Schoonfamilie

04-12-2011 18:45 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meestal lees ik alleen mee omdat ik nooit zo goed weet wat ik moet reageren, een aantal forummers is veel wijzer ;)

Maar ontopic: sinds ongeveer een half jaartje heb ik een relatie, wat ik me afvraag en graag aan anderen wil voorleggen: hoe gaan jullie met de schoonfamilie om?

Zelf ben enigst kind en heb een zeer goede band met mijn eigen ouders, mijn vriend komt uit een gezin van 4 kinderen en zijn ouders zijn nog bij elkaar. Gemiddeld zien zij elkaar 2x per maand door verjaardagen of bezoek bij ouders.

Nu komt het: ik vind dat veels te veel, mijn eigen ouders zie ik ook niet zoveel en om eerlijk te zijn vind ik mijn schoonouders niet de meest sympatieke mensen die op de aarde rondlopen.....

komt ook wel door het cultuur verschil; de beste mensen zijn wel aardig, maar een ander slag mensen als waar ik mee ben opgroeit: echte hollanders en ons bin zuinig zoals ik het altijd noem.....dus zeg maar 1 koekje, geen drinken in huis halen wat gasten drinken etc en nooit bij de eigen kinderen op bezoek..

Probleem is echter wel dat de andere aanhang altijd meegaat (en kent elkaar ook al ruim 4 jaar, ik ben de enige nieuweling), voel me vaak beetje vreemde eend in de bijt..

Kent iemand dit en hoe ga je er mee om?
Mijn vriend vindt het jammer, rest van de aanhang gaat wel altijd mee (bij wijze van uitzondering niet), maar goed dat is zijn probleem vind ik....als het echt een probleem wordt tussen ons ga ik hem ook 2x per maand mee naar mijn ouders neem is ie zo genezen denk ik!

@visje, prima als ze ons graag zien, kunnen ze best een keer onze kant opkomen (snap dat het met 4 kinderen moeilijker is dan met 1 kind overigers), mijn ouders doen dat zeer regelmatig als wij geen zin/tijd hebben om hun kant op te komen....
Nu ja, ik vind 6 maand samen ook nog niet zo lang, om al zo close te worden met de 'schoonfamilie'. Je bent er al 6 keer geweest, ik vind dat al wel veel eigenlijk.

Zorg dat het niet tussen jou en je vriend komt. Maar vraag hem bv eens of hij bereid zou zijn telkens mee te komen naar jou ouders.

Heb je daarnaast al eens overwogen niet heel de namiddag te gaan? Maar bv eerder tegen het diner? Dan moet je niet meedoen aan de spelletjes enz...
Later hoeft ook niet wat mij betreft , heb mijn eigen ouders en vrienden; trouwens de broers en zussen zijn aardig en vind niet erg om die vaker te zien; maar iedere keer dat verplichte gedoe

Das een goeie, helaas gaat dat voor de kerst niet werken.....
Maar ga je nou nog met je vriend praten?

Want zolang hij daar blijft uitstralen dat hij het jammer vindt hou je het gedonder .
quote:Brabo85 schreef op 07 december 2011 @ 15:34:

Later hoeft ook niet wat mij betreft , heb mijn eigen ouders en vrienden; trouwens de broers en zussen zijn aardig en vind niet erg om die vaker te zien; maar iedere keer dat verplichte gedoe

Das een goeie, helaas gaat dat voor de kerst niet werken.....Goh jij houd wel erg veel van je vriend he, dat straalt werkelijk uit al je postings
ronnie,ik hou van mijn vriend, maar niet van mijn schoonfamilie Dat krijg je erbij cadeau!

Staat mijn inziens helemaal los van elkaar, ik heb mijn eigen ouders en die kunnen toch nooit vervangen worden...
Dametje, van de week als ik hem weer zie!
quote:Brabo85 schreef op 07 december 2011 @ 17:51:

ronnie,ik hou van mijn vriend, maar niet van mijn schoonfamilie Dat krijg je erbij cadeau!

Staat mijn inziens helemaal los van elkaar, ik heb mijn eigen ouders en die kunnen toch nooit vervangen worden...

Jouw schoonouders zijn verbonden met je vriend, jij hebt jouw ouders maar hij die van hem en daardoor staat dat niet los van elkaar, als jij van je vriend houd dan stel je je wat minder egoistisch op ,je hoeft niet elke keer met je vriend mee te gaan, maar het kan geen kwaad om af en toe dat wel te doen, je weet wel uit liefde voor hem.

By the weg ik weet niet of je het door hebt maar dat jij jouw vriend zo leuk vind heb je wel aan je schoonouders te danken die hebben hem tenslotte groot gebracht!
Ik ga ook 1x per maand mee Ronnie, blijft onverlet dat het niet mijn soort mensen zijn; dat kan toch?

En verwijten dat ik lid ben van een politieke partij/dat ik niet zovaak bij schoonouders kom al bij eigen ouders vind ik ook niet bijdragen aan een goede sfeer....
quote:Brabo85 schreef op 07 december 2011 @ 18:05:

Ik ga ook 1x per maand mee Ronnie, blijft onverlet dat het niet mijn soort mensen zijn; dat kan toch?

En verwijten dat ik lid ben van een politieke partij/dat ik niet zovaak bij schoonouders kom al bij eigen ouders vind ik ook niet bijdragen aan een goede sfeer....Ach zo onbevooroordeeld ben jij toch zelf ook niet helemaal als jij het over hollanders hebt, alsof het een ander soort mens is.
TO, ik snap best dat jij je schoonouders wat irritant vindt, en je liefst van al bevestiging zou willen krijgen dat het overdreven is om er zo vaak heen te gaan.

Maar als je het serieus meent met je vriend, ga je toch moeten proberen positiever naar hen toe te staan, en de verschillen te overbruggen. Anders komt het tussen jullie te staan...
Maar objectief gezien is het veel, daar is iedereen het wel overeens....ga de methode van een aantal hier eens uitproberen; mijn vriend om de 2 weken naar mijn ouders meeslepen.......ik gok (nee dat weet ik zeker) dat het gezeur dan zo voorbij is

En positiever, ik probeer het, maar ik weiger bijvoorbeeld om met kerst mee naar de kerk te gaan, dat voelt zo nep (ik ben zelf beetje anti-geloof, wat andere mensen vinden moeten ze zelf weten, zolang ik daar niet mee wordt lastiggevallen....)
quote:Brabo85 schreef op 08 december 2011 @ 09:06:

Maar objectief gezien is het veel, daar is iedereen het wel overeens....ga de methode van een aantal hier eens uitproberen; mijn vriend om de 2 weken naar mijn ouders meeslepen.......ik gok (nee dat weet ik zeker) dat het gezeur dan zo voorbij is

En positiever, ik probeer het, maar ik weiger bijvoorbeeld om met kerst mee naar de kerk te gaan, dat voelt zo nep (ik ben zelf beetje anti-geloof, wat andere mensen vinden moeten ze zelf weten, zolang ik daar niet mee wordt lastiggevallen....)

Nou ja, objectief.. Het is nog altijd een mening die iemand heeft Ik kom iedere week 1x bij mijn schoonouders, soms vaker. Ze wonen gelukkig wat dichterbij, dat wel. Ik zou 2x per maand juist wat weinig vinden, maar dat komt door de goede band die ik met ze heb.

Ik ben nog voor dat vriend en ik een echte relatie kregen al een aantal keren bij schoonouders op bezoek geweest. Ik mag ze graag, ze lijken wat op mijn eigen ouders, ook al zullen ze nooit die band met me krijgen die ik met mijn ouders heb . Iedereen staat daar verschillend in. Als mensen je niet zo liggen kan ik me goed voorstellen dat je niet iedere 2 weken een lange rit in de auto wilt maken. En meegaan naar de kerk?! No way dat mijn schoonouders dat bij mij voor elkaar krijgen. Heeft ook te maken met wederzijds respect.
Chantilly, ik zie mijn eigen ouders 1 keer per 2 a 3 weken omdat ik het gewoon druk heb en omdat ze ook 1,5 uur bij mij vandaan wonen, als ik dat als referentiekader naar mijn schoonouders toe gebruk is het veel

hahaha, verder neem ik volgende keer gewoon een fles fris mee of thee die lekker vind (vond mijn eigen moeder een goed idee); en gewoon een studieboek in het kader van ik moet toch even studeren (ben ik meteen van de spelletjes af), dan kan ik misschien wel wat vaker...
quote:Brabo85 schreef op 07 december 2011 @ 14:50:

visje, inderdaad dingen zijn altijd anders, maar het meest irritante vind ik nog dat deze mensen het als een belediging ervaren als ik niet meekom; het is dus min of meer "verplicht" en daar krijg ik een beetje jeuk van!

Zij voelen zich beledigd als je niet komt, jij voelt je beledigd dat je verplicht mee moet. Waarom gaan hun belangen voor? Jij bent meer waard, dus kom voor jezelf en je eigen wensen op!

Doorgaans krijgen mensen meer respect voor iemand die voor zichzelf opkomt dan voor 'n meeloper/pleaser.
quote:Brabo85 schreef op 08 december 2011 @ 09:20:

Chantilly, ik zie mijn eigen ouders 1 keer per 2 a 3 weken omdat ik het gewoon druk heb en omdat ze ook 1,5 uur bij mij vandaan wonen, als ik dat als referentiekader naar mijn schoonouders toe gebruk is het veel

hahaha, verder neem ik volgende keer gewoon een fles fris mee of thee die lekker vind (vond mijn eigen moeder een goed idee); en gewoon een studieboek in het kader van ik moet toch even studeren (ben ik meteen van de spelletjes af), dan kan ik misschien wel wat vaker...Dat klopt hoor Ik woon op 20 min afstand van iedereen. Beter te doen natuurlijk!
Elk weekend op (schoon)familiebezoek moeten is niet te doen als je ook nog 'n relatie en sociaal leven hebt. Tenzij ze om de hoek wonen en je tussen neus en lippen door even 'n bakkie bij elkaar kunt komen doen. Maar als je er elke keer 't halve land voor door moet rijden gaat het ten koste van je eigen leven en relatie lijkt me.
Ga ik ook niet doen :); af en toe ga ik een weekend naar mijn ouders om ook familie/vrienden daar te zien dan combineer ik het; maar dan ben ik ook echt 2 dagen daar en dan heb ik 2 avonden wat; dat is beter te doen en ook leuk!

Pff hopen dat kerst goed gaat ;)
Je hoeft toch niet alles samen te doen?

Zou voor mij een punt zijn als dat van mij werd verwacht.

Zou voor mij ook een relatiebreekpunt zijn als mijn vriend beledigd zou zijn als ik niet aan die ´verplichting´ wil voldoen.

Vraag je je niet af of jullie dan wel voldoende bij elkaar passen? Als je dit al na 6 maanden hebt?

Maar goed, ik ben erg ruimdenkend. Ik verplicht niemand tot iets en zeer zeker mijn partner niet, net zo min als hij dat bij mij doet. Zelfs als hij met kerst geen zin zou hebben om mee te gaan naar mijn fam. Dat zou ik dan jammer vinden, maar laat elkaar vrij alsjeblieft. Anders ga je het niet lang trekken met elkaar is mijn ervaring.
Vriend is niet beledigd, maar zit een beetje tussen twee vuren (heb hem gisterenavond gesproken), zijn moeder kan nogal een sterke mening hebben en bij hun thuis zijn ze niet gewend om daar tegenin te gaan; ik heb daar niet zo'n moeite mij aangezien bij mij thuis dat heel normaal was......en hij wil graag een goede band houden met het gezin.....
Ik zou het sowieso raar vinden om in 'n relatie van nog maar 'n paar maanden me al bezig te moeten houden met verplichte familiebezoekjes. Dat je 'n keer voorgesteld bent, okee, maar hele stukken van je weekenden moeten opofferen, zou voor mij ook 'n dealbreaker zijn. Vooral in 'n prille relatie zouden die vrije weekenden voor elkaar moeten zijn, dan ga je door de week maar 'n keer 'n avond bij je ouders eten: zij bij die van haar, hij bij die van hem.

Door niet alles samen te willen doen hoeft ieders sociale leven niet verwaarloosd te worden én blijft er meer tijd over voor elkaar.
quote:Brabo85 schreef op 08 december 2011 @ 10:12:

Vriend is niet beledigd, maar zit een beetje tussen twee vuren (heb hem gisterenavond gesproken), zijn moeder kan nogal een sterke mening hebben en bij hun thuis zijn ze niet gewend om daar tegenin te gaan; ik heb daar niet zo'n moeite mij aangezien bij mij thuis dat heel normaal was......en hij wil graag een goede band houden met het gezin.....Hij hoeft toch niet te stoppen met komen? Hij gaat af en toe naar z'n ouders of ie nu wel of geen relatie heeft. Als hij zo onder de plak zit bij z'n ouders vraag ik me af of je daar wel 'n relatie mee moet willen hebben. Het wordt tijd dat hij volwassen wordt!
Nee, elninjoo precies mijn mening!

En we doen echt niet alles samen, aub niet! Hij is gisteren komen slapen en ik zie hem zondag weer; dit weekend veel andere verplichtingen (oa mijn ouders die komen hierheen, feestjes etc)...we zien elkaar echt niet hele weekenden...
quote:Brabo85 schreef op 08 december 2011 @ 10:12:

Vriend is niet beledigd, maar zit een beetje tussen twee vuren (heb hem gisterenavond gesproken), zijn moeder kan nogal een sterke mening hebben en bij hun thuis zijn ze niet gewend om daar tegenin te gaan; ik heb daar niet zo'n moeite mij aangezien bij mij thuis dat heel normaal was......en hij wil graag een goede band houden met het gezin.....

Het klinkt alsof je vriend nog los moet komen van zijn moeder (heel normaal natuurlijk) en volwassen aan het worden is (moet worden) wat betreft de relatie die hij met haar heeft. Dat houdt in: de relatie vormgeven zoals hij dat graag wil, dat aan haar kenbaar maken en dat zij naar hem luistert en hem daarin respecteert als volwassene en niet als een kind.
Goed bespreken met je vriend wat jij prettig en haalbaar vindt. Ik zie mijn ouders denk ik eens in de 6-7 weken, maar dan wel meteen met overnachting of een weekendje i.v.m. de lange reistijd. Schoonouders zie ik vaker (meestal wekelijks, soms meerdere keren per week, maar kunnen ook snelbezoekjes want wonen dichtbij). Heb ook aangegeven dat ik niet altijd zin heb mee te gaan, dat vond mijn vriendin in het begin wel moeilijk, maar is nu al lang en breed geaccepteerd. Het is ook een kwestie van oude patronen durven doorbreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven