Samenwonen

10-08-2024 19:10 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag adviezen willen of ervaringen van mensen die in een soort gelijke situatie hebben gezeten.

Mijn vriend en ik hebben het al een tijdje over samenwonen en hebben al verschillende huizen bezichtigd.

We zijn 2 jaar samen. Hij woont op plek A en ik woon op plek B, de afstand tussen ons is ongeveer 45 km. In het begin hebben we het erover gehad en zei ik dat ik best die kant op wilde komen, want hij wilde niet naar mij komen. Want dan vind mijn vriend de afstand te ver om thuis te helpen.

Nu is het zo dat ik hier mijn twijfels over begin te krijgen. Wil ik uberhaupt wel daar wonen. Bij mij thuis (thuiswonened) is de situatie veranderd sinds een paar maanden en ik ga mee werken binnen het familiebedrijf. Dus als ik daar ga wonen, heb ik een wat km te rijden per dag en er staat altijd file op de snelweg die ik nodig heb. Dat is niet zo heel groot probleem, maar ik ben bang dat ik mij hier wel aan ga storen.
Ook is de plek waar hij woont meer afgelegen dan waar ik woon, bij mij is alles in de buurt op 5/10 minuten rij afstand.

Ook is het zo dat mijn vriend niet heel veel moeite doet om een huis te zoeken en als ik er eentje doorstuur is er altijd iets of hij bekijkt het maar half en laat het van mij af hangen. Zelf zegt hij heb toch niet zoveel tijd gehad. Hierdoor krijg ik zelf ook het gevoel dat het van hem niet perse hoeft. Zelf zegt hij dat hij graag wil samenwonen.

Ik weet niet wat ik hiermee wil, maar het erover hebben en het van mij afschrijven helpt ook.
Jullie zien elkaar nu al niet bepaald vaak. Ik zou hier echt niet aan gaan beginnen! Jouw voorspelling gaat uitkomen, 100%.
Slaapt hij trouwens wel af en toe een nacht bij jou? Of ben jij het altijd die naar hem rijdt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
17041704 schreef:
11-08-2024 22:22

Hij zegt dan ik kan ze toch niet laten zitten, ik denk daar dan anders over wanneer we iets samen hebben afgesproken.

Nee maar hij kan jou wel laten zitten. If you’re not a priority don’t be an option. Je kan niet altijd de eerste op de lijst staan, maar altijd achter een ander geplaatst worden loopt niet goed af.
17041704 schreef:
Dankjewel voor de reacties en een aantal reacties beschrijven wat ik ook denk op dit moment.
Ik ben bang dat als ik daar woon, ik zowat elke avond alleen thuis ben. En als ze bellen hij meteen komt, hij kan namelijk ook zeer moeilijk nee zeggen. Het is niet alleen thuis, maar ook bij boeren die ze kennen waar hij dan helpt. Hij zegt dan ik kan ze toch niet laten zitten, ik denk daar dan anders over wanneer we iets samen hebben afgesproken.

We blijven in het weekend bij elkaar slapen. Doordeweeks niet, dan zien we elkaar meestal 1 dag.
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.
Ik denk dat je je daar op in moet stellen. Als je voor hem kiest, kiest om met hem te gaan samenwonen, dan kies je voor een man die altijd op afroep beschikbaar is.
Geen vrije dagen, geen (verre, lange) vakanties, geen nakomen van afspraken. Je komt op plek xx, na de boerenburen zelfs nog.

Want 1 piep en hij rent.

Stop met kijken voor een huis voor jullie samen. Ga alleen wonen en kijk dan waar jullie relatie naartoe gaat.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
evelien2010 schreef:
10-08-2024 23:14
In de huidige tijd is het heel lastig een boerderij rendabel te maken en houden. Familiebanden zijn sterk en hulp gaat veel verder dan in het "normale" leven. Dus nee hij kan niet even weigeren. Hij is loyaal naar zijn familie en to naar die van haar. Blijven latten to. Want jij kunt ook niet veel te ver van jouw familiebedrijf wonen. Daarnaast woont hij afgelegen dus wat moet jij daar? Er is niets voor jou.
Alsof die knul er zelf voor heeft gekozen om in een boerenfamilie geboren te worden. Natuurlijk kan hij nee zeggen als hij dat wil.
De keuze van zijn ouders is niet zijn probleem, en dat zou hij ook niet zijn probleem moeten maken.

TO, ik zou mijn keuzes niet rondom hem maken maar op basis van wat je zelf wil.
Lieveheersbeestje schreef:
11-08-2024 22:37
Jullie zien elkaar nu al niet bepaald vaak. Ik zou hier echt niet aan gaan beginnen! Jouw voorspelling gaat uitkomen, 100%.
We zien elkaar niet mega vaak, maar wel bijna altijd standaard dezelfde dagen. Woensdagavond. Vrijdagavond hij blijft bij mij slapen en sochtends terug naar huis. En dan zaterdagavond en zondag de hele dag, en dat wisselen we af waar we zijn.

Is het normaal om elkaar meer te zien doordeweeks als je een grotere afstand moet reizen en nog thuis woont?
17041704 schreef:
12-08-2024 06:43
We zien elkaar niet mega vaak, maar wel bijna altijd standaard dezelfde dagen. Woensdagavond. Vrijdagavond hij blijft bij mij slapen en sochtends terug naar huis. En dan zaterdagavond en zondag de hele dag, en dat wisselen we af waar we zijn.

Is het normaal om elkaar meer te zien doordeweeks als je een grotere afstand moet reizen en nog thuis woont?
Op dit moment is dat wel normaal hoor, zoals je dat schetst.
Zo zijn er ook thuiswonende studerende stellen waar hetzelfde voor geldt. In het weekend veel tijd samen, doordeweeks druk en lastig door de afstand.

Over hoe het nu gaat zou ik me geen zorgen maken. Maar je wilt niet altijd zo doorgaan, dus samen een beeld vormen van hoe jullie je leven dan willen vormgeven is wel belangrijk.

Zo te horen heb jij de stap gezet om serieus aan de slag te gaan in jullie familiebedrijf. Dat is mooi en het is dan vast iets waar je eigenlijk voor lange tijd jezelf aan verbonden hebt.
Dan wil je niet elke dag 45km in de file staan.
Daar ga je je echt aan storen. Denk daar heel goed over na.

Je vriend lijkt minder bezig te zijn met samenzijn, klopt dat? Het lijkt alsof hij het zo prima vindt voorlopig. Hij gaat graag overal helpen en vind niet dat hij jou dan laat zitten.
Dat blijft dan zo.
Juist ook als je daar woont. Dus dat heb je goed voor ogen. Dan is hij elke avond weg. Hij zal dan nog eerder denken van 'maar ik kom toch thuis daarna'.
Gevolg is dat je vriend 's avond laat in bed ploft. In de ochtend moet jij vroeg de file in.
Klinkt niet ideaal.
Hij helpt op de boerderij, is het bedrijf van jouw ouders ook 'grondgebonden'? En moet je daar ook zo vaak, en op rare tijden kunnen zijn?
Ik kan mij dat topic nog herinneren van een vrouw die bij haar schoonouders was ingetrokken, dan wel op het erf was gaan wonen met haar man in een eigen woning, wat echt alle grenzen voorbij was.

De schoonfamilie eiste dingen als elke dag samen eten, aandacht, geen respect voor privacy. Men was voor woonruimte en inkomen afhankelijk van de familie van de man (familie boerderij).

Betrof een drama wat jaren voort heeft gesleept voordat zij de scheiding durfde aan te vragen. Kunnen jullie je dat topic nog herinneren?
Doreia* schreef:
11-08-2024 23:16
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn.
Ik denk dat je je daar op in moet stellen. Als je voor hem kiest, kiest om met hem te gaan samenwonen, dan kies je voor een man die altijd op afroep beschikbaar is.
Geen vrije dagen, geen (verre, lange) vakanties, geen nakomen van afspraken. Je komt op plek xx, na de boerenburen zelfs nog.

Want 1 piep en hij rent.

Stop met kijken voor een huis voor jullie samen. Ga alleen wonen en kijk dan waar jullie relatie naartoe gaat.
+1
Plenty schreef:
12-08-2024 01:05
Alsof die knul er zelf voor heeft gekozen om in een boerenfamilie geboren te worden. Natuurlijk kan hij nee zeggen als hij dat wil.
De keuze van zijn ouders is niet zijn probleem, en dat zou hij ook niet zijn probleem moeten maken.

TO, ik zou mijn keuzes niet rondom hem maken maar op basis van wat je zelf wil.
Ik ken meer van dit soort families. En je kunt niet zomaar weigeren. Dit is geen gewone baan maar een levensstijl waarin hij is opgevoed. Boer ben je 24/7. Het vraagt enorm veel om voor jezelf te kiezen. Want voor veel klussen heb je elkaar nodig. Dat zie je nu ook aan deze man. Hij is niet anders gewend. Als je die achtergrond niet hebt kan je het niet indenken. Hij weet echt niet anders dan dit. En dat laat zijn gedrag ook zien.

Het is niet zo simpel om je eigen weg te gaan. To moet kijken wat zij hierin wil.
FaceofOZ schreef:
12-08-2024 09:10
Ik kan mij dat topic nog herinneren van een vrouw die bij haar schoonouders was ingetrokken, dan wel op het erf was gaan wonen met haar man in een eigen woning, wat echt alle grenzen voorbij was.

De schoonfamilie eiste dingen als elke dag samen eten, aandacht, geen respect voor privacy. Men was voor woonruimte en inkomen afhankelijk van de familie van de man (familie boerderij).

Betrof een drama wat jaren voort heeft gesleept voordat zij de scheiding durfde aan te vragen. Kunnen jullie je dat topic nog herinneren?
relaties/ik-weet-niet-of-ik-verder-wil- ... ges/497070
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
17041704 schreef:
Dankjewel voor de reacties en een aantal reacties beschrijven wat ik ook denk op dit moment.
Ik ben bang dat als ik daar woon, ik zowat elke avond alleen thuis ben. En als ze bellen hij meteen komt, hij kan namelijk ook zeer moeilijk nee zeggen. Het is niet alleen thuis, maar ook bij boeren die ze kennen waar hij dan helpt. Hij zegt dan ik kan ze toch niet laten zitten, ik denk daar dan anders over wanneer we iets samen hebben afgesproken.

We blijven in het weekend bij elkaar slapen. Doordeweeks niet, dan zien we elkaar meestal 1 dag.
Hij laat jou wel zitten. Jij bent gewoon veel minder belangrijk dan alle andere mensen in zijn leven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
FaceofOZ schreef:
12-08-2024 09:10

Klopt. En ook die TO had het gewoon aan kunnen zien komen. Handel naar wat er ís, niet naar wat je hoopt dat het wordt of naar wat er overblijft als je al het ongewenste onder het tapijt geveegd hebt. Het gaat je namelijk gewoon wreken, is het niet vroeg dan wel laat. Maar ja, dan zijn er meestal kinderen bij betrokken die dan weer de dupe moeten zijn van dit soort keuzes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven