarbij ik niet mee zou kunnen betalen, maar goed, daar is het nu te laat voor.

Dit is inderdaad een belangrijk punt. Is het anders mogelijk om het grote huis te verkopen en samen iets te kopen waarbij je beiden voor de helft eigenaar bent. Dan heb jij meer het gevoel dat het ook jouw huis is, waarover je iets te zeggen hebt. Overigens, probeer er eerst uit te komen mbt jullie huidige woning, want dit is tuurlijk wel een heel drastische oplossing.

NB: Waarom heb je hier eigenlijk uberhaupt voor gekozen? En zijn met deze keuze verwachtingen bij hem gewekt die je nu niet waarmaakt?
anoniem_77648 wijzigde dit bericht op 22-12-2008 09:55
Reden: NB toegevoegd.
% gewijzigd
http://images.google.nl/i...pWg7UXyeAAD ... %26hl%3Dnl
Ja het is zijn huis. Maar het is gekocht met het idee om er jullie leefomgeving van te maken en daar heb jij ook stem in. Je logeert daar toch niet?

Wat Bianca zegt vind ik een hele goede. Maak samen een plan voor de tuin, in plaats van dat er nu lukraak een klus wordt gedaan. Het klinkt alsof er grond genoeg is om een mooi strak deel aan te leggen en een deel wild te houden en dit te scheiden middels een mooie haag ofzo.

Aan de andere kant vind ik het raar dat je vriend zo weinig luistert naar jouw wensen. Doet hij dat met andere dingen dan het huis ook?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
.
anoniem_78290 wijzigde dit bericht op 22-12-2008 10:15
Reden: verkeerde naam
% gewijzigd
quote:tiepeltje schreef op 22 december 2008 @ 10:11:

Mocht ik ooit opnieuw voor zo'n keuze staan dan zou ik alleen een huis willen waar we samen 50% van kunnen betalen. Denk dat dat je huidige probleem ook niet zou oplossen. Als hij iets wil veranderen dan doet ie dat zonder met jouw wensen rekening te houden. Het 50/50 van 'n huis bezitten is alleen noodzakelijk als je uit elkaar gaat, dat er voor jou ook wat overblijft.
Ik weet niet of jullie altijd alleen thuis zijn .... als hij aan een klus begint , ben jij dan altijd weg ?

Ik kan me niet voorstellen dat als hij ( op het punt staat om ) in de tuin staat te werken , dat jij dan niet vraagt wat hij gaat doen , of dat je nooit een bakkie koffie oid bij hem komt brengen en even kletst over wat hij doet , hoever hij is , etc . Dan zou je namelijk , als jullie niet ruim van te voren overlegd hebben , ook nog kunnen vragen of hij niet dit of dat weg wil halen . Of een idee aan kunnen dragen . En , ook altijd leuk , hem complimenteren met al het werk wat hij al gedaan heeft .

Jullie doen nu alles op eigen houtje ; jij verplaatst zelfs met iemand anders dingen in huis ....leuk thuiskomen lijkt mij dat ; NOT !

Heb je wel eerst gevraagd of je vriend dat met jou samen wilde doen , of doen jullie zulke dingen bij voorkeur als de ander niet thuis is ?
ja, hij had de verwachting dat ik net zo hard mee zou klussen buiten maar ik ben niet zo sterk en handig en met zo'n klein kind (die ik alleen opvoed want hij is dus erg druk en ik doe het huishouden ook (met schoonmaakhulp erbij)) en 4 dagen werken ben ik ook te moe om hele weekenden te klussen. Hij is heel sterk, en heeft enorm veel energie.

