schoonmoeder blues

22-12-2008 18:43 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal er niet omheen draaien,ik kan het niet goed vinden met mijn schoonmoeder.

Ze doet haar best hoor,maar het werkt gewoon niet tussen ons.

Ik heb geen goed gevoel bij de dingen die ze doet en zegt,het is niet gemeend en dat merk ik.

Ik voel me ongemakkelijk als ze bij ons thuis langs komt en bij haar thuis zit ik ook niet op mijn gemak,onze gesprekken zijn gedwongen beleefd maar gaan nergens over.

Ze accepteerd me omdat ik nou eenmaal met haar zoon samen ben,maar als ik morgen vertrek dan zou ze er geen traan om laten.

Zeker nu met de feestdagen voor de deur vind ik het zo jammer dat ik geen leuke,lieve en gezellige schoonmoeder heb.

Ik ben gek op kerst en vier dat graag met iedereen van wie ik hou om me heen,maar het bezoek aan mijn schoonmoeder zou ik liever overslaan.

Ik heb haar wel eens heel voorzichtig laten weten dat ik me niet zo prettig voel bij haar,maar ze snapte het niet.

Ze zei dat ze mij heel graag mag en dat ze nog nooit had meegemaakt dat zij iemand wél heel aardig vond,maar dat die "klik" niet wederzijds was.

Ze had wel het idee dat ze haar woorden bij mij op een weegschaal moest leggen en daar paste ze voor,maar verder lag het nare gevoel toch echt aan mij volgens haar.

Ik weet niet wat ik hier mee moet,zou het nou echt alleen maar aan mij liggen???
Als je iemand niet zo mag ligt dat toch altijd aan jezelf? Er zijn weinig mensen die objectief gezien slecht, naar of kwaadaardig zijn. Als jouw schoonmoeder voor de rest een redelijk normaal mens is, ligt het feit dat je haar niet mag inderdaad aan jou.

En toch: dat is toch helemaal niet erg? Je hoeft niet iedereen te mogen. Schoonmoeders blijven toch mensen die je niet zelf uitzoekt in je leven, je krijgt ze gratis bij je partner. Het zou fijn zijn als jullie toevallig dikke vriendinnen werden, maar dat zou uitzonderlijk mazzel zijn. Voor iemand die je er gratis bij hebt gekregen, is ze toch niet zo slecht? Jullie kunnen normaal en beleefd met elkaar omgaan. Geloof me, dat is beter dan sommige anderen het met hun schoonfamilie kunnen vinden.
Ik herken het wel een beetje. Al gaat het sinds ik zelf moeder ben wel een stuk beter.

Ik vind niet dat het perse aan jezelf ligt. Je wilt zelf ook graag een goede band met haar toch...

Maar soms is die klik er gewoon niet.

Wat je dan kan doen is er het beste van maken.

Maar je hoeft zeker niet alles te pikken.

Probeer je zelf gewoon vriendelijk op te stellen en jezelf te blijven.

Ik vind het soms wel moeilijk, er vallen van die pijnlijke stiltes. En dan ga ik soms domme dingen zeggen (kakelen) omdat ik gestresst word van die oorverdovende stilte

Dat ligt dan niet perse aan jezelf dus maar aan de combinatie.

Want bij andere mensen heb ik dat dan weer niet.

Het is bij ons gewoon echt een verschil in interesse en persoonlijkheid.

Zij is gewoon wat simpeler om het zo maar te zeggen. Je zal met haar geen gesprekken over de politiek kunnen voeren.Ze vindt veel dingen "prachtig" en is soms ook wel wat naief.

Ik ben soms wat cynisch en heb een heel andere kijk op dingen.

Tsja :-)

Maar het is best een aardig mens en ik kan het nu wel redelijk met haar vinden al zullen we nooit dikke vriendinnen worden.
Nou Parnell, dat vind ik wel erg kort door de bocht. Als het niet likt of stroef verloopt, ligt dat juist meestal aan beide partijen.

Ik vraag me alleen af wat je voor antwoord van ons wil horen. Wij kunnen namelijk niet iets zinnigs zeggen over de situatie. Ben je op zoek naar herkenning? Ik herken het wel een beetje, maar zolang we door één deur kunnen ben ik tevreden. Je kan niet alles hebben.
Probeer het gewoon oppervlakkig te houden zolang dat mogelijk is en verwacht niet teveel. Accepteren, bepaalde verplichtingen gewoon nakomen en er niet te moeilijk over doen. Stel wel je eigen grenzen maar maak het niet persoonlijk. Dat is mijn manier en werkt goed.

Mij vriendelijk en beleefd gedragen en me tot op zekere hoogte aanpassen doe ik overigens niet eens voor haar of voor mij, maar voor mijn vriend. En volgens mij denkt zij er hetzelfde over dus wat dat betreft zitten we op dezelfde lijn.
quote:JC_79_ schreef op 22 december 2008 @ 20:04:

Nou Parnell, dat vind ik wel erg kort door de bocht. Als het niet likt of stroef verloopt, ligt dat juist meestal aan beide partijen.

Ja, als het niet klikt ligt het inderdaad aan beide partijen, omdat de afkeer wederzijds is. In dit geval is dat niet zo: TO mag schoonma niet, terwijl schooma TO naar eigen zeggen best aardig vindt. Ik kan dan niet anders concluderen dan dat het inderdaad aan TO ligt. TO heeft een probleem, schoonma blijkbaar niet. Maar nogmaals: is dat erg? Er zijn nu eenmaal altijd mensen die je niet mag. Jammer dan.

Ja, het is jammer dat je niet gezellig kerst kunt vieren, en dat je om je man een plezier te doen een dag op gaat zitten en pootjes geven. Dat is vervelend, maar goed, het is maar een dag. Je maakt er anderen blij mee, en dat is helemaal christmas spirit, nietwaar? Even doorbijten dus, zaterdag is het weer helemaal voorbij .
Ik weet zeker dat mijn schoonmoeder heel teleurgsteld is in de keuze van haar zoon,ik ben niet haar voorbeeld van de ideale schoondochter...dat was/is de ex van mijn vriend.

Ze vindt het vreselijk dat die relatie over is en heeft het vaak over zijn ex,sterker nog...ze zijn dikke vriendinnen.

Daar had ik in het begin héél veel moeite mee,maar met de jaren heb ik het geaccepteerd alleen zou ik het fijn vinden als ze mij ook een kans zou geven.

Er zijn ook kinderen in het spel en dus hebben we allemaal vaak met elkaar te maken,maar er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen bv het geven van kado's of wie er mee mag op vakantie.

Naar haar eigen zoon toe vind ik het een soort vorm van verraad,in zijn ogen is zijn moeder "vriendjes" met de vijand.

En als iedereen nou gelijk behandeld zou worden dan zou het niet zo erg zijn,maar haar hart en gevoelens liggen in het verleden en het heden krijgt geen kans.

Ik ben niet iemand die opzit en pootjes geeft,daar ben ik té mondig voor maar voor mijn vriend blijf ik beleefd.

Maar het gaat natuurlijk een keer mis en dan barst de bom,ik had hiervoor een hele leuke schoonmoeder dus ik ben dit niet gewend.

Ik word erg onzeker van haar,heb het idee dat ze op alles let wat ik zeg tegen mijn vriend,hoe ik hem behandel en hoe ik met de kids van mijn vriend omga.

Ik ben zelf ook moeder en heb het beste met de kids voor,zou ze nooit naar of onterecht behandelen.

Daarbij moeten mijn vriend en ik ook letten op wat we haar vertellen want,alles gaat regelrecht door naar zijn ex.

Nee,op deze manier op je tenen moeten lopen is niet leuk!!
Ik herken dit wel uit mijn omgeving. Na een leuke ex lijkt de nieuwe vlam geen goed te kunnen doen. Het grappige is dat die leuke ex ook ooit de nieuwe vlam is geweest.

Zoek naar een eigen manier om met je schoonmoeder om te gaan. Je hoeft geen vrienden te worden, maar je kan vast wel iets vinden waarmee jullie op een leukere manier de tijd door kunnen komen.
Jee, dat werpt toch even een ander licht op de zaak, dat zij dikke vriendinnen is met zijn ex. Uit die relatie zijn er ook kinderen begrijp ik?

In dat geval komt je vriend nooit helemaal los van zijn ex dus. Maar je schoonmoeder zou dat wel kunnen als ze zou willen. Ik ken diverse gescheiden paren bij wie de schoonouders na de scheiding geen contact meer hebben met de schoonzoon of dochter. Maar als jouw schoonma dat contact wil aanhouden kun je daar niets aan veranderen.

Ik zou het wel erg vervelend vinden om altijd maar als tweede keus gezien te worden.
Aangezien je er toch een beetje aan " vastzit" is het misschien een idee om haar is uit te nodigen voor een dagje winkelen of een ander uitje.

Of gewoon is bij haar aanwaaien en proberen haar wat beter te leren kennen, misschien valt ze dan nog best mee.

Werkte bij prima.
Ze hoeft van mij niet te breken met de ex van mijn vriend,zij is en blijft nou eenmaal de moeder van haar kleinkinderen en ik niet.

Dat speelt natuurlijk ook mee,mijn kind wordt ook niet als een kleinkind gezien omdat mijn vriend niet zijn vader is.

Maar het voelt natuurlijk niet oke dat ze samen met die ex gaat winkelen,op vakantie gaat,uit eten gaat,daar dagelijks over de vloer komt,met haar kerst viert en wij dus aan de kant geschoven worden.

Mijn vriend denkt dat zijn moeder alleen nog maar met zijn ex omgaat omdat,ze bang is dat ze anders haar kleinkinderen niet te zien krijgt maar dat is niet het geval.

Als het haar alleen daarom te doen was dan zou ze de kinderen ook kunnen zien als ze bij ons zijn,nee ze verkiest zijn ex boven ons.

Ik snap best dat die ex ook ooit eens de "nieuwe" vlam was,maar ze was de 1e vlam die bleef hangen voor jaren en jaren en er kwamen kinderen en er werd getrouwd en toen was het opeens na vele jaren over en mijn schoonmoeder heeft het daar héél moeilijk mee en ik ben daar de dupe van.

Ik krijg daardoor gewoonweg geen kans,ik zou graag closer met mijn schoonma willen zijn maar ik durf haar niet eens iets te vertellen dat heel erg prive is omdat ik weet dat het bij de ex terecht komt...dat zou toch niet zo moeten zijn??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven