Relaties
alle pijlers
Samenwonen
zaterdag 10 augustus 2024 19:10
Ik zou graag adviezen willen of ervaringen van mensen die in een soort gelijke situatie hebben gezeten.
Mijn vriend en ik hebben het al een tijdje over samenwonen en hebben al verschillende huizen bezichtigd.
We zijn 2 jaar samen. Hij woont op plek A en ik woon op plek B, de afstand tussen ons is ongeveer 45 km. In het begin hebben we het erover gehad en zei ik dat ik best die kant op wilde komen, want hij wilde niet naar mij komen. Want dan vind mijn vriend de afstand te ver om thuis te helpen.
Nu is het zo dat ik hier mijn twijfels over begin te krijgen. Wil ik uberhaupt wel daar wonen. Bij mij thuis (thuiswonened) is de situatie veranderd sinds een paar maanden en ik ga mee werken binnen het familiebedrijf. Dus als ik daar ga wonen, heb ik een wat km te rijden per dag en er staat altijd file op de snelweg die ik nodig heb. Dat is niet zo heel groot probleem, maar ik ben bang dat ik mij hier wel aan ga storen.
Ook is de plek waar hij woont meer afgelegen dan waar ik woon, bij mij is alles in de buurt op 5/10 minuten rij afstand.
Ook is het zo dat mijn vriend niet heel veel moeite doet om een huis te zoeken en als ik er eentje doorstuur is er altijd iets of hij bekijkt het maar half en laat het van mij af hangen. Zelf zegt hij heb toch niet zoveel tijd gehad. Hierdoor krijg ik zelf ook het gevoel dat het van hem niet perse hoeft. Zelf zegt hij dat hij graag wil samenwonen.
Ik weet niet wat ik hiermee wil, maar het erover hebben en het van mij afschrijven helpt ook.
Mijn vriend en ik hebben het al een tijdje over samenwonen en hebben al verschillende huizen bezichtigd.
We zijn 2 jaar samen. Hij woont op plek A en ik woon op plek B, de afstand tussen ons is ongeveer 45 km. In het begin hebben we het erover gehad en zei ik dat ik best die kant op wilde komen, want hij wilde niet naar mij komen. Want dan vind mijn vriend de afstand te ver om thuis te helpen.
Nu is het zo dat ik hier mijn twijfels over begin te krijgen. Wil ik uberhaupt wel daar wonen. Bij mij thuis (thuiswonened) is de situatie veranderd sinds een paar maanden en ik ga mee werken binnen het familiebedrijf. Dus als ik daar ga wonen, heb ik een wat km te rijden per dag en er staat altijd file op de snelweg die ik nodig heb. Dat is niet zo heel groot probleem, maar ik ben bang dat ik mij hier wel aan ga storen.
Ook is de plek waar hij woont meer afgelegen dan waar ik woon, bij mij is alles in de buurt op 5/10 minuten rij afstand.
Ook is het zo dat mijn vriend niet heel veel moeite doet om een huis te zoeken en als ik er eentje doorstuur is er altijd iets of hij bekijkt het maar half en laat het van mij af hangen. Zelf zegt hij heb toch niet zoveel tijd gehad. Hierdoor krijg ik zelf ook het gevoel dat het van hem niet perse hoeft. Zelf zegt hij dat hij graag wil samenwonen.
Ik weet niet wat ik hiermee wil, maar het erover hebben en het van mij afschrijven helpt ook.
zaterdag 10 augustus 2024 21:00
Als het om het huishouden van hem en TO gaat dan vind ik het al mis dat hij het "helpen" noemt, maar er is nog een kans dat hij zijn ouder(s) helpt.Lady*Voldemort schreef: ↑10-08-2024 20:06Wat is er mis met mannen die thuis helpen in de huishouding?
zaterdag 10 augustus 2024 21:07
zaterdag 10 augustus 2024 21:10
Dus hij neemt de keet niet over, maar hij moet wel de volgende 40 jaar op afroep binnen de 5 minuten bij zijn ouders staan?
Is er een plan hoe lang er nog wordt doorgegaan met de boerderij of wie de boel wél overneemt?
Het legt namelijk sowieso een gigantische druk op je relatie en je toekomst als je partner continu paraat moet staan.
En waarschijnlijk naast zijn eigenlijke job een soort tweede onbetaalde job bij zijn ouders heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 10 augustus 2024 21:15
Dit.
zaterdag 10 augustus 2024 21:16
Van wie "moet" hij dat? Van zijn ouders of van zichzelf? Krijg stante pede indruk dat hij, ook al neemt hij het bedrijf niet over, er stilzwijgend druk wordt uitgeoefend om zijn beslissing te herzien.
Als je vriend een betaalde baan heeft kan hij ook niet alles uit zijn handen laten vallen om binnen 1 minuut aanwezig te zijn om te "moeten" helpen.
Zou wachten met samenwonen. Een lat-relatie en ieder op zichzelf gaan wonen. Dat je instapt in het familie bedrijf wilt niet zeggen dat het bevalt als je er eenmaal werkt. Zo ook kunnen dat je gillend wegrent na een tijdje............
zaterdag 10 augustus 2024 21:40
Zijn broer is het aan het over nemen. Er ligt wel min of meer een moetje bij, als hij nee zegt komt er een heel verhaal achter aan en dat hij maar moet helpen en alles.Kleppeboxx schreef: ↑10-08-2024 21:16Van wie "moet" hij dat? Van zijn ouders of van zichzelf? Krijg stante pede indruk dat hij, ook al neemt hij het bedrijf niet over, er stilzwijgend druk wordt uitgeoefend om zijn beslissing te herzien.
Als je vriend een betaalde baan heeft kan hij ook niet alles uit zijn handen laten vallen om binnen 1 minuut aanwezig te zijn om te "moeten" helpen.
Zou wachten met samenwonen. Een lat-relatie en ieder op zichzelf gaan wonen. Dat je instapt in het familie bedrijf wilt niet zeggen dat het bevalt als je er eenmaal werkt. Zo ook kunnen dat je gillend wegrent na een tijdje............
Hij neemt vrij van zijn werk om te helpen.
zaterdag 10 augustus 2024 21:41
En jij denkt dat dat met samenwonen magisch op zal lossen? Of jullie relatie niet in de weg zal (blijven) staan?
zaterdag 10 augustus 2024 21:49
Jullie werken allebei toe naar werken binnen jullie families.
Dan gaat samenwonen nooit werken. Jullie gaan elkaar straks nooit meer zien als ik het zo lees....
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
zaterdag 10 augustus 2024 21:54
Dat staat er toch ook niet,
Jullie zijn allebei niet los van je ouders en daardoor kun je niet voor elkaar kiezen.
Volwassen mensen zijn niet voor alles, dus hun huis, geld en werk, afhankelijk van hun ouders.
Dat is niet gezond, omdat je dat geen eigen keuzes kunt maken.
Jullie zijn zo flexibel als een liniaal. Zelfs over in het midden wonen wordt niet nagedacht.
Laat staan over je leven en werk anders indelen.
zaterdag 10 augustus 2024 22:02
Zijn broer neemt het boerenbedrijf over. En dat gaat gepaard met bevoordeling van die broer boven jouw vriend. Blijkbaar dreigen ze er een beetje mee dat hij nog harder genaaid wordt als hij niet gratis meehelpt. Maar alles gaat toch al naar die broer. Daar leen je je toch niet voor? Hij kan beter iets van zijn leven maken buiten het bedrijf van zijn ouders/broer om. Bijvoorbeeld bij jou in de buurt.
zaterdag 10 augustus 2024 22:06
Met zo iemand kun je niet op een gezonde manier samenwonen totdat hij zich los heeft gemaakt van deze ongezonde situatie. Je vriend voelt dat zelf misschien ook wel aan en dat zou zijn passieve houding verklaren.
Ben jij momenteel ook vaker bij hem dan hij bij jou vanwege deze toestand?
zaterdag 10 augustus 2024 22:07
Hij zit dus in een wurggreep bij zijn familie. Vindt hij dat zelf ook?
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
zaterdag 10 augustus 2024 22:12
Samenwonen zit er bij jullie op deze manier niet in maar wat ik echt nooit begrijp is het advies om in het midden te gaan wonen. Daar ken je beide helemaal niemand (meestal tenminste) en moet je en wennen aan samenwonen met elkaar en je moet beide een nieuw sociaal leven opbouwn. Ik zou daar al helemaal nooit voor kiezen.
zaterdag 10 augustus 2024 22:36
Ik zou sowieso niet samen kopen voor die keet is doorgegeven.
En er meer zicht is op hoeveel hij nog inspringt bij broer.
Het lijkt mij makkelijker nee zeggen qua hulp tegen een broer dan tegen ouders.
Broer mag straks netjes met een lege lei beginnen en zijn eigen nieuwe hulptroepen inzamelen.
Anders is hij daar de volgende 60 jaar nog continu gratis aan 't helpen.
Familie-bedrijven kunnen best leuk zijn.
Maar je moet gewoon vrij kunnen zijn, de boel kunnen achterlaten, je telefoon kunnen afzetten en minstens 5 kilometer kunnen verhuizen zonder dat er iets instort.
En er meer zicht is op hoeveel hij nog inspringt bij broer.
Het lijkt mij makkelijker nee zeggen qua hulp tegen een broer dan tegen ouders.
Broer mag straks netjes met een lege lei beginnen en zijn eigen nieuwe hulptroepen inzamelen.
Anders is hij daar de volgende 60 jaar nog continu gratis aan 't helpen.
Familie-bedrijven kunnen best leuk zijn.
Maar je moet gewoon vrij kunnen zijn, de boel kunnen achterlaten, je telefoon kunnen afzetten en minstens 5 kilometer kunnen verhuizen zonder dat er iets instort.
wissewis wijzigde dit bericht op 10-08-2024 22:39
21.78% gewijzigd
Is dit nu later?
zaterdag 10 augustus 2024 22:36
Dusssss... hij werkt gratis voor zijn familie én ten koste van zijn vrije dagen.
Als je met hem samen gaat wonen voordat hij hier mee stopt, dan zal het bedrijf van zijn broer altijd voorgaan. Op jou, op het gezamenlijke leven, maar ook ten koste van eventuele vakanties samen.
Echt... niet aan beginnen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zaterdag 10 augustus 2024 22:41
Kunnen jullie wel samen op vakantie, of heeft hij geen vakantiedagen meer omdat hij moet helpen? Omdat hij vindt dat hij moet helpen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 10 augustus 2024 23:14
In de huidige tijd is het heel lastig een boerderij rendabel te maken en houden. Familiebanden zijn sterk en hulp gaat veel verder dan in het "normale" leven. Dus nee hij kan niet even weigeren. Hij is loyaal naar zijn familie en to naar die van haar. Blijven latten to. Want jij kunt ook niet veel te ver van jouw familiebedrijf wonen. Daarnaast woont hij afgelegen dus wat moet jij daar? Er is niets voor jou.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in