Hij had ook de verwachting dat ik hem heel dankbaar zou zijn voor het huis en zijn werk daaraan. moet ook wel zuur voor hem zijn zo, maar als het aan mij lag zou ik inderdaad niet nog een keer deze keuze maken. Mocht ik ooit opnieuw voor zo'n keuze staan dan zou ik alleen een huis willen waar we samen 50% van kunnen betalen. Maar dit nu opgeven zou weer enorm veel verhuisstress geven, al het werk is dan voor niets geweest, en het is wel een droomplek. En hij wil het niet, ik zou het misschien wel willen maar ben daar erg dubbel in. het liefst woonde ik hier, en overlegde hij met mij, vonden we een compromis en was hij bereid de helft van zijn 'beslissingsrecht' op te geven. Ik heb het gevoel dat hij nu een slag om de arm houdt, en, als hij het uitmaakt omdat ik teveel of te kattig (ik heb een bek als en scheermes zegt ie) protesteer als hij zijn eigen gang gaat, dan ben ik niet alleen het huis kwijt maar ook hem...
ja, ik heb hem destijds bv een paar keer gevraagd aan het huis binnen te klussen omdat het onveilig werd voor mijn dochter. geen tijd had ie. toen had ik gevraagd of ik het met iemand anders kon doen en dat was ok. bij nader inzien dus niet want het overviel hem.

ik kom wel buiten met kopjes koffie enzo, om me dan dus rot te schrikken dat er van alles gesneuveld is. ik heb wel gevraagd dingen niet weg te halen, een paar maanden later is hij dat dan (soms) vergeten. Hij is er ook vaak alleen, omdat hij overdag wel s een paar uur thuis is als ik werk. dit weekend was ik weg, toen ik thuiskwam was het bosje (ongeveer 20m2) waar we op uitkijken grotendeels verdwenen (een deel ligt er in mootjes bij, de struiken zijn tot zo'n, 20 cm gesnoeid en alle zijtakjes van de bomen af. een dicht bosje is een paar pierige boompje, daar schrik ik dan van! ik genoot van dat bosje, de dieren liepen er lekker in, mooi gezicht.

soms vraagt ie me dan ook het snoeiafval op te ruimen omdat dat niet zulk zwaar werk is en ik dan ook wat kan doen. dat voelt dan helemaal zuur..

ach misschien zit ik ook enorm te zeuren, het is maar een bosje.. maar het gaat natuurlijk om meer.
Hij durft dus niet te " gokken " op een eeuwigdurende relatie ....mede door jouw vlijmscherpe commentaar kritiek ? En daardoor maakt hij er aan alle kanten zijn plekje van , omdat hij anders met iets zit opgescheept wat zijn smaak niet is ? ( voorbeeld van keukenblad vond ik eigenlijk best schokkend )

Dat lijkt me eerlijk gezegd stukken erger dan een tuin die niet mijn smaak is ; een partner die het idee heeft dat de relatie een grotere kans van mislukken dan van slagen heeft . Die het idee heeft alles verkeerd te doen in jouw ogen .

Hoe zie jij dat ?
Het klinkt echt heel gezellig bij jullie!

Ga asjeblieft met elkaar praten, want zoals jullie nu bezig zijn, is het "jullie" deel binnen no time over (denk ik dan).
quote:nanoxx schreef op 22 december 2008 @ 10:24:

soms vraagt ie me dan ook het snoeiafval op te ruimen omdat dat niet zulk zwaar werk is en ik dan ook wat kan doen. dat voelt dan helemaal zuur...Nouja, je kunt het ook als een begin zien om SAMEN wat te doen in de tuin. En en passant kun je dan gaan overleggen.
Ga aan tafel zitten met je vriend/man en maak een plan voor de tuin en het huis, zoals BGB al zo mooi beschreef.

Bepaal hier in samen wat er gaat gebeuren en wat jij kan doen en wat hij gaat doen.

Ik begrijp dat dit natuurlijk dat dit niet om die bosjes gaat maar probeer wat meer los te laten en je niet zo druk te maken om deze dingen, mannen blijven nou eenmaal mannen en denken dat ze het goed doen en hopen eigenlijk nog op een applausje als ze weer zoveel werk hebben verzet en willen dan helemaal niet horen dat het eigenlijk niet goed is.
Heb je wel verstand van tuinieren , trouwens ? Niks mis met een tuin winterklaar maken enzo , en struiken die je terugsnoeit groeien weer , hoor .

Maar het klinkt inderdaad alsof je alleen kritiek hebt , en van jouw kant is het inderdaad zuur als je de takken op ruimt die je er niet af had willen hebben ....

Wat dacht je van ; een stel leuke kaplaarzen voor je dochter , een schepje , en een kruiwagentje ? En dan af en toe eens gezellig ! als gezin in de tuin ? Vuurkorf aan en marshmellows roosteren tijdens de koffiepauze voor mijn part ? Het " gezinsleven " bestaat nu wel erg uit hij en wij .....
quote:zusenzo schreef op 22 december 2008 @ 10:29:

Ik begrijp dat dit natuurlijk dat dit niet om die bosjes gaat maar probeer wat meer los te laten en je niet zo druk te maken om deze dingen, mannen blijven nou eenmaal mannen en denken dat ze het goed doen en hopen eigenlijk nog op een applausje als ze weer zoveel werk hebben verzet en willen dan helemaal niet horen dat het eigenlijk niet goed is.Stel je eens voor dat je drie uur bezig bent geweest met zijn kleren ; je hebt gewassen en gestreken en dan zegt hij dat hij het wasmiddel niet lekker vindt ruiken en dat je zijn t shirts niet had moeten strijken omdat ze nu niet meer lekker zitten en dat zijn spijkerbroeken gestreken er niet uit zien ..... zoiets .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 december 2008 @ 10:29:

Heb je wel verstand van tuinieren , trouwens ? Niks mis met een tuin winterklaar maken enzo , en struiken die je terugsnoeit groeien weer , hoor .

Hihihi, dit dacht ik ook, maar ik wilde niet al te onvriendelijk overkomen.

TO: je kunt makkelijk struiken, planten, eigenlijk alles wel terugsnoeien tot ca 10 cm boven de grond. In het voorjaar is het binnen notime weer hoog en vol!
BgB mooi verwoord, precies wat ik bedoel.
Een heel gek idee ; misschien kunnen jullie ipv een huishoudelijke hulp beter een tuinman/ tuinhulp / klusjesman in dienst nemen ? Die tuin klinkt als een never ending story die heel veel tijd opslokt die jullie beter als quality time kunnen gebruiken .
quote:nanoxx schreef op 22 december 2008 @ 09:13:

officieel is het zijn huis ja. Maar hij is óók kwaad op mij dat ik het gevoel heb dat het zo niet 'ons' huis is terwijl hij vindt dat het dat wel is.

we hebben al heel vaak erover gepraat.... met als resultaat dat hij vaker ging overleggen. En ik instem met dingen die ik zelf niet zou willen omdat het hem blij maakt en het praktisch is bv.

Je zegt dat je niet zo veel verstand hebt van tuinieren , hij heeft dat denk ik wél , of in ieder geval méér . Er is niks mis met praktisch ....als degene die het wérk doet het graag praktisch wil ... Het is natuurlijk van jouw kant ook best makkelijk praten als je zelf geen tijd in de tuin steekt . Als je bijvoorbeeld electriciteit bij de vijver ( pomp ? verlichting ? ) wilt hebben , kun je moeilijk elk grassprietje opzij houden .

soms bereiken we een compromis waar we beide blij mee zijn. Maar de laatste weken is hij weer zonder overleg bezig geweest. En hij vergeet in zijn woede dat we wel degelijk in staat waren tot compromis maar zegt dat als hij gaat overleggen ik toch nee zal zeggen. (was in het begin ook zo, dan zei ik steeds 'nee' maar dan was er ook geen overleg maar een mededeling. als hij overlegt denk ik wel serieus mee en aan zijn belang maar doe ik een voorstel wat het dan voor mij ook ok maakt.

Zo te horen komt hij als éérste met een idee ........ waarop jij dan " nee " riep /roept . Gaat het daar niet al in de fout ? Er is kennelijk geen ideale tuin voor twee op papier gezet ? Per keer wordt er " maar iets gedaan " ? Ineens worden er aardbeien aangeschaft en ergens neergepleurd zonder dat jullie ooit over aardbeien hebben gesproken , of bosjes in het gras gezet door jou zonder ooit over bosjes te hebben gesproken ? En dan nemen jullie het elkaar kwalijk dat de ander je beeld van je ideale tuin verstoort ? Begin nou eerst aan een totaalplaatje van hoe jullie de tuin graag willen hebben , vergeet ook jullie ( of moet ik jouw zeggen ? ) dochter niet met een eventuele zandbak , eigen moestuintje oid .

het gaat hem er ook om de manier waarop ik het zeg, dat snap ik ook wel. Houd je daar ook rekening mee .... hij beschrijft jou als iemand met een bek als een scheermes ....

inderdaad, zonder hem en zijn geld had ik nooit in zo'n mooi huis kunnen wonen. Maar wat heb je aan een mooi huis als je je er niet thuis kunt voelen omdat je het gevoel hebt geen inspraak te hebben? een oplossing zou zijn om het niet erg te vinden als ik geen inspraak heb. ik twijfel of dat de houding is die ik zou moeten aannemen.Ik betwijfel of julie beiden de juiste houding aannemen .
haha, hij vindt ook dat de was stinkt! t is toch wat allemaal.

en nee, ik heb helemaal geen verstand van tuinieren, volgens hem zou ik alles dood laten gaan. survival of the fittest denk ik dan, maar dat is het andere uiterste he. maar, ik heb wel wat bijgeleerd nu en dan denk ik, als we nu in de lente zouden snoeien, dan is het zo weer vol maar nu kijken we een paar maanden tegen kaal aan. dát zou ik een redelijk compromis vinden zelf.

klusjesman heb ik ook voorgesteld maar dat vindt ie decadent, en hij vindt het fijn om bezig te zijn. is ook goed voor hem. zonder dat is er ook weinig qualitytime mogelijk want dan is ie niet relaxed, dus liever wat minder tijd samen en dan goeie dan hem op de bank willen zetten heb ik inmiddels geleerd.
quote:nanoxx schreef op 22 december 2008 @ 10:48:

haha, hij vindt ook dat de was stinkt! En dan ? Koop je dan een ander wasmiddel of doe je lekker je eigen zin ? Ik gok op het laatste , eigenlijk ....... en waarom zou hij dan wel rekening met jou houden als jij over zulke dingen beslist ?

t is toch wat allemaal.

en nee, ik heb helemaal geen verstand van tuinieren, volgens hem zou ik alles dood laten gaan. survival of the fittest denk ik dan, maar dat is het andere uiterste he. maar, ik heb wel wat bijgeleerd nu en dan denk ik, als we nu in de lente zouden snoeien, dan is het zo weer vol maar nu kijken we een paar maanden tegen kaal aan. dát zou ik een redelijk compromis vinden zelf.

In de lente snoeien ? Nee , je hebt er inderdaad bijzonder weinig verstand van , meid . Als je met die instelling dingen tegen mij zou zeggen zou ik ook denken ; lul maar lekker , ik doe het zélf wel en dan wen je er maar aan .

klusjesman heb ik ook voorgesteld maar dat vindt ie decadent, en hij vindt het fijn om bezig te zijn. is ook goed voor hem. zonder dat is er ook weinig qualitytime mogelijk want dan is ie niet relaxed, dus liever wat minder tijd samen en dan goeie dan hem op de bank willen zetten heb ik inmiddels geleerd.
quote : Een oud gezegde onder tuiniers luidt: 'Laat uw ergste vijand uw rozen snoeien', waarmee wordt aangegeven dat de meeste mensen te aardig zijn voor hun planten.
Heb je eigenlijk zelf wel eens iets aan de tuin gedaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